dragbil(745:a): automat vs. manuell

Skillnader finns det naturligtvis, men vi har diskuterat (eh, nåja! ;) ) ovan om det finns några stora nackdelar med automaten, vilket jag anser att det inte finns. Framför allt inte när det gäller vinterkörning!

Även "riktiga" terrängbilar kan ha automat, om man väljer det alternativet. Tom bussar! Tävlingsbilar däremot, brukar vara manuella, eftersom automaten är för långsam för deras behov. Men inte för våra, väl? :)

LIA
 
Oj, vilken diskussion det blev!!
Själv tycker jag, att, kör man hemmikring, korta sträckor så är manuell att föredra ur ekonomisk och vägsäkert.
Vi har också en "sjuhävers" backe. Och den är inte kul med svärfars Perschå (stavning)
Däremot har både manuella Mersor, Fordar, Volvon tagit sig upp utan problem.

Däremot när man sitter och åker till hingststationerna, och kör motorvägar eller annat smidigt så hade det inte varit dumt med automat.

Nu har vi en -02 King Cab diesel, så vi tar oss fram överallt.

Ang. 745 så skulle jag nog hellre ha en 245 drag än en 745.
Den senare uppfattar jag som lite mer vinglig och ostabil.

Dieselbilar har vi alltid haft.

Ekonomiskt tror jag att manuella bilar drar mindre på blandad körning.

AM
 
Sambon säger också att han hellre vill ha 245 än 745 att dra med.... Varför vet jag inte och jag orkar inte riktigt ta den disskutionen eftersom vi inte har nåt utav det...

Sen ang vad som är bensinsnålast så beror det väl också på vad du har för transport - lättdragen eller tungdragen- samt motorstyrkan. Körde och hämtade hästen med en volvos minsta tubovariant av nåt slag och tungdragen transport..Det var itne att rekommendera :crazy: tyckte inte vi gjorde nåt annat än tanka :cry:
 
tycker inte det är någon större skillnad. speciellt inte på motorväg :smirk: men får jag välja så drar jag med bakhjulsdriven, manuellt växlad bil! tycker bara att det känns helt bättre. kan inte förklara.
o givetvis drar automat mer....
 
Har själv automat och det är helt suveränt, skulle nog inte byta tillbaka till manuell igen. Min bil är en Saab 9000, inte känd som världens bästa dragbil men den funkar helbra för det jag använder den till.

Automat rekommenderades till dragbil för hästsläp av Land Rover bilhandlaren i alla fall. Min sambo har en ny Land Rover med både automat och manuell växellåda, det är bara att välja. Skulle aldrig komma på tanken att köra uppför/nedför mina backar hemma med manuell låda ikopplad. Hemska tanke att komma i spinn i vår isiga, kurviga 200 m backe hemma med manuell låda och vara tvungen att frikoppla och lägga i en ny växel. :eek: Aldrig i livet!!! När man har automat är det bara att gasa så kommer man upp i de flesta väder.

När vi skulle flytta in i huset vi bor i nu var vi lite oroliga för backarna till vårt hus och frågade ang plogning etc, de frågade vad vi hade för bil och när vi sade automat svarade de: "Jaså, har ni automat är det absolut inga problem."

mvh Jessica
 
Men det beror ju en del på vad som finns under huven också, inte bara på lådan.

Själv har jag ännu inte blivit tillräckligt vuxen för att köpa en "riktig" bil, d.v.s. en som är nyare än 10 år, utan kör ständigt runt i äldre modeller.

Och mina två favoritbilar genom tiderna av de jag har ägt är just mina två automatväxlade: en Merceders 230 -80:a och en Audi 100 -86:a. Audin hade inget drag, men var den i särklass bästa vinterbil jag någonsin ägt. Den tog sig rätt igenom snödrivor och gick mycket stadigt. Mercan var min favoritdragbil. Superstark, gick som ett tåg. Även den var en mycket bra vinterbil.

Sedan hade båda outstanding körkomfort med suverän väghållning oavsett väglag och en del kräm under huvarna. Tysk kvalitet säger jag bara!

Vår nuvarande manuella Volvo 245 kommer inte i närheten av någon av dessa, vare sig i köregenskaper (bekvämlighet, väghållning o.s.v.) eller Mercan som dragbil - trots att den är manuell.

Nästa dragbil skall vara en Audi eller Merca - OAVSETT låda. Men jag gillar automat i såväl sommar- som vinterväglag och som drag. Jag har inte märkt några negativa egenskaper på de automatväxlade bilar jag har ägt.

Anneli
 

Liknande trådar

Fordon Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa...
14 15 16
Svar
302
· Visningar
13 502
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu börjar bilen sjunga på sista versen och även om jag inte riktigt vet hur jag ska finansiera ett byta så tänkte jag börja spåna...
2
Svar
27
· Visningar
3 579
Senast: ptr
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 029
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp