Dräktighetskollar ni nu?

athena

Trådstartare
Mitt sto var konstaterat dr på 18 dygn, sen dess har jag inte kollat henne.

Utifall jag skulle få ett veterinärbesök av annan anledning får han naturligtvis känna på henne (så brukar jag göra, tror aldrig det har varit en helt veterinärlös vinter...) men jag tar inte ut en vet. bara för detta

Hur gör ni, gör ni ngn ytterligare koll på era märrar på hösten/vintern? Ett sto som dessutom fått några föl, som mitt, har ju en stadig buk och man ser inte att det börjar växa förrän relativt sent. Å andra sidan behöver hon ju inget extra foder förrän de sista tre månaderna heller, och då borde det ju synas.
 
Jag brukar ultraljuda efter 17 dygn för att se om det tagit... Sedan brukar jag ultraljuda efter ca:40 dygn för att se att blåsan fäst... Sedan brukar jag ultraljuda igen efter ca: 100 dygn bara för att veta om fölis finns kvar...
I år har jag faktiskt inte ultraljudat en tredje gång, inte än iaf och de är dräktiga på dygn 106, 111 och 125 om de nu fortfarande är dräktiga...
 
Samma här 18 dygn...men inte senare.

Jag får nästan en känsla av att man kanske "sabbar" dräktigheten om det av någon anledning skulle komma in bakterier under en ny koll...lite fjantig kanske?

Sedan tycker jag att känner man sina ston väl...så känner man ju igen ett visst beteendemönster under dräktighetsfasen också....
 
Kollade också på 18 dygn, men ej efter det. Har inte gjort det dom sista åren. Det har funkat utmärkt.

Mitt sto är också väldigt tydlig i sin dräktighet.
 
Jag kollade mitt sto på 17, 40 och 90 dygnet.
Eftersom jag betalade vid 90 dygn så vill man ju veta att det är nåt att betala för! :D
 
Vi har kollat nu i måndags.
Och så gör vi alltid på hösten efter avskiljning.
Dumt att gå och glo på en märr som är tom sedan på vårkanten... ;)
Resultatet blev 15 av 16 dräktiga.
Och så kommer nu till helgen en "bukefalosare" med fölmärr.

Den som var tom nu förresten var faktist kollad på 40 något så det blev en negativ överraskning.
Men, men så är det i denna bransch.

AM
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 444
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 121
Senast: cassiopeja
·
Avel Historik: 2010 Betäcktes som fyraåring, dräktig i andra brunsten 2011 Fölade på ganska exakt utsatt datum, en normal förlossning...
2
Svar
22
· Visningar
3 307
Senast: sona
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 019
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp