• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 7 412
Sv: Dragbil

740 bensinsnål!?

Ja alltså, att ange en 740 som jämförelsematerial är ju rätt komiskt efter som de inte är direkt kända för att vara bensinsnåla. De flesta bilar framstår som bränslesnåla i den jämförelsen. Men även om en 740 drar 0,9 eller 1 liter per mil så tror jag inte att en pickis med bensin-V6:a eller kralligare spis drar 0,3 liter per mil mindre.

Nej, det var väl ungefär så jag tänkte också, men vill inte ifrågasätta mera eftersom jag inte har kört Chevan.

Det är en HON faktiskt ;)

Ingen ANING om vad det är för motor, törstig som attan och som sagt löjligt svag med tanke på storlek osv. Blä. K1500 årsmodell 00, importerad och reggad i Sverige 05.

Bensin båda bilarna, pappas L200 diesel.

Det var ju konstigt för Volvo 740 är ju känd som en av de bensinsnålaste bilarna på marknaden.... Hur är det möjligt?

Förresten, säg att en 740 drar 0,9 liter per mil. Menar du på fullaste allvar att en pick up skulle dra 0,6 på landsväg? Jag tror inte på det.

740 Bensinsnål!?
Nä du inte det minst=)
Kom ihåg att det är den manuella som hamnar under litern, detta är en automat så den hamnar på 1,2-1,3l/milen, mer i stan å chevan hamnar på 0,9-1l/milen.

Anledningen till jämförelsen är inte att visa att den är bensinsnål, för det är den INTE, men den drar mindre än en 740 som väldigt många kör.

När det gäller bensinsnåla bilar föredrar jag min peugeot 607 som är en stoooooor bil, som lätt hamnar under 0,6 på landsväg:D

Min 245 med automat kan jag klämma ner mot 0,8 ungefär när den är nyservad och jag försiktig med gasen. Och den brukar inte vara tom heller...

*nästan lite stolt*

740 Bensinsnål!?
Nä du inte det minst=)
Kom ihåg att det är den manuella som hamnar under litern, detta är en automat så den hamnar på 1,2-1,3l/milen, mer i stan å chevan hamnar på 0,9-1l/milen.
Visserligen är automatväxlade bilar generellt sett törstigare än de med manuell låda, men jag har svårt att tro att ens en 740 hamnar på den förbrukningen på landsväg. Det vore intressant om bukefalister som faktiskt äger 740 hoppar in här med förstahandsuppgifter.

Anledningen till jämförelsen är inte att visa att den är bensinsnål, för det är den INTE, men den drar mindre än en 740 som väldigt många kör.
Blir det bättre att jämföra en törstig bil med en annan törstig bil? Typ pest eller kolera?

När det gäller bensinsnåla bilar föredrar jag min peugeot 607 som är en stoooooor bil, som lätt hamnar under 0,6 på landsväg:D
Hur i hela friden får du ned den till under 0,6 om det är en bensinare? Inte ens Peugeot lovar det på sin hemsida. Enligt Konsumentverket drar 607-an 0,91-0,92 l/mil blandad körning för årsmodell 2000-2004. Jag har mycket svårt att tänka mig att man får ned en såpass törstig bil till <0,6 då. Men om det stämmer får du gärna berätta hur du gör. Tydligen missade jag något väsentligt i min Eco-driving utbildning. Eller har du en gammal modell med en riktig snikmotor i?

Är en -04 med 2,0l motor. Kör du den inne i stan hamnar den lätt runt litern om inte över...
Men eftersom den nästan aldrig gör det så får jag ner den betydligt.
Sist den tankades gick det i 78l och då hade den gått 130mil mest lansdsväg ocj lite i stan sedan sista tankningen, matten får du göra själv;)

Är STOR skillnad på blandad körning och lansvägskörning!!

Jotack, jag är mycket väl medveten om att det är stor skillnad på blandad körning och landsvägskörning.:smirk: Om det nu är som du skriver får du gärna berätta om hur du kör för att lyckas med den bedriften.

Jotack, jag är mycket väl medveten om att det är stor skillnad på blandad körning och landsvägskörning.:smirk: Om det nu är som du skriver får du gärna berätta om hur du kör för att lyckas med den bedriften.

Håller jämn fart inga häftiga fartäxlingar och lägger i cruisecontrollen så fort det är möjligt.
Ärligt så fattar inte jag heller riktigt hur en så stor bil kan gå så bränslesnålt. Men det är ju inte som att jag klagar:D

Men 605 som vi hade innan från -94 fick man ner på 0,8 blandat...

Håller jämn fart inga häftiga fartäxlingar och lägger i cruisecontrollen så fort det är möjligt.
Ärligt så fattar inte jag heller riktigt hur en så stor bil kan gå så bränslesnålt. Men det är ju inte som att jag klagar:D

Men 605 som vi hade innan från -94 fick man ner på 0,8 blandat...

Om du inte använder farthållaren kommer du nästan få betalt för att köra bil, en bil drar säkert 1 dl/mil mer om du använder farthållaren än om du manuellt är försiktig med högerfoten.

Om du inte använder farthållaren kommer du nästan få betalt för att köra bil, en bil drar säkert 1 dl/mil mer om du använder farthållaren än om du manuellt är försiktig med högerfoten.

Det påstår min pappa oxå, men i mitt fall så verkar det inte vara så. kör han bilen är det så?!

Jaja, skit samma hur det går till. Mitt bankkonto klagar inte iaf=)

Jag kan varmt rekommendera Nissan X-trail har haft min i ett år nu och har aldrig varit besviken på den. Den är helt super att dra med, jag känner mej så säker med den även som igår kväll när det var snöstorm och vi skulle iväg med transporten :bump: :bump: :banana: :love:

Min 745 automat brukar dra 1,2. Det är inte direkt någon skillnad i bensinförbrukning med eller utan släp. Det lustiga var att en 240 vi brukade låna också drog ungefär samma med eller utan släp, men 240 låg lite lägre i förbrukning än min 745:a.

Min 745 automat brukar dra 1,2. Det är inte direkt någon skillnad i bensinförbrukning med eller utan släp. Det lustiga var att en 240 vi brukade låna också drog ungefär samma med eller utan släp, men 240 låg lite lägre i förbrukning än min 745:a.

Har haft både ock. Minns dock inte vad 245:an (eller 145:an) drog. Däremot så drog 745:an, automatare, utan släp ganska exakt 1.0. Med släp var den upp i 1.6. Inte kul. Det var den siste automat bensinare vi hade. Numera har vi bl.a en V70-98, automat diesel. Den drar 0,6 utan och under litern med 2 hästar i. (1480 kg)
Vår Ford Mondeo -98, diesel, manuell drar 0,55 utan och ,med en häst i under litern. Dock är det inget att rekommendera. Sämre dragbil får man leta efter. (1490 kg)

Notera att nya V70 inte får dra lika mycket med B.

Vår Ford Mondeo -98, diesel, manuell drar 0,55 utan och ,med en häst i under litern. Dock är det inget att rekommendera. Sämre dragbil får man leta efter. (1490 kg)

Kan bara hålla med. Visserligen körde jag en bensinare, men det var inte roligt. Gick i typ 40 på motorvägen, visserligen berodde det mycket på yttre omständigheter också, men speciellt stark kan jag inte påstå att den var och drack bensin som en ja (något som dricker MYCKET!)...

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 088
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka