Bukefalos 28 år!

Dressyrsadlar med smal midja?

Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

kanske en Pfiff amaretto....minns jag rätt så var den ganska smal i sätet /midjan..Ganska skön sadel till ett superpris...
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Engelska märken har i regel bredare säte och midja medan tyska, italienska och franska sadlar oftast har ett smalare säte. Prova märken som Amerigo, Cobra, Jaguar, Stubben, Prestige, KN, Kieffer, Lemetex, Kentaur osv.
Dock tycker inte jag att County har en smal midja. Jag kan knappt sitta i en County då jag tycker den är så fruktansvärd hård och bred att sitta i och får ont i höfterna bara av att provsitta en :crazy: Men vi är väl olika byggda antar jag, jag hoppas du får lite hjälpt av mina tips iaf :)
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Vet inte säkert men kolla upp Röösli. Har för mig att dom e ganska smala men är inte helt säker.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Classicen är :love: Var den enda Amerigon som passade mig för jag tyckte nog den kändes "smalast" för mig att rida i även om den är vid. Provade ett helt gäng o bestämde mig så fort jag satte igång i trav att Classicen eller ingen Amerigo alls... :p
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Engelska märken har i regel bredare säte och midja medan tyska, italienska och franska sadlar oftast har ett smalare säte. Prova märken som Amerigo, Cobra, Jaguar, Stubben, Prestige, KN, Kieffer, Lemetex, Kentaur osv.
Dock tycker inte jag att County har en smal midja. Jag kan knappt sitta i en County då jag tycker den är så fruktansvärd hård och bred att sitta i och får ont i höfterna bara av att provsitta en :crazy: Men vi är väl olika byggda antar jag, jag hoppas du får lite hjälpt av mina tips iaf :)

Har en gammal County, modellen före Competitorn. Min har väldigt smal midja medan de nyare modellerna tyvärr verkar ha drabbats av "fåtöljsitsfenomenet"... Min gamla trotjänare har verkligen varit suverän! Har passat allt och alla och ger alldeles lagom med stöd. Enda anledningen till att jag ska skaffa en ny dressyrsadel är att den (efter nästan 15 års praktiskt taget daglig användning) börjar se lite sliten och tråkig ut och har fått en del små blessyrer. Men en ny County är alltså inte på tapeten.

Just nu lutar det mest åt en Stübben tror jag. Har en återförsäljare väldigt nära och tycker att de är i lagom "mellanprisklass". Hade egentligen inte tänkt köpa en helt ny sadel (dels för att värdet sjunker mest i början och dels för att det är lite jobbigt att "rida in" en ny sadel), men har inte sett en enda begagnad med bomvidd 33 till salu. Blir nog till att bita i det sura äpplet alltså...
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Då och då dyker det upp t.ex Stubben Avalon i 33,5 bom! De säljs snabbt, men du kan ju avvakta ett par månader och se om det dyker upp någon!
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Prestige Venus D har smal midja o är super skön att rida i. Den är mjuk också.

Stübben Avalon är smal men jag upplever den som ganska hård i sitsen. Men jag fick aldrig ont av den.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Har samma problem. Jag hittade till sist en kieffer beg som var på gränsen men är inte nöjd ändå.

Vill ha smalare. Jag får inte ont i höfterna av den här men tenderar att hamna i stolsits pga är inte bred nog att komma ner i sadeln som jag vill, riktigt. Den är ändå ok. Av den gamla fick jag verkligen ont i höfterna när jag försökte komma ner.

Jag har provat en massa och amerigon och jaguaren (också beg) ver de som jag satt bäst i, de måste ha varit smala:idea: Men hästen trivdes inte med någon av dem:mad: :devil: och beställa helt ny ahr jag inte råd med.

Sadelprovaren sa att hon hade samma problem men var förvånad att inte fler tänker på det här.

Hur sitter män som kanske oftare ha smalare bäcken:confused:

För länge sen hade jag en falcon Hawk tror jag den hette som ajg satt så bra i. Men en tjej som lånat en häst av oss och som hade svåra höftproblem, kunde bara rida i den sadeln (hade följt med hästen) och dum som jag var sålde jag den och köpte en nyare. Vilket jag ångrade många gånger.

Såg nu en sån beg och funderar på att prova den. Men de måste ju vara urgamla:crazy: Vågar nog inte köpa en, tror jag.:confused:
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

jag har ju samma problem...men det största problemet är ju att hästen ska kunna ha sadeln först och främst..sen finns det inte så mycket att välja på...har än idag bara hittat en sadel som min häst gillar..och då får jag lov att rida med den..;) den är inte gigantiskt bred men för bred för mig...Så vad har man för alternativ ??
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Wellington Greenline (inte Elite!) har smal midja, och finns med både vida och extravid bom. Dock ganska djup i sätet.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Ha en häst som har väldigt breda bogblad och väldigt liten manke. Platt och bred häst. Jag har en Kentaur Penelopa som passar hästen och som är urskön att sitta i. Jag tycker inte heller om breda sadlar och inte sadlar som låser fast mig. Min sadel är smal i midjan och ger lagom med stöd utan att låsa. Väldigt mjuk i sitsen är den också. Kan vara värt att prova om det är en sadel som kan passa hästen. Den passar på hästar som förutom att de är platta och breda ska ha en ganska rak rygglinje.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Prestigen upplevde jag som bred? Det tyckte min sadelprovare också, när jag frågade.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jensensadlarna!

De måttbeställs till både ryttare och häst.
Själv har jag en Jensen Amiral till min mycket breda kallblodstravare (hon var så bred att jag inte lyckades hitta en enda "färdig" sadel som var vid nog), min sadel har en smal midja och det känns inte att man sitter på en jättebred häst. :D

Immer
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 354
Senast: Rimfaxe
·
C
Utrustning Hej! Kollar runt på dressyrsadlar och har fastnat med blicken på en tekna sadel. Men det jag undrar är som rubriken säger, vad menas...
Svar
2
· Visningar
7 229
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp