Bukefalos 28 år!

Dressyrsadlar..??

har ingen egen dressyrsadel (hoppryttare) men då jag tränar lånar jag en frank baines. :love:
 
Jag rider i en Jaguar close contact i bomvidd 26,5 och 17,5 i säte.
Köpte sadeln begagnad ca ett år gammal och med betydligt bättre pris. Det gör ju inte saken sämre att det är buffelskinn. :d

Jag har tidigre haft kieffer Lusitano.
Den låste bogarna på hästen vart efter han växte och blev större. :(

Jag älskar min jaguar. :love:
Man kommer nära hästen, skänklarna hittar rätt, inga skav varken för mig eller killen och sist men inte minst, hästen älskar att röra sig med den på.
 
Har i nuläget en Frank Baines. Det är jätteskön! Men hästen har breddat sig. Så den passar inte längre. Vi har provat ut en Dominus som jag ska beställa. Den var ganska skön. Men inte lika som min Franc Baines.
 
Jag har en ny Stübben Maestoso nu, förra sadeln var en Frank Baines Excell. Frank Baines sadlarna är verkligen jättesköna att rida i men det tycker jag att Stübben sadeln är också, de äldre stübben ska väl vara rätt hårda men de nyare är det inget fel på! Älskar min sadel! :banana:

/Malu
 
Jag har haft Hubertus flexline (ställbar bom), County och nu har jag en måttbeställd Portuguesa från Portugal. Den är jätteskön och otroligt vacker!
Jag har haft Stübben (allr mot hopp) och nu har jag en Hubertus Flexline (hopp) med Flair (luftstoppad"). Den är kanonskön, för både mig och Pållan, och schysst att rida dressyr i!
Det är otroligt svårt att hitta en passande sadel tycker jag. Jag tar numera hjälp av sadelmakare!!
/J
 
Har för någon månad sedan köpt en Prestige Venus. Har aldrig ridit i någon så skön sadel.

Innan hade jag en Edinburgh, var nöjd med den med.
 
Jag rider i en Anky sadel.. mumma! Med 34 vidd. Perfekt till unghästen.. bävar dör den dagen då den ska säljas :cry: om jag inte har en till häst o den passar lika bra förstås...
 
Jag har en Frank baines dressyrsadel, som är helt underbar! :) Den låg absolut bäst min lilla pålle som det är näst intill omöjligt att hitta en dressyr sadel till. Man sitter perfekt utan att var fastkilad i sadeln som vissa märken kan kännas som..

Sedan har jag ridit i en Isabell Werth som var helt fruktansvärd. Passade inte alls min rumpa. :( Men låg ganska bra på pållen.
 
Jag rider i en Röösli som är måttbeställd efter mig. Helt underbar! :love:
 
Jag har också ett arab sto(10år) och jag är på jakt efter en dressyr sadel...
Jag red in henne när hon var 4år och fram till idag har hon haft 9 olika sadlar.*SUCK*
Det har då inte bara varit dressyr sadlar utan allround och allround mot hopp och nu håller jag på att sälja min Bates Caprilli Event (luft stoppad och med juster bar bom) denna sadel har jag haft i 10 månader och det vidaste koppjärnet är på tok för smalt så den ligger inte stilla på hästen hon har alltså vidare än extra vid....typ extra extra vid...
De sadlar som legat bäst under längst tid har varit de sadlar som jag själv provat ut till hästen och de sadlar som legat riktigt illa eller bara legat bra en mycket kort tid har sadelutprovare provat ut åt mig. Så sadelutprovare litar jag inte på längre(så jag utbildade mig lite på området) och nu går jag på egen kännsla och kunskap (har gått en 2 dagars kurs i sadelinpassning och är nästan färdigutbildad hästmassör) så ett litet hum har jag iaf + att jag känner min häst väldigt väl.

De dressyr sadlar jag testat på henne är...
Griffin(syntet) :(
Wintec(syntet) :crazy:
Frank bains :)
Stübben (vet ej vad den hette mer) :crazy:

Ingen av dessa sadlar har legat riktigt bra efter som att min häst har väldigt kort och bred rygg och nästan alla sadlarna har tagit i bogbladet vid något tillfälle.
Om jag ska beställa en tex Stübben efter hennes bomvidd så kommer det att kosta mig en smärre förmögenhet och det vill jag inte och jag har inte råd med det...

Så nu ska jag göra en liten chansning...
Jag tänker såhär...
Bara sadeln ligger bra på hästen så får jag väl lära mig att rida i den....
Jag har hittat ett billigare och inte så kännt sadelmärke där jag kan få upp till bommvidd 48. Allt jag behöver göra är en mankmall av hästen och skicka in den till dom så gör dom en sadel efter dessa mått. Detta är en lädersadel med ullstoppning 3års garanti på bommen(trä bom) och 1år på övrigt, den ser fin ut på bild så jag ska göra en chansning och beställa en. I värst fall får jag skicka tillbaka den eller sälja den men då har jag inte förlorat så mycket pengar iaf...
Vad tycker ni?
Är det klokt att göra/tänka såhär?
Jag är så trött på att byta sadel och att sedan hitta en ny som ska passa och om och om och om igenn.
 
Jaguar har ett ett eget system. Tror det motsvarar normal mot vid.
Fast nu blir jag osäker om det var just 26½ på min sadel :o, men jag vet i alla fall att den är normal mot vid.
Motsvarande i Appaloosan drar min häst ca 33 i bomvidd.
På min Kieffer hade jag ca 31-32 i bomvidd.

Inser att alla verkar ha ett eget system.... :D
 
Jag har en Kieffer Master :love: till min häst och den är superbra för båda mig och henne.
Djup skön sits. :)
Har även en Kieffer hoppsadel.
Har ridit i en Jaguar, den var underbar! :love:
 
Provade ut min Stübben 31 för ca 10 månader sedan och då låg den bra,enligt sadelutprovaren..Men nu behöver hon en 33. Men annars är Stübben är rätt märke för hennes rygg,kort och bred.. I fortsättningen ska jag bara lita på mig själv när de gäller sadlar,för vissa sadelutprovare verkar inte kunna något om det dom håller på med..
 
har också en anky sadel men de e den värsta ja ridit i, tyckte dock inte samma när ja köpte den :confused:
 
Stübben sadlarna tycker jag är rätt ok att rida i men jag måste ha med vidare bom än vad dom normalt tillverkas i och då kostar det...
Min häst är otroligt bred över manken, man kan nog jämföra henne med en kraftig quarter eller en nordis, men hon är en liten fjuttig arab.

När jag gick sadelinpassnings kursen så var min kursledare och kollade på min häst (hon trodde mig inte när jag berättade hur bred hon var). Hon har jobbat som sadelmakare och sadelinpassare i MASSOR av år och hon hadde ALDRIG sett en arab med så bred manke.
När man beskriver henne såhär så låter det som om hon är helt vanskapt eller jätte fet, men hon är varken det ena eller det andra. Ja, kanske lite övervikt (35kg) men hon är helt platt över ryggen = "ingen" manke och det är väl antagligen det som gör mitt sadelproblem så svårlöst. När jag mäter omkretsen på henne på mankens högsta punkt och bakom manken så skiljer det bara 4cm. På min kompis halvblod skiljer det 11cm.
 
jag tänkte väl att det måste va något annat system med tanke på storleken på din totto! :)
 
Jaguar har jag.

Jaguar har fem bomvidder.
Russdogg säljer två 26 normal och 28 vid. De passar alla hästar i princip tack vare den suveräna passformen och balanseringen. Om de inte passar så stoppar han dem efter hästen - voila "fit like a glove"!

Min häst har 26 på jaguaren och 34 på appaloosan.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: ako
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 059
Senast: MayGrace
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp