Bukefalos 28 år!

Dressyr med islandshäst 2

Sv: Dressyr med islandshäst 2

Roligt kul med islandshäst ägare som gör lite annat än och bara rider runt runt en ovalbana..Meeeeer sånna vill vi få fram:banana::bump:
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Tror du ärligt talat att ryttare som tävlar med sina islandshästar sitter och rider runt runt på en ovalbana till "vardags"? De gånger jag är på banan är lätt räknade! På tävling/kurs, annars är det allsidig träning som gäller tex dressyr och konditionsträning som man inte gör på en oval! Banan är mest en grej som behövs för att underlätta bedömningen vid tävling!
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Jepp de tror jag, de jag mött har ridit på ovalbanan dagligen nästan...
Men de där är väl som med padock många hopp och dressyrrryttare ride ju väldigt mkt där i...De där är ju upp till var och en vart man vill rida...

Eller hur??
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Ok, dom du stött på kanske inte är så seriösa eller vet bättre? Men ovalen är inte något som man ska använda i utbildning/träning dagligen. Kondition ska defenitivt inte tränas där och dressyr är lämpligare i paddock där du kan använda böjda spår. Tråkigt när du hela tiden får "islandshäst träning" att låta som om de flesta bara tragglar på banan och tränar tölt och inte använder sina hästar till något annat....
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Kan de bero på att man får väldigt mycket mothugg av just islandsryttare när man säger att man ska hoppa lite och rida dressyr med sin islanshäst.
Att man då får kommentarer som att skaffa en annan ras osv.:confused:

Då får ajg en bild av att de flesta islandshäst ryttare anser rasen bara duga till just tölttävllingar och ridning på oavalbana
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Jag tror du fått det hela om bakfoten.

Islandsryttare är i allmänhet väldigt allsidiga- det rids dressyr, rids ut, hoppas lite, jobbas från marken. Men eftersom vi har islandshästar som har fyra elelr fem gångarter, så görs ju det mesta med mål att få hästen så stabil och trevlig och lättriden som möjligt i alla gångarter.

Om man däremot vill ha en islandshäst bara för att rida dressyr och hoppa och inte bry sig om att utveckla gångaterna, så brukar islandsfolk bli lite undrande- tölten (och passen) ligger ju oss väldigt varmt om hjärtat, och då är det lätt att tycka att om man nu bara vill ha en go häst med en byggnad lik islandshästens, men bara vill rida dressyr och hoppning så finns det andra alternativ på häst.
Samma sak hade säkert en dressyrryttare tyckt om någon hade köpt en häst som är helt dressyravlad för att bara ha till hoppning.

Så jag tror att det är DÄR du fått kritik.
Jag har nämligen aldrig någonsin fått kritik för att jag rider dressyr på min islandshäst- dressyren är ju faktiskt grunden till all ridning!
Man rider ju inte ANTINGEN dressyr ELLER gångarter. Gångarterna fungerar ju inte utan dressyren! Elelr vad är det för konstigt folk du träffat på, som bara rider tölt och aldrig rider sin häst i form, sidvärts, lösgörande...?

Kan hellr inte påstå att jag träffat på folk som bara rider på ovalbana.
Alla tävlingsryttare jag träffat rider ut, jobbar hästen i skogen, rider i paddock (nästan alla kurser jag varit på har t.ex varit i paddock/ridhus). Ovalbanan använder man på tävling elelr när man tävlingstränar. Det är iaf den uppfattningen jag fått, och det är så jag själv gör.
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Jag har aldrig sagt att jag INTE ska utvecka tölten hos min häst..Däremot har ja sagt att ajg inte kommer TÄVLA tölttävlingar..
Så nä förstår inte varför jag får kretik..
Och de som nu väljer att ha sin isis som 3 gångartare OCH???

vem bryr sig?? finns ju en eller 2 häsr inne som tävlar rätt högt med sina islänningar inom hoppning..

Ovanligt ja vet men de finns..

Och ett hbl är både hopp och dressyr häst i ett;)
Jag köpte ett dressyrsto som kunde hoppa inte fick jag några blickar där..

Jag har också skolat om travare och hoppat har heller inte fått kommentararer om fel ras..

Men kommer amn med en isis på en dressyrbana blir de kommentarar..
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

:eek::eek::eek:

Förlåt men - herregud tror inte en kotte sitter och rider varv på varv på ovalbana. :crazy:
I "mitt" stall tävlar väldigt många, men vi rider väldigt mycket ut i skogen, hoppar, rider dressyr, tränar gångarter och rider i paddock, löslongerar, longerar inspänd.. You name it.
Tycker det är väldigt tråkigt att du får det, som någon annan sa, att låta som om "vi islandsfolk" bara åker runt på ovalbana.
Värdelöst.
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Big deal? Njä, inte för islandsfrälsta.
det blir så, om något ligger en riktigt varmt om hjärtat. Folk fungerar på det sättet.

Dessutom tog du som vanligt det jag skrev personligt- jag menade inte att DU inteville tölta, jag skrev "om man...". Alltså helt generellt.

Sen undrar jag vad sjutton du menar när du säger att halvblod är hopp och dressyrhäst i en?.... Den äldre typen av halvblod var ofta multitalanger, ja. Och det finns dressyrhästar som hoppar riktigt fint- men de flesta moderna dressyravlade kan knappt hoppa över ett kvastskaft ens. Jag har jobbat med några av sveriges största unghästtalanger inom dressyr, och att se dem löshoppa gjorde mig nästan gråtfärdig, haha ;)

Att man skolat om travare till hopphästar är ingen konstighet däremot, det är ganska allmänt känt att travare hoppar bra.



Hoppas bara du kan förstå att jag inte skrev någon personlig kritik mot dig- jag försökte bara förklara varför folk kanske reagerar som de gör på vissa saker, och att det i resten av islands-sverige fungerar på ett helt annorlunda och uppenbarligen trevligare sätt än vad du uppfattat. Och tur är väl det, tänk och vi skulle sitt och nöta på en ovalbana dagarna i ända- tragiskt!!
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Då får ajg en bild av att de flesta islandshäst ryttare anser rasen bara duga till just tölttävllingar och ridning på oavalbana
--
Men kommer amn med en isis på en dressyrbana blir de kommentarar..

Du är nog en av de mest fördomsfulla som satt sin fot härinne på länge. ;) Eller snarare som satt sin fot härinne så länge och lyckats fortsätta vara fördomsfull kanske jag skall säga. Inget illa ment, jag tycker bara att det är lite intressant att du verkar så ointresserad av att ta till dig av det som står härinne. Jag hade först inte tänkt skriva någonting, men jag kan inte låta bli. Jag blir lite provocerad när du skriver dina fördomar som fakta.

Jag hoppas att du ändrar uppfattning så småningom vartefter du ser dig omkring. Det finns naturligtvis alla sorters Islandshästryttare om du bara öppnar ögonen. Enbart härinne på forumet så kommer du att hitta Islandshästar som rids, körs, dressyrtränas, hoppas, löshoppas, rids i distansritter, rids i skogen, på ridbana, på ovalbana, på fjället, tävlar western, tömkörs osv..

Min häst funkar lika bra att rida på fjältur i oländig terräng som att rida dressyr på, tävla på en ovalbana eller ta en strandgalopp! Vi gör alla delarna. Det ena utesluter inte att man kan göra det andra. På ovalbana rider jag mycket sällan.

Även om de du har i din närhet hemmavid rider på ett sätt betyder det inte att de övriga som finns runt om i landet rider på samma sätt. Har du provat att komma med en islandshäst på en dressyrbana som du skriver om? Reaktionerna kanske inte alls blir som du väntar dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Nä jag skriver INTE mina fördomar som du vill säga att de är som fakta..
Är VÄLDIGT förtydligande att de är MIN ERFARENHET jag pratar om och inge annat!

Jag själv har aldrig tävlat isis på dressyrbana med vanliga raser men vet många som har och ar ju bland anant läst mkt här inne om vad folk säger själva som har isis.

Jag är inte fördomsfull.. har inte dragit alla över en kamm utan säger bara MIN erfarenhet hela tiden..Dvs de jag själv upplevt och de är ju efter sina erfarenheter man tar ställning till åsikter..
Iaf jag!

Och varför ska JAG ta till mig de folk säger?? varför kan amn inte vända på de hela och säga varför tar inte folk till sig de ajgs kriver??
Varför måste just ena parten ha rätt och andra fel??

Jag tar till mig de saker jag själv tror på de gör väl du också?? eller??
Eller säger du ja fasten du menar nej bara för att du inte vågar stå upp för din åsikt??

Tror säkert de finns isis ryttare som rider allsidigt jag är ju en av de;)
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

alla hästar kan hoppa över ett hinder undr 100 meter sen om tekniken är dålig eller bra är en annan femma;)

När jag menar att hbl är allt i ett är just de att som jag köpte mig en dressyrhäst som var misslyckad i aveln och vart kalashopphäst hoppade 140 utan problem på banan.
MSV dressyr men hade inge gångarter att skryta med.. korta men taktmässiga.

Köper man ett hbl kan man till 90% använda denna till hopp,dressyr fälttävlan distans, köra mm upp till LA iallafall utan problem,..Man ska ju komma ihåg att ytterst få hästar går på elitnivå gämfört med hur många hästar som inte gör de
Rasen är väldigt allsidig.


De är ju mer vanligt att man har ett hbl av hoppstam och rider och tävlar lite dressyr också än att man köper en islänning för att hoppa med.

Och nej jag tar inte personligt alls utan jag skrev bara att ajg inte vill tävla tölttävlingar så nu vet du de;):D

Nåväl tycker denna disskusion inte ger så mkkt mer.. så jag ger upp denna tråd..Ha en trevlig höstdag nu tjejen:bow:
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Jepp de tror jag, de jag mött har ridit på ovalbanan dagligen nästan...
Men de där är väl som med padock många hopp och dressyrrryttare ride ju väldigt mkt där i...De där är ju upp till var och en vart man vill rida...

Eller hur??
Jag vill berätta för dig att jag vet att två av landslagsryttarna för några år sedan inte ens hade en ovalbana att tillgå och dom åkte inte iväg och tränade på nån heller och ändå har en av dessa kammat hem några medaljer i både VM och SM.

Man måste inte harva runt på ovalbanan för att man tävlar såna tävlingar, man kan lika gärna träna gångarterna mm på uteritterna! Jag har själv fått lära mig att träna hästarna så när jag red hos en av dessa, denna red ut med mig på sina tävlingshästar och tränade då medans jag själv försökte hänga efter på en unghäst el nån annan inte lika flott och snabbfotad häst.

Usch vad jag saknar det...
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

:bow::bow::bow:

nu till *KL*

Mm.. Och vet du vad! Enligt min erfarenhet går storhästarna dagarna ut och in i ridhusen med 100 olika ryttare, blir sönderridna och förstörda, sega.
Jaa.. Aaaaaaaaaalla stora hästar tränas ju på det sättet. :smirk:

Herregud. Förlåt. nu ska jag ta ut min ilska på min lunch. Tack och hej så länge.
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

När folk inte lyssnar på de jag skriver utan läser var 4:e mening så klart de blir kajko av era svar mot mig..

Om du läst de jag skriver hade ditt svar inte sett ut som de nu gjorde eftersom du då hade kommit på att de var ett riktigt dumt och provoserande svar:crazy:
Så ids jag heller inte lägga ner massa minuter på att skriva långa inlägg när ingen läser dom som de står utan hittar på egna meningar som jag skriver och misstolkar meningarna med flit....

:crazy::crazy:


Ger helt och hållet upp denna tråd nu..
Önskar er andra lycka till i denna tråd och önskar er även en mkt trevlig höstdag.
Här skiner solen för fullt:love:
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

"Köper man ett hbl kan man till 90% använda denna till hopp,dressyr fälttävlan distans, köra mm upp till LA iallafall utan problem,..Man ska ju komma ihåg att ytterst få hästar går på elitnivå gämfört med hur många hästar som inte gör de
Rasen är väldigt allsidig.


De är ju mer vanligt att man har ett hbl av hoppstam och rider och tävlar lite dressyr också än att man köper en islänning för att hoppa med."


Så halvbloden är allsidiga jämfört med islandshästarna? Om någon ras är allsidig är det ju just islandshästen.
Jag har träffat tillräckligt många halvblod för att kunna säga att de inte är mer allsidiga än någon annan ras. Varenda häst kan gå lättklass inom de flesta dicipliner. Som du skrev- alla hästar kan hoppa upp till en meter. Ja, en meter är LC för storhäst. Inget att hurra över alltså. En häst som kan gå en LC i hoppning och en MSV i dressyr är INTE en multitalang, vilket var det jag pratade om.

Att ha ett halvblod av hoppstam som rids och tävlas dressyr med är inget konstigt, nej. Eftersom dressyren är grunden för hoppningen... Dressyren behövs för hopphästarna lika mycket som dressyren behövs för våra gångartshästar!
Sen brukar hoppryttare inte vara överdrivet intresserade av att tävla dressyr om de statsar på hoppning, men visst finns det många allroundhästar på klubbtävlingar och lokala tävlingar.

Varför det inte är vanligt att köpa islandshäst för att hoppa med är väl för att det finns så mycket andra ponnyer som hoppar bra om man nu vill tävla hoppning.
Däremot är jag fortfarande bombsäker på att fler islandsryttare än du tror hoppar lite hemma för skojs skull... och när lokalklubbarna har hopptävling på alternativ-klubbmästerskapen brukar det ju vara massor med ekipage med.

Varför jag inte tävlat på "vanliga" tävlignar med min islandshäst är för att jag inte orkar leta fram mitt gröna kort, skaffa ännu en ryttarlicens, hästlicens, gå med i en till klubb, osv. Alldeles för mycket meck bara för att rida en tävling på skoj. Däremot rider jag varenda FS1 jag kommer över.



SUCK. Nu har jag förvirrat bort mig i mitt eget resonemang, och utan nytta öht- vad vi än kommer med för argument så lyssnas det ju ändå inte på.
Hopaps iaf att du förstår att islandshästfolk inte är så omoderna och oävna att ta til lsig av andra ridstilar som du verkar tro.


Och, förlåt för trådkapningen, som vanligt. Det börjar bli standard.... :cool:
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

Tycker du ska börja läsa det du skriver själv, och kanske tänka om svaren 2-3 gånger innan du skickar :smirk:

Men men.
:bow: till Muninn. Underbara svar!
 
Sv: Dressyr med islandshäst 2

hejhej , Jag känner en som tävlar dressyr med Islandshäst . Hon heter Sofie Kanré hon rider en som heter Kyljan frá Kykkjarholti . Hon tävlar för Njurunda Ryttereförening i laget :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 079
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: BornAgain
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp