Dragbil, Vw Passat?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Borka2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 6 464
B

Borka2008

Nu är jag i akut behov av en ny bil då den andra rasat.
Jag tänkte försöka hitta en dragbil.
Mitt mål är:
1. Kunna dra 1400-1500 kg
2. Årsmodell 2002-->
3. Milantal max 120´ (gärna under 100´)
4. Pris max 80.000 sek

Någon som haft en Wv Passat och kan berätta hur de fungerar som dragbil?De verkar kunna dra mycket och ligger i min prisklass.
Jag kör inte släp ofta. Men vill kunna ta mig till/från olika kurser nu och då.
Annars något annat tips på bilar som fungerar bra att dra hästläp, som gått kort och gärna ny som möjligt och ligga på max 80.000 sek?

Sv: Dragbil, Vw Passat?

Skulle i dessa tider ta en Volvo- billigare att rep.
Du får antispinn o mkt mer för pengarna.

Har du BE så är utbudet stort.
Själv köpte jag en Audi Q:love: Drömmen

Jag har en VW Passat (årsmodell 02) hemma, och jag rekommenderar den inte. Min bil orkar inte dra en transport (boogie, med en häst) tyvärr (iaf inte i vinterväglag), den har varit inne på verkstad för många gånger (tyvärr, står just nu okörbar i garaget i väntan på lagning igen) men den är trevlig att köra är den väl håller. Jag hade helst bytt ut den mot kanske en Volvo eller en Subaru som orkar dra en transport.

Fast att den inte orkar dra släp, beror mer på för svag motor och dåligt
vridmoment, än modellen.

Passat och särskilt kombimodellen (variant) är ju välkända som och rekomenderade för drag, så det måste vara att ni har liten och svag motor.

Själv kör jag Volvo v70 och är mycket nöjd, bilen drar 0.6-0.7 med släp,
ca 0.5 annars. RIktigt bra både till vardags o att dra med.
Dock hade jag gärna haft fyrhjulsdrift på nästa bil att dra med, då vi har mest grusväg härikring och backigt.

Såg att någon rekomenderat Subaru, de är toppendragbilar,men dyra i drift och underhåll, lite väl törstiga att köra med till vardags om man inte använder den till att dra sitt släp väldigt ofta. Dessutom har de högt motorljud invändigt, höll på bli halvdöv när jag åkte ToR östersund med en subba.
Det kanske har ändrats på de senaste dock, det vet jag inget om.

Min Legacy drar runt 0,8 liter, det tycker inte jag är speciellt mycket på en 4 drifts bensinare.
// Linda

Min Legacy drar runt 0,8 liter, det tycker inte jag är speciellt mycket på en 4 drifts bensinare.
// Linda

Nej det håller jag med om, det drar ju många tvåhjulsdrivna bensinbilar.
men jag vet många med subaru's som sväljer iaf 1-1.5 utan någon direkt våldsam körning.. Utan släp då.

Plus att priset på service och reservdelar ligger högt,
så det är sällan ekonomiskt att äga subaru, om än trevligt att ta sig fram i.

Passaten är bra att dra med tycker jag. Kör en lite äldre Passat, 99a tror jag. TDI Syncro. Den var lite slö att dra med i början, men sedan trimmade föräldrarna den och efter det har den gott som en klocka:D dricker nästan ingen soppa alls och en trevlig bil att köra.

Föredrar annars Volvon D5 framför passaten, men det beror nog på att den har starkare motor. Går lite lättare att köra då, men så är den ju också dyrare.

Jag drar med en Passat- årsm 04, automatlåda.

Den är helt suverän som dragbil, mitt släp ligger på 1450.
Jag har en eländig väg på vintern här, men har aldrig haft några problem att ta mig fram oavsett underlag. Vi har dessutom odubbade vinterdäck.

Har Passat -02 V5. (får trots motor bara dra 1350..)
Bra drag när på barmark.
Värdelös på vintern. (framhjulsdrift)
Rör sig inte en mm med lite tyngd på draget. (spinner som satan)

Hade oxå valt en Volvo om jag fick välja nu med facit i handen.

Jag har en Saab 9-3 2.0t -02 som är underbar o både dra o köra med..dricker runt litern med släp..0.8 blandat annars..
Vi gav 69 för vår...Hade då gått runt 10.000 mil

Vi har en Passat -01 1,8 turbo som är helt underbar att dra med! :love: Vi har även en Volvo 855 som jag aldrig skulle rekomendera som dragbil.. :p Passaten har gått ca 16 000 mil.

// Linda

Min jobbarkompis Subaru Legacy med ca 2-3 år på nacken drar också 0,8 l/mil vid blandad körning, så det är säkert inget undantag.
Denna är "chippad" har jag förstått, får dra 1900-någonting kg på BE-kort (nästan 2000 kg).
Jag har beslutat att det nog blir nästa bil för mig.
Idag kör jag en mycket trevlig BMW 523i som har varit billig i drift och en utmärkt dragbil, men saknar 4wd på vintrarna.

Kan också rekommendera V70 som dragbil,men jag förstår inte hur du kan köra den så snålt!
Min 99:a ligger på 0,75-0,8 blandad körning och runt litern med hästtransport,boogie 1500kg.

Jag sällar mig till dem som rekommenderar Subaru. Jag har en Outback som får dra 1800 kg på BE-körkort (1510 på B-körkort).

Det är ständig 4-hjulsdrift men jag anser inte att den är speciellt törstig för det.

Jag sällar mig till dem som rekommenderar Subaru. Jag har en Outback som får dra 1800 kg på BE-körkort (1510 på B-körkort).

Det är ständig 4-hjulsdrift men jag anser inte att den är speciellt törstig för det.

Jag sällar mig till skaran som rekommenderar subaru, även om jag inte har en själv utan det är mamma som kör subaru Legacy. Får dra 1500 på B-kort och dricker ca 0,8 vid blandad körning. Och den är grymt skön att köra, och på den har vi heller inget problem med att den låter högt.

/Camilla

Har haft volvo 965, den gick som en smäck på vägen och var toppen att dra med. Rak 6:a och automat.

Vet de som gilar subaru väldigt bra, dock måste det vara tillräckligt stark motor, annars sackar även forestern om det blir lite backigt. Audi (quattro) vet jag också en som är mkt nöjd med.

Är lite inne på passat, hittat en vr5:a med 150 kh, 4wd. Någon som har erfarenhet om den motorn blir för klen?

Jag drar med en passat tdi 00:a, får dra 1600 på BE, 1500 på B. Tycker det är en mycket bra dragbil i jämförelse med de Volvo jag provat, går mjukt och fint, och är allt annat än klen. Drar ca 0,8 med släp, 0,5 utan. Även den förra passaten, en 98:a Turbo automat var toppen att dra med. Däremot är det alltid småkrångel med bilarna och verkstadsräkningarna ganska dyra och kommer alldeles för ofta.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Windy
·
Hästmänniskan Eftersom jag blivit med häst igen så börjar jag inse att min älskade Saab har sina begränsningar som dragbil (vikten), så jag börjar så...
Svar
10
· Visningar
4 362
Senast: a1agnlju
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 456
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka