Dräktiga ston 2020/2021

Ja, jag ska försöka rigga upp kamera i stallet (lösdriften) imorgon, håller tummarna att det lyckas trots dåligt WiFi....! Då kanske man vågar sova hemma, har 5 minuter till stallet så det går relativt snabbt att åka dit om något skulle hända.

Har ju ingen aning om hur 07-an funkar gällande fölning, men 02-an vet jag att det går snabbt med, hon lurade oss rejält första gången så med henne kollar jag i kameran vart 15. till 20. minut genom natten när det börjar närma sig termin. Men hoppast att refraktometern kan hjälpa till att visa om det är nära till fölning eller inte, så jag slipper vaka 3-4 veckor den här gången... 😴
 
Ja, jag ska försöka rigga upp kamera i stallet (lösdriften) imorgon, håller tummarna att det lyckas trots dåligt WiFi....! Då kanske man vågar sova hemma, har 5 minuter till stallet så det går relativt snabbt att åka dit om något skulle hända.

Har ju ingen aning om hur 07-an funkar gällande fölning, men 02-an vet jag att det går snabbt med, hon lurade oss rejält första gången så med henne kollar jag i kameran vart 15. till 20. minut genom natten när det börjar närma sig termin. Men hoppast att refraktometern kan hjälpa till att visa om det är nära till fölning eller inte, så jag slipper vaka 3-4 veckor den här gången... 😴
Åh ja jag hoppas du får upp kameran så du kan hålla koll hemifrån! Det är onekligen väldigt skönt! När hon lurade er, hur menar du då? :) Inga tecken på fölning?
 
Dygn 347 och det enda jag ser i kameran är hur hon sover och äter. Ingen mjölk. Känns surrealistisk att det ska vara två kusar i kameran till slut. Tror inte det blir i helgen heller, tycker det går för sakta framåt men har gärna fel!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210417_080916.jpg
    IMG_20210417_080916.jpg
    262,1 KB · Visningar: 107
@Cashmere Vad spännande! :love:

Här var det lite oroligt i början av natten men sen inget. Ställde klockan en gång i timmen och kikade men det var lugnt. Bäckenbanden har verkligen mjuknat snabbt men nu har juvret backat ännu mer. :crazy: Blir ju alldeles fundersam över det... Tänk om hon inte sätter juver alls nu när hon redan haft det fullt en gång!? :crazy:

IMG_20210417_063517_1.jpg
 
Åh ja jag hoppas du får upp kameran så du kan hålla koll hemifrån! Det är onekligen väldigt skönt! När hon lurade er, hur menar du då? :) Inga tecken på fölning?

Inga tecken utöver lite mjukare bäckenband och relativt fullt juver (men det hade varit så i ett par veckor redan) - kollade vart 20. minut och hon fölade mellan 04.00 kollen (då stod hon upp och var lugn) och 04.20 (då var fölungen ute).
 
326 idag, hon fortsätter gnugga svans och ligger och vilar mycket men i övrigt står det still. Nu syns det på håll att bäckenbanden är mjuka. :p Har blivit spetsigt upp mot korset och alldeles dallrigt. Fölis levde rövare ordentligt när jag gav henne middag, såg några rejäla smockor och hon surade till några vändor. Magen har hamnat mer på vänster sida och sticker ut åt sidan mer igen. Lugnare i boxen ikväll än igår.

I det fantastiska vårvädret försökte jag ge henne aningens mer kvalité på tillvaron. Det uppskattades tydligt! :love:

IMG_20210417_103458.jpg
 
IMG_20210416_113110_484.jpg

Majsan får en egen dörr så går att ha öppen upp till men bara så hon ser ut🤗 Bebis säker med andra ord. Igår kom gång järn och boxlås på också. De som är kvar att flytta väggarna inne sen är de dags för madame att flytta in och göra sig bekväm i sitt nya hem. Kom fram till att vi nog kör spånpellets under halmen då kutterspånet vi använder nu är alldeles för flygigt och kommer bara blanda ihop sig med halmen. Kamera ska riggas inne på väggen med så vi får med hela boxen 😱 Så mycket att göra och så lite tid känns de som då jag Iaf gärna vill att hon ska ha några veckor i sitt nya hem innan hon bestämmer sig för att klämma ur sig bebis 😅 Dygn 290 idag, och idag sola hon järnet när de var +15 grader ute ❤️
 
Och det här är vad som kommer ur spenarna. Gult och lite kletigt för att vara vatten. Som läsk ungefär. Någon som vill gissa nedkomst? Blir det dygn 365? 🥴
IMG_20210418_112738.jpg
 
326 idag, hon fortsätter gnugga svans och ligger och vilar mycket men i övrigt står det still. Nu syns det på håll att bäckenbanden är mjuka. :p Har blivit spetsigt upp mot korset och alldeles dallrigt. Fölis levde rövare ordentligt när jag gav henne middag, såg några rejäla smockor och hon surade till några vändor. Magen har hamnat mer på vänster sida och sticker ut åt sidan mer igen. Lugnare i boxen ikväll än igår.

I det fantastiska vårvädret försökte jag ge henne aningens mer kvalité på tillvaron. Det uppskattades tydligt! :love:

Visa bifogad fil 68071

Hur är det med henne? ❤
 
Det är himla tacksamt med en så lugn och trygg häst! Har ett grimskaft som "dörr" i boxen så att hon ska få lite mer öppet och hon står så snällt och tittar ut. Hon ligger ner väldigt mycket flera gånger per dag och det är verkligen halabalo i magen! Det syns verkligen hur bebis stökar runt. Hon trycker sönder svansen och är arg på magen. Men juvret står still. :meh:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp