Är hon dräktig

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hopsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 6 413

Bukefalos 30 år!

Hopsan

Trådstartare
Jag skulle behöva få råd av er som har/haft dräktiga ston! Mitt sto blev betäckt 2024 och konstaterades dräktig på dygn 35 och beräknades föla omkring den 19 juni! Hon har en riktig fölmage och juver som går upp och ner men inget enormt! Har haft distriktsveterinär ute två gånger senaste 14 dagarna o undersökt henne och båda gångerna har dom sagt att dom tror hon är dräktig! Dom har inte velat göra ett invärtes ultraljud på henne då hon är en minishettis! Idag är hon i så fall på dygn 377 så långt över sin tid! Nu är jag väldigt osäker på om hon verkligen är dräktig! Vad tror ni?

Bifogade filer

• IMG_4658.webp
    IMG_4658.webp
    366,5 KB · Visningar: 359
Jag skulle behöva få råd av er som har/haft dräktiga ston! Mitt sto blev betäckt 2024 och konstaterades dräktig på dygn 35 och beräknades föla omkring den 19 juni! Hon har en riktig fölmage och juver som går upp och ner men inget enormt! Har haft distriktsveterinär ute två gånger senaste 14 dagarna o undersökt henne och båda gångerna har dom sagt att dom tror hon är dräktig! Dom har inte velat göra ett invärtes ultraljud på henne då hon är en minishettis! Idag är hon i så fall på dygn 377 så långt över sin tid! Nu är jag väldigt osäker på om hon verkligen är dräktig! Vad tror ni?
Om hon är dräktig är det inte bra att hon gått så långt över tiden, för fölets skull men även för henne. Nu vet jag inte var du bor, men finns det ingen annan veterinär du kan ta ut än distriktarna? Jag hade velat rådfåga någon annan.

Har försökt o få tag i en annan veterinär men ingen som har tid! Blodprov rådfråga jag om när distrikt veterinären var här och det var inte till förlitligt när dom hade gått så långt!

Min vän råkade ut för förra året att ett sto var konstaterat dräktig vid två tillfälle. Beräknad fölning i mitten av Juni. Inget föl kom men stoet såg högdräktig ut med stora juver hela sommaren. I mitten av augusti kunde veterinär konstatera att där inte fanns något föl alls men blodprov visade på att hon var dräktig. Veterinären gissade på att hon misst fostret någon gång tidig under våren men kroppen fortsatt som att det fanns ett föl. Stoet behövde få hormonsprutor för att sluta vara "dräktig" och det tog några veckor innan magen började bli mindre och juver normalt igen.

Om hon är dräktig är det inte bra att hon gått så långt över tiden, för fölets skull men även för henne. Nu vet jag inte var du bor, men finns det ingen annan veterinär du kan ta ut än distriktarna? Jag hade velat rådfåga någon annan.
Måste fråga, men sätter de verkligen igång fölningar? Trodde inte det, min kompis sto fick över närmare 6 v i sommar. När dräktigheten passerat året ringde ägaren till Ultuna för att få råd. De tyckte hon skulle avvakta så länge stoet mådde bra. Det gjorde hon och fölis kom vartefter.

Måste fråga, men sätter de verkligen igång fölningar? Trodde inte det, min kompis sto fick över närmare 6 v i sommar. När dräktigheten passerat året ringde ägaren till Ultuna för att få råd. De tyckte hon skulle avvakta så länge stoet mådde bra. Det gjorde hon och fölis kom vartefter.
Det är det svaret jag också har fått från tre veterinärer igår! Att ha is i magen och vänta! Så länge hon mår bra så är det ingen fara!

Det finns ston som alltid går över tiden flera veckor och har en okomplicerad förlossning. Såklart ska man ändå rådfråga kunnig veterinär, kanske även en stor uppfödare som sitter på mycket kunskap och erfarenhet

Det finns ston som alltid går över tiden flera veckor och har en okomplicerad förlossning. Såklart ska man ändå rådfråga kunnig veterinär, kanske även en stor uppfödare som sitter på mycket kunskap och erfarenhet
Det är jag fullt medveten om, jag är även medveten om riskerna för fölet.

Kan de inte ultraljuda utifrån då? Jag ser att de har rakat en ruta högt upp, antagligen för detta. Ofta kan man hitta fölets ryggrad längre ner (de ligger ju upp och ner med sin ryggrad mot lägsta punkten på magen sas), kanske vore en idé att försöka?

Kan de inte ultraljuda utifrån då? Jag ser att de har rakat en ruta högt upp, antagligen för detta. Ofta kan man hitta fölets ryggrad längre ner (de ligger ju upp och ner med sin ryggrad mot lägsta punkten på magen sas), kanske vore en idé att försöka?
Hon är ultraljudad uteifrån och hon sa att hon såg fosterblåsa på bägge sidorna men att det var svårt o se själva fostret

Man brukar kunna se och hitta hjärtslag om man ultraljudar undersidan av buken framför juvret när de är så långt gångna.
Tyvärr så var nog inte den veterinären så kunnig då hon höll på att lära upp sig! Där körde hon inte med apparaten utan bara där hon är rakad

Inducerad förlossning/abort på häst är komplicerat och leder nästan alltid till dystoki och/eller att ett icke levnadsdugligt föl kommer ut. Brukar endast göras om stoets liv prioriteras över fölets, tex om stoet utvecklar bukbråck el likn och inte bedöms klara hela dräktigheten. Chanserna för fölets överlevnad är nära noll om man inte låter dräktigheten gå klart, och hästens normala dräktighetstid kan variera massor (upp till 380 dygn el mer) så det finns inget sätt att veta på förhand när fölet är moget att komma ut.
Mvh hästveterinär

Tyvärr så var nog inte den veterinären så kunnig då hon höll på att lära upp sig! Där körde hon inte med apparaten utan bara där hon är rakad
Jag skulle vara fundersam på om det är livmoder som setts om hästen bara är ultraljudad där den är klippt (större sannolikhet att se mjälte/magsäck och ev grovtarm i det området). Se om du inte kan få tag i en veterinär som är mer van vid undersökningen. Mitt under hästen, som du redan fått tips om här i tråden, bör man kunna se livmoder och földelar om hon är dräktig.
Mvh hästveterinär

Jag förstår inte varför du är osäker? Vid två olika tillfällen så har du fått svaret av veterinär att ja, hon är dräktig. Vad mer behöver du?

Jag förstår inte varför du är osäker? Vid två olika tillfällen så har du fått svaret av veterinär att ja, hon är dräktig. Vad mer behöver du?
Med tanke på att hon har gått 380 dygn idag och dom har skrivit misstänkta och ganska säker så känner jag att jag inte har fått 100 svar på dräktigheten och med tanke på vad Princefair som är veterinär skriver att man inte kan se något från det stället där hon är rakad så blir jag ännu mer tveksam!

Liknande trådar

• Dräktig eller inte?
  • Brunsttecken under dräktighet?
  • Inte min vårdcentral
  • Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka