Dräktiga ston 2021/2022

Jag kollar inte ens efter fosterrörelser, ser bara att stoet blir ständigt rundare i fasonge, och verkar glad och nöjd. Då utgår jag ifrån att allting är okej.

Så lätt att ta fel på foster- och tarmrörelser med, har varit med på att man sett som "kickar" i magen även på valacker... :p
Jag är så rädd bara att allt är luft där inne (eller.....ja mat) o till våren så säger det "poff" o där finns inget föl . Ser den där animerade klippet framför mig när alla djur på savannen har blivit tjocka och studsar fram. :rofl:
 
Sherry är supergrinig och jag får absolut inte röra magen. Min lille häst får inte vara för nära heller, då hugger hon. Annars verkar hon må väl, äter som hon ska, lagom i hull, lite rund kanske, men hon lägger lätt på sig.
 
Är det någon som har haft ett dräktigt sto som har haft något som är misstänkt likt vaxproppar, långt innan det var dags? Kan det vara något annat? (Vet ej när ponnyn är betäckt, kommer från trista förhållanden. Har haft ett föl tidigare. Konstaterat dräktig med blodprov som togs den 7 september.) Lite bullig framför juvret, men inget fyllt runt spenarna.

IMG_20211209_143130.jpg
 
Jag har blivit nykär i min häst. Hon är helt underbar att rida nu (med ca sju pass kvar att rida. :arghh:), är positiv till allt och hur mjuk som helst i kroppen. Idag red vi 15 km på drygt tre timmar och hon gick såhär hela turen.:love:

B9300BDE-808F-41CD-B214-9CF1CA2B8B3A.jpeg

Jag fick dessutom en liten puff av Leia innan vi gav oss iväg. Så mysigt.

Samtidigt blir jag livrädd att nåt ska hända. Nyårsafton närmar sig med stormsteg och även om jag gör allt för att skapa en bra natt, så kanske det inte är tillräckligt. Tänk om hon kastar, får förlossningsfång och dör? :cry:
 
Samtidigt blir jag livrädd att nåt ska hända. Nyårsafton närmar sig med stormsteg och även om jag gör allt för att skapa en bra natt, så kanske det inte är tillräckligt. Tänk om hon kastar, får förlossningsfång och dör? :cry:

Du kanske har testat det innan (förstod att Ariel var jätterädd raketer?) men jag ger alltid magnesiumtillskott till mina lösdriftshästar i samband med nyår, för att ta udden av värsta stressen. Är ju helt ofarligt för dräktiga ston med. Börjar några dager till en veckas tid innan och ger dubbel dos kvällen före. Lite beroende på hur mycket raketer som förväntas skjutas upp i närheten så ger jag dessutom alla hästarna kraftfoder/morötter etc. precis innan midnatt. Då brukar de stå och mumsa och inte bry sig något särskilt om smällarna.
 
Du kanske har testat det innan (förstod att Ariel var jätterädd raketer?) men jag ger alltid magnesiumtillskott till mina lösdriftshästar i samband med nyår, för att ta udden av värsta stressen. Är ju helt ofarligt för dräktiga ston med. Börjar några dager till en veckas tid innan och ger dubbel dos kvällen före. Lite beroende på hur mycket raketer som förväntas skjutas upp i närheten så ger jag dessutom alla hästarna kraftfoder/morötter etc. precis innan midnatt. Då brukar de stå och mumsa och inte bry sig något särskilt om smällarna.

Det tipset har jag inte hört förut! Jag kör med allt detta nyår; ljuddämpning i öronen, feromoner, täcker för fönster, ger havre vid midnatt etc.

Men hur mycket extra magnesium ska jag ge? Hon får ju sitt behov täckt i dagsläget av mineralerna…

På fredag ska jag börja vänja in henne i boxen, det är en box hon normalt inte står i och ogillar då den har sämre ”utsikt”. Tänkte ställa en hink med morötter som stallkompisar får ge när de går förbi. ;)
 
är också orolig för nyår, hoppas på ösregn. Skorpan har inte reagerat så mycket men det finns spec en annan häst i stallet som reagerar mycket och då gör hon också det. Har radio på o ger de mat- Funderar på att täcka för fönster men då bör man väl göra det nån vecka innan också de vänjer sig vid det?Jag vill att ingenting ska vara nytt på nyår för bara det blir ju en stress. Ska prova magnesium!
 
Det brukar stå rekommenderat dos på förpackningen, skiljer sig ju mellan olika märken. Sedan hjälper det inte på alla hästar, men har funkat på mina känsliga ston i alla fall. Dräktighet brukar ju även det göra så att de blir lite lugnare överlag tycker jag.

Brukar alltid låta mina vara ute på nyår, men i år tror jag kanske de kommer in, då de sovit inne under hela hösten pga en krasslig fölunge. Har jag de ute stänger jag av delar av hagen så de inte kan springa iväg för mycket om de skulle råka bli skrämd.
 
Det tipset har jag inte hört förut! Jag kör med allt detta nyår; ljuddämpning i öronen, feromoner, täcker för fönster, ger havre vid midnatt etc.

Men hur mycket extra magnesium ska jag ge? Hon får ju sitt behov täckt i dagsläget av mineralerna…

På fredag ska jag börja vänja in henne i boxen, det är en box hon normalt inte står i och ogillar då den har sämre ”utsikt”. Tänkte ställa en hink med morötter som stallkompisar får ge när de går förbi. ;)
Magnesium går inte att överdosera, så läs på förpackningen och ge utefter det 😊👍
 
Magnesium går inte att överdosera, så läs på förpackningen och ge utefter det 😊👍

Problemet med överdosering av Magnesium (eller överskott av) är att de blir skvättiga, lättskrämda och allmänt på tårna. Dvs samma beteende de har om de har brist.
 
Problemet med överdosering av Magnesium (eller överskott av) är att de blir skvättiga, lättskrämda och allmänt på tårna. Dvs samma beteende de har om de har brist.
Det hade jag faktiskt inte koll på. Då blir det lite kontraproduktivt 🙈.
 
På tal om magnesium!

Har räknat på alla de ”vanliga” mineralerna man kan köpa, och alla ger ett överskott på ungefär dubbelt mot behovet för att jag ska kunna komma upp i fosforbehovet.

Det bör alltså inte vara någon fara? SVA säger att om överskottet kommer från vallfoder är det ok, om inte så ge ett mineralfoder med mindre magnesium men jag hittar inte något med mindre än 50g 🙄🙄
 
Jag kallar bilden för "tre nyanser av en dräktig Empa"

Rund och go börjar hon bli, nog för hon gärna lägger på sig vid installning men i år är det på andra ställen. Men än går vanliga sadelgjorden runt och hon får jobba på som vanligt tills hon säger ifrån.

Min hjärtehäst :love::heart
IMG_20211212_163936__01.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp