Dressyrsadel till häst "utan" manke?

T

tek

Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

De flesta dressyrsadlar verkar vara byggda för hästar med hög manke finns det ngt märke som passar min häst som har relativt låg manke?? :confused:
 
Re: Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

Tja, det finns ju County med bomvidd X-vid ligger bra på mina riktigt vida islänningar. Billigare är ju annars Griffin cob (Hööks). Olympic Jessica är nog också ganska vid efter vad jag har förstått! Finns en hel del!
 
Re: Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

De är för höga i framvalvet! Och ligger inte still en dressyrsadel som är låg i framvalvet hästen har annars bomvidd 30-31. Dvs inte särskilt bred
 
Re: Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

min ponny hade nästan ingen manke och han hade en county
Dom som köpte honom använde cobra
 
Re: Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

Hej, manken är inte allt, det är så mycket som styr vilken sadel som är lämplig. Det finns tyvärr inga genvägar utan man måste prova ut en riktig sadel för den häst och den rumpa som ska passa ihop.

Att manken i sig är liten brukar inte vara något problem utan det är andra saker, som att ryggen är rund, eller som ett hustak, eller rak, eller svankig, eller att bogen är liggande (sadelläget långt bak) eller liknande som orsakar eventuella problem.

Låna ihop alla sadlar i omgivningen och prova samtliga på din häst. På detta lär du dig vilka märken som kan vara aktuella och vilka som inte är att tänka på till din häst. Sedan kan (bör) du ta proffshjälp för att få det helt rätt.

mvh
Lejonelle
 
Re: Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

Tack för tipsen min häst har sadelläget väldigt långt fram.
Hon är väldigt tunn framtill. Har varit och provat hos proffs de trodde inte det skulle vara ngra problem hon har enligt alla ett bra sadelläge.. men sadeln vill tyvärr aldrig stanna kvar har nog testat fler sadlar på den hästen än de flesta sett...har hittat en hoppsadel som sitter någorlunda men ingen dressyr. Har haft henne sedan hon var fyra och nu är hon snart sexton så en hel del sadlar har vi provat under åren.. Hon har en lång relativt rakrygg.

Jag fortsätter som förrut att rida Dressyr i hoppsadeln jag...
 
Re: Dressyrsadel till häst \"utan\" manke?

Hej

Jag känner med dig, jag har också en helt omöjlig häst och letar nu nya sadlar igen.

Menar du att din häst är trång fram och att hon har stående bog? Eller på vilket sätt menar du att hon är tunn framtill och har sadelläget långt fram?

En sadel som glider fram kan åtgärdas t ex med svanskappa. Man kan även sätta en förstropp för att få sadelgjordsfästet längre fram (om det är så att sadelgjorden inte kommer på "det platta" bakom armbågen, utan mitt på magen). En svängd anatomisk sadelgjord kan vara ett annat sätt att lösa problemet.

Berätta gärna om vad du provat och hur olika märken ligger på henne så får vi se om jag får några idéer. Om inte annat så kan jag lära mig något.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
916
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Jeps
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 890
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp