Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
740 bensinsnål!?
Det var ju konstigt för Volvo 740 är ju känd som en av de bensinsnålaste bilarna på marknaden.... Hur är det möjligt?
Förresten, säg att en 740 drar 0,9 liter per mil. Menar du på fullaste allvar att en pick up skulle dra 0,6 på landsväg? Jag tror inte på det.
Visserligen är automatväxlade bilar generellt sett törstigare än de med manuell låda, men jag har svårt att tro att ens en 740 hamnar på den förbrukningen på landsväg. Det vore intressant om bukefalister som faktiskt äger 740 hoppar in här med förstahandsuppgifter.740 Bensinsnål!?
Nä du inte det minst=)
Kom ihåg att det är den manuella som hamnar under litern, detta är en automat så den hamnar på 1,2-1,3l/milen, mer i stan å chevan hamnar på 0,9-1l/milen.
Blir det bättre att jämföra en törstig bil med en annan törstig bil? Typ pest eller kolera?Anledningen till jämförelsen är inte att visa att den är bensinsnål, för det är den INTE, men den drar mindre än en 740 som väldigt många kör.
Hur i hela friden får du ned den till under 0,6 om det är en bensinare? Inte ens Peugeot lovar det på sin hemsida. Enligt Konsumentverket drar 607-an 0,91-0,92 l/mil blandad körning för årsmodell 2000-2004. Jag har mycket svårt att tänka mig att man får ned en såpass törstig bil till <0,6 då. Men om det stämmer får du gärna berätta hur du gör. Tydligen missade jag något väsentligt i min Eco-driving utbildning. Eller har du en gammal modell med en riktig snikmotor i?När det gäller bensinsnåla bilar föredrar jag min peugeot 607 som är en stoooooor bil, som lätt hamnar under 0,6 på landsväg![]()
Jotack, jag är mycket väl medveten om att det är stor skillnad på blandad körning och landsvägskörning.:smirk: Om det nu är som du skriver får du gärna berätta om hur du kör för att lyckas med den bedriften.
Håller jämn fart inga häftiga fartäxlingar och lägger i cruisecontrollen så fort det är möjligt.
Ärligt så fattar inte jag heller riktigt hur en så stor bil kan gå så bränslesnålt. Men det är ju inte som att jag klagar
Men 605 som vi hade innan från -94 fick man ner på 0,8 blandat...
Om du inte använder farthållaren kommer du nästan få betalt för att köra bil, en bil drar säkert 1 dl/mil mer om du använder farthållaren än om du manuellt är försiktig med högerfoten.
Min 745 automat brukar dra 1,2. Det är inte direkt någon skillnad i bensinförbrukning med eller utan släp. Det lustiga var att en 240 vi brukade låna också drog ungefär samma med eller utan släp, men 240 låg lite lägre i förbrukning än min 745:a.
Vår Ford Mondeo -98, diesel, manuell drar 0,55 utan och ,med en häst i under litern. Dock är det inget att rekommendera. Sämre dragbil får man leta efter. (1490 kg)