Dreamweaver

Susannas

Trådstartare
I skolan ska vi börja med projektarbete och jag ska, i min grupp, göra hemsidan. Fick tips om Dreamweaver och det verkar jäkligt smart, men jag är inte van vid adobe-program på engelska så känner mig helt efterbliven.

Jag hittade en "enkel" tutorial på dreamweavermadesimple.com, men jag tycker inte att den var så bra. Hur jag än försöker får jag inte bort "kanterna" i tabellerna, och det ser så himla fult och billigt ut. :confused:

Hjälp någon? Tips här eller en BRA tutorial-hemsida?

Sv: Dreamweaver

Kanter? jag antar att du har en border med pixelbredd på 1 px? Antingen ändrar du i noll i koden, eller på objektets alternativ. Nu var det länge sen jag satt i DW själv, tabeller har ju paddings och sånt också, det kan vara det med. Titta på webbdesignskolan, de visar enkelt och pedagogiskt grundstegen i dreamweaver!

<html>
<head>
<script language="JavaScript">
function pushbutton() {
alert("Hello!");
}
</script>
</head>
<body>
<form>
<input type="button" name="Button1" value="Push me" onclick="pushbutton()">
</form>
</body>
</html>

Vad har det där att göra med vad TS frågade? :confused:

Till TS, här är lite screenshots som förtydligar vad Elegant machinery sa:
Bild4-1.png

Så här ser det tydligen ut när du skapar en ny tabell i Dreamweaver. Ändra Border thickness: 1 till Border thickness: 0.

Eller
Bild5.png

Markera tabellen så att de svarta kanterna syns enligt bilden ovan, och ändra border: 1 till border: 0.

:)

tack för hjälpen, men när jag ändrar det så, visst de försvinner. men då blir det bara tomrum istället... jag vill inte ha fula streck/hålrum i mellan allt jag gör. Måste man använda tabeller överhuvudtaget? (säg till om jag skriver otydligt) :confused::p

tack för hjälpen, men när jag ändrar det så, visst de försvinner. men då blir det bara tomrum istället... jag vill inte ha fula streck/hålrum i mellan allt jag gör. Måste man använda tabeller överhuvudtaget? (säg till om jag skriver otydligt) :confused::p

Du måste absolut inte göra det med tabeller. Faktiskt så är det egentligen riktigt dåligt och icke rekommenderat att fixa layouten med tabeller ;) men att layouta med CSS kräver att man sätter sig in i koden lite mer än vad som är enkelt att göra med Dreamweaver i layoutläge.

Jag vet inte riktigt vad du menar med streck/hålrum - har du sparat dokumentet och kollat det i en riktig webbläsare? Dreamweaver visar ju streck bara så att man ska veta var tabellen finns, men det är inget som syns i någon webbläsare. :)

Jag antar att det du menar är padding? Står det något värde i cellpadding eller spacing?
Som Stereo säger ska man egentligen inte använda tabeller till design öht, de är till för att ställa upp data.
Dreamweaver gör det rätt lätt att använda <div>taggar som du kan bestämma exakt vilken placering du vill ha. Jag tror du kan hitta dem på layoutläget, om jag inte missminner mig kallas de layers (?) och då kan du rita upp en ruta där du vill ha den i lämplig storlek och lägga in text eller bilder efter tycke och smak.

tack för hjälpen båda. :)

Jag upptäckte också att man inte behövde tabeller, och den där guiden jag hittade först var riktigt dålig. snubben visade jättekonstiga saker och hoppade över steg så att en nybörjare inte direkt förstod.
jag testade att bara skriva in html-koder som i bloggar och OJ vad det blev mycket lättare och snyggare :p men tack igen! nu vet jag att jag kan få hjälp här igen om det behövs :D

Liknande trådar

IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
308
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
516
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Det är nu över 2 år sedan jag uppdaterade min hemsida och jag är trött på all inaktuell information som finns där, så nu när jag lyckats...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: meodeo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka