Dräktiga ston!

K

Keliprinsen

Jag har lite frågor angående dräktiga ston!
Hur länge kan man rida på sitt sto? Hur länge kan dom gå med flocken som består av både ston och vallacker? Kan stoet gå med flocken hela tiden? Några andra tips ni har?
Tacksam för alla svar!! :bow:
 
Sv: Dräktiga ston!

Allt är relativt och blir som du gör det..

Jag rider inte mitt dräktiga sto i den bemärkelsen, jag hoppar upp "ibland".. Har ridit henne 3 ggr sen i sommras.. Hon tycker det är kul att bli riden ibland men verkar vara väldigt nöjd med att bara gå och drälla..

Hon går nu i blandad flock, men kommer till våren ställas med sto/ston som skall föla. Jag vill att hon skall få ha lugn och ro in i det sista utan massa spring och ståj. Inte heller skall hon utsättas av massa barn som vill pilla på henne. Minimalstress tycker jag verkar bra..

Men man gör ju såklart som man vill.. Jag själv har varesig motivation eller vikt på min sida i nuläget därför rider jag inte.. Mitt sto är även 18 år så åldern gör sitt med..
 
Sv: Dräktiga ston!

Hej.
Jag red mitt dräktiga sto fram tills hon hade gått 5 1/2 månad, sedan sa hon ifrån tvärt.
Hon blev sur när jag spände sadelgjorden och ville bara vända hem när vi skulle ut och rida.
Däremot vill hon gärna komma ut och bli pysslad med och ibland springa lite lös i paddocken.
Om marken hemma blir bättre kommer jag även tömköra henne.
Hon har nu gått 7 1/2 månader.

Vad gäller hagen så går hon ihop med en shettlandsvallack,men när det närmar sig kommer hon gå själv,dock precis intill vallacken.
 
Sv: Dräktiga ston!

Jag har 2 dräktiga i år och de har gått med unghästarna i lösdrift fram till jag vande av den enas föl härom veckan. Det stoet ska föla i mitten av maj, det andra i juni. Nu går de själva i egen hage eftersom de får annat hö och mer mat än övriga. Men fungerar det i en blandflock finns det väl ingen orsak att ändra på det om hagen ger utrymme för henne att gå undan när hon ska föla. Vet många ston som fölat i hagen med andra och bara gått undan just under förlossningen...

Vi rider Leira som ska ha i maj men har börjat trappa ner och bara skogsluffar barbacka 4-5 dgr i veckan. Hon rids inte av mig utan av små lätta tonårstjejer. Leira är pigg och arbetsvillig och älskar promenaderna, drar gärna en galopp i backarna och brallar om man försöker bromsa. Förra året reds hon tills det var en månad kvar men sista 6 veckornas ridning skrittade vi bara. Hon blir sur om hon inte får jobba och får göra det så länge hon vill och orkar. Nu är hon sorten som inte blir tung och tjock av att bära föl, hon får bara en liten kula. Det andra stoet har jag lånat för att ta föl på så hon rids inte men går med som handhäst på promenader ibland. Hon är dubbelt så stor om magen så hon får det nog jobbigare mot slutet.
 
Sv: Dräktiga ston!

picture.aspx


Så här ser mina damer ut, bilden tagen igår när de kom ner för att äta lunch...
 
Sv: Dräktiga ston!

Tror inte det har med storleken att göra om dom vill ridas eller inte, för Kaela är väldigt nätt o lätt, fast hon äter hur mkt som helst.

18167705.jpg
 
Sv: Dräktiga ston!

Har man en arbetsvillig häst, kan man rida länge in i dräktigheten beroende på hur man rider. Är det sen så att hästen inte nöjer sig med det trots sin dräktighet, kan man tömköra den sista tiden. Då sker arbete utan belastning någon stans, har man en mindre arbetsvillig häst under dräktighet får man ställa dem tidigare eller prova att tömköra. Ofta är lite arbete väldigt nyttigt, och kan underlätta fölningen. I vilt tillstånd rör de sig hela tiden, så blir det inte i våra hagar då de står mer still.
 
Sv: Dräktiga ston!

Vill först tacka för alla svar :) Tur att man har buke när man undrar ngt ;)
Mitt sto är fem år och kom från Island i December. Jag har markarbetat henne mkt eftersom hon är i princip oinriden.
Men hon är helt otrolig, så lugn och snäll så jag har även ridit henne men hon har en väldigt rund mage och gillar inte när man spänner sadelgjorden så därför vågar jag inte riktigt... Är det skadligt för fostret? Hon skall föla i slutet på Maj. Jag har även ridit henne barbacka! Hon är helt otrolig och tycker det är jätte skoj att få komma ut. Hon är tuff och säger till de andra hästarna när de kommer för nära. Men är det stor risk att det händer något om hon skulle få sig en spark?
 
Sv: Dräktiga ston!

Nej risken är inte så stor, varför inte promenera eller tömköra på volt. Ett gyllene tillfälle att grunda tömkörning, dvs lära in den för motionens skull. Jag tror för min del att det är bra om du håller igång din häst i lagom takt, rid barbacka då den sista tiden så slipper du få en ogin häst om du och hästen vill ut på promenad.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 986
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 659
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp