dragbil(745:a): automat vs. manuell

Men kan ni tala om vad som är BÄTTRE med automat vs manuell växlad när det gäller att dra...OK , att vissa inte KAN växla en bil, utan ha en automat för den skull, men vanligt folk som växlar en bil lika som om det var automat...
Jag har dragit med alla sorter och 4 WD är naturligtvis bästa bilarna, automaten kommer absolut sist...och då är ändå våran en 2003:a Volvo...
 
Kan tillägga att våran Volvo(har varit ute o kikat) heter V70 2,5 T, troligtvis finns en hel del hästar i den...den sämsta bilen att dra med är 745:an övht, då är 245:or bättre dragbilar om man ska gå på den serien....det är vad JAG tycker...ni behöver inte tycka samma.....
hade nya volvon varit manuell hade den varit kanon....
 
ok, varför tycker du att 745:an är sämsta dragbilen? på vilket sätt är 245:an bättre?

de 245:or vi kollat på har fått dra för lite på b-kort för att de skulle vart intressanta.
 
745:an är "sladdrigare" på vägen än 245:an, det är bara en känsla jag har är väl bäst att tillägga(annars brinner det väl hos en del) Min nuvarande 745:a köpte jag i somras för att ha under tiden min KIA var på verkstad och skulle säljas direkt, men det blev en massa fel på den oxå så nu står den fortfarande här och jag ides inte köpa nya vinterdäck till den så den får stå till våren innan jag säljer..Jag skulle inte köpa en 745:a för att dra släp med, det finns bättre..
Det där med vikterna är ju lite underligt, för min 745:a får jag dra 1530 med på b kort och det var samma på 245:an..
Vad för prisklass har du tänkt lägga dig på?? för folk i allmämhet säger att 940 är en bra dragbil(har aldrig dragit med en sån själv)
245:an är dessutom mer "hållbar" och är oftast en bil som går i alla väder..min gamla sålde jag till ett par kompisar för några år sen, den har dragit tufft med mig som ägare och är otroligt fräsh i motorn fortfarande, nu har den 33 000 mil i bagaget(-88)
Jag är absolut ingen expert på bilar, men jag har kört en hel del med finka, och en hel del olika bilar..och skulle jag välja mellan de 2 bilarna skulle jag definitivt försöka få tag på en fräsh 245:a istället....alla dar i veckan.. :bow:
 
När det gäller Volvos, så gillar jag dom inte, generellt. Däremot tycker jag dom tillhör de bästa personbilarna vad gäller att dra transport.

När det gäller manuell/automat, verkar det som om fler än jag klarar av att köra automat på vintern. Du kanske skulle vända dig till en trafikskola?

För du har fortfarande inte förklarat PÅ VAD SÄTT "automaten är särklass sämst på vintern"! Så kom med en förklaring någon gång!!!
Bara detta överlägsna: "Nerväxling Lia Nerväxling...eller du kanske inte har backar där du bor...du kanske bara kört automat och inte kan jämföra"

För din information, så växlar automaten ner alldeles själv. Jo då, det är säkert! Och om man inte är överens med automaten om när och hur nerväxlingen skall ske, finns det en spak att växla ner med och tom låsa växlarna!! Jo då Martha, det är säkert! Det är den där med bokstäverna P, R, D, 1, 2 etc. :)
En sak till på tal om nerväxling. Är det halt, ligger man hellre på högre växel, alternativt är mycket lätt på gasfoten. Ett tips så du kommer uppför din backe!

Jag skulle vilja se dig ta dig upp för min backe med släp på vintern med en 745:a med automatväxel....
En sak kan jag garantera dig. Den backe finns inte, som du kan ta dig uppför med manuell, men som jag inte skulle klara med automat! Förutsatt att det är enda skillnaden.

Vad som är bättre med automat? Fråga dom som kör i städer, som sitter i bilköer etc. Fråga jänkarna.

Det tråkigaste med en sådan här tråd, är att dina ovederhäftiga åsikter lurar i oinsatta personer, såsom "annaa", en massa felaktigheter. :(
För övrigt bryr jag mig inte om, att du inte kan köra automat, bara du inte skyller det på automatlådan.

LIA
 
För att ge ett klart svar på din fråga: "Finns det några stora nackdelar med att dra hästtransport med en automatväxlad bil?"
Svaret är: NEJ!

LIA
 
För det första så HAR jag en automat, som jag VÄLJER att inte dra med....det är JAG som gör det, inte du :crazy:
för det andra så TYCKER jag att det är skillnad på vintern med automat vs manuell, och de jag har hört mig för med idag tycker samma.......BARA för att inte du kan köra med manuell växel så behöver du inte vara spydig....automat kan väl ALLA köra med....en piss i missisippi :crazy: och det ÄR LITE skillnad att sitta i bilköer i USA mot att dra finka i Värmlandsskogarna.....vilken värld lever du i :crazy:
OM jag är tvungen att växla ner manuellt :crazy: VARFÖR skall jag då ha en automat :confused:...finessen är ju som borta då
ATt köra automat på raka fina vägar är väl ingen sak...o tänk...jag hade nya volvon ÄNDA till Gävle i helgas :eek: med AUTOMAT, men utan finka....

Du skall passa dig med dina uttalanden om mig, Kanske du kunde bevisa själv dina egna sk erfarenheter om allt du harklar ur dig här på buke......och jag är inte den enda som blivit utsatt för dina gurglingar...

UPP till bevis LIA....Jag är iallafall inte rädd för att tala om vem jag är....du smyger i snåren med dina spydigheter och jag har inte än sett nån substans eller bekräftelser om att du är den du säger dig vara.....

Lösa hästar , utan mellanvägg, MED luckan öppen...ja ja, jag säger då det....det säger allt om dig och jag ber alla om ursäkt med detta inlägg....men du tigger om det....

ALLA dina ord är sanning....alla mina är lögn...det konstiga är att det inte endast är jag som blir otroligt irriterad på dig...om det vore så, eller att det är bara mig du spottar osanningar om vore det en sak....

Den dagen du ber om ursäkt över alla osanningar du vräker ur dig om mig, den dagen får man väl aldrig uppleva, men det bevisar bara vilken låg människa du är...och det nöjer jag mig med.....
 
JAg kan tala om nackdelarna med automat(nu är det lite skillnad på vad man har för årsmodeller att jämföra med och jag vet inte när 740 serien slutade tillverkas) men drar man långt och "krävande" så blir det slitage på växel lådan, samt att bensinförbrukningen ökar vs en manuell..
sen får du tro på vem du vill, ta gärna reda på med folk omkring dig oxå.... :)
 
ok, angående körning vid vinterväglag tänker jag inte ens lägga mig i. Men jag vet också många som har samma uppfattning som Martha vad gäller körning med automat vid vinterväglag (dock kör de utan släp).
Vi har också en automat (utan drag och den ska säljas), och min familj föredrar att använda den manuella bilen på vintern. Men det kanske beror på bristande körkunskaper..inte vet jag.

Iaf, detta som någon skrev ovan:
"Nu kommer jag inte ihag precis, men det ar nagonting i vaxelladan pa en automat som tar mycket stryk av att dra. Och om en automatlada pajar, kostar den lite mer att byta ut.
Det ar ok om du inte gor speciellt manga mil med hastkarran, men aker du en hel del sa ska du nog inte ha en automat.

Det har nagot att gora med nar bilen byter vaxel, och den maste dra samtidigt. Min pappa vet!! "

..tycker jag verkar vara en nackdel med automat. under förutsättning att ovanstående är korrekt fakta dvs.
 
Du är dig lik, Martha. :(

Vi som läser den här tråden, vill nog bara höra en sak från dig just nu, nämligen: "förklara PÅ VAD SÄTT "automaten är särklass sämst på vintern"!
Det är ju faktskt det tråden handlar om, manuell eller automat. Om du trampade i klaveret bara för att jävlas med mig, kan du väl erkänna det!?!

Jag misstänker att du aldrig kört i en bilkö. Ej heller i stadstrafik. Du förstår, att rulla i Värmlandsskogarna är bara en liten del av vad bilkörning innebär.

LIA
 
Du är helt otrolig :crazy: Vet du inte att jag är uppvuxen i Göteborg och sedan i Karlstad...tror du att du har tjing på att vara världsvan...jag har t om kört bil i New York o Florida..Har du det
svaret har du i inlägget ovanför ditt..kan du inte bara ge dig :confused:
 
"Min pappa vet!!" tyder ju inte på större insikt i ämnet.
Som jag skrivit tidigare, kolla med dom som vet, nämligen aktiva människor inom bilvärlden. Jag kör numera japanskt, och enligt det märkets representanter finns inte, i modernare automater, dom problem som nämnts ovan. Det kan föralldel kanske skilja på bilmärken.

Skall man gå efter inläggen här, så är vi tre som inte ser några problem med just automatkörning på vintern, mot en enda som tydligen inte klarar av det.
Jag menar, bilkörning på vintern ÄR knepigt och ställer sina speciella krav. Vad jag inte begriper, är på vad sätt automatlådan skulle vara ett problem härvidlag.

Som Kopur skrev, finns det andra aspekter typ motorstyrka, att fokusera på.
Oavsett växellåda, kör försiktigare när det är vinter! :)

LIA
 
Förstår inte.
Om du menar orden "på vad sätt", så är det tänkt som betoning. Jag får ju aldrig svar på, vad hon menar med sitt påstående.

LIA
 
Ärligt talat tror jag att jag är en bättre bilförare än dig...du drar en massa förutfattade meningar om mig att jag t ex inte har kört i bilköer eller stadstrafik..och nu handlade tråden om 745:or och inte Jappar :crazy:
Håller du på att bli galen???
Kan du inte komma på mera lögner om mig så tycker jag du ska hålla käften rent ut sagt....
Snopet va ...att jag faktiskt har varit utanför landet :angel: :angel:
..och jag har kört bil i både Stockholm o Göteborg...å du...där finns det bilköer :angel: :angel:
NÄR man skall på trav på Åby så skall man in i ett fyrfiligt fält...du måste byta fil 3 ggr för att komma rätt och tidpunkten man kommer dit brukar vara i rusningstrafik....där har jag kört MÅNGA ggr med bil o finka....så kom inte o tro att du är den perfektaste bilföraren......det finns folk som kan köra bil med släp...och jag kan t om växla manuellt :crazy:
 
Har du svårt för att fatta :confused:
Du tjatar om en sak jag har förklarat för dig redan, du ältar i samma saker om o om igen :crazy: Jag är så trött på dig....huvudsaken är att annaa fattar, dig ids jag inte diskutera med.....
 
Det måste faktiskt vara synd om mig, som fattar så dåligt, att man måste förklara saker två gånger, för att jag skall förstå. :(
Därför kan du kanske förklara, vad du menade med: "automaten är särklass sämst på vintern" en gång till?!

LIA
 
Nej det kan jag inte...för kan du inte läsa mina inlägg så kan det faktiskt kvitta :crazy:
Det fanns i allafall "nån" som fattade...OCH förklarade...men det var INTE du :crazy:
 
Jaha, då står vi där vi står.
Antingen är jag blåst. Eller så är du blåst.
Gissa vilket alternativ jag tror på? :D

LIA
 
Det finns ju skillnader mellan automat och manuellt. Tex så brukar riktiga terrängbilar ha manuell låda, i varje fall de jag sett.

Jag tror säkert att bägge delar fungerar så välj ni vilken växellåda ni vill ha så löser sig nog allt skall du se.
 

Liknande trådar

Fordon Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa...
14 15 16
Svar
302
· Visningar
13 500
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 854
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu börjar bilen sjunga på sista versen och även om jag inte riktigt vet hur jag ska finansiera ett byta så tänkte jag börja spåna...
2
Svar
27
· Visningar
3 578
Senast: ptr
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 029
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp