Dragbil: Volvo V70 - Saab 9-5

Sv: Dragbil: Volvo V70 - Saab 9-5

Sökte lite på saab 9-3 kombi och en del fick dra uppåt 1470kg med B-körkort?
Kan det stämma? 95an fick dra uppåt 1300kg

Det kan mycket väl stämma ja. När jag har kollat på alldeles splitt nya Saab nu det senaste året så ligger deras maxvikt på e-kort på både 9-5 och 9-3 sedan och kombi på 1600 kg har jag för mig.

På b-kort ligger 9-3 kombi på 1470kg och 9-3 sedan på 1530kg. 9-5 är tyngre i sig och fär därför dra mindre på b-kort, jag komme rinte ihåg exakta siffrorna eftersom den blev bortgallrad för attd ne inte kunde dra min egen transport på b-kort ;)

/Linda

Kan mkt väl stämma. Våran saab 900 får dra 1460 på B-kort, och eftersom det i princip är samma bil som 9-3 (sista året 900:an tillverkades, samma år som 9-3:an började tillverkas), så borde rimligtvis 9-3:an ligga på ungefär samma släpvikter. Hurpass mkt kombin påverkar i vikterna törs jag inte svara på, men troligtvis får en kombi dra något mer än vad halvkombimodellen får göra.

Vår 9-5 kombi får dra 1370kg på B-kort, tror att de flesta 9-5 kombi ligger däromkring

Det kan mycket väl stämma ja. När jag har kollat på alldeles splitt nya Saab nu det senaste året så ligger deras maxvikt på e-kort på både 9-5 och 9-3 sedan och kombi på 1600 kg har jag för mig.

På b-kort ligger 9-3 kombi på 1470kg och 9-3 sedan på 1530kg. 9-5 är tyngre i sig och fär därför dra mindre på b-kort, jag komme rinte ihåg exakta siffrorna eftersom den blev bortgallrad för attd ne inte kunde dra min egen transport på b-kort ;)

/Linda

Okej, det är ju också ett alternativ. Men kan det vara ett alternativ? Om man tar någon med lite större motor?

Kan förövrigt skriva att jag åkt mycket med en Saab 9-5 och hästtransport, har alltid gått bra! Körde i djup lera på en tävling, men vi fastnade inte, kan dock bero på den lysande chaffören.

Kan förövrigt skriva att jag åkt mycket med en Saab 9-5 och hästtransport, har alltid gått bra! Körde i djup lera på en tävling, men vi fastnade inte, kan dock bero på den lysande chaffören.

Hahahaha, vet dock inte om jag själv är lika skicklig när vi kommer till den biten. Bara tuta & köra ! :rofl:

Jag drar med min 9.3 saab combi (2.0). det funkar alldeles utmärkt. Antispinn systemet gör ju så att man tar sej fram för det messta. Men visst hade det varit ultimat men en 4-weel drive ;) men då blir dom offta så tunga så du måste ha BE körkort för att få dra något över 700kg... Min super Saab får dra 1400kg.. och är en 2008...

Har en v70 98 som får dra 1480 på b och 1600 på e-kort. Tror generellt att saab får dra mer på E-kort men mindre på B-kort. Gjorde lite jämförelser innan jag köpte min bil. En granne har två saab 900 och den ena får dra 1780 på e och den andra 1800. Men båda ligger under 1450 på b-kort. Antar att det beror på att dom väger mer än vad v70n gör

edit: Såg nu att det gällde 9-5. har ingen koll där men låter inlägget vara kvar, kanske är någon som har intresse av att veta hur mkt 900 får dra :)

Jag provkörde en Saab 9-3 Biopower 2.0 sedan i våras (dock utan släp) men den skulle nog gå alldeles utmärkt att dra släp med. Nackdelen med sedan är att du får lite mindre utrymme att packa saker i bilen.

Det var någon som skrev att större motor ger tyngre bil och lägre släpvikt på B-kort... Det vet jag inte ritkigt om det stämmer... Men de saab 9-3 som jag har kollat släpvikter på har iaf haft motor upp till 2 liter och fått dra 1530kg på b-kort.

De bilar som sona skrev om längre ner med att Saab får dra mer på E-kort gäller äldre modeller, hur mkt äldre vet jag inte riktigt. Jag har mest koll på de som är årsmodell 06-08 ;) Och där får Volvo V70 dra mer på E men bara 1280 på B och Saab 9-3 1600kg på E och 1470 eller 1530 beroende på om det är kombi eller sedan på B.

/Linda

Jag provkörde en Saab 9-3 Biopower 2.0 sedan i våras (dock utan släp) men den skulle nog gå alldeles utmärkt att dra släp med. Nackdelen med sedan är att du får lite mindre utrymme att packa saker i bilen.

Det var någon som skrev att större motor ger tyngre bil och lägre släpvikt på B-kort... Det vet jag inte ritkigt om det stämmer... Men de saab 9-3 som jag har kollat släpvikter på har iaf haft motor upp till 2 liter och fått dra 1530kg på b-kort.

De bilar som sona skrev om längre ner med att Saab får dra mer på E-kort gäller äldre modeller, hur mkt äldre vet jag inte riktigt. Jag har mest koll på de som är årsmodell 06-08 ;) Och där får Volvo V70 dra mer på E men bara 1280 på B och Saab 9-3 1600kg på E och 1470 eller 1530 beroende på om det är kombi eller sedan på B.

/Linda

Jo fast det skiljer väl inte så mycket på utrymmet bak... Så länge man har kombi så är det OK för min del. Vill ha sadelkammare el liknande i transporten så jag inte behöver ha massa grejer i bilen....
1530 kg bör väl inte vara några problem att dra? Om man hittar en lämplig transport?

Okeeej:)

*lite halvt knapplån och vidare tankar på peperoni2:s inlägg*

Nu vet inte jag hur 9-3 ser ut i bagaget, men vi har en 9-5 sedan och den sväljer mkt mer än vad man först kan tro.

Vi åkte på läger i somras och hade packning för tre personer och en hund i bilen + en del hästgrejer. Då hade vi även en mindre transportbur till hunden inne i bilen.

Självklart rymmer en kombi mer, men jag antar att TS ska ha bilen att köra en häst med (eftersom TS bara har B-kort så är h*n så illa tvungen. Det kan aldrig bli en laglig kombination med två hästar)

(Inget påhopp på dig nu, utan bara som en extra synvinkel på ditt inlägg;))

Senast ändrad:

Jag drar med min 9.3 saab combi (2.0). det funkar alldeles utmärkt. Antispinn systemet gör ju så att man tar sej fram för det messta. Men visst hade det varit ultimat men en 4-weel drive ;) men då blir dom offta så tunga så du måste ha BE körkort för att få dra något över 700kg... Min super Saab får dra 1400kg.. och är en 2008...

nicht sant.
Subaru forrester 1500kg
ford maverick 1390 kg
rav4 ungefär 1500kg

9-3 som drar 1530 är sedanmodellen vad jag vet, alltså litet bagage.

Ang vikt kontra motor syftade jag på b-kort.
Tex passat kan dra ca 1400 med liten motor, med större sjunker det direkt.

De nyare V70 med den "nya" karossen, från sista halvåret -00 och till de nyaste bilarna får du nog inte dra mer än ca 1350. V70 innan -00 (första halvåret) får dra ca 1480 kg.
Köpte själv v70 för ett halvår sedan och årsmodell-00 för den fick dra mer än de nyare.
Hoppas du förstår hur jag menar;)

Senast ändrad:

Tar det inte som påhopp, har inte testat hur mkt den rymme rmen oftast brukar sedan rymma mindre än kombi ;)

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
894
Senast: lillan222
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 392
Senast: super
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 161
Senast: super
·
Äldre Har ett litet dilemma nu, ska köpa bil nu vilket blir min första egna bil. Jag har alltid velat ha en stor dragbil med 4hjulsdrift men... 2
Svar
26
· Visningar
1 197
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V