Dräktiga ston 2021/2022

Madame är så trött, vill bara gå in hela tiden. Tror dock det dröjer en stund till innan bebis tittar ut men märks att hon börjar bli less på att vara dräktig. Hon står vid grinden och väntar på antingen mat eller att någon ska ta in henne. Nu ligger hon större delen av nätterna igen vilket hon slutade med en period, men skönt att se att hon vågar lägga sig och sova igen. Dock märks det att hon tvekar precis innan hon viker ihop benen, misstänker att hon tycker de är både jobbigt och ta sig upp och ned nu.
 
Idag är vårt maidensto på 320 dygn, och det är lite lurigt med henne. Hon är väldigt mjuk över rumpan och runt svansroten, men har inga som helst andra tecken på att det är dags snart. Lugn och trött, inga nya beteendeförändringar. Samtidigt så kan det vara otydligt tills det verkligen är dags, så vi håller lite koll på henne även om jag tror det dröjer i alla fall en vecka till om inte lite till.
 
Tycker hon har släppt bäckenbanden mkt de senaste dagarna. Idag rullade hon sig för första gången på flera veckor... i övrigt verkar det lugnt. Suck 😴😳 333 idag
Stall_live_1652199267033.jpg
 
Första "riktiga" vaknatten avklarad. Märren verkar inte vilja ligga ner och sova, kl 23 såg det nästan ut som att hon skulle dråsa omkull men sen har allt sett normalt ut. Hon var arg som ett bi i morse och kliade sig frenetiskt mot favoriteken när hon kom ut, men hon hade inga vaxproppar eller så. Nu är sambon sjuk och jag är sämre så vi blir hemma dygnet runt till söndag iallafall. Jag smsade en veterinär som jag har förtroende för och frågade hur hon jobbar och om hon kan göra foalcheck. Hon har jour både i natt och i helgen, så skulle olyckan vara framme hoppas jag åtminstone hästen har den goda smaken att tajma in det då.
 
Första "riktiga" vaknatten avklarad. Märren verkar inte vilja ligga ner och sova, kl 23 såg det nästan ut som att hon skulle dråsa omkull men sen har allt sett normalt ut. Hon var arg som ett bi i morse och kliade sig frenetiskt mot favoriteken när hon kom ut, men hon hade inga vaxproppar eller så. Nu är sambon sjuk och jag är sämre så vi blir hemma dygnet runt till söndag iallafall. Jag smsade en veterinär som jag har förtroende för och frågade hur hon jobbar och om hon kan göra foalcheck. Hon har jour både i natt och i helgen, så skulle olyckan vara framme hoppas jag åtminstone hästen har den goda smaken att tajma in det då.
Skönt att ha en veterinär du har förtroende för som är redo att rycka ut om hjälp skulle behövas☺️
 
HÄSTJÄVEL! Inte den dräktiga, hon är så snäll o timid så. Men byggde ju fånghäst hage runt den andra hästen och då fick dräktighetsstoet en annan hage med mer gräs i. Hagarna är bredvid varandra. När jag kom t stallet så hade fånghästen hittat att gräset är grönare på andra sidan. Som Houidini var staketet inte förstört. Jag satte då fler trådar, högre också och mer el. Det tog 10 min, sen var fånghästen på gräs igen....

Beslutade mig att sätta staket så ytan blev större och skickade in den dräktiga i den hagen också (hon går på kvällarna i egen hage med mer gräs i) så de båda får beta så inte fånghästen betar så stor yta själv. Skulle avgränsa skogsdunge osv. Fånghästen sprang runt mig som ett barn, tyckte det var JÄTTEKUL, sprang in i dungen, jag fick ta ut henne därifrån för jag hade satte staket o skulle stänga. Stängde och var nöjd över att fånghästen äntligen var uppe i hagen så jag fick va ifred. När jag tittar in i dungen STÅR HON DÄR! Hur då?! Fick ta ner trådarna igen och jaga ut hästen från dungen, hon galopperade, hoppade, bockade... Sen sprang hon till dräktiga hästen i full fart men dräktigheten ville bara beta...

Så nu är det inget staket. Jag ber att det inte blir fång. Sen ikväll när hon är inne ska jag bygga staket!

Kan ni tänka er fånghästen och fölet sen.... Mest jävelskap i hela vilda västern...

Men dräktiga stoet, Skorpan, hon tar livet mer ro nu...
 
Idag kom Mamma mu upp i 320 dygn så nu är det fritt fram när det behagar henne ❤️🙏 Hon är stökig på nätterna, vi får väl se hennes husse säger att fölis antingen kommer den 20 Maj eller lagom till Elitloppssöndagen vilket betyder sista helgen i Maj. Så vi får väl se, nu är det är iaf dags att börja dra upp bevakningen av aning på henne. Hon blir kollad under nätterna på vardagar av sin husse när han jobbar. Själv har jag någon sort inre klocka så jag vaknar iaf minst 2 gånger per natt och tittar med. Men från med i helgen blir det alarm på telefonen precis som förra året. Förra årets fölunge kom på dygn 334, vi får väl se om hon håller samma linje i år eller inte 😊
 
Här är det 23 dagar kvar till beräknat. Idag var Noella lite biten av knott eller något på juvret, så när jag skulle torka av det lite så kom det några droppar från ena spenen.
Helt plötsligt blir man medveten om att det närmar sig!😀😉
Får bara hoppas att det inte händer något de närmaste dagarna, jobbar fram till tisdag och ledig resten av den veckan och sen går jag på semester i 8v.
När väl ledigheten är här får den komma när som helst!😉
Har delat på hästarna nu, så Noella går i egen hage sen några dagar tillbaka. Om hon skulle föla ute vill jag inte ha henne med vårat andra sto eftersom hon är högre i rang. Vill ju inte riskera att fölet blir "kidnappat".
 
Ikväll har det varit lite sparkar mot magen. Ja, fånghästen mådde bra ikväll och imorgon kommer hon bli paff med hagen hehehe…Vi får se vem som skrattar sist…

Nu står iaf Skorpan och sover, vädret har slagit över o nu regnar det och är kallt. Kanske den inte vill ut då…
 
Jag får nog lämna tråden, mitt sto fölade i morse vid 6 - givetvis medan jag var på väg till klinik flera timmar undan, med kolikhäst... Såg i kameran att fölningen var på g, och lyckades väcka och skicka ut bonden på gården, som varit med om en hel del fölningar förut. Han ringde upp mig igen efter 10 minuter och berättade att fölet var ute och att det blivit ett sto, precis som jag önskat mig. Så jag var jätteglad, helt tills jag kom hem och lite senare på kvällen skulle kolla tempen på fölis som verkade lite slö - och insåg att här är det ju bara ett hål....?! Så ja, lagom besviken. Men men. Återkommer i föltråden.
 
Kimbi är på dygn 316. Jag är nyopererad och får nöja mig med att kolla i kameran just nu. Min bästa vän har huvudansvaret för att kolla Kimbi i stallet. Sista två nätterna har hon varit lite mer orolig. Lite förvärkar troligen. Idag hade hon någon form av kristall/vaxpropp (svårt att veta när jag inte fick se själv), så imorgon är tanken att haöma upp boxen ordentligt så den är redo. Rumpan är släppt också.

Jag vill ju att hon gärna ska hålla sig ett par veckor till, men det är bara hålla koll och hålla tummarna. Så länge det går bra. Jag orkar inte några motgångar nu 🙈
 
Vi får väl hoppas bebisen tittar ut innan Söndag 😂 För sen måste matte jobba och plugga järnet igen. Så nu Majlis har du torsdag kväll tills söndag kväll på dig 🤪 Men känns som att bebis kommer att komma inom en snar framtid om hon följer samma mönster som sist med läckt mjölk på bakbenet. Just nu äter hon hö i godan ro inne, är uppe och kopplade upp kameran igen.
 
Håll tummarna för mitt sto. Fick tidigt igår morse slänga oss iväg till klinik och där blev hon kvar.

Vaknade vid kl.2 på natten av att hon var jätteorolig, krafsade, flemade, bet mot magen och tryckte upp rumpan mot väggen. En halvtimme senare lade hon sig ner, vilket hon inte gjort i boxen på 3 veckor, och började krysta. Jag låg kvar i sängen och tittade på kameran men det hände inget. Hon låg kvar och krystade, svettades och sparkade. Gick ut i stallet och hon var helt introvert, gick inte att nå fram till, genomsvettig, rullande ögon.

Ringde kliniken som rådde mig ringa ut distriktet. Gjorde så och försökte sen känna efter om jag kände fölet, men kände ingenting. Nästan hela underarmen inne och inget föl... Min man och jag försökte sedan med hjälp av rep få upp stoet då hon legat i över en timme. Hon samarbetade inte men tillslut gick det och hon kom upp.

Distrikten kom och kände heller inget föl, inte heller cervix så rådde oss att åka. Stoet lugnade sig lite då hon kom upp men var märkbart tagen.

Så där står hon nu, övergången, stundande riskfölning på g enligt veterinär och jag vet absolut ingenting av hur det här kommer att sluta. Det enda jag vet är att båda levde igår då jag åkte hem. ❤😪🙏✊✊😬
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp