Dräktiga ston 2021/2022

Mamma mu är sur och grinig även mot sin års bebis 😏 Hungrig och tycker hon kan äta upp bebis mat med .. Så just nu är de lite krig när de fodras så hon absolut inte behöver lägga ut mer men de behöver hennes bebis . Så nu börjar hon uppvisa lite samma beteende som förra gången hon var dräktig.
 
Mamma mu är sur och grinig även mot sin års bebis 😏 Hungrig och tycker hon kan äta upp bebis mat med .. Så just nu är de lite krig när de fodras så hon absolut inte behöver lägga ut mer men de behöver hennes bebis . Så nu börjar hon uppvisa lite samma beteende som förra gången hon var dräktig.
Hur tänkte du där? Hon behöver ju mera mat för at mata bebisen om den är tunn,det är ju nu dom mjölkar som mest.
 
Hur tänkte du där? Hon behöver ju mera mat för at mata bebisen om den är tunn,det är ju nu dom mjölkar som mest.
Hon är bokstavligen fet, egentligen alldeles för tjock så därför har hon fått neddraget kraftfoder men fortsatt fritillgång på hö. Hon mjölkar varken bättre eller sämre med mer kraftfoder hon blir bara fet.
 
Jag skrev nog i fel tråd så därför frågar jag här istället: mitt sto är på 101 dagar idag och jag vill kolla henne lite senare. Helst utan att köra iväg för utvärtes ultraljud eller någon invärtes undersökning. Är det någon som har erfarenhet av att kolla dräktighet med Wee Foal efter 120 dagar?
 
Dräktig på 44 dygn idag 😭 har sett hjärtslagen! Så lycklig. Nu ska jag bara försäkra fostret så känns det som en viktig milstolpe är nådd, iallafall ekonomiskt.

Vi har ju krånglat massor med min tjej, så jag frågade veterinären idag om hon trodde det skulle ta sig när vi grejade som mest o det ändå inte gick. När vi fick dålig sperma. Hon sa tvärsäkert nej. Hon hade aldrig sett en häst som samlat på sig vätska som min utan att det finns några bakterier heller. Men det gick 🙏🏻
Lång väg kvar men kan andas ut en aning. 😊
 
Mitt sto ska vara på dygn 130 redan. Hon tunnade tyvärr ur kraftigt när värmen kom i juli ihop med en hovböld. Tyckte hon såg brunstkletig ut på bakbenen för 2 veckor sen så tanken är att ta ett blodprov. Kollades inte på 90 dygn. Nervöst värre.

Tröstar med att Ariel också hade brunstklet vid ett tillfälle, men hon var fortsatt dräktig.
 
Jag skrev nog i fel tråd så därför frågar jag här istället: mitt sto är på 101 dagar idag och jag vill kolla henne lite senare. Helst utan att köra iväg för utvärtes ultraljud eller någon invärtes undersökning. Är det någon som har erfarenhet av att kolla dräktighet med Wee Foal efter 120 dagar?

Jag kollar med weefoal. Fördel med ett sto som har lite tics och kissar en gång i halvtimmen och alltid efter motion. ;) Jag kommer att testa igen efter nyår, så jag inte ökar på fodret i onödan om hon kastat utan att jag märkt det.
 
Jag kollar med weefoal. Fördel med ett sto som har lite tics och kissar en gång i halvtimmen och alltid efter motion. ;) Jag kommer att testa igen efter nyår, så jag inte ökar på fodret i onödan om hon kastat utan att jag märkt det.

min går på lösdrift en bra bit ifrån mig så är inte riktigt nåt alternativ.
 
Nu vågar jag kanske till slut ansluta till denna tråden. Mitt sto Kombi e. Briar är fortsatt dräktig på dygn 75 med Fortnite ❤️. Beräknad kring månadsskiftet maj-juni nästa år. Det är knappt att jag vågar tro på ett föl då vi haft så mycket otur. Jag försöker inte tänka på att det kan bli ett föl. Just nu jobbar vi på att komma igång efter en lugnare vår och sommar. Kimbi mår bäst av att röra på sig. Förra gången red vi fram till 1,5 månad innan, dock i barbackasadel sista månaderna 😊
 
min går på lösdrift en bra bit ifrån mig så är inte riktigt nåt alternativ.

Nu citerade jag @Summerwind men mitt sto går också på lösdrift. Det är klart att det är smidigare med ett sto som alltid kissar efter motion, men om man vill använda weefoal så får man ju se till så man är några timmar tillsammans med stoet. T ex när hovslagaren kommer eller när man ändå ska ta träckprov.
 
Så var flytten över till vinterhagen gjord. De har helt vansinnigt mycket mat där, så Ariel lär bli ännu tjockare. Inte blir det enklare av att foderanalysen kommit och kvoten är på 3,3. :crazy: Känner mig lätt uppgiven just nu.

Igår hängde en kompis med i vagnen och Ariel var så vansinnigt pigg så jag knappt kunde hålla henne i trav på hemväg. Bushäst! Men roligt att hon tycker körningen är det bästa som finns nu när vi inte hoppar längre.

Idag fick hon första sprutan mot herpesvirus och veterinären sa att hon kunde bli hängig. Så jag kommer checka henne ikväll och tempa henne imorgon för säkerhets skull...
 
Nu vågar jag kanske till slut ansluta till denna tråden. Mitt sto Kombi e. Briar är fortsatt dräktig på dygn 75 med Fortnite ❤️. Beräknad kring månadsskiftet maj-juni nästa år. Det är knappt att jag vågar tro på ett föl då vi haft så mycket otur. Jag försöker inte tänka på att det kan bli ett föl. Just nu jobbar vi på att komma igång efter en lugnare vår och sommar. Kimbi mår bäst av att röra på sig. Förra gången red vi fram till 1,5 månad innan, dock i barbackasadel sista månaderna 😊
Men vad roligt. Mitt sto är också efter Briar och dräktig med Fortnite. 😊 håller tummarna för att allt går vägen ✊✊
 
Vad kul! Inte så många med den "gamla" stammen man stöter på längre. Mitt sto är född 05 så hon är av den lite äldre typen. Väldigt stor också, så jag hoppas hon inte nedärver alltför mycket storlek 🙈. Håller alla tummar för oss! ✊
Kul med fler som har dräktigt med Fortnite, mitt sto e. Rosevelt - Magini ( så lite släkt med era ston) är också dräktig med honom och redan på dygn 139 :)
 
Jag har två ston dräktiga i år. Only for u som är dräktig med Sibelius och Femme Filou som är dräktig med Diero Lux n. Femme Filou/Loppan är som en hormonstinn hingst men Only är mer sån att man inte kan ana att hon är dräktig.

Måste säga att jag är avis på er som väntar Briar-barnbarn nästa år. Älskar Briar!
 
Nu borde mitt sto vara på typ 101 dagar. Benet… ja never ending story. Veterinären sa ju att jag skulle linda och ha Lotagen på en vecka och så skulle vi utvärdera. Så nu har det gått en vecka och ja, när benet är lindat dygnet runt så håller det svullnaden nere och benet har normal storlek. Men så fort man släpper på lindan så svullnar det igen. Såret är rent men det läker inte, inte ens skillnad. Fortfarande inte halt. Så nu ska vi visa upp såret för veterinären o se om vi ska fortsätta eller göra något annat…
 
Här blir det nog också telefonkonsultation med veterinär i veckan... ingen svullnad eller vätska på min men hon har skorpor insida bägge bak högt upp och lite fram i karleden. Jag tyckte det blev lite bättre men nu är det mer igen så de får väl köra hudskrap på henne. Så extremt irriterande, har aldrig haft nåt liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp