Dräktiga ston 2021/2022

I hear you😂. Om du visste vad jag önskar att det fanns en tydlig regelbok man kunde dela ut till stona när det börjar dra ihop sig.

Några saker jag sällan varit med om, endast vid enstaka fall på alla dessa fölningar:

-Ston som fölar utan att det går att få ut något innehåll alls ur juvret.

-Ston som fölar när innehållet ser ut och känns som vatten.

-Ston som fölar utan släppta bäckenband.

-Ston som inte visar någon typ av förändring i rutiner/beteendemönster alls samma kväll som de fölar. Intensiv oro är absolut inte alltid förekommande men öppningsfasen känns och gör ont och hos de allra flesta ston kan man märka av den lite om man är uppmärksam.
men hur lång tid innan kan de släppa bäckenbanden?
 
Imorgon ska jag dela på mina hästar. Det är inga problem att de går ihop men jag känner lite att det kanske inte är bra om hon fölar i hagen och min andra häst stör... Ingen av de har ju haft föl innan så jag vet ingen reaktion.
Sen, om sanningen ska fram, tänker jag dela de för att imorgon ska det regna. Och den andra hästen är fånghäst.. Varit torrt i flera månader nu så det kommer explodera totalt med grönska. O jag orkar inte fler fånganfall!

Fånghästen är dessutom svår att hålla kvar i hage om hon är uttråkad så balansen mellan storlek på hage och "något att göra så hon inte drar genom staketet" är hårfin.

Funkar det att jag kommer förbi dig imorgon kväll med mjölktester och handskar?
Kan vara bra att köra dit en gång till så hittar jag i sömnen sen om du skulle behöva mig när hon fölar😂
 
Kan med bestämdhet upplysa er om att det inte stämmer😅. Det finns inga regler alls desvärre!
Bara något jag hört, men i hennes fall stämde det rätt bra! För dagen innan eller om det var dagarna innan så fyllde hon hela vägen ut. Innan hade det varit så man tänkte att det där får aldrig någon fölunge tag i 😅 I år är hon ju omföderska så det juvret hann knappt gå tillbaka innan det var dags att fylla på igen.
 
Bara något jag hört, men i hennes fall stämde det rätt bra! För dagen innan eller om det var dagarna innan så fyllde hon hela vägen ut. Innan hade det varit så man tänkte att det där får aldrig någon fölunge tag i 😅 I år är hon ju omföderska så det juvret hann knappt gå tillbaka innan det var dags att fylla på igen.
Tvivlar inte på att det stämde på ert sto. Vill bara vara väldigt tydlig med att det absolut inte är så på alla☺️
 
Mamma mu Spa igår ❤️ Hon hade njutit varje sekund av duschen och schampoo. Husse klippte av 6-7 cm av svansen (!) Herregud den var så lång att hon stod på den inne, den växer som ogräs inte länge sedan jag kapade den. Han är inte mycket för att klippa svansar, vi har aldrig haft hästar som haft behov av det heller tills Majsan föddes med ren rejäl borst där bak 😅

Så nu är hon ren och fin och var nöjd med gårdagens kvällspyssel. När jag kom förbi efter jobbet kom hon vaggandes ned till grinden och tyckte vart är mitt kraftfoder matte .. Just nu äter hon kraftfoder ungefär 4 gånger om dagen utspritt, höet äter hon knappt längre iaf inte ute men inne petar hon i sig en del under natten men inte alls i hennes vanliga mängder mest bäddar hon.
 
Nu så börjar det äntligen hända något på mitt sto med, spenarna fylldes upp i helgen och nu står hon med små (mini) vaxproppar på spenorna som hon hadde ifjol (men då kom de första gången redan 1 vecka innan fölningen...) Hon är en sådan som formen på magen + graden av släppta bäckenband är svårbedömd på, för hela hon är så rund och naturligt välmusklad i kroppen. Men nu i kväll så börjar vulvan bli "längre", så det känns som det KAN komma föl i natt... eller om en vecka... Vi får se, dygn 334 i dag, samma som hon fölade på senast. Vore ju smidigt om hon alltid går 11 månader prick..! :angel:
 
Min har kollats relativt frekvent under natten. Standard är att hon sover men det ser ändå ut som att hon rört en del i halmen för halmbalen är flyttad osv. Eller så är det bara en protest mot att jag la in för lite mat igår...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220510-061635_mydlink.jpg
    Screenshot_20220510-061635_mydlink.jpg
    146,4 KB · Visningar: 69
Min har läckt en del idag, fortfarande grumligt i juvret men tror det kan börja slå om för hon har fyllt ut mer igen trots att hon gått i gräshage och rört sig hela dagen. Hon har stått mycket i ligghallen de senaste dagarna och blivit mer introvert, hon ser väldigt nöjd ut med sig själv... Med en dåres envishet tycker jag ändå vulva har blivit längre och hon hade nån förvärk idag när svansen stod rätt ut. Hon har även gäspat och slickat sig runt munnen en del. Små, subtila saker bara men det blir "fölrykt" och flätning av svans ikväll när mina mediciner verkat. I vanliga fall brukar jag bada henne men vi får se om jag orkar det när jag är sjuk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp