Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

M

majjorna

Min islänning har knappt 4 veckor kvar av sin dräktighet,,och nu har hon börjat klia sig som en galning i manen,bara i manen!.
Har aldrig visat några exemtecken innan i sitt 10 åriga liv och hon är svfödd. Tror ni att det har med dräktigheten att göra? Är det vanligt att stona kliar sig innan dom fölat? kan man misstänka att det kommer tillbaka?
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Det kan vara tecken på eksem, som i många fall är stressutlöst. det fins många ston som har fått eksem vid betäckning eller nära fölning då kroppen blir stressat av hormon omställningen.

Det finns dock även en del ston som har kli i slutet av dräktigheten.

Tipp ge henne något för magen.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Löss kanske?

Annars börjar det ju nån gång, oavsett om man haft tendenser tidigare.
Svenskfödd är ingen garanti, kolla på nordisar, fjordingar, russ mfl som också är hårt drabbade av eksem. Svenskfödda i måååånga generationer. :crazy:
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Ja måste ställa en fråga, hur kliar hon sig. I manen eller på sidorna av manen?

Mitt sto fick nämligen ett år väldigt mycket vätska i kroppen, värst blev det runt halsen som blev tvärstinn på henne och hon stod och rev sig på halsen som en tok ca 2 veckor före fölning. Lite av manen försvann dock inte ner till mankammen utan den delen av manen som var ivägen.

Veterinär kom då och kollade henne, han sa också att det inte handlade om eksem utan hormonellt som skulle gå över efter att hon fölat och det gjorde det också.

Nu har det inte hänt sedan dess, kan det vara något sådant?
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

svarar på alla inlägg ,,,

nja tveksamt om det är nackbandmask,,hur vet man det ? hon är avmaskad för några veckor sedan i samband med betessläpp.

löss? nej det tror jag inte, visserligen har ena unghästen haft pälslöss under vintern men det blir ju "fäckar" av det.

Vätska i kroppen? ja kanske hon har ju en stor mage och säkert har hon samlat på sig en del vätska i ssamband med dräktigheten.

Hon är fin i magen,,,ungefär som det ser ut när dom går på bete...

Kliar sig nästan enbart under mankammen,på den sidan där den hänger ner..där är håret ihoptovat mot hårbotten,,.har för övrigt lång och tjock man ,ja nu är den ju klart tunnare,,tar man i manen så får man hela handen full av hår som liksom lossar...vilket får mig och gissa att dräktigheten på nått sett är utlösande....

Vi kammade ut hela manen i går kväll och det lossade massor,,,idag har hon gått i annan hage som hon inte kan klia sig i och det lossar ändå hår......

kan hon fattas nån mineral?
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Ok, då låter det som eksem om taglet lossnar. Har du provat att sätta på henne ett eksemtäcke eller stalla in nattetid?
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

hon är installad varje natt och är igentligen bara ute kvällstid så knotten kan komma åt henne...
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Löss kanske?

Annars börjar det ju nån gång, oavsett om man haft tendenser tidigare.
Svenskfödd är ingen garanti, kolla på nordisar, fjordingar, russ mfl som också är hårt drabbade av eksem. Svenskfödda i måååånga generationer. :crazy:

Nu hör det ju inte hit, men exem bland de här raserna har ju ökat sedan vi böt ut havren mot alla underliga pellet/müslifoder. Jag vet att jag inte är enda som tänker i de här banorna. Men som sagt, det var ju inte det som frågades tråden.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Finns det någon forskning kring huruvida foder och eksem hör ihop? Jag har nämligen inte hört att det skulle vara så och blir lite nyfiken när du nämner sambandet.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Ja havre är ju en fodersort som är en potentiell risk för att få en ökad symptombild, och det pga stärkelsehalten i havren. Så här ser ju jag inget samband med att byta mot en typ med mindre stärkelse, men fortfarande så finns något som triggar igång eksemet och genom studier så har man sett att den största orsaken kommer sig av knott och sedan även andra bitande insekter.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

när det gäller mitt sto och mat,,så fick hon pelleterat foder och kornkross som kraftfoder,,den blandningen pga av en annan häst här äter det,,,fick ca 0,5 kg /dag + mer eller mindre fri tillgång på hösilage och betar i gräshage dagtid,,,tog bort allt kraftfoder och tycker faktiskt att kliandet dämpat sig rejält......
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

*knapplån*

Och i vanlig bukefalos-anda blir det ramaskri direkt..

Det är ganska mycket insekter ute nu- och för att hästen kliar sig nu så gör det inte att hon får eksem. För några år sedan fick stallkompisens häst "eksem", hon kliade sig som en tok. Året därpå kliade hon ingenting och har aldrig gjort sen dess- hon var då dräktig. Såfort fölet kom ut så var allt som vanligt..

Att taglet lossnar är inte heller speciellt ovanligt, med tanke på att även vi människor tappar hår ;) Fullt naturligt. Och har hästen då kliat sig så finns det nog redan en heldel löst tagel i manen redan innan man börjar kamma den.

För att lindra klådan så kan ju testa att tvätta henne och sedan smörja henne en gång om dagen, och ev sätta på ett eksemtäcke.. Och jag brukar inte måla fan på väggen om eksem förrän hästen haft det minst två sommrar..
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Ja med tanke på vad myggbett och andra insektsbett kliar på oss folk så är det ju inte så konstigt att hästarna kliar sig som dårar nu när de blir bitna av allt skit som svärmar runt dem. Behöver ju som du säger inte alls vara början till exem.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Ramaskri?

Det är klart att det inte behöver vara eksem, men kliar en häst av sig manen eller delar av den så är det helt klart eksemvarning och man bör behandla hästen som en eksemhäst. Beror det på dräktigheten lär det bli bra senast till nästa säsong.
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Nej visst kan det vara så, absolut, men man bör vara extra uppmärksam när det kommer till raser som islandshästen, eftersom den är ganska hårt drabbad. Men som du säger kan det så klart bara vara vanligt kliande också.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Har studerat henne på gräsmattan utanför köksfönstret,,,har haft henne där så jag kan övervaka hennes kliande,,,,, hon kliar sig bara på kvällen när insekterna kommer fram,,,ingenting dagtid när det är varmt,,,

Hon är lite svullen i mankammen och det tror jag har med dräktigheten att göra ,,vanligtvis är hon inte det eller rättare sagt, inte för några veckor sedan.
När det gäller taglet så är inget bortkliat helt,,den är bara urtunnad.

har anv AVS 14 och det verkar lindra,,
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Svullen mankam är ett av de första tecknena på eksem och insekter är det som vanligen triggar det.
 
Sv: Dräktigt sto kliar sig,,,, vanligt?

Ja eller så kan dom göra som Vilja, som klia sig som en toka samma dag hon fölade och sedan ingenting.

Nu är jag extra hönsig som täckar in min häst ändå...... och smörjer.... och sprayar.... och tvättar och har mig ;) Fast jag har blivit mindre hönsig dom sista veckorna :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 254
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 239
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 904
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp