Dräktigt sto

Oliwen

Trådstartare
Hur länge får man tävla ett dräktigt sto? Och vad händer om man skulle råka tävla den längre än vad som är tillåtet,om man tex har köpt ett sto som är tjuvbetäckt och som ingen visste om var dräktigt???

Sv: Dräktigt sto

inom travet får man tävla ett dräktigt sto tom 120:e dräktighetsdagen.. vet inte hur det är inom ridsporten dock..

Inom ridsporten får man tävla till och med 4e dräktighetsmånaden.
Som med allt annat inom regler finns det inget som heter "jag visste inte", utan man ska ha koll. Det är väl troligtvis ingen som bryr sig om inte hästen ser väldigt dräktig ut, och det kan ju på plats vara svårt att bevisa hur långt dräktigheten är gången, så enklast är att hålla sig på rätt sida regelverket så slipper man riskera att bli utesluten.
Normalt sett så märker man nog om ett sto är så långt gången i dräktigheten som fem månader, så risken att man rider och inte vet är nog inte så stor, men det är klart att undantag finns, som med allt annat.

Undrar då jag har varit med om tjuvbetäckningar som inte har synts... Hade ett nyinköpt sto på vår ridskola som la sig i ridhuset mitt under en lektion och höll på att börja föla:crazy: På henne syndes det inte alls att hon var dräktig...

Normalt sett så märker man nog om ett sto är så långt gången i dräktigheten som fem månader, så risken att man rider och inte vet är nog inte så stor, men det är klart att undantag finns, som med allt annat.

Tror nog att det är svårt att se att ett sto är dräktigt i 4-5 månaden ;)

Mvh Mia

Tror nog att det är svårt att se att ett sto är dräktigt i 4-5 månaden ;)

Mvh Mia

Knappast.. Självklart individuellt som allt annat mennär mitt sto är tre månader gången finns det inget att tveka på i alla fall. Sen finns det hästar som ploppar ut föl utan att nån haft nån aning, men det hör väl inte till det vanligaste direkt. Känner man sin häst så märker man ju oftast brunster och så. Ett högdräktigt sto kräver ju ofta en hel del mer mat också för att hålla hullet t ex..
Jag hade i alla fall inte chansat o tävlat ett långt gånget sto vilket nu fågan handlade om

Hör visserligen inte till tråden men:
Varken på min egen eller på någon av stuteriets 5 ston kunde man med blotta ögat se att de var dräktiga vid 4-5 månaden, samtliga sv hbl.

Då är det förhoppningsvis ingen som skulle reagera heller om du tävlade med ditt sto fast att hon var för långt gången då, om du nu skulle göra det utan att veta om det. Syns det inte skulle förmodligen ingen ha anledning att protestera heller.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
691
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
616
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur