Dräktiga ston 2021/2022

Nej, inte mer än för ett par veckor sedan, ganska fyllda juver morgon, hon kliar svansen en del nattetid och har lite förvärkar. Mammans första kom på dygn 352, den dagen såg hon inte annorlunda ut än veckorna före. Med senare avkommor var det alltid en liten kristall den morgonen hon fölade, och dygn 335-337. Tänker att Skye, som hon heter, följer mammans mönster, fast med några extra dagar nu. Nedan en bild på Skye för några dagar sedan.
I helgen känns det som bra läge att föla. Jag hoppas både din och min tjej håller med 😊❤️
 
Här är det fortfarande en evig väntan kvar känns det som. Empa är på dygn 305 i dag.

Men hon går och myser i hagen och ser ut att tycka livet är toppen faktiskt, trots att hon är bra tung. Jag var rädd att hon skulle bli smällfet (lättfödd som tusan), men hon är "bara" väldigt dräktig. En daglig galopprunda i hagen tar hon fortfarande och hon är förvånansvärt smidig i bocksprången. :love:

Här är hästarna på gården fortfarande inne på nätterna av vissa anledningar och min får nog inte komma ut dygnet runt före fölet är ute. Vill hon föla ute får hon helt enkelt göra det under hagtid (6-21). Men då Empa är lite smått speciell humörmässigt har jag henne helst inne vid fölning. Så att jag, vid behov, snabbt kan få tag i henne. Känns säkrast så.

Fölboxen är redo med kamera. Jag är så tacksam att vara på en gård där all utrustning finns men framförallt, kunskap! Ägarna till gården har sen typ 25 år uppfödning i mindre skala så de har varit med vid det mesta vid det här laget. Och sen har vi även en veterinär som har sin häst uppstallad här och hon har ytterligare en veterinär som medryttare till sin häst. Tacksamt läge alltså. Så när jag nojar allt för mycket lugnar de ner mig :D
 
Värkränder, någon som har erfarenhet av det? Tyckte mig se det på Kimbi ikväll när jag var ute och kollade till henne. Stora kristaller på FM och mindre nu på kvällen. Jag fick absolut inte känna på juvret men spänt och utfyllt är det allt.

Just nu kollar jag i kameran men något vidare drag är det ju inte 🙈. 3 veckors vakande nu och jag börjar bli mätt på det. Dygn 339 nu.
 
Värkränder, någon som har erfarenhet av det? Tyckte mig se det på Kimbi ikväll när jag var ute och kollade till henne. Stora kristaller på FM och mindre nu på kvällen. Jag fick absolut inte känna på juvret men spänt och utfyllt är det allt.

Just nu kollar jag i kameran men något vidare drag är det ju inte 🙈. 3 veckors vakande nu och jag börjar bli mätt på det. Dygn 339 nu.
Håller tummarna för att det är färdigbakat snart ❤.
 
Hoppas verkligen att det funkar om du skriver här 😅. Har hon några tecken på att det är dags snart?

För två veckor sedan köpte jag lite choklad jag tänkte var bra att ha som "nödmat" till oss människor vid fölningen. Nu är chokladen snart slut, och jag tänker att om jag äter upp den så fölar hon nog 🙈
Vet du hur mycket godis och chips som jag hade när jag vakade? Hästen gick över nära 2 veckor…
 
Värkränder, någon som har erfarenhet av det? Tyckte mig se det på Kimbi ikväll när jag var ute och kollade till henne. Stora kristaller på FM och mindre nu på kvällen. Jag fick absolut inte känna på juvret men spänt och utfyllt är det allt.

Just nu kollar jag i kameran men något vidare drag är det ju inte 🙈. 3 veckors vakande nu och jag börjar bli mätt på det. Dygn 339 nu.
Hoppas den tittar ut snart!!
 
Värkränder, någon som har erfarenhet av det? Tyckte mig se det på Kimbi ikväll när jag var ute och kollade till henne. Stora kristaller på FM och mindre nu på kvällen. Jag fick absolut inte känna på juvret men spänt och utfyllt är det allt.

Just nu kollar jag i kameran men något vidare drag är det ju inte 🙈. 3 veckors vakande nu och jag börjar bli mätt på det. Dygn 339 nu.
Kristaller brukar vara ett gott tecken på att det är på g!

Min är tvärtom med sitt juver, hon har inte gillat att man rört det tidigare, varken när hon varit dräktig eller inte dräktig, men nu är det plötsligt ok. Hade en mycket erfaren uppfödare här i går som gissade på söndag eller måndag när hon kollade på lite mjölk, så jag hoppas att hon har rätt!!

I natt fick jag gå ut i stallet en gång då jag såg att hon låg väldigt nära väggen, vill inte ha henne där om hon skulle föla.
 
Kristaller brukar vara ett gott tecken på att det är på g!

Min är tvärtom med sitt juver, hon har inte gillat att man rört det tidigare, varken när hon varit dräktig eller inte dräktig, men nu är det plötsligt ok. Hade en mycket erfaren uppfödare här i går som gissade på söndag eller måndag när hon kollade på lite mjölk, så jag hoppas att hon har rätt!!

I natt fick jag gå ut i stallet en gång då jag såg att hon låg väldigt nära väggen, vill inte ha henne där om hon skulle föla.
Hon har haft kristaller i över 3 veckor nu 😑. Fortfarande inget föl dock 🙈.

Lite orolig början av natten inatt men sen lugnare igen. I morse innan utsläpp stod hon dock och vända sig mot magen en del. Mjölkdropp på benen men bara små kristaller på FM när jag var ute. Såg inte ut som mjölken ändrat sig nämnvärt.

Kan även tillägga att chokladen är slut hemma nu, så det börjar bli dags för fölis att titta ut 🙄
 
Hon har haft kristaller i över 3 veckor nu 😑. Fortfarande inget föl dock 🙈.

Lite orolig början av natten inatt men sen lugnare igen. I morse innan utsläpp stod hon dock och vända sig mot magen en del. Mjölkdropp på benen men bara små kristaller på FM när jag var ute. Såg inte ut som mjölken ändrat sig nämnvärt.

Kan även tillägga att chokladen är slut hemma nu, så det börjar bli dags för fölis att titta ut 🙄
Ja, klart det kan vara olika med kristallerna. När mamman till mitt dräktiga sto hade kristaller fölade hon alltid kommande kväll/natt. Även ett sto jag lånade var alltid klockren på fölning när det kom kristaller. Mjölken här är ganska klistrig nu, men inga kristaller eller läckage.
Vi får hoppas att bådas kommer i natt, nu har det ändå varit plus 20 här i dag, och värmen brukar också kunna få fart på det.
 
Ja, klart det kan vara olika med kristallerna. När mamman till mitt dräktiga sto hade kristaller fölade hon alltid kommande kväll/natt. Även ett sto jag lånade var alltid klockren på fölning när det kom kristaller. Mjölken här är ganska klistrig nu, men inga kristaller eller läckage.
Vi får hoppas att bådas kommer i natt, nu har det ändå varit plus 20 här i dag, och värmen brukar också kunna få fart på det.
Ja, inatt låter som en väldigt god idé. Min bästa kompis och tillika fölningskompanjon åker utomlands på tisdag, så nu får Kimbi skynda på!

Alla som läser detta får hjälpa till med lite földans tycker jag!
 
Här väntar vi på en ponny (inte min) som är på dygn 320-nånting men knappt sett dräktig ut, såpass att vi börjar tvivla på att det är nåt. Nu ser det ändå ut som att hon fyller ut juvret så det kanske blir en bebis ändå? Är inbokat veterinär i veckan för att kolla, så vi vet snart hur läget är.
 
Kimbi dygn 341 idag. Ikväll droppar hon lite mjölk. Mjölken är lite gul-grå skulle jag säga. Inte helvit. Får se om det till slut kan bli ett föl inatt. Just nu står hon och sover bara 🙈.
Hur mycket har du vakat? Känns som en evighet 😅 när sover du och hur har ni koll på dagen? Sorry för alla frågor men är nyfiken hur ni gör 🤪
 
Jag flyttar till föl-tråden nu, min fölunge kom i morse. Min inackordering väntar fortfarande, den som inte ser dräktig ut eller börjat göra juver, men vi är mer hoppfulla nu när hon börjat släppa på bäckenbanden, magen ändrat form och jag tyckte mig se rejäla sparkar häromdagen. Men är nog ett par veckor kvar ändå.
 
Hur mycket har du vakat? Känns som en evighet 😅 när sover du och hur har ni koll på dagen? Sorry för alla frågor men är nyfiken hur ni gör 🤪
3 veckor är det nu 🙈
Förra gången behövde jag bara vaka den natten hon fölade, så jag fick väl tillbaka denna gång 😅.

Jag har ju inte vakat superintensivt hela tiden. Vissa nätter "bara" varannan timme. Så jag sover mellan larmen mest. Några nätter har sambon suttit uppe några timmar så jag inte behövt ställa första larmet förrän typ 2. Sen har jag haft sista larmet typ vid 5 för stallägaren kommer och fodrar vid 06. Sen står vi i ett stall där det ofta är folk där dagtid, och hon går i en väldigt synlig hage. Jag har åkt en gång på FM och en gång på em/kväll och kollat på henne. Ibland har jag bett någon stallkompis kika lite extra också. Men dagtid har jag inte varit så orolig innan typ i helgen 🙈.

Blev en rätt lång utläggning, men en hel natt har jag inte sovit på 3 veckor och jag börjar känna mig rätt knäpp i huvudet. 🤪

Inatt blir det dock hårdvakning eftersom hon droppar mjölk. Sambon och jag får nog köra i skift.
 
3 veckor är det nu 🙈
Förra gången behövde jag bara vaka den natten hon fölade, så jag fick väl tillbaka denna gång 😅.

Jag har ju inte vakat superintensivt hela tiden. Vissa nätter "bara" varannan timme. Så jag sover mellan larmen mest. Några nätter har sambon suttit uppe några timmar så jag inte behövt ställa första larmet förrän typ 2. Sen har jag haft sista larmet typ vid 5 för stallägaren kommer och fodrar vid 06. Sen står vi i ett stall där det ofta är folk där dagtid, och hon går i en väldigt synlig hage. Jag har åkt en gång på FM och en gång på em/kväll och kollat på henne. Ibland har jag bett någon stallkompis kika lite extra också. Men dagtid har jag inte varit så orolig innan typ i helgen 🙈.

Blev en rätt lång utläggning, men en hel natt har jag inte sovit på 3 veckor och jag börjar känna mig rätt knäpp i huvudet. 🤪

Inatt blir det dock hårdvakning eftersom hon droppar mjölk. Sambon och jag får nog köra i skift.
Hoppas den kommer i natt!
 
3 veckor är det nu 🙈
Förra gången behövde jag bara vaka den natten hon fölade, så jag fick väl tillbaka denna gång 😅.

Jag har ju inte vakat superintensivt hela tiden. Vissa nätter "bara" varannan timme. Så jag sover mellan larmen mest. Några nätter har sambon suttit uppe några timmar så jag inte behövt ställa första larmet förrän typ 2. Sen har jag haft sista larmet typ vid 5 för stallägaren kommer och fodrar vid 06. Sen står vi i ett stall där det ofta är folk där dagtid, och hon går i en väldigt synlig hage. Jag har åkt en gång på FM och en gång på em/kväll och kollat på henne. Ibland har jag bett någon stallkompis kika lite extra också. Men dagtid har jag inte varit så orolig innan typ i helgen 🙈.

Blev en rätt lång utläggning, men en hel natt har jag inte sovit på 3 veckor och jag börjar känna mig rätt knäpp i huvudet. 🤪

Inatt blir det dock hårdvakning eftersom hon droppar mjölk. Sambon och jag får nog köra i skift.
Hoppas din väntan är över snart 🙏🏻
 
Inatt stallar vi in haflingern och kameran är igång!
Jobbar 5 nätter denhär veckan så ska hålla extra koll när jag ändå är vaken. Sen är det semester och förhoppningsvis kommer ett föl runt 1a Juli 😍
B72FE3C2-1562-4E1F-A995-D0F83DA83365.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp