Dressyr tävling 2/9

J

Jasione

Ska tävla dressyr den 2/9 med min ponny. Men jag har inte mitt gröna kort i "handen". Jag tog mitt gröna kort i vintras men lastings momentet var jag ej med på. Jag klarade dock provet:banana:. Nu har jag gjort lastningen MEN ej fått kortet. Jag har pratat md hon som hade kursen som sa att om jag hade löst ryttar licens och hade medlems kort till min klubb skulle det ej vara några problem, men hon skulle skicka det. Jag har löst ryttar licens men ej fått plast kortet en eftersom jag nyligen beställt det. Jag har oxå medlems kort. Men kommer jag verkligen inte behöva det gröna kortet med mig?? Jag vet att man måste ha grönt kort för att lösa ryttar licens men dom kanske är pet noga och vill SE mitt kort. Nu är det så olyckligt att hon som är ansvarig för kursen nu är bortrest fram tills dagen efter tävlingen!! HJÄLP MIG!!:confused:
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Ring klubben som anordnar tävlingen och fråga samt förklara läget. Säkert inga problem. På alla tävlingar som min dotter och även jag varit på, har jag bara behövt visa kortet en gång.
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

ok, det ska jag göra på en gång! det är liksom våran första tävling tillsammans så jag är väll lite extra nervig =P
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Iom att du inte får skaffa licens innan du har skaffat GK, så kan du ju egentligen inte tävla.
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Iom att du inte får skaffa licens innan du har skaffat GK, så kan du ju egentligen inte tävla
Det stämmer inte.

Du kan lösa licens före 13 års ålder. Eller hur?
Och innan dess räcker det med medföljande myndig har grönt kort.

Till ts
Vår klubb kollar alltid grönt kort. Och vi har nekat start för ryttare som ej kunna uppvisa det, det står att det ska kunna uppvisas på anmodan. (och i efter hand så visade sig att en av ryttarna inte hade kortet engång, trots att h*n sa att det låg hemma:smirk:)
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Ska tävla dressyr den 2/9 med min ponny. Men jag har inte mitt gröna kort i "handen". Jag tog mitt gröna kort i vintras men lastings momentet var jag ej med på. Jag klarade dock provet:banana:. Nu har jag gjort lastningen MEN ej fått kortet. Jag har pratat md hon som hade kursen som sa att om jag hade löst ryttar licens och hade medlems kort till min klubb skulle det ej vara några problem, men hon skulle skicka det. Jag har löst ryttar licens men ej fått plast kortet en eftersom jag nyligen beställt det. Jag har oxå medlems kort. Men kommer jag verkligen inte behöva det gröna kortet med mig?? Jag vet att man måste ha grönt kort för att lösa ryttar licens men dom kanske är pet noga och vill SE mitt kort. Nu är det så olyckligt att hon som är ansvarig för kursen nu är bortrest fram tills dagen efter tävlingen!! HJÄLP MIG!!:confused:

det är bara att ringa till förbundet så ska de ju ha en lista på de som genomgått och klarat kursen, det skall kursledaren ha skickat in. dessutom har du väl betalat - har du inte kvitto på det?
ngt bevis måste du uppvisa på tävlings platsen.

saxat från ridsportförbundets hemsida:

Grönt kort
Alla som tävlar, från lokal tävling och uppåt ska ha tagit Grönt kort. Det gäller oavsett om du är häst- eller ponnyryttare, kusk eller voltigör, och oavsett i vilken gren du tävlar.
När du kommer till tävlingsplatsen så ska du kunna visa upp ditt Gröna kort vid begäran.

Klubben skall kolla att ryttaren har grönt kort innan licens utfärdas/godkänns.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyr tävling 2/9

Jo det stämmer. Är man under 13 så är det målsman som ska haGK.

Man får inte skaffa licens utan att ha ett hum om tävlingsregler osv vilket man förväntas ha när man har tagit GK. :p
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Behöver inte vara målsman som har kortet (jag har som medföljande lagledare haft mitt gk som småttingarna ridit på)
vilket då gör det svårt för licensutfärdande klubb att ha koll på medföljande myndig persons gk, eftersom det kan variera från tävling till tävling.


saxat från ridsportsförbundets sida
"Barn som är 12 år och yngre rekommenderas att gå på en
teorikurs, gärna tillsammans med en förälder eller annan myndig
person som tar det gröna kortet och sedan ska följa med vid
tävlingar."

"Man får inte skaffa licens utan att ha ett hum om tävlingsregler osv vilket man förväntas ha när man har tagit GK."

Håller jag fullständigt med om, men så är det tyvärr inte i verkligheten. Bara kolla alla frågor här på Buke, av folk som är ute och tävlar, frågor som man kan tycka att "Lärde dom sig inte det när dom tog grönt kort?
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Ja det vet jag också, och som f.g skrivare skrev; målsman behöver inte betyda förälder. :p

Men alltså, du vet säkert det här men för att förtydliga mig.

En person under 13 måste ha med sig någon som har GK.
Alltså är det Dennes ansvar att se till att tävlingsreglerna följs.
Är man över 13 år måste man själv ta det gröna kortet.

Slutsats : Man får inte skaffa licens förrän man själv har GK! Har man inte åldern inne så är det någon annan som står för GK.


Nej folk verkar inte lära sig så mkt av GK, det gjorde nog inte jag heller :angel:
Hade jag inte tävlat klubbisar innan hade jag nog inte haft så stor koll som jag hade.
Det krävs ingen hästkunskap för att läsa i TR :D
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Ja ,jag vet det.
Mitt svar grundade sig på om man kunde lösa licens utan grönt kort eller inte.
Och det kan man ju (vet också att målsman inte är samma som förälder, tänkte en sak o skrev en annan *hjärnsläpp*)
 
Sv: Dressyr tävling 2/9

Man får inte skaffa licens förrän man själv har GK! Har man inte åldern inne så är det någon annan som står för GK.

helt rätt! Får inte, Men problemet är ju nu i internet tider att klubbarna har dålig koll på om deras ryttare har gk eller inte, licensen kan dom ju lösa ändå, vår klubb har fått 20-talet nya tävlingsryttare i år. vi ska ju då kolla om kortet finns så fort vi får en bekräftelse från ridsportsförbundet. Sånt kan ta sin tid och i princip så kan dom då tävla utan kort.
 

Liknande trådar

Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: svea
·
E
Western När man tävlar i "vanliga" klasser, så som hoppning och dressyr, så krävs ju oftast att man har tagit Grönt kort. Hur är det inom...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: real_cowgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp