Dräktiga ston 2018/2019

Dygn 166 idag så nu är vi typ halvvägs :banana:. Dräktig med Zappa och en ganska ordentlig kula redan. Kimbi verkar dock nöjd med livet trots att hon är lite mer känslomässig vissa dagar. Jag rider henne i stort sett som vanligt än så länge. Varvar uteritter med några dressyrpass på banan. Kimbi är en riktig arbetsmyra på banan och väldigt framåt i skogen. Brukar stona alltid säga till om/när de tycker att det börjar bli för tungt? Är så rädd att hennes järnvilja ska göra att hon inte riktigt lyssnar på sin kropp :nailbiting:. Jag tänker mig ju att jag inte kommer ställa några direkta krav framåt vintern, men jag har ändå tänkt försöka hålla igång henne så länge hon tycker det är ok.
Många av mina har jag ridit till typ sista veckan, dock utan sadel sista månaderna, Gulingen tyckte att vi skulle galoppera fullt ös medvetslös över vallen veckan innan föl 2 föddes, men där drog jag gränsen.
 
Många av mina har jag ridit till typ sista veckan, dock utan sadel sista månaderna, Gulingen tyckte att vi skulle galoppera fullt ös medvetslös över vallen veckan innan föl 2 föddes, men där drog jag gränsen.
Den gula låter som min ;). Jag tänkte trappa ned framåt jul och därefter mest promenadrida... Sen får vi se om crazy banana har samma plan. Är rätt för överbelastning när hon börjar bli tyngre.
 
Den gula låter som min ;). Jag tänkte trappa ned framåt jul och därefter mest promenadrida... Sen får vi se om crazy banana har samma plan. Är rätt för överbelastning när hon börjar bli tyngre.
Så länge hästen känns pigg och framåt är det nog inga problem, de är ju individer som påverkas olika av dräktigheten. Våra båda ponnyer är inte jättepigga längre, b ponnyn blev ju seg väldigt tidigt och c ponnyn har satt värsta vinterpälsen samt är bara tre år så för hennes del så har hon anledning att vara trött. Hon ska ju ändå ta det lugnt.

Hade jag haft ett piggt och arbetsvilligt dräktigt sto hade jag ridit , hållit igång mycket längre.
 
Så länge hästen känns pigg och framåt är det nog inga problem, de är ju individer som påverkas olika av dräktigheten. Våra båda ponnyer är inte jättepigga längre, b ponnyn blev ju seg väldigt tidigt och c ponnyn har satt värsta vinterpälsen samt är bara tre år så för hennes del så har hon anledning att vara trött. Hon ska ju ändå ta det lugnt.

Hade jag haft ett piggt och arbetsvilligt dräktigt sto hade jag ridit , hållit igång mycket längre.
Låter bra :). Vi kör nog på så länge hon vill det. Hon är stor och har en kropp som mår bäst när hon är igång. Hon var lite trött innan jag tog in henne från ”sommarkollot”/lösdriften för några veckor sedan. Märktes dock inte i ridningen, men hon är mycket gladare nu när hon får komma in och sova ordentligt. Hon vågar inte ligga inne i lösdriften då hon inte gillar att bli trängd av de andra. :)
 
Mitt sto är nu på dygn 179. Igår hade hon lättare koliksymptom vilket kom när vi gick upp på ridbanan för att rida. Hon började skrapa och sparka mot magen. Ridning blev det ingen men promenad en stund. Symtomen kom tillbaka efter någon kvart i stallet så då longerade jag henne en liten stund. Hon var som vanligt vid longeringen och efteråt var hon som vanligt igen. Hon bajsade både när jag tog in henne från hagen innan ridpasset och strax efter longeringen. så förstoppning verkar det ju inte ha varit.

Har förstått att det inte är helt ovanligt med koliksymtom på dräktiga ston. Troligen hade hon något liknande för ca 2 veckor sedan när boxen var upponer på morgonen. Någon som har erfarenhet av detta, och något tips på om jag kan göra något för henne?
 
Mitt sto Solos Athene (Solos Acord - Lagano) är dräktig på knappt 4 mån med Mr Vain.
Mitt första föl på typ 15 år, så det känns som första gången. Stoet som är 14 år fick föl som 4-åring.
Hon har en senskada utan vidare framtidsutsikter, så vi tar det lugnt med promenader bara (pigg, glad, ohalt). Är för första gången i min ägo (10 år) tämligen fet, så det blir inte lätt att se när fölmagen dyker upp.
Mamma är Elit, syster Elit och två godkända bröder - så det blir ett spännande föl!
 
Har två dräktiga ston, mor och dotter😊 Morsan är på dygn 113 och dottern på dygn 81. Dottern tog sig inte på två brunster (handbetäckning) och som sista försök sprutades hon igång sista dagarna hingsten var kvar och betäcktes då, och tog sig äntligen! Så den fölisen kommer lite sent men det känns skönt att förhoppningsvis få två stycken föl, så de har en kompis😊 Blir en månad emellan om båda fölar på dygn 330. Med förra dräktigheten gick mamman över nästan en månad, så de kanske kommer rätt nära varann ändå🙈😁 Är jättespänd på detta då sista fölungen jag fått är den yngre av mina ston, och hon är 7 år☺️
 
Mitt sto är nu på dygn 179. Igår hade hon lättare koliksymptom vilket kom när vi gick upp på ridbanan för att rida. Hon började skrapa och sparka mot magen. Ridning blev det ingen men promenad en stund. Symtomen kom tillbaka efter någon kvart i stallet så då longerade jag henne en liten stund. Hon var som vanligt vid longeringen och efteråt var hon som vanligt igen. Hon bajsade både när jag tog in henne från hagen innan ridpasset och strax efter longeringen. så förstoppning verkar det ju inte ha varit.

Har förstått att det inte är helt ovanligt med koliksymtom på dräktiga ston. Troligen hade hon något liknande för ca 2 veckor sedan när boxen var upponer på morgonen. Någon som har erfarenhet av detta, och något tips på om jag kan göra något för henne?

Abigale (mitt dräktiga sto) hade lite koliksymptom mot slutet av förra dräktigheten, det är ganska vanligt. Jag vet inte riktigt hur vanligt det är såhär tidigt, men ett av de andra stona i stallet (som har termin i maj) började sparka mot sin mage och såg lite besvärad ut i går kväll. Då promenerade vi henne i 10-15 minuter och gav mash för att få i lite extra vätska, sedan var hon som vanligt.

Jag gör inget särskilt med de dräktiga stona mtp kolik, men kör generellt vanliga förhåldsregler som att se till att de rör sig tillräckligt mycket, dricker bra och har i princip fri tillgång på grovfoder. Vissa föredrar ju ljummet vatten nu som det börjar bli kallare i luften, kan vara bra att erbjuda det om det är möjligt.
 
Ny här på Bukefalos och hoppar i tråden!

Jag har kallblodstravare, mitt sto Thea som idag är på dygn 133 och hennes stoföl Äventhyra som föddes i maj. De går på lösdrift hos en bekant som också föder upp kallblodstravare, årets flock består av 11 ston med föl (10 stoföl och en stackars hingstunge :D ).
 
Mitt ena sto resorberade i somras men det beskedet fick jag av en totalt värdelös veterinär med noll kompetens (stationsveterinär som jag normalt inte använder pga jag ej gillar personen och redan då funderade jag på om det verkligen stämde. Nu tycker jag att stoet ser dräktig ut i alla fall så får nog be vår vanliga veterinär att kolla henne så fort som möjligt. :crazy:
 
Mitt sto är nu på dygn 179. Igår hade hon lättare koliksymptom vilket kom när vi gick upp på ridbanan för att rida. Hon började skrapa och sparka mot magen. Ridning blev det ingen men promenad en stund. Symtomen kom tillbaka efter någon kvart i stallet så då longerade jag henne en liten stund. Hon var som vanligt vid longeringen och efteråt var hon som vanligt igen. Hon bajsade både när jag tog in henne från hagen innan ridpasset och strax efter longeringen. så förstoppning verkar det ju inte ha varit.

Har förstått att det inte är helt ovanligt med koliksymtom på dräktiga ston. Troligen hade hon något liknande för ca 2 veckor sedan när boxen var upponer på morgonen. Någon som har erfarenhet av detta, och något tips på om jag kan göra något för henne?

Förra året hade vårt sto gaskolik två gr under dräktigheten varav det ej släppte av sig sj ena gången så vet fick komma ut och kolla så det inte var tarmomvridning och gav smärtstillande+Kramplösande. Hon menade på att ibland kan det beror på fostret trycker mot tarmarna och det är det som framkallar koliksymptomen. Vet ej om det stämmer till 100%.

Saker vi gjorde var bland annat extra noggrannhet att hon alltid hade fräscht vatten i hagen och trots vattenkopp med bra flöde även vattenhink i boxen.
Detta stoet rids inte men hon gick ute långa dagar och hade både gräs och fri tillgång på hösilage.
 
Förra året hade vårt sto gaskolik två gr under dräktigheten varav det ej släppte av sig sj ena gången så vet fick komma ut och kolla så det inte var tarmomvridning och gav smärtstillande+Kramplösande. Hon menade på att ibland kan det beror på fostret trycker mot tarmarna och det är det som framkallar koliksymptomen. Vet ej om det stämmer till 100%.

Saker vi gjorde var bland annat extra noggrannhet att hon alltid hade fräscht vatten i hagen och trots vattenkopp med bra flöde även vattenhink i boxen.
Detta stoet rids inte men hon gick ute långa dagar och hade både gräs och fri tillgång på hösilage.
Tack för svar! Jag har läst samma som din veterinär sa. Jag tror att det kan ha varit lite gaskolik för min också, eftersom hon bajsade som normalt och det gurglade en del i magen.

Min går ute långa dagar med Thermobar och fri tillgång på hösilage. Sen står hon inne nattetid. Motionsrids fortfarande typ 4 dagar i veckan. Hon har vattenkopp inne, men jag kanske ska ta och hänga in en hink också. Den här gången fick hon det ju direkt efter att hon varit ute, så det bör ju inte hört ihop med att hon inte hade hink i boxen.
 
Tack för svar! Jag har läst samma som din veterinär sa. Jag tror att det kan ha varit lite gaskolik för min också, eftersom hon bajsade som normalt och det gurglade en del i magen.

Min går ute långa dagar med Thermobar och fri tillgång på hösilage. Sen står hon inne nattetid. Motionsrids fortfarande typ 4 dagar i veckan. Hon har vattenkopp inne, men jag kanske ska ta och hänga in en hink också. Den här gången fick hon det ju direkt efter att hon varit ute, så det bör ju inte hört ihop med att hon inte hade hink i boxen.

Nej det är klurigt det där om vad som utlöser det. Vår fick det också strax efter hon kommit in från hagen båda gångerna. Vår veterinär sa att man kan ibland se om det är gaskolik eller inte när hästen lägger sig ner för när det är gas så lägger de sig oftast på bröstet eller hur jag ska beskriva det och inte ner och rullar sig. Det som gjorde att det inte släppte ena gången var att hon hade mkt gas i eller vid blindtarmen. Hoppas att din klarar sig utan fler kolikanfall resten av dräktigheten :)
 
Mitt islandssto är idag på dag 186, det är hennes första föl. Vi har vaccinerat mot abortvirus, den första sprutan och nästa tas i slutet av dec. Ska bli spännande men även läskigt eftersom det är en förstföderska.

Vad roligt!😊 Mina är också islandshästar. Vem har du betäckt med? Båda mina är betäckta med Hrannar frá Skeiðvöllum.
 
Jag har visst missat denna tråden 😁
Har dräktigt med Zappa.

Vi är på dygn 200 till veckan och mammahäst börjar bli tjoock! Det är annars en ganska nätt häst sin storlek till trots så det ser såklart ännu mer runt ut då!
Men ja, hon går snart inte in i transporten med mellanvägg och behöver snart förlängare till täckesgjordarna 🙈😅

Får andra abortsprutan om ett par tre veckor.

Är ingen kelgris vanligen men särskilt inte nu.
😎 mer harmonisk kanske men vill helst inte ha för mycket klapp och beröring.
Ägaren är lite orolig för om hon kommer låta fölet komma intill ens medan jag är mer kall och tror att hormonerna och instinkterna löse r det där helt naturligt sen. 😬
 
Dygn 207 idag och jag tror jag kände första sparken förut :love:. Antingen det eller så hade Kimbi hicka ;). Vi rider fortfarande på lite halvfart. Igår var hon så fin på vårt korta dressyrpass att jag nästan önskade för ett ögonblick att hon inte varit dräktig. Idag har hon vaccinerats så nu får hon några dagars vila.
 
Min går väl snart in i månad 6 om jag inte minns helt fel. Tycker jag börjar ana lite bebiskula på henne, även om det är högst marginellt. Nu är det bara hon och gamlingen kvar så jag har mer tid över för pyssel, väldigt uppskattat av de bägge.
När fölet är avvant ska hon på utbildning tror jag innan jag sätter mig på henne, det är en rätt tuff dam.
 

Bifogade filer

  • 20181217_180819.jpg
    20181217_180819.jpg
    272,6 KB · Visningar: 31
Och’min’ fick andra abortvirussprutan idag.

Snart går hon inte in i transporten längre 🙈(åker smalt) alltså helt på riktigt 😅
Täckesgjordarna har en 5-10 cm kvar att spännas ut😇
 
Och’min’ fick andra abortvirussprutan idag.

Snart går hon inte in i transporten längre 🙈(åker smalt) alltså helt på riktigt 😅
Täckesgjordarna har en 5-10 cm kvar att spännas ut😇
Känner igen det där ;). Min är också väldigt tjock. Har köpt hem en bogbreddare som jag tänkte slakta och använda till förlängning på täckesgjordarna snart :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 701
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 488
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp