Dräktiga ston 2021/2022

Nu borde mitt sto vara på typ 101 dagar. Benet… ja never ending story. Veterinären sa ju att jag skulle linda och ha Lotagen på en vecka och så skulle vi utvärdera. Så nu har det gått en vecka och ja, när benet är lindat dygnet runt så håller det svullnaden nere och benet har normal storlek. Men så fort man släpper på lindan så svullnar det igen. Såret är rent men det läker inte, inte ens skillnad. Fortfarande inte halt. Så nu ska vi visa upp såret för veterinären o se om vi ska fortsätta eller göra något annat…

Jag hade något liknande på mitt ena avelssto i vintras. Ett bakben som blev svullet och inte ville ge med sig, vi försökte med antibiotika (oralt) utan effekt och sedan pratade vi om att röntga ifall att det inte blev bättre efter att hon fölat. Tanken var då att det kunde vara griffelbensbrott, men att det oavsett inte var aktuelt med operation på ett högdräktigt sto. (Hon var aldrig halt eller så)

Någon gång efter att fölet kommit så blev dock benet någorlunda normalt igen... Vet inte ifall det här var till någon hjälp, men... kände igen mig lite.
 
Nu borde mitt sto vara på typ 101 dagar. Benet… ja never ending story. Veterinären sa ju att jag skulle linda och ha Lotagen på en vecka och så skulle vi utvärdera. Så nu har det gått en vecka och ja, när benet är lindat dygnet runt så håller det svullnaden nere och benet har normal storlek. Men så fort man släpper på lindan så svullnar det igen. Såret är rent men det läker inte, inte ens skillnad. Fortfarande inte halt. Så nu ska vi visa upp såret för veterinären o se om vi ska fortsätta eller göra något annat…
Majsan hade ju ett sår hon drogs med på benet i från Juli 20 till typ i mars i år ungefär började de läka igen. Benet var ju inte vackert men de ville inte göra något så länge hon var dräktig 🙈 Men sen började de självläka till slut efter många om och men ..
 
Mamma mu är på dag 87 idag ❤️ Hungrig hela tiden trots fritillgång på hö eller så förväntar hon sig bara att de ska komma något i krubban så fort hon visar sig inne 🙈 Vet faktiskt inte. Men de får pellets tre gånger om dagen så tycker de kan räcka med frukost lunch och middag plus hö så mycket de vill äta. Hon håller på att sätta mammutpäls 😅 Blir intressant för när hon tävlade så hade hon alltid kort kort men tät päls men frös ändå .. Så nu är tanken att hon ska gå utan täcke så långt de går om hon inte uppenbart visar att hon fryser vill säga. Men nu för tiden har hon ju sin box att gå in i på dagarna när de regnar/snöar osv.
 
Mitt swb-sto är fortfarande dräktigt, idag på 104 dygn 🥳 Hon är ganska trött och hungrig men rätt glad när jag pysslar med henne. Ponnyn som bor hos grannen var också fortsatt dräktig på ca 75 dygn nu så vi hoppas att det fortsätter gå bra för tjejerna så att de kan gå ihop till sommaren när fölen fötts.
 
Jag hade något liknande på mitt ena avelssto i vintras. Ett bakben som blev svullet och inte ville ge med sig, vi försökte med antibiotika (oralt) utan effekt och sedan pratade vi om att röntga ifall att det inte blev bättre efter att hon fölat. Tanken var då att det kunde vara griffelbensbrott, men att det oavsett inte var aktuelt med operation på ett högdräktigt sto. (Hon var aldrig halt eller så)

Någon gång efter att fölet kommit så blev dock benet någorlunda normalt igen... Vet inte ifall det här var till någon hjälp, men... kände igen mig lite.
tack! Så fort jag tar bort lindan svullnar benet, såret ser iaf lite bättre ut nu. Hon är fortfarande haltfri och "normal" och galopperar i hagen (dvs galopperar när jag kommer med mat, annars händer det inte så mycket i den hagen).
 
Majsan hade ju ett sår hon drogs med på benet i från Juli 20 till typ i mars i år ungefär började de läka igen. Benet var ju inte vackert men de ville inte göra något så länge hon var dräktig 🙈 Men sen började de självläka till slut efter många om och men ..
tack! Ja nångång ska det bli bra....väl...
 
Jag ska också kolla Alure nästa vecka, tror det blir på dygn 98. Jag tror hon är dräktig, tycker hon känns tröttare/segare och lugnare än vanligt. Men lite nojig ändå såklart 😅
 
Mitt sto konstaterades dräktig på 44 dygn i fredags. :love:
Det var ju väldigt kämpigt att få henne dräktig, tills vi bytte hingst, så det är härligt att det gett resultat.

Hon är mer kontaktsökande mot de andra hästarna just nu. Kanske är det hormonerna, men hur som är det fint att se att hon möter de andra hästarna med lite mer intresse. Hon blir normalt sett väldigt arg på de andra hästarna och har under våra 8 år bara funkat ihop med två andra hästar.

Sen är hon hungrig, men det är inget ovanlig för henne.
Nu håller jag på att sätta igång henne lite lätt igen, hon behöver komma i form igen så att hon orkar med dräktigheten på bästa sätt. Ställer av henne när hon själv meddelar att hon inte vill längre. Men första passen nu har hon varit precis som vanligt, pigg och glad över att få jobba.
 
Idag nådde Mamma Mu en ny milstolpe ❤️ Hon verkar trivas med mamma livet.
Screenshot_20210923-131724-862.png
 
Här går det fantastiskt. Inte nog med benet på den förhoppningvis dräktiga stort utan idag fick hennes kompis sen 6 år tillbaka åka akut till djursjukhuset. Så nu har jag en på sjukhuset där jag inte vet om hon kan komma hem igen och ett dräktigt sto i stallet som jag oroar mig för. Men som tur är har en stallkompis en häst som mitt dräktiga sto gått med i vintras också, så de fick gå ihop ikväll. O dräktighets-stoet visar inte någon stress, utåt iaf.
 
Läste på språngrulla i betäckningsjournalen att motiliteten på sperman mitt sto seminerades med var 5%. Vad är normal % på TAI?


Min veterinär sa nu när vi kollade henne på 44 dygn att den måste ha kvicknat till inne i stoet. Hon seminerade två stycken samma dag, krångelston som hon grejat med hela sommaren, med denhär sperman som nästan inte rörde sig alls. Men båda blev dräktiga på ett skick. 👍🏻
 
Läste på språngrulla i betäckningsjournalen att motiliteten på sperman mitt sto seminerades med var 5%. Vad är normal % på TAI?


Min veterinär sa nu när vi kollade henne på 44 dygn att den måste ha kvicknat till inne i stoet. Hon seminerade två stycken samma dag, krångelston som hon grejat med hela sommaren, med denhär sperman som nästan inte rörde sig alls. Men båda blev dräktiga på ett skick. 👍🏻
Motiliteten på transporterad kyld sperma varierar väldigt (och kan också skilja lite från gång till gång på en individ).
Vad som kan vara värt att tänka på är att spermierna oftast ser livlösa ut när de är nedkylda och behöver ligga en stund i värmen från lampan i mikroskåpet för att en rättvis motilitet skall kunna ses. Dvs samma sak som händer i värmen inne i stoet☺️
 
Motiliteten på transporterad kyld sperma varierar väldigt (och kan också skilja lite från gång till gång på en individ).
Vad som kan vara värt att tänka på är att spermierna oftast ser livlösa ut när de är nedkylda och behöver ligga en stund i värmen från lampan i mikroskåpet för att en rättvis motilitet skall kunna ses. Dvs samma sak som händer i värmen inne i stoet☺️
Veterinären la dem i värmeskåp för att se om de skulle kvickna till men inget hände så hon lät inte alls så hoppfull på att det skulle bli dräktigt eftersom vi krånglat massor med stoet också.
Men dräktigt blev det. 😃
 
Veterinären la dem i värmeskåp för att se om de skulle kvickna till men inget hände så hon lät inte alls så hoppfull på att det skulle bli dräktigt eftersom vi krånglat massor med stoet också.
Men dräktigt blev det. 😃

Ja det räcker ju som bekant (tack och lov) med en endaste liten beslutsam rackare. Ni hade väl kanske alldeles perfekt tajming också vilket ju är att föredra om det inte är så många simmare som är med i racet😅

Grattis till dräktigheten!
 
Snapchat-759540863.jpg

Otti kämpar på med att komma igång med motionen. Går sådär, tjock päls och väldigt trött ponny hjälper inte. Idag blev passet på banan bara 15 minuter. Men 15 min är bättre än inget alls. Vi har nu passerat dygn 130.
Eftrrsom detta är mitt (och ottis) första föl så undrar jag när man bör öka på mineraler m.m.? Det står så olika överallt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp