Drar omkull en

linzan

Trådstartare
Jag behöver lite tips...igen :o
Det är så här att min käre schäferhane är verkligen go på alla sätt och vis, dock lite olydig ibland. Vi jobbar ju självklart på detta.
Han går lös och följer mig i skogen, stannar när jag säger till och är väldigt lyhörd MEN så fort det kommer nåt stressmoment...typ att vi är bland folk så håller han på att dra omkull mig. Jag har problem med mina leder och framförallt händerna så jag orkar inte hålla emot till slut. Han drog omkull mig rätt rejält i början så nu går vi ärligt talat bara i skogen (bor på landet)

Men det hade ju varit trevligt att kunna gå en promenad med vännerna inne i byn osv utan att jag ska känna att jag inte har kontroll.
Stryp funkar inte, han drar tills han nästan får andnöd.
Vad finns det för lösningar så jag slipper få armarna uttänjda tre meter liksom?
Vi ska gå kurser men det får bli när löning kommer eftersom hästen kostat mig sjukt mkt pengar denna månaden.

Sv: Drar omkull en

När jag hade samma problem med en stökig unghund valde jag att använda en s.k. haltigrimma på hunden medan jag tränade hårt på koppelhyfs. Då slipper du iaf bli omkulldragen och har lättare att hålla hunden, men det är en quick-fix och inget jag rekommenderar att användas långvarigt.

Det finns också hundförarbälten som du sätter runt midjan.

Två praktiska förlag och sen är det "bara" att träna kontakt, följsamhet och koppelhyfs.

Säg åt hunden att inte dra i koppel är väl det lättaste egentligen. Använd din vanliga korrigering och tala om att det inte är ok.

Köp ett hundförarbälte så du får mer kontroll, och inte riskerar att tappa hunden.
Sedan blir det till att ställa mer krav på hunden. Ställ krav på att hunden är lyhörd på dig, stannar när du stannar, svänger dit du svänger. Få hunden att förstå att det inte är okej att dra, oavsett om det är något spännande där framme.

Träna kontakt, ofta och mycket. Hunden ska kunna hålla fokus på dig i ALLA situationer, oavsett om det kommer andra hundar eller ett X2000. Blir han ofokucerad och inte lyssnar, backa då några steg till mindre störning.

Vad är ett hundförarbälte?
Jo vi kämpar med lyhördheten och jag försöker vara väldigt konsekvent mot honom. Men ibland blir han bara totalt blockerad och det kvittar om jag så korrigerar så skarpt jag kan utan att det ska bli otrevligt

Det här är ett hundförarbälte
softbelt_skidor_1024.jpg

och det kvittar om jag så korrigerar så skarpt jag kan utan att det ska bli otrevligt

I dom lägena kanske det behöver bli otrevligt en gång för att han ska förstå att du menar allvar?

Aha, risken är väl bara att man flyger i backen om han drar till när jag har ett sådant. Jag har även en skada på nervsystemet så balanssinnet är rubbat. Ingen bra kombination med en stark hund.

Jo det är ju iofs så jag fick göra här hemma i början, det ser bara lite (hrm rätt så) illa ut och folk brukar kasta onda ögat om de ser nåt de tkr ser obehagligt ut. Han är dock rätt tuff och egentligen hade jag nog behövt tuffa till mig själv också. Jag är bara rädd att jag tar i för mkt, får nog boka in en kurs så fort lönen landat

Kanske inte det vänligaste tipset,det finns humanare,men det funkade på min hund..(det skedde i panik från mig)

Jag hade precis skaffat denna hunden,är några år sen,och jag kände henne inte så väl hur hon funkade!

Nyopererad var jag i handen och hade ett stort bandage om handen. Ut genom dörren lugnt och fint..men utanför satt grannens katt,satan i gatan vad hunden drog iväg efter katten,jag smackade i backen med hunden under mig,och drog min opererade hand i backen med en smäll och hörde bara ritsch..i ren paniksmärta drog/tog jag tag i hunden som skrek till...

Japp,mina stygn sprack,fick åka till akuten om sy om allt..hunden,ja hon har aldrig mer ryckt till i kopplet..Vovven fick sig nog en ganska obehaglig upplevelse!

Så man kanske ska ramla över hunden?

skrattar, finns nog risk att jag får mer obehag än han :D Men det har hänt däremot att jag lagt honom i backen, framförallt när han är på katterna.

Jag tror absolut att du behöver hjälp, det här fixar du knappast själv. En Halti kan fungera som nödlösning tills vidare, men du kan å andra sidan inte korrigera med kopplet, du ska aldrig rycka i en Halti, hålla emot ja, men inte rycka.
Hunden KAN dessutom backa ur en Halti om den vänder sig mot dig.
Se till att få hjälp snarast, det här är ju en situation som kan bli farlig för er båda, minst. Och, som någon sa - ibland måste man vara rejält, ordentligt "otrevlig" mot hunden för att nå fram med sitt budskap, istället för att vara små-otrevlig tusen gånger och ändå inte få effekt.

Du ska inte bry dig om vad folk runt omkring dig skulle tänka! Du ska göra vad som känns bäst och fungerar för dig (inom rimliga gränser givetvis :)).
Att en eller två gånger tala om för hunden på allvar att det är fasiken inte okej att dra iväg sådär är enormt mycket skonsammare emot både din och hundens kropp än om den får hålla på och dra.

Jo jag ser det med som att det är dax att fixa hjälp, jag vet iaf om min okunskap och vet om att detta kanske är helt fel ras för mig men nu är läget som det är och det SKA gå,
Nån nödlösning hoppar vi, jag tror att det är lätt att problemen bara blir värre till slut då.
Tack för era svar, om ni har några tips på hur jag ska få honom att lyssna mer i såna situationer så får ni gärna hojta

Förutom storleken och styrkan på hunden, då, så tycker jag inte alls att en Schäfer behöver vara fel ras för dig! Det är ju en förig och smart hund så med rätt hjälp är jag säker på att du kan få bukt med problemet!
Lycka till!

Jo det är ju iofs så jag fick göra här hemma i början, det ser bara lite (hrm rätt så) illa ut och folk brukar kasta onda ögat om de ser nåt de tkr ser obehagligt ut.

Det ser nog ännu värre ut om en stor schäfer kommer farandes med liten matte i kopplet... ;)

Mer exakta träningsförslag tror jag det är bättre du får av en instruktör som ser er i verkligheten. Men är det så att hunden flyger omkring helt okontrollerat så ser jag inga problem med en halti för att bryta beteendet. Du skapar en situation där du kan berömma hunden - med haltin så kan du enkelt vända bort hans huvud ifrån det han fixerat sig på, och kan ge beröm när han fokuserar på dig igen.

Annars så är det ju träning med störningar som gäller, att han ska klara att behålla fokus trots värsta-spännande-coola-häftiga-händelsen-därborta. Schäfrar är trevliga hundar med mycket will to please - du fixar det säkert utmärkt, bara du får lite stöd från någon duktig på hemmaplan. :)

Jag har en sankt bernhardstik som väger ca 65 kg och är grymt stark! Hon går jättefint och följsamt i koppel men jag har ALLTID halti på om vi går där det kan komma andra hundar som man måste möta ganska nära, annars orkar jag inte hålla henne om hon drar och vill busa. Man kan inte rycka i haltin men man drar mot sig och då får man automatiskt hundens huvud mot sig och den blir inte så stark, samma princip som grimma på häst.
Det finns även anti-dragsele och oilka halsband.
Jag tycker absolut att man kan använda hjälp-halsband/sele/halti på en stark hund "just in case"
Man får inte glömma att man som ägare är ansvarig för allt som hunden kan tänkas hitta på.
Jag har gått kurser med min hund och det rekommenderar jag varmt MEN det löser inte problemen på en vecka utan det lossnar lite i taget och man måste ju kunna gå på promenad under tiden.
Det löser sig säkert jättebra med träning!
Personligen skulle jag hellre träna med hjälpmedel och på så vis få hunden att gå fint än att "ta i med hårdhandskarna" Vad hjälper det att skrika, ryta, dra, rycka, slå eller vad man nu tänkt göra?
En uppstimmad hund kan inte lära.

Men jag vet hundar som går jättefint med Haltin på, men som omedelbart återfaller till gamla ovanor så snart ett vanligt halsband sätts på.
Jag håller med om att en Halti vore bra för TS tills hon hittat någon som kan hjälpa henne rent praktiskt. Men, var beredd på att om hunden gör helt om så kan den backa ur Haltin, inte helt så den kommer loss men den kan dra "nosgrimman" över nosen så Haltin bara sitter kring halsen. Även om den är väl inpassad.
Det finns en annan version som heter Gentle Leader eller nåt sånt och som kan vara ett alternativ, även om jag är osäker på hur den fungerar.
Självklart är såna här hjälpmedel bara tillfälliga, men kan vara en välsignelse i en omöjlig situation.

Men jag vet hundar som går jättefint med Haltin på, men som omedelbart återfaller till gamla ovanor så snart ett vanligt halsband sätts på.
Jag håller med om att en Halti vore bra för TS tills hon hittat någon som kan hjälpa henne rent praktiskt. Men, var beredd på att om hunden gör helt om så kan den backa ur Haltin, inte helt så den kommer loss men den kan dra "nosgrimman" över nosen så Haltin bara sitter kring halsen. Även om den är väl inpassad.
Det finns en annan version som heter Gentle Leader eller nåt sånt och som kan vara ett alternativ, även om jag är osäker på hur den fungerar.
Självklart är såna här hjälpmedel bara tillfälliga, men kan vara en välsignelse i en omöjlig situation.

:bow:
Jag håller med, hjälpmedel är enbart till för att bryta ett beteende.

Sedan kan jag förstå en viss osäkerhet - att man inte vill "chansa". Har en väninna med en korsning labbe/flat/border/ngt/ngt, som jag vägrar gå ut med utan haltin - den rycker, sliter, kastar sig omkring... aldrig att jag skulle stå ut med sånt. Men nu är det inte min hund, och så länge ägaren är nöjd så lägger jag mig inte i.

Leon har aldrig lyckats backa ur Haltin, däremot så kan han kana på sidan med nosen i backen o på så sätt få av delen runt nosen.

Även jag rekomenderar Haltin som ett hjälpmedel, har använt det till min labbe som drog som ett ånglok och vägde 44kg när han kom till oss. Haltin gjorde det möjligt att gå ut med honom och där med få igång en riktig motion, vilket även gjorde att han lugnade sig en hel del. Vi fick jobba mycket med hur man går och beter sig i koppel och idag använder vi bara Halitn när vi går till vetrinären (han tycker att det är hysteriskt roligt där med alla dofter och människor man kan kolla upp) annars är vi tillbaks i vanligt koppel.
Om man är rädd för att han ska backa ut har jag sett att det med vissa märken medföljer ett "litet koppel" på ett par decimeter som man kopplar mellan halsband och nosgrimma, så sitter han fast i alla fall.

lycka till

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 904
Senast: Liran
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 105
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka