Dressyrgjord med resår.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 097
S

Sweet

Vilken dressyrgjord är bäst, en med resår i båda ändarna eller en med resår i mitten?

jag har HÖRT inget jag vet, men jag har hört att de ska vara bättre med en sådan med resår i mitten, mer skonsamt för hästen pluss att det blir mer jämt fördelat, trycket alltså..

En sån med resår i mitten tror jag försdelar trycket bättre.
Själv har jag en med resår i båda ändarna men jag är på jakt efter en dressyrgjord i neoprene, anatomisk och UTAN resår alls!
Men det verkar inte finnas :(

Har du tittat i hööks senaste katalog? Tycker mig minnas att de hade precis vad du beskriver. Svart neoprengjord utan resår med vit kant.

Den finns inte med på hemsidan då?
För jag har den med vit kant dom har på hemsidan men den är med resår i båda ändarna...

Sedan har dom en helsvart utan resår som de kallar anatomisk, men den ser inte anatomisk ut? Och inte med vit kant...

Jag har tappat bort minn katalog :mad:

det beror helt på utformningen av gjorden, har den dålig skärning så är den dålig oavsett om den har resår eller inte.

Hade för ett tag sedan en gjord med både rsår i ändarna och i mitten, perfa för min gjordkramps-häst. Nu kör jag med en tunn textil i båda ändarna och den funkar också bra, men inte rikgit lika bra som den vi hade innan.

Det går bra vilket som men du skall observera att resåren i mitten verkligen är aktivt och inte bara för syns skull som t.ex. Amerigos skitjord för ca 1500kr har oaktiv resår i mitten.

En bra resår skall vara stenhård, ju stretchigare resår ju sämre. En bra resår skall du knappt kunna dra ut med handkrafft.

Vadå SKALL ha resår på gjorden?? Varför finns det då gjordar utan resår överhuvudtaget??

Bra fråga - de är ett otyg.

Antar att de finns för att det finns en marknad (marknaden = okunnigt hästfolk).
Gjordar utan resår är billigare - kan också vara en anledning men jag tror att de som köper dem gör de av okunskap och ser möjligheten att spara pengar.

Jodu min vän det kan jag svara på :smirk:.

Ta fram ett skärp. Dra åt det HÅRT runt din egen midja - övre delen av midjan (ej i höftnivå) och sedan ut och spring rakt fram, hoppa över grejor och ta några trappor.
Därefter kanske du kan lista ut varför man skall ha resårgjord....du kommer inte behöva springa långt :D.

njaa..
jag tycker varken det ena är bättre än det andra och vise versa..
En resårgjord finns det alltid risk för att du spänner för hårt. Den drar ju ihop sig under ridningen osv...

Resåren i min gjord nu är mest i vägen och förstör gjorden :crazy:
Ev en dressyrgjord med resår i mitten skulle funka...

Och resår i ena enden tycker jag är skit.. måste ju bli konstigt tryckutgämnare...

Men smaken är som baken.
Tror inte hästen lider av gjord utan resår. Beror som sagt på hur hårt man spänner, som du sa :smirk:

min tränare säger att man aldrig ska andvända en gjord med resår i båda ändarna då det då blir för lätt att dra åt (kan med den dra åt aldeles för hårt) med en resår sida så funkar det bättre om man alldrig spänner i resårsidan då det blir samma effekt! :D

Är det ingen som känner efter hur hårt man spänner gjorden egentligen?? Oavsett om man har en med eller utan resår???

Jag känner alltid efter mitt under magen på hästen där trycket är som hårdast. Känner man på sidan så kan gjorden kännas ganska lös men under magen är det desto hårdare.

Tycker alldeles för många drar alldeles för hårt!

Man ska inte dra gjorden HÅRT. Med en väl tillpassad sadel så bör den ligga på plats skapligt även när gjorden är mkt löst dragen, ett bra test!
Måste man dra gjorden hårt för att få sadeln att ligga still är det bättre att: köpa ny sadel som passar bättre, om det inte går komplettera med brösta/svansrem.

En resårgjord behövs bara på hästar som verklgien anstränger sig så att bröstkorgen utvidgar sig mkt, dvs hästar i svår hoppning, fälttävlan och liknande.

Vanliga vardagshästar ska det inte behövas på och om man ändå har det ska man aldrig spänna i den sidan där resåren finns, eftersom man lätt drar alldeles för hårt då. Sadelgjordar med resår i båda ändar är inte bra!

Så här har jag lärt mig :angel:

Finns det någon sadelgjordsexpert här som kan reda ut vad som är bäst och varför? Resår eller inte?

Jag antar att resår är bättre då den utvidgar sig när hästen rör sig/andas. Men det är bara vad jag tror.

Fick idag hem min nyköpta begagnade dressyrsadel och där var gjort något mkt smart där var insytt en bit resår direkt i fästet på v-stroppen vilket ju gör att nu kan jag ta fram min gamla älskade stübbengjord som blivet liggande i gömmerna så den saknar resår. Mkt smart tycker jag fram för att göra så på alla sadlar.

Jag är tvungen att ha resår på bägge sidaor på mina runda hästar. Utan resår så snurrar sadlarna OCH de är ordentligt inpassade. De åker inte fram o bak MEN glider sidledes om man inte spänner ordentligt. med vanlig gjord utan resår så blir det för stumt att dra men med resår så sitter sadeln på plats OCH den blir lagom hård!

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: NilHe
·
Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 083
Senast: MimmiNO
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 221
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka