Dräktigt sto som är lite tunn.

lis

Trådstartare
Har nyligen köpt ett sto som beräknas föla sista veckan i maj. Jag tycker hon är för tunn över revbenen och måste försöka få upp hullet på henne så fort som möjligt eftersom fölning närmar sig. Hon äter i dagläget 25kg hösilage Ts 55/kg foder,Mj 5.4/kg foder Smrp 39.2/kg foder, Ca 2.8, P 1.6, Mg 0.8, K 15.1 Till detta får hon 2kg salsa xtramix 1kg lucern och 3dl olja. Hon äter med god aptit.
30788337.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Dräktigt sto som är lite tunn.

Ge henne fritillgång på lusern och byt salsan mot ett avelsfoder eller öka mängden rejält (fast långsamt).
 
Sv: Dräktigt sto som är lite tunn.

Hon får redan över 1000g smrp och har en kvot på mellan 7.5-8 om jag räknar på en höft. Det borde hon ta sig på utan problem om det vore rätt foder och balans. Tittar man på henne så är hon väldigt musklad runt bog/bringa och skinkor, halsen syns inte mycket men ser inte tunn ut heller utan det är ryggen hon inte har fått med sig och jag är säker på att det beror på att att hon får för mycket protein kontra mj.

Har sett detta så många gånger förr. Jag skulle låta henne vara kvar på hösilaget och istället ge henne betfor olja och havre om hon kan äta det. Ändra innehållet på fodret så kommer hon att få sin rygg och hull, det är inte alltid rätt väg att öka på proteinet när hästen är tunn, hade hon haft hull så hade det varit en väg men nu är hon tunn över revbenen och behöver mer Mj för att kunna utnyttja proteinet bättre i kroppen.

Så nu har du två helt olika alternativ att välja :-).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: arabia
·
M
Foder & Strö jag vet att det finns ett gäng liknande trådar men då jag inte riktigt kan med sökfunktionen och inte riktigt förstår mig på...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: mosig
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: -moa-
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 311
Senast: Diestro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp