Dräktig trots att ultraljud inte visade det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cilia86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 8 846
C

Cilia86

Var nyfiken på om någon varit med om att ett sto visat sig vara dräktigt trots att första ultraljudet (det efter 17 dagar eller hur det är) inte visade det?

Sv: Dräktig trots att ultraljud inte visade det?

Det har jag aldrig varit med om. Låter ganska otroligt att det skulle kunna hända, fostret dyker ju inte upp från ingenstans! ;)

Chansen finns ju alltid där. Vet en welsh ponny som fölade trots att dom inte såg något foster på U.L.

Jo, det är väl klart att det kan hända, men sannolikheten är väl inte så stor..

Jag vet flera fall där ve. missat dräktighet vid Ultraljud och det ändå har visat sig vara dräktigt i slutändan! Så VISST e det möjligt och tyvärr inte helt ovanlgit då jag känenr till flera i min bekantskapskrets som råkat ut för just det!

Hittar man en fosterblåsa vid UL är hästen dräktig.

Är det däremot så att man inte hittar någon fosterblåsa vid UL så skall man inte vara säker på att hästen inte är dräktig. Det kan vara så att blåsan ligger gömd i ett veck och inte syns vid UL.

Misstänker man att hästen ändå är dräktig så gör om UL.

Är tyvärr ganska vanligt verkar det som. Bekanta kollade sitt sto i fjol, främst för risken för tvillingar då det var något stoet fått tidigare, UL visade ett föl.
Stoet fölade, tvillingar naturligtvis, ena dödfött och det andra med blodförgiftning eftersom det legat så länge intill det döda fölet. Så det slutade med två döda föl och ett förgiftat sto som även hon höll på att stryka med efteråt.:cry:

Samma sto betäcktes om under sommaren samma år, UL visade att hon var tom. Framåt jul tyckte dom att hon ökat väldigt i vikt och tog dit veterinär för att se om hon kanske var skendräktig eftersom hennes beteende också ändrats under hösten. Vet, konstaterade dräktighet på en gång. Och mycket riktigt, ett fint litet stoföl kom till världen i våras! :)

Som många andra skrivit. Det händer att de är dräktiga ändå, kan ju bero på hur duktig/van veterinären är med ultraljudsapparaten också. Om du är tveksam tycker jag definitivt att du ska ta ut veterinären igen och kolla.

Jag har en söt liten berättelse om detta ämne.

En bekant till mig hade betäckt sitt sto hela sommaren utan att lyckas. Efter det sista "tomma" ultraljudet sa hon att hon skulle börja med betäckningen tidigare nästa säsong.
Vintern gick och stoet var som vanligt runt, piggt och spralligt. På grund av lite omständigheter kom inte tjejen iväg så tidigt på säsongen utan först i slutet på maj.
När hon kom till seminstationen och skulle kolla brunsten bara skrattade veterinären och sa att hon kunde åtminstonde vänta med betäckningen tills fölet var fött :rofl: ( Var inte samma station som förra året )
Hon åkte hem med sitt sto och knappt en månad senare hade hon en mycket trevlig litet stoföl som senare fick dubbeldiplom på 3årstest.

Förra säsongen var jag själv med om att ett sto inte var dräktigt på 18 dygn, men när jag kom för omseminering var hon dräktigt! nu går hon med tjock mage och jag hoppas att det kommer en fölis i maj!

Lill / Stall Nöbbeled

Det är roligt när det går bättre än väntat :) Var en veterinär som hade sagt att han trodde ett sto var dräktigt trots att ultraljudet inte visat det, det var hon dock inte.. men det fick mig att undra om det kunde vara så.. :)

Har kompis som hade häst med tvillingfoster dag 17, åkte in för ny koll på dag 39 och då var hon tom, tyckte dock att hon på den foderstat hon gick på nu var väldigt rund varför dräktighetsprov (blodprov) togs på henne nu i dec.
DRÄKTIG :eek: och med största sannolikhet tvillingar efterson hon redan nu är lika stor som det sto som ska föla 2 månader innan henne. Kan nämna att det andra stoet väntar sitt 4:e föl medan det är 1:a för denna varför vi är nästan 100% säkra på tvillingar, inte så kul :crazy:

Jag vet också en som kom hem från stuteriet "tom" i slutet av juli för att året efter nedkomma med ett välskapt stoföl.

Om jag förstått det hela rätt så är det olika svårt att se på olika ston...

Det stoet var även svårt att se på annars enligt uppfödarna...

Vi får väl fråga CK om hon minns hennes veterinärundersökning, hon har ju inga ston att undersöka :angel: och det var ett par år sen men när märren var hos henne blev hon korrekt konstaterad tom... CK har duktiga veterinärer! :idea:

Jag vet ett sto som var iväg under långttid hos stuteriet...dom testade all,men hon tog sig inte, Vet kollade flera gånger med UL..såg inget....hästen åkte hem till ägaren...ägaren skulle låna ut hästen till våren..hästen kom iväg,men fick någon form av kolikanfall hos fodervärden..dom tog ut vet som konstaterade att hästen var dräktig.

...i juli -04 kom det ett litet stoföl.

Två gånger har jag varit med om att inget foster synts på UL 17 dygn, men stoet varit dräktig. Jag har gått på andra saker då typ brunst och stoets beteende då har jag varit ganska säker att hon varit dräktig

Min kompis kollade sin häst två gånger pga att hon blviit så tjock. Men nää, inget syntes i magen. Dagen efter hon varit och tävlat, ridit stenhårt så kom hon ut till stallet och i boxen låg ett föl.
Veterinärerna tyckte det var mycket konstigt.

Liknande trådar

Avel Hur långt innan fölning kan en omföderska börja fylla sitt juver? Menar alltså inte några dagar innan, utan kan det ske redan 1,5 månad...
Svar
2
· Visningar
276
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Blyger
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 944
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31