Drar han rätt ?

Iidaa

Trådstartare
Jag har en shettis som jag har börjat köra, jag har en liten "prärievagn".
Jag är inte så van att köra så jag har inte så bra koll på hur allt ska sitta och hur det ska se ut när hästen är förspänd.
När jag har satt fast skaklarna å allt så dras skakelöglorna bakåt av skaklarna, och om jag har förstått det rätt så ska han inte dra med däckeln utan med bröstselen ? När han går ska jag kunna lyfta lite på skaklarna och det ska knappt ligga någon tyngd i dom, men det stämmer inte...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar han rätt ?

Du får inte länka till blogg, men jag kan sätta in bilderna, så får moderatorn ta bort länken.

dscf9761_506ef06de087c33d9abd97a4.jpg

dscf9759_506eefd3e087c33d6e99df5f.jpg
 
Sv: Drar han rätt ?

Korta draglinorna någon dm så han drar i dem istället. Du har ingen i närheten som kan köra, mkt lättare att se vilka justeringar som behöver göras när man ser det live.
 
Sv: Drar han rätt ?

Men ska han dra i linorna hela tiden ?
Tyvärr har jag ingen i närheten som är körkunnig.
 
Sv: Drar han rätt ?

Ja, han ska dra i dem. Om du tittar på din första bild, där ligger skakelöglan rätt, korta linorna så de är spända när öglan ligger så, då drar han i linorna istället för i skaklarna. Anledningen till att det blir mycket vikt i skaklarna nu är ju att han drar i dem istället.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 877
Senast: Juli0a
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
962
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp