Dräktiga ston 2021/2022

På bilden ser det ut att vara perfekt fölningsväder, hoppas att det rullar på för er även fortsättningsvis
Jag tyckte precis som du, sol, torrt, 10 grader varmt i skuggan, perfekt väder tänkte jag. Men den andra parten i uppfödningen och en bekant som råkade titta förbi tyckte det var kallt och oroade sig för att det skulle vara kyligt för fölis att ligga ute på marken. Lustigt att man kan tycka så olika.
 
Kimbi håller nog på att sprängas 🙈

Dygn 312 idag. Hon är trött, trött. Har fått lite ompyssling idag för imorgon opereras jag och får överlåta ansvaret till min bästa vän. Jag hoppas Kimbi håller sig tills jag är på benen igen. För första gången någonsin hoppas jag att fölningen dröjer 😅. Normalt brukar man ju känna att man redan väntat för länge om de går tiden ut.

IMG_20220508_173428.jpg
 
Här har det kommit två föl! Ett på dygn 357 och ett på dygn 329. Det innebär att det bara blev 2 dagar emellan mina föl, beräknat var 30 dagar!
Första stoet visade alla tecken man kunde i flera veckor. Det andra stoet släppte jag ut ca 2 h innan fölning, tänkte att jag skulle fota juvret men det hade hänt så lite att jag inte iddes. Ljus i vulva osv, galopperade iväg som hon inte ens var dräktig. Sen helt plötsligt stack det ut ett föl :D Mjölken kom inte igång förrän efter 1 h men nu snuttas det för fullt och foalcheck visade på perfekta antikroppsnivåer.
 
Imorgon ska jag dela på mina hästar. Det är inga problem att de går ihop men jag känner lite att det kanske inte är bra om hon fölar i hagen och min andra häst stör... Ingen av de har ju haft föl innan så jag vet ingen reaktion.
Sen, om sanningen ska fram, tänker jag dela de för att imorgon ska det regna. Och den andra hästen är fånghäst.. Varit torrt i flera månader nu så det kommer explodera totalt med grönska. O jag orkar inte fler fånganfall!

Fånghästen är dessutom svår att hålla kvar i hage om hon är uttråkad så balansen mellan storlek på hage och "något att göra så hon inte drar genom staketet" är hårfin.
 
Kan med bestämdhet upplysa er om att det inte stämmer😅. Det finns inga regler alls desvärre!
Jag har tänkt på det där, juver osv förstår jag kan komma i samband med fölning, men kan de verkligen föla med ihopdragen vulva? Om du förstår frågan. Jag tänker att det borde vara omöjligt, iom att blodflödet ökar sista timmarna i det området. Sen att det går fort, absolut, men de kan väl inte se helt opåverkade ut där bak en timme innan fölning? Det har iaf aldrig jag varit med om men inser givetvis att jag kan ha fel.
 
Jag har tänkt på det där, juver osv förstår jag kan komma i samband med fölning, men kan de verkligen föla med ihopdragen vulva? Om du förstår frågan. Jag tänker att det borde vara omöjligt, iom att blodflödet ökar sista timmarna i det området. Sen att det går fort, absolut, men de kan väl inte se helt opåverkade ut där bak en timme innan fölning? Det har iaf aldrig jag varit med om men inser givetvis att jag kan ha fel.
På alla fölningar jag varit med om, egna och andras, har det enda gemensamma varit att bäckenbanden är rejält uppsläppta. I övrigt har även samma sto haft helt olika tecken.
 
Jag har tänkt på det där, juver osv förstår jag kan komma i samband med fölning, men kan de verkligen föla med ihopdragen vulva? Om du förstår frågan. Jag tänker att det borde vara omöjligt, iom att blodflödet ökar sista timmarna i det området. Sen att det går fort, absolut, men de kan väl inte se helt opåverkade ut där bak en timme innan fölning? Det har iaf aldrig jag varit med om men inser givetvis att jag kan ha fel.

Att bäckenbanden är släppta är ju en förutsättning för att de skall kunna föla normalt. Vulvan däremot kan ju se väldigt slapp ut för att i nästa sekund (om man tex lyfter på svansen eller så) dra ihop sig väldigt. Vulvan kan ju förändras på ett ögonblick men håller helt med @Görel om att släppta bäckenband är ett väldigt bra tecken.

Det kan dock vara svårt på en del ston att känna/se, om det är lite sådär runda över kors och rumpa så blir det inte lika uppenbart.
 
Jag vill ha regler!!
I hear you😂. Om du visste vad jag önskar att det fanns en tydlig regelbok man kunde dela ut till stona när det börjar dra ihop sig.

Några saker jag sällan varit med om, endast vid enstaka fall på alla dessa fölningar:

-Ston som fölar utan att det går att få ut något innehåll alls ur juvret.

-Ston som fölar när innehållet ser ut och känns som vatten.

-Ston som fölar utan släppta bäckenband.

-Ston som inte visar någon typ av förändring i rutiner/beteendemönster alls samma kväll som de fölar. Intensiv oro är absolut inte alltid förekommande men öppningsfasen känns och gör ont och hos de allra flesta ston kan man märka av den lite om man är uppmärksam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp