Dräktig eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Paulina00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 149

Bukefalos 30 år!

Paulina00

Trådstartare
Hej alla!
Har ett problem. Som kanske inte är ett problem.
Russet på bild är konstaterad dräktig och fölning juni månad
Känner dock inte direkta sparkar och stot har haft små flytningar. Dock pigg och utan feber hela dräktighet. Tycker dock inte magen växer men tror mig ha känt rörelse där inne.
Kan dom vara sådär små?

Shettisen som ni ser är smällfet, eller.... dräktig?
Fribbeteckning hon med men enligt blodprov sa vet nej inte dräktig men kan ha varit.
Magen växer dock mer än vanligt. Kan hon fortfarande vara dräktig trots negativt blodprov om provet togs tex för sent?
1000008810.webp

Hej alla!
Har ett problem. Som kanske inte är ett problem.
Russet på bild är konstaterad dräktig och fölning juni månad
Känner dock inte direkta sparkar och stot har haft små flytningar. Dock pigg och utan feber hela dräktighet. Tycker dock inte magen växer men tror mig ha känt rörelse där inne.
Kan dom vara sådär små?

Shettisen som ni ser är smällfet, eller.... dräktig?
Fribbeteckning hon med men enligt blodprov sa vet nej inte dräktig men kan ha varit.
Magen växer dock mer än vanligt. Kan hon fortfarande vara dräktig trots negativt blodprov om provet togs tex för sent?
Visa bifogad fil 183731
Vissa första gångston kan dölja sina magar ganska så bra men det enklaste sättet för dig att veta är att ta ut veterinär är som kollar.

Ta ut en veterinär och kolla. Vi kan omöjligt veta om dina hästar är dräktiga. Men blir det föl vill vi se bilder!
Nu är dom ju kollade varpå russ bekräftat dräktig medans shetland inte.
Frågan riktade sig för att se om någon har erfarenhet av mindre magar samt bebis trots negativt blodprov 😊

Nu är dom ju kollade varpå russ bekräftat dräktig medans shetland inte.
Frågan riktade sig för att se om någon har erfarenhet av mindre magar samt bebis trots negativt blodprov 😊

Läser man gamla trådar här så är det relativt vanligt med "överraskningsföl" där veterinär missat en dräktighet. Brukar ju dock gälla UL då, inte blodprov. Och det finns väl också rätt gott om ston som är just "bara feta" när man trott att de varit dräktiga. På bild är det som du förstår jättesvårt att se - precis som på oss människor kan det vara väldigt olika från sto till sto hur mycket det syns.

Jag hade själv för några år sedan ett nyinköpt sto som jag tyckte hade blivit "lite rund" under vintern, något som kändes lite märkligt eftersom övriga hästar i samma lösdrift och med samma utfodring snarare var åt det lite smalare hållet. Och så en dag såg och kände en stallkompis något som hon uppfattade som fosterrörelser hos mitt sto. Så jag tog henne till veterinären som undersökte henne och jodå, hon var dräktig med max sex veckor kvar till fölning... Fem veckor senare kom fölet! Mitt sto såg ju inte dräktig ut egentligen förrän de fyra sista veckorna, det var därför jag hade missat det så länge (jag trodde inte heller det fanns minsta möjlighet att hon var dräktig - det var en tjuvbetäckning som måste hänt hos säljaren).

Liknande trådar

• Dräktig eller ej?
  • Dräktig häst?
  • dräktig eller inte ???
  • Blödande sto... (100 dagar kvar).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat