Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag håller tummarna och hoppas att det är något som försvinner av sig självt.:) Haha jag har funderat på att byta hobby ett antal gånger det senaste året men det vänder förr eller senare, det kan ju inte vara skit hela livet liksom, även om det känns så ibland.(:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

haha ja igår hade jag ett riktigt bryt och kände att nej nu är det den absolut sista hästen jag har och sen skiter jag i detta:devil:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha var glad att du inte pratade med mig för 4 månader sen, då hade jag antagligen rått dig att göra dig av med hästen direkt, innan du blir både ruinerad och utbränd, det är tur att man kan ändra sig.:angel:

KL

Jag tänkte slänga upp ett kort klipp från fredagens dressyrträning i filmtråden, även om jag sjönk ner i en mindre depression när jag såg filmerna första gången. Mina händer och min sits verkar vara oförbätterliga och när jag kollade första gången började jag undra om Ebba den stackarn någonsin kommer bli nån dressyrhäst som tvingas släpa runt med mig på ryggen.:) Sen vet jag ju att jag måste ha tålamod när det kommer till hennes bjudning men när jag har ägnat 3 månader åt att få hästen att över huvud taget röra sig framåt när vi kommer in i ridhuset så börjar jag misströsta en aning. Mina lårmuskler börjar anta groteska proportioner (även om jag inte hade spindelben till att börja med), jag längtar sjukt mycket till den dag då jag faktiskt kan rida åtminstone en liten liten stund utan att behöva driva för allt vad tygen håller, nu går i princip hela passen ut på att inte få motorstopp.:angel:

Var bara tvungen att gnälla av mig lite, hästen är kanonfin och hon börjar faktiskt bli kvitt den tjocka magen, hon lär vara normalviktig lagom till sommarbetet.:)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Håll ut! 3 månader är ju ingenting egentligen...
Jag har kämpat med min häst för att han ska få orken att gå framåt av sig själv i 2 år nu. Visserligen kan han ju skylla på sin storlek, men det är bara att träna på! Förr eller senare släpper det, när man minst anar det:idea:

Min häst har utvecklats otroligt mycket detta året. Från att knappt ha kunnat lägga en 20m volt i galopp till att man faktiskt kan samla galoppen lite och han verkligen sätter sig. Det känns som om det går långsamt när man håller på med dem varje dag. Man blir ju lite hemmablind:angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Tack, jag behöver verkligen all peppning jag kan få! Jag vet ju att det inte är nån tid alls egentligen men jag vill ju att allt ska ske över en natt.:) Om man ser på det lite mer realistiskt så ville hästen knappt gå framåt - alls, när jag tog över henne, nu finns det faktiskt lite motor i henne inomhus och ute är hon som vilken normalpigg häst som helst så det är där vi finslipar på allt som vi lär oss på träningarna.:) Det är skönt att höra att det finns fler som kämpar på.(:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Läste i filmtråden, och det kliar i hela kroppen! Jag vet PRECIS hur det känns!
Min gick som sagt inte fram för 5 öre, och det spelade ingen roll vad man gjorde. Jag har provat allt! Till och med haft en ICA kasse på spöt för att få en reaktion, hästen sa bara :angel:

När jag fick honom som 4 åring var jag väldigt noga med att först lägga tillen lätt skänkel och sedan smälla till rejält om jag inte fick reaktion. Dock hjälpte det inte överhuvudtaget:crazy: Jag hade kunnat piska på i all evinnerlighet utan att han rörde ett öra. Det känns verkligen inte bra att behöva använda spöt för att få hästen att ta ett enda steg, typ...

Nu 2 år senare när hästen har blivit starkare så går det faktiskt att få fram honom bara för en lätt skänkel! Och om jag ger en starkare hjälp så får jag faktiskt en reaktion:eek: Så mycket kan hänga ihop med att de inte orkar. Min bjuder mycket bättre ute i skogen. Så jag har ridit MYCKET ute i skogen, gjort 500 tusen övergångar för att stärka honom.

Ni har ju en stor utebana, går hon mer fram där? Annars skulle jag försöka rida mycket ute i skogen. Är hon piggare när det kommer fram hider och bommar? I så fall kan man slänga fram något hinder och "låtsas" att man ska hoppträna, men mest rida dressyr;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha ja, visst är det frustrerande! Jag har ju haft extremt turboladdade hästar tidigare och nu...epatraktor typ.:( Jag är ute MASSOR i skogen, (ska ut nu t ex) och galopperar långa sträckor bara för att hon ska få tänka framåt. Jag rider i princip bara inne när jag har tränare med eftersom jag vill ha hjälp så att vi inte hamnar i en ond spiral. Det spelar ingen som helst roll om jag är i ridhus eller på utebanan, hon tycker båda delar är lika jobbigt, även om hon förknippar ridhus mer med arbete. Hoppningen tycker hon är lite kul, det är därför jag tänkte avsluta säsongen med en liten klubbhoppning.

Det jag märker ger resultat är just skogsridningen, eftersom hon orkar mer där och jag kan pressa henne snäppet mer ute så blir det inte så jobbigt för henne när hon väl kommer in. Jag tror egentligen att jag får lägga huvudfokus ute i skogen tills vidare och jobba på med styrka och lydnad, så kanske vi kommer ikapp inomhus så småningom :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag håller med Elin, har ju en 5-åring som är likadan, totalt död för omvärlden iaf för höger skänkel. Vänster funkar bättre o hon har mycket lättare för vänster sida så det är helt klart en styrke grej. Hon fnyser också åt spöet så det är ingen idé.

Men min har respekt för långpisken så för att slippa tjata med skänkeln kan du väl prova att din tränare har långpisk med vid träning?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

:o Långpisk?! :eek: Nej men visst, alla tips tas tacksamt emot, jag ska ta upp det med henne på fredag, whatever works liksom. För övrigt hoppade vi över omkullblåsta träd idag och då var det inget fel på framåtbjudningen.:angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Whatever it takes..

Min är en ögontjänare av stora mått som säkert 10 tränare försökt få mig att få fram de senaste 9 åren. Sådär resultat.

Nya tränaren var så bestämd första träningen att jag tror att min häst kände att "oj då, denna menar allvar" och vips! (väldigt förenklat..) pinnar hon på som sjutton. Långpisk bakom är ingen dum idé, spöet måste inte läggas till för att ha effekt. För min häst funkar lite viftning bakom bättre.

Sen tipsar jag om att fodra på hästen. Lite överskottsenergi ger lite extra krut så man kan "lura" hästen att bygga styrka i början.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Det kanske inte är en så dum idé ändå, även om jag bara har sett långpisken tas fram på betydligt mer utbildade hästar som ska börja trampas bl.a. Krafftfodret har jag legat väldigt lågt med då jag har bantat ner hästen rätt många kilon i höst, det är först nu hon börjar bli fin i kroppen. Det är knepigt för energin finns ju där, när vi är ute i skogen så är hon som en kanonkula och även inne märker jag ju att hon har energi, det är mest att hon inte...vill?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag hade piskförare varje gång jag red (i ridhuset eller på banan) i tre månader innan min häst lärde
sig att ta skänkeln, en Tysk GP ryttare tvingade oss till det efter att ha ridit hästen och sa att det måste bli ändring.

Nu lyssnar hon på skänkeln i alla fall. :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Några tjejer i stallet rider sina dressyrhästar med körpisk. Den är ju längre än vanligt dressyrspö och kan duttas på tex bakbenen för snabbare reaktion.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

det finns många sätt tydligen! :)

min sambo kom på att han inte vill fira sin födelsedag idag så jag bokade snabbt in
en träning ikväll! Hästen har vilat i två dagar så jag hoppas att blåsten avtagit lite, tack vare duttandet blir det lätt lite :bump: och pigg+blåst+:bump: blir lite mycket för matte :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Tja nu var ju inte min avsikt att Fritids skulle rida med längre spö utan drivningen skulle komma bakifrån...

Min mening var alltså att din tränare, Fritids, skulle förstärka sina skänkel hjälper med en klatsch i luften kräver ju en duktig tränare men det har du säkert. Allt för att du inte ska använda skänkel utan respons.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ang spön, hur många av er dressyrryttare rider med spö hemma/på träning? Vad för spö använder ni (dressyrspö eller kortare typ menar jag)?

Och såklart - varför?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Oj, så länge? Iofs, enda gångerna jag rider inne så är det ju för tränare så det kanske går att lösa. Skönt att det löste sig för dig, jag ska ta upp spö-frågan med båda dressyrtränarna så får vi se vad de säger.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Här är det så att hästen ska ta skänkeln utan att man ska behöva ha spö. Så om man ska rida med spö så ska det vara av en väldigt speciell anledning, sen använder man spöet till det och sen läggs det bort igen.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ang spön, hur många av er dressyrryttare rider med spö hemma/på träning? Vad för spö använder ni (dressyrspö eller kortare typ menar jag)?

Och såklart - varför?

Jag gör lite olika beroende på vilken häst jag sitter på. Generellt anser jag att hästar ska kunna gå utan att man har ett spö i handen - hur ska man annars kunna rida på tävling?

Oftast brukar jag ha spöet liggande på sargen och bara ta det om jag behöver det till något, tex vid arbete med tramp.

Jag använder vanligen ett helt vanligt normallångt (dvs strax under 110 cm) dressyrspö.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ang spön, hur många av er dressyrryttare rider med spö hemma/på träning? Vad för spö använder ni (dressyrspö eller kortare typ menar jag)?

Och såklart - varför?

jag undviker spöt, tycker bara att det är ivägen och ser hellre att hästen svarar ordentligt för skänkeln. Sen kan det behövas ibland i korrigeringssyfte eller för tramp, men då lägger jag bort det direkt efteråt.
Och, som PF påpekar, man kan inte tävla med ett spö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 424
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 932
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala"...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 003
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänker ibland att det är lite för mycket att jobba heltid, d.v.s. 8 timmar per dag. Vi har ju idag effektiviserat så mycket att det...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp