Dressyrens framtid.....

@Brille Det finns flera orsaker till att inte vilja rida på Kandar eller utan sporrar än att man inte skulle klara av det. PW har ex en munskada på sin häst, sen kan många hästar ha små munnar, låga gommar och ja det är ont om plats helt enkelt.
Man kan också vara av den åsikten att man inte vill rida på kandar utan enbart på tränsbett. Likaså med sporrar, varför rida på sporrar om man har en häst som det inte behövs på? Min gamla tant tror jag absolut skulle kunna gå att rida helt utan sporrar om man vill, hon är mkt känslig och oftast rider man henne "med tanken". Jag har aldrig ridit med sporrar på henne, varför när jag inte behöver?
 
Jag undrar om kritikerna någonsin blir nöjda *trött* Först får dressyren kritik för skarp utrustning som sporrar och Kandar och att man borde kunna rida utan om man är en skicklig ryttare... Nu när det kravet är borttaget så blir det kritik för att det är borttaget så att FLER ska kunna rida högre klasser (som dom inte hade klarat av om det var Kandar och sporrtvång) eftersom det helt plötsligt anses att man INTE kan rida om man inte använder Kandar och sporrar O_o

Som ni märker är det en helt omöjlig diskussion eftersom som det flesta i det klientelet vänder kappa efter vinden i stort sett hela tiden . Jag är så sjukt trött på dessa tangentryttare så det liknar ingenting :yuck:

Nu loggar jag ut från dressyr på obestämd framtid!
 
@Brille Du har helt rätt i att ingen här vet vad du har för referenspunkter-eftersom du aldrig delat med dig av varken bilder, filmer, tävlingsresultat eller dylikt från din egen ridning. Väldigt många här i tråden vet jag vilka de är, jag vet vilka meriter de har, hur de tränar osv. Det gör att jag respekterar deras åsikter på ett helt annat sätt än när du som helt anonym håller på att mästra oss andra. Jag är själv så ohemlig en kan vara och jag tycker att det är en förutsättning för att kunna diskutera. Annars blir mina ord, tankar, funderingar helt grundlösa. Lite som jag tycker att dina åsikter är.
 
Jag kommer ihåg när jag var junior, den ridning man kunde se på de största tävlingarna då skulle få dagens ridning att se ut som den mesigaste hippieridningen ni kan tänka er. Rollkur var i det närmaste trendigt på den tiden, det böjdes och bändes och "gymnasticerades" och är man ung så är man lättpåverkad. Jag hade bra tränare som inte var inne på det spåret och tur var väl det!
 
Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt väldigt mycket med vår sport på alla nivåer. Proffsens hästar har blivit så mkt bättre (Totilas, Valegro, Deja m.m) och så även den stora massans hästar. Gångarterna har blivit flashigare även på lägre nivå. Jämför jag med hur det såg ut på en lokal tävling för 10 år sedan så är det betydligt dyrare, finare hästar, dyrare släp och annan utrustning. För 10 år sedan var det betydligt mer blandad kvalite på ekipagen (på gott och ont). Vad tänker ni om denna utveckling? Är den endast av godo? För mig känns det som att det inte skulle gå att vinna med vanlig men välriden häst i en LB idag? Vad riskerar detta att göra med sporten? Kommer folk att söka sig till andra grenar? Redan nu så verkar t ex WE eller akademisk ridning locka en del, kommer vi att tappa en stor del för att man inte har en chans utan en gångartshäst?
En annan sida är ju att flera verkar välja lite andra raser än den klassiska halvblodshästen, te x PRE, nordsvensk osv. Detta ställer ju andra krav på domarna för att de ska kunna ge en rättvis bedömning, hur ser ni på detta?
Klurar även lite på den stora debatten om den hårda ridning som många tycker sig se på stora tävlingar, vad riskerar denna debatt att göra med sporten? Är den bra eller dålig? Att hästars välfärd diskuterar är så klart bra men förs debatten på ett bra sätt? Och vad riskerar debatten att göra med vår sport? Anser ni att den ridning och de bilder som visas upp är bilden av hård ridning? Hur ska man vända på detta?
Personligen känner jag mig ibland lite orolig att dressyren som sport kommer att dö ut om det fortsätter så här. Om förebilderna inte kan visa schysst ridning och det krävs en häst för flera hundratusen för att ha en chans i LB så kanske inte dressyren känns lika attraktiv längre och man väljer andra grenar? Om bredden försvinner så gör ju även eliten det till slut. Eller så blir det en sport bara för de rika.
Vad tänker ni om dressyrens framtid? Om utvecklingen som skett de senaste 30, 20, 10 åren? Hur tror ni att den kommer att se ut om 10, 20, 30 år? Och hur vill ni att den ska se ut? Spinn vidare och diskutera, ni behöver inte bara svara på alla mina funderingar utan skriv fritt vad ni tänker......

Jag skulle säga att man kanske inte vinner LB med en medioker häst idag, men inte för att alla har så fina hästar nödvändigtvis, utan för att hästarna som ska gå svår klass börjar sin tävlingsbana i låga klasser som unghästar, och så fina hästar med en svårklassryttare/proffs i sadeln vinner förstås över hobbyryttare och hobbyhästar, även om de är mycket yngre än resten av startfältet.

I hoppningen behöver man ju inte tävla mot dem som lättklassryttare eftersom de hålls i avdelning B.
 
Jag skulle säga att man kanske inte vinner LB med en medioker häst idag, men inte för att alla har så fina hästar nödvändigtvis, utan för att hästarna som ska gå svår klass börjar sin tävlingsbana i låga klasser som unghästar, och så fina hästar med en svårklassryttare/proffs i sadeln vinner förstås över hobbyryttare och hobbyhästar, även om de är mycket yngre än resten av startfältet.

I hoppningen behöver man ju inte tävla mot dem som lättklassryttare eftersom de hålls i avdelning B.

Fast börjar verkligen svårtklasshästarna ge sig ut på lokala tävlingar?
De lokala tävlingarna är väl i de allra, allra flesta fall fria från proffs, i min ände av landet i alla fall.
 
Fast börjar verkligen svårtklasshästarna ge sig ut på lokala tävlingar?
De lokala tävlingarna är väl i de allra, allra flesta fall fria från proffs, i min ände av landet i alla fall.

De som går som tåget hoppar såklart över de lätta klasserna helt och hållet, men jag tycker inte det är särskilt ovanligt att man som miljöträning startar någon LB innan det är dags för den riktiga tävlingskarriären.
 
De som går som tåget hoppar såklart över de lätta klasserna helt och hållet, men jag tycker inte det är särskilt ovanligt att man som miljöträning startar någon LB innan det är dags för den riktiga tävlingskarriären.

Fina fyraåringar med proffs i sadeln i Lätt B på hösten och femåringar i Lätt A och så här års även Msv C är inte alls ovanligt här.

Tydligen har jag åkt på fel lokala tävlingar, hade gärna suttit och dreglat över proffsen och morgondagens stjärnor :love:

Proffsen borde ju rimligen ha minst nationell licens, så man hade kanske kunnat begränsa de med nat licens till att bara starta utom tävlan på lokal nivå? På samma sätt som man hanterar vuxna på ponnyer?
 
Tydligen har jag åkt på fel lokala tävlingar, hade gärna suttit och dreglat över proffsen och morgondagens stjärnor :love:

Proffsen borde ju rimligen ha minst nationell licens, så man hade kanske kunnat begränsa de med nat licens till att bara starta utom tävlan på lokal nivå? På samma sätt som man hanterar vuxna på ponnyer?
Det är många år sedan det var skillnad på licens för olika nivåer. Idag har du juniorlicens eller seniorlicens, oavsett nivå.
 
Tydligen har jag åkt på fel lokala tävlingar, hade gärna suttit och dreglat över proffsen och morgondagens stjärnor :love:

Proffsen borde ju rimligen ha minst nationell licens, så man hade kanske kunnat begränsa de med nat licens till att bara starta utom tävlan på lokal nivå? På samma sätt som man hanterar vuxna på ponnyer?

Vuxen på ponny får rida bland stora hästar. Avd B/utom tävlan finns inte i dressyr.
 
Fast börjar verkligen svårtklasshästarna ge sig ut på lokala tävlingar?
De lokala tävlingarna är väl i de allra, allra flesta fall fria från proffs, i min ände av landet i alla fall.

Japp i min ände av landet i alla fall. Här har jag fått tävla mot flertalet proffs med deras unghästar i LB. Vill man inte starta mot dessa kan man man iofs välja klasser på kort bana då de oftast vill rida på lång bana men det är lite tråkigt och begränsande.
Min upplevelser är dessutom att även amatörer har betydligt bättre (och dyrare) hästar med väldigt bra gångarter. Kan så klart vara olika i olika delar av landet. Jag bor i Skåne och det verkar ju skilja sig lite i landet....
 
@Brille Det finns flera orsaker till att inte vilja rida på Kandar eller utan sporrar än att man inte skulle klara av det. PW har ex en munskada på sin häst, sen kan många hästar ha små munnar, låga gommar och ja det är ont om plats helt enkelt.
Man kan också vara av den åsikten att man inte vill rida på kandar utan enbart på tränsbett. Likaså med sporrar, varför rida på sporrar om man har en häst som det inte behövs på? Min gamla tant tror jag absolut skulle kunna gå att rida helt utan sporrar om man vill, hon är mkt känslig och oftast rider man henne "med tanken". Jag har aldrig ridit med sporrar på henne, varför när jag inte behöver?
Håller med om att det finns flera orsaker till att inte rida på kandar. Jag menar att det är fel att ta bort kravet på kandar/sportar i vissa klasser OM enda orsaken är att ryttarna inte kan rida med kandar/sporrar. Om man insett att det är viktigt att ta bort kravet ur djurskyddssynpunkt är det OK. Man ska dock komma ihåg att ett tvådelat tränsbett och åtspänd nosgrimma i handen på en hårdhänt ryttare också kan skada hästens mun illa.

För att ge duktiga ryttare som kan använda kandar/sportar på rätt sätt skulle det finnas en bedömningspunkt för kandar/sporrar. Den som är duktig får pluspoäng medan den som använder kandar/sporrar fel får minuspoäng. Behöver man inte använda sporrarna låter man bli.
 
Jag tycker att man ska titta på hur hästen rör sig, hur väl ryttarens hjälper inverkar på hästen och hur väl hästen utför rörelserna och inte hänga upp sig på vilka hjälpmedel ryttaren använder för att uppnå det (så länge det inte skadar hästen). Varför är folk så brydda om vad hästen har i munnen? Så länge den är nöjd med det den har i munnen (och på ryggen) tycker jag inte det borde spela någon roll. Oavsett vilka klass man tävlar i.
 
På de lokala och regionala tävlingar jag har varit ute på i år har överdomaren vid flera tillfällen kollat antingen alla nosgrimmor (och betsling) eller stickprov. Dessutom står överdomaren och övervakar framridningen. Det tycker jag är bra, även om det förstås inte borde behövas.
 
Japp i min ände av landet i alla fall. Här har jag fått tävla mot flertalet proffs med deras unghästar i LB. Vill man inte starta mot dessa kan man man iofs välja klasser på kort bana då de oftast vill rida på lång bana men det är lite tråkigt och begränsande.
Min upplevelser är dessutom att även amatörer har betydligt bättre (och dyrare) hästar med väldigt bra gångarter. Kan så klart vara olika i olika delar av landet. Jag bor i Skåne och det verkar ju skilja sig lite i landet....

Som glad amatör på ytterst mediokra hästar av udda raser.

Visst händer det att jag startar samma tävling som jättemeriterade ryttare på jättefina unghästar med väldigt mycket bättre förutsättningar än mina hästar har.
Men jag vet ju att jag inte har hästmaterial för att klara mig jättehögt i alla fall?
Det är ju ett val jag gör när jag ändå startar de klasserna med de hästarna?

Att ett proffs startar sin fyraåring i LB dressyr, även på lokal nivå, tycker jag är rimligt - eftersom en fyraåring inte får starta svårare än så. Och ska den få komma ut och miljöträna så är det väl betydligt bättre att man startar en LB än en LC med sitt stjärnskott?

Kan i övrigt inte ha så stora åsikter om dressyrens utveckling: jo, det verkar som om det läggs större och större pengar på inköp av häst och annan utrustning, det verkar som om många personer köper jättedyra flashiga hästar för att rida LB/LA dressyr. När även betydligt billigare och mer medelmåttiga kusar också kan genomföra programmen.
Men jag vet inte om jag vill lägga värderingar i skalan bra/dåligt i det.
Jag tycker dock att det är fascinerande vilka pengar vanliga hobbyryttare lägger på inköp av häst för just hobbynivå. Men det handlar ju mest om att jag tycker att 50000kr och uppåt är löjligt mycket pengar för en häst för hobbynivå. Utifrån min egen situation där jag anser mig ha förmåga att rida på glad amatörhobbynivå och då duger kusar för 10-20 tusen utmärkt till mig.
Jag är ute på tävlingar och vill bli bättre och bättre "trots" vad jag har för hästar och tycker det är jättekul att se fina flashiga hästar och det gör inte ett dugg ont att de vinner över mig.

Vad gäller utrustningsreglerna så ser jag det som en ren fördel att man lättar upp och gör kandar och sporrar frivilliga. Jag skulle gärna se en frivillighet i nosgrimmans vara och inte vara också, och bettlöst skulle inte göra något om det tillåts.

Jag - som rider "konstiga" raser - tycker att det är jättekul ju fler som "vågar" ut med konstiga raser på dressyrtävlingarna.
Sedan kan det möjligen ställa andra krav på domarna att bortse från "halvblodsmallen" när man tittar på exempelvis tempoväxlingarna. Min C-ponnyfjording kan inte hur hon än tränas, ta lika långa travsteg som ett genomsnittligt halvblod men hon kan möjligen göra en lika stor procentuell längning och då önskar man ju att domaren skulle ge likvärdig bedömning för ökningen. Men det tror jag också blir bättre och bättre ju fler konstiga hästar domarna får se.

Sist jag var ut, hade jag med mig två fjordingar.
Den ena är ung och inte tillräckligt stark bak, den andra är äldre och egentligen tillräckligt tränad men kan bli lite tjurig. Den lite äldre får något bättre poäng än den yngre trots fler "olydigheter" och missar. Eftersom den lite äldre nämligen har lite bättre gångartskvalitet (jag håller med domarna) så när domaren jämför fjordhäst med fjordhäst verkar det ju fungera som det ska och då får jag ju tro att det stämmer när domaren värderar fjordhäst jämfört med värderar halvblod eller arab eller vadsomhelst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp