Bukefalos 28 år!

Dressyrsadlar..??

jamen hur bra är dom.... Verkar vara i kingston-klassen, dvs inget att ha... sen måste jag bara upprepa att det är inte bomviddstalet som avgör hur bred sadeln är, men VINKELN! En sadel med bomvidd 26 (Jaguar) kan vara mkt bredare än en sadel med bomvidd 31 (Prestige).
 
:love:Morris and Nolan :love:... helt underbar... både jag och hästen älskar den sadeln... skönare sadel har jag nog aldrig suttit i... :D
 
Jag sa inte att de var bra menhon frågade efter sadel uppemot bomvidd 41 så jag gav ett tips..
 
Svar till:

jamen hur bra är dom.... Verkar vara i kingston-klassen, dvs inget att ha... sen måste jag bara upprepa att det är inte bomviddstalet som avgör hur bred sadeln är, men VINKELN! En sadel med bomvidd 26 (Jaguar) kan vara mkt bredare än en sadel med bomvidd 31 (Prestige).
----------------------------------------------------------
Bomvidden kan mätas i centimeter. Inte alla men väldigt många tillverkare anger bomvidden i centimeter. De som inte anger bomvidden i centimeter anger den i grader(då blir det oftast ett lägre tal typ 26).Och så finns det endel märken som har en egen storleks tabell. Märken som tex stübben, wintec, Bates, Frank Baines, Hubertus + en massa andra anger sina bomvidder i centimeter( 29, 30, 31, 32 är "standard" storlekar). Anledningen till att jag frågade efter ett märke som har bomvidd 41 är för att min häst behöver en bom som är 41 centimeter vid och det är en storlek som är LÅNGT ÖVER EXTRA, EXTRA VID enligt de vanligaste sättet att ange bomvidden i nämligen centimeter.

Jag har pratat mer flera sadelinpassare och sadelmakare och typ alla kända märken som jag nämde tidigare kan specialtillverkas upp till storlek 36 eller 38 men inte större. Sedan passar inte alla märken på araber efter som att dom har så korta ryggar. Och när man måste specialbeställa så kostar det MASSOR.
 
Rider i en Cliff Barnsby Bonfire, på mit fbl/hbl-korsning på 144 cm. :) :love:
 
De som inte anger bomvidden i centimeter anger den i grader(då blir det oftast ett lägre tal typ 26).

Um...när sadeln mäts i grader blir ju gradtalet större än om man mäter i centimeter. Skulle vilja se den sadel som bara har 26 graders vinkel mellan ortspetsarna. Och förresten, alla sadlar, vare sig det står bomvidd 31 kan det skilja OTROLIGT mycket när man väl mäter i grader.

Exempelvis (källa Stall Eldshestra)
Morris & Nolan bomvidd 31 är 79°
SAMTIDIGT som
Henri de Rivel bomvidd 31 är 90°, en skillnad på drygt 10°.

Hur förklaras du detta fenomen grundat på dina argument?

Nej du, att lita på dessa 30, 31, 32 osv är rena vansinnet. Det kanske du märker själv nu... :smirk:
 
Detta var iaf vad jag fick lära mig när jag gick en 2dagars kurs i sadelinpassning.
Sadelmakarnas branchorganisation var det som var "ansvariga" för kursen. Det där med grader gick vi inte igenom så ingående men det var iaf vad jag lärde mig då att det oftast blev en lite lägre siffra än vad det blir i cm. Jag läste på den sida du angav och där står det klart och tydligt. Kanske var det nått som jag missuppfattade då. Vanligast är iaf att man anger i cm. Och min häst är inmätt i cm och den ska ha 41cm och extra vid (i cm) är 32 cm så i vilket fall så är typ alla sadlar för smala för min häst.
 
På den sida som du "rekomenderade" står det:
Det finns inga garantier för att en sadel passar bara för att bomvidden stämmer, men då är det i varje fall lönt att testa!

Och det tror jag absolut att hon har rätt i och då spelar det nog ingen roll om den angivits i cm eller grader.
 
Jag har precis köpt en splitterny Morris & Nolan som ligger kanon på unghästen och är helt underbar att rida i. :love:

Hade svårt att hitta någon sadel som passade till pållen för han har väldigt rak rygg och därför var det åtskilliga märken (tex Dominus, Prestige osv) som gick bort direkt.
 
Jag har en Morris & Nolan med stora klossar. bomvidd 32, köptes ny i höstas. BILD

Varför?
Tja det var den och Stübben Maestoson som låg perfekt och jag tyckte M & N var skönare! :D Den har en stor anläggningsyta och man sitter som gjutet i den.
ÄLSKAR den! :love:
 
Jag rider i en ny variant av Dominus som e framtagen av ridin.
super nöjd och ett helt ok pris för sadeln :D
 
Wellington Elite. Den blev kvar efter ponnyn jag lånade för fyra år sedan och jag älskar den, ligger bra på de flesta hästar. Hoppas att kusen man köper i framtiden :smirk: kan ha den oxå så man slipper köpa ny :) Har ridit i en del olika om man så ska säga då man rider en del kusar. M&N är oxå en sadel jag gillar.
 
På den sida som du "rekomenderade" står det:
Det finns inga garantier för att en sadel passar bara för att bomvidden stämmer, men då är det i varje fall lönt att testa!

Och det tror jag absolut att hon har rätt i och då spelar det nog ingen roll om den angivits i cm eller grader.

Bara för att bomvinkeln och ryggvinkeln är densamma så betyder det defenitivt inte att sadeln passar, det är något jag aldrig påstått heller.

Däremot, så är det betydligt större chans att bom- respektive ryggvinkel är identiska om man anger båda måtten i grader. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: ako
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 055
Senast: MayGrace
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp