Dressyrens framtid.....

Som glad amatör på ytterst mediokra hästar av udda raser.

Visst händer det att jag startar samma tävling som jättemeriterade ryttare på jättefina unghästar med väldigt mycket bättre förutsättningar än mina hästar har.
Men jag vet ju att jag inte har hästmaterial för att klara mig jättehögt i alla fall?
Det är ju ett val jag gör när jag ändå startar de klasserna med de hästarna?

Att ett proffs startar sin fyraåring i LB dressyr, även på lokal nivå, tycker jag är rimligt - eftersom en fyraåring inte får starta svårare än så. Och ska den få komma ut och miljöträna så är det väl betydligt bättre att man startar en LB än en LC med sitt stjärnskott?

Kan i övrigt inte ha så stora åsikter om dressyrens utveckling: jo, det verkar som om det läggs större och större pengar på inköp av häst och annan utrustning, det verkar som om många personer köper jättedyra flashiga hästar för att rida LB/LA dressyr. När även betydligt billigare och mer medelmåttiga kusar också kan genomföra programmen.
Men jag vet inte om jag vill lägga värderingar i skalan bra/dåligt i det.
Jag tycker dock att det är fascinerande vilka pengar vanliga hobbyryttare lägger på inköp av häst för just hobbynivå. Men det handlar ju mest om att jag tycker att 50000kr och uppåt är löjligt mycket pengar för en häst för hobbynivå. Utifrån min egen situation där jag anser mig ha förmåga att rida på glad amatörhobbynivå och då duger kusar för 10-20 tusen utmärkt till mig.
Jag är ute på tävlingar och vill bli bättre och bättre "trots" vad jag har för hästar och tycker det är jättekul att se fina flashiga hästar och det gör inte ett dugg ont att de vinner över mig.

Vad gäller utrustningsreglerna så ser jag det som en ren fördel att man lättar upp och gör kandar och sporrar frivilliga. Jag skulle gärna se en frivillighet i nosgrimmans vara och inte vara också, och bettlöst skulle inte göra något om det tillåts.

Jag - som rider "konstiga" raser - tycker att det är jättekul ju fler som "vågar" ut med konstiga raser på dressyrtävlingarna.
Sedan kan det möjligen ställa andra krav på domarna att bortse från "halvblodsmallen" när man tittar på exempelvis tempoväxlingarna. Min C-ponnyfjording kan inte hur hon än tränas, ta lika långa travsteg som ett genomsnittligt halvblod men hon kan möjligen göra en lika stor procentuell längning och då önskar man ju att domaren skulle ge likvärdig bedömning för ökningen. Men det tror jag också blir bättre och bättre ju fler konstiga hästar domarna får se.

Sist jag var ut, hade jag med mig två fjordingar.
Den ena är ung och inte tillräckligt stark bak, den andra är äldre och egentligen tillräckligt tränad men kan bli lite tjurig. Den lite äldre får något bättre poäng än den yngre trots fler "olydigheter" och missar. Eftersom den lite äldre nämligen har lite bättre gångartskvalitet (jag håller med domarna) så när domaren jämför fjordhäst med fjordhäst verkar det ju fungera som det ska och då får jag ju tro att det stämmer när domaren värderar fjordhäst jämfört med värderar halvblod eller arab eller vadsomhelst.

Jag tycker att man får skilja på att proffs startar fina hästar på lokal nivå och att amatörer startar fina hästar på lokal nivå. Jag tror att våra svenska domare är fullt kapabla att bedöma en ryttares insats rättvist, oavsett om hen sitter på en fjording eller en Briar. Sen kan det kanske krävas någon ändring av bedömningskriterierna för att göra det lättare.
Proffsen befinner sig på lokala tävlingar för att träna sina unga talanger i att tävla (och kanske kvala). Som ryttare är proffsen överlägsna de ryttare som jag tycker att lokala tävlingar är för. Med en bedömning som helt bortser från hästens talang så sopar ju proffsen fortfarande banan med oss vanliga dödliga. Det hade varit bättre om åtminstone alternativet att starta utom tävlan fanns. Jag kan tänka mig att många proffs hade valt det alternativet och lämnat själva tävlandet till de som faktiskt får prestera nära toppen av sin förmåga för att vinna en lätt klass.
 
Det är 10 år sedan jag tävlade ponny sist, jag kunde svära på att man på den tiden som vuxen kunde starta en ungponny i avd B. Men det är ju så länge sedan att det inte är så konstigt om jag minns fel...

Det föll bort när de senast uppdaterade TR. Jag är övertygad om att det är ett misstag för ansvarig kan inte hitta ett beslut på att det ska vara så.

Får se om det kommer tillbaka.

(Vi var fler som mailade ansvarig när vi på tävling fick reda på det... Trots @Amanda_F s försök att reda ut det innan vi ens åkte dit. Det gick nämligen fint att anmäla i TDB trots överårig ryttare.)
 
Jag är väl medveten om vad som krävs för att bli antagen till domarutbildningen, eftersom jag är det.
Eftersom du antagits till domarutbildningen kanske du kan berätta vad det är som krävs enl punkt 1 i kraven för att bli antagen. Tex hur du har "1. Dokumenterat god hästkännedom och kunskap i ridlära".(Du skriver att du är "ohemlig".)
 
@Fiorano
Jag "mästrar" inte någon.

Du tycker att mina åsikter är "grundlösa" för att jag inte lagt upp en film, tävlingsresultat mm från min egen ridning.
Hmm Jag brukar ofta hänvisa till från vem jag hämtar mina åsikter. Du tycker alltså att jag måste visa film på hur jag rider för att du ska tro på att det tex Dr Andrew McLean, AEBC, eller Bea Borelle säger är trovärdigt.
 
Jag tycker att man får skilja på att proffs startar fina hästar på lokal nivå och att amatörer startar fina hästar på lokal nivå. Jag tror att våra svenska domare är fullt kapabla att bedöma en ryttares insats rättvist, oavsett om hen sitter på en fjording eller en Briar. Sen kan det kanske krävas någon ändring av bedömningskriterierna för att göra det lättare.
Proffsen befinner sig på lokala tävlingar för att träna sina unga talanger i att tävla (och kanske kvala). Som ryttare är proffsen överlägsna de ryttare som jag tycker att lokala tävlingar är för. Med en bedömning som helt bortser från hästens talang så sopar ju proffsen fortfarande banan med oss vanliga dödliga. Det hade varit bättre om åtminstone alternativet att starta utom tävlan fanns. Jag kan tänka mig att många proffs hade valt det alternativet och lämnat själva tävlandet till de som faktiskt får prestera nära toppen av sin förmåga för att vinna en lätt klass.

Jo och det kan säkert skilja men jag har inte sett några LB som är annat än lokala här. Så var ska man tävla sin fyraåring då?
 
Självklart måste ju proffsen och halvproffsen få tävla sina unga hästar, och då är det lokala lätta klasser som gäller. Problemet i vår sport som inte finns i andra sporter är ju att vi är två i ett ekipage. Hästarna är nybörjare oftare än vad ryttarna är så att säga :-). I de flesta andra sporter passerar man nybörjarstadiet en gång och kommer inte tillbaka. För ryttare är det cykliskt, och har du flera hästar kan du vara på många nivåer samtidigt. Jag tror detta är något vi i vår sport kan behöva fundera på hur vi ska hantera, så de ryttare som är nybörjare på tävling ändå kan få en sjysst tävlingsupplevelse och faktiskt en möjlighet att känna att de kan placera sig och till och med vinna om de rider bra. Sen är det ju inte ens så enkelt att detta är två tydliga grupper, utan hela skalan emellan finns ju också. Jag är långtifrån proffs men har en nyinskaffad femåring som jag vill ut och tävla Lätt B med nästa säsong. Jag är inte heller nybörjare på att tävla, har tävlat lätta och medelsvåra klasser i 20 år - dvs jag ligger någonstans emellan, och det gör nog större delen av startfältet skulle jag gissa. Det här komplicerar tävlandet och synen på tävlande i vår sport - men är en vinkel som jag sällan tycker lyfts i debatten.
 
Kanske fler tävlingsserier där man kan vara överkvalificerad? Vet att det finns knockout lag dressyr där ryttaren/ekipaget? Inte får ha startat LA. Någon liknande serie individuellt kanske?
 
@Brille Min hästkännedom kommer från att jag gått gymnasie med hästinriktning, under tiden jag gick i skolan jobbade jag på stort travstuteri där jag hade hade om hingstarna samt ett ganska stort ansvar på seminstationen. Efter och under gymnasiet jobbade jag som hästskötare hos Royne Zetterman och har groomat ute i Europa på tävlingar när Daniel började tävla internationellt på ponny. Även om denna praktiska erfarenhet inte varit i dressyrstall har det onekligen lagt en väldigt bra grund. Ovanpå detta har jag haft egen häst i dryga 20 år, har ridit in och utbildat några hästar själv. De senaste åren med inriktning på ponnier där jag tagit min ena upp till godkänd MsvB, vilket i sin tur gett mig tävlingskvalifikationen att söka till domarutbildningen. (Om du vill veta ännu mer om mig heter jag My Jeppsson Lindkvist, är bara att söka på mig i TDB så hittar du mina resultat, googlar du på mysdressyr hittar du ännu mer på mig, är som sagt så ohemlig en kan vara här på buke :)).

För mig är personlig erfarenhet värt otroligt mycket mer än att kunna hänvisa till andra som källor. Att diskutera ridning och svårigheterna i den är inte som att diskutera på en akademisk nivå där källhänvisning är allt. Om du inte själv har en praktisk erfarenhet devalveras din ståndpunkt kraftigt i trovärdighet. Jag försöker tex inte lära ut hur någon ska piaffa eftersom jag aldrig har gjort det själv, men jag vet hur en ska göra i teorin efter att ha läst böcker och tittat på andra. Men jag vet att bara för att jag läst något i text betyder det definitivt inte att jag kan utföra det i praktiken. Lite som att lära sig simma på land.
 
Självklart måste ju proffsen och halvproffsen få tävla sina unga hästar, och då är det lokala lätta klasser som gäller. Problemet i vår sport som inte finns i andra sporter är ju att vi är två i ett ekipage. Hästarna är nybörjare oftare än vad ryttarna är så att säga :-). I de flesta andra sporter passerar man nybörjarstadiet en gång och kommer inte tillbaka. För ryttare är det cykliskt, och har du flera hästar kan du vara på många nivåer samtidigt. Jag tror detta är något vi i vår sport kan behöva fundera på hur vi ska hantera, så de ryttare som är nybörjare på tävling ändå kan få en sjysst tävlingsupplevelse och faktiskt en möjlighet att känna att de kan placera sig och till och med vinna om de rider bra. Sen är det ju inte ens så enkelt att detta är två tydliga grupper, utan hela skalan emellan finns ju också. Jag är långtifrån proffs men har en nyinskaffad femåring som jag vill ut och tävla Lätt B med nästa säsong. Jag är inte heller nybörjare på att tävla, har tävlat lätta och medelsvåra klasser i 20 år - dvs jag ligger någonstans emellan, och det gör nog större delen av startfältet skulle jag gissa. Det här komplicerar tävlandet och synen på tävlande i vår sport - men är en vinkel som jag sällan tycker lyfts i debatten.

Jag har alltid tyckt det är det absolut häftigaste o mest givande i tävlingssammang! Mitt hjärta ligger ju hos fälttävlan o där ser man så gott som varje tävling i de flesta klasser OS-ekipage rida. En ENORM tillgång känner jag! Tycker ofta synd om tex fotboll mm som ju aldrig kommer se Zlatan mfl sparka boll i ett vardagligt sammanhang o har väldigt svårt att fråga honom någonting. Medan vi nog kan ställa i princip vilken fråga som helst vilken tävling som helst o få hjälp. Åtm fälttävlansryttarna sitter sällan på en egen pidestal utan verkar tycka det är kul och bra att någon våga fråga. Jag älskar det :love:
 
@Brille Min hästkännedom kommer från att jag gått gymnasie med hästinriktning, under tiden jag gick i skolan jobbade jag på stort travstuteri där jag hade hade om hingstarna samt ett ganska stort ansvar på seminstationen. Efter och under gymnasiet jobbade jag som hästskötare hos Royne Zetterman och har groomat ute i Europa på tävlingar när Daniel började tävla internationellt på ponny. Även om denna praktiska erfarenhet inte varit i dressyrstall har det onekligen lagt en väldigt bra grund. Ovanpå detta har jag haft egen häst i dryga 20 år, har ridit in och utbildat några hästar själv. De senaste åren med inriktning på ponnier där jag tagit min ena upp till godkänd MsvB, vilket i sin tur gett mig tävlingskvalifikationen att söka till domarutbildningen. (Om du vill veta ännu mer om mig heter jag My Jeppsson Lindkvist, är bara att söka på mig i TDB så hittar du mina resultat, googlar du på mysdressyr hittar du ännu mer på mig, är som sagt så ohemlig en kan vara här på buke :)).

För mig är personlig erfarenhet värt otroligt mycket mer än att kunna hänvisa till andra som källor. Att diskutera ridning och svårigheterna i den är inte som att diskutera på en akademisk nivå där källhänvisning är allt. Om du inte själv har en praktisk erfarenhet devalveras din ståndpunkt kraftigt i trovärdighet. Jag försöker tex inte lära ut hur någon ska piaffa eftersom jag aldrig har gjort det själv, men jag vet hur en ska göra i teorin efter att ha läst böcker och tittat på andra. Men jag vet att bara för att jag läst något i text betyder det definitivt inte att jag kan utföra det i praktiken. Lite som att lära sig simma på land.
@Fiorano
Tack för ditt utförliga svar.

Du skriver om dina praktiska erfarenheter. Men vad har du för teoretiska kunskaper? Varifrån har du hämtat dem?

Jag håller fullständigt med dig om att det inte räcker med enbart teoretisk kunskap. Men, och nu använder jag ditt uttryckssätt, om du inte själv har en teoretisk grund för din praktiska erfarenhet devalveras din ståndpunkt kraftigt i trovärdighet.
 
@Fiorano
Tack för ditt utförliga svar.

Du skriver om dina praktiska erfarenheter. Men vad har du för teoretiska kunskaper? Varifrån har du hämtat dem?

Jag håller fullständigt med dig om att det inte räcker med enbart teoretisk kunskap. Men, och nu använder jag ditt uttryckssätt, om du inte själv har en teoretisk grund för din praktiska erfarenhet devalveras din ståndpunkt kraftigt i trovärdighet.

Varför ska Fiorano behöva skriva någon slags CV här? Är det för att du ifrågasätts?
 
@Fiorano
Tack för ditt utförliga svar.

Du skriver om dina praktiska erfarenheter. Men vad har du för teoretiska kunskaper? Varifrån har du hämtat dem?

Jag håller fullständigt med dig om att det inte räcker med enbart teoretisk kunskap. Men, och nu använder jag ditt uttryckssätt, om du inte själv har en teoretisk grund för din praktiska erfarenhet devalveras din ståndpunkt kraftigt i trovärdighet.
Allvarligt, vad är ditt syfte att gå in i den här tråden? Du måste ju verkligen bara vara ute efter att tjafsa. Jag läser den här och andra trådar på dressyr med intresse för det ursprungliga ämnet, men sen spårar de _alltid_ ur på samma sätt och det är flera gånger jag reagerat på vilka påhopp du gör mot vissa användare. Du har en fruktansvärt tråkig argumentationsteknik.
 
Vad har WE med saken att göra? Vi diskuterar inte hoppning här heller.

Mitt jobb är faktiskt inte att avgöra sanningshalten i olika användares inlägg, då har du nog överskattat moderatorrollen. :)
Mitt inlägg handlar inte om att du ska avgöra sanningshalten. Det handlar om att du ska värna nätetiketten, dvs påtala att förtal inte är tillåtet (för så är det väl?).
IRL är det inte tillåtet att förtala någon oavsett förtalet är sant eller inte.
@Gunnar
 
Allvarligt, vad är ditt syfte att gå in i den här tråden? Du måste ju verkligen bara vara ute efter att tjafsa. Jag läser den här och andra trådar på dressyr med intresse för det ursprungliga ämnet, men sen spårar de _alltid_ ur på samma sätt och det är flera gånger jag reagerat på vilka påhopp du gör mot vissa användare. Du har en fruktansvärt tråkig argumentationsteknik.
@Fritidsryttare
Den här tråden handlar om dressyrens framtid. Det ämnet vill jag diskutera. Men du mfl vill hellre debattera mig utan att att jag får delta i den debatten.

Allvarligt talat vad är ditt syfte med ditt inlägg? Du påstår att jag gör påhopp mot vissa användare. Du bevisar med ditt inlägg att du inte är bättre själv.
 
Mitt inlägg handlar inte om att du ska avgöra sanningshalten. Det handlar om att du ska värna nätetiketten, dvs påtala att förtal inte är tillåtet (för så är det väl?).
IRL är det inte tillåtet att förtala någon oavsett förtalet är sant eller inte.
@Gunnar
Eftersom du taggar mig frågar jag dig var du blivit förtalad? Det går bra att rapportera det inlägget så tar jag eller någon av moderatorerna en titt på det hela och agerar om det skulle behövas.
Sedan är det väl så att hur man beter sig ofta kommer igen.
 
Eftersom du taggar mig frågar jag dig var du blivit förtalad? Det går bra att rapportera det inlägget så tar jag eller någon av moderatorerna en titt på det hela och agerar om det skulle behövas.
Sedan är det väl så att hur man beter sig ofta kommer igen.
Jag har gjort ett inlägg till @LenaH om inlägget nedan (17768700). Hen svarade att hens uppgift inte är att avgöra sanningshalten. Fioranos inlägg är bara avsett att misskreditera mig.
... Brille ... när vi alla här vet att du varken tävlar dressyr själv eller ens befinner dig nånsin på dressyrtävlingar-oavsett nivå. Dina enda referenspunkter är vad du läser i olika bloggar ...
 
@Solis @Fiorano behöver inte skriva något CV här. Var har du fått det ifrån? @Fiorano berättar gärna om sin praktiska erfarenhet för att bli trovärdig.

Menar du att jag ifrågasätts? Som vaddå? Människa?

Du kräver av Fiorano att hon ska tala om vilka kunskaper hon besitter, både praktiskt och teoretiskt. Varför gör du det?

Du är uppenbarligen så pass läskunnig att du själv kan klura ut på vilket sätt du ifrågasätts.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp