Dressyrsnack nummer 18

Nån som har koll på vad som skiljer Equipe Viktoria från Olympia förutom bommen (karbon kontra syntet)?
Viktoria är mjukare på alla sätt, mer stoppning för ryttaren och lite andra vinklar än Olympia. Ligger ofta ganska bra på samma hästar och ryttare brukar gilla båda. Viktoria är tydligt den lyxigare varianten. Jag kan inte rida i nån av dom. Hade en Viktoria ett kort tag till Barb.

Viktoria är mjukare på alla sätt, mer stoppning för ryttaren och lite andra vinklar än Olympia. Ligger ofta ganska bra på samma hästar och ryttare brukar gilla båda. Viktoria är tydligt den lyxigare varianten. Jag kan inte rida i nån av dom. Hade en Viktoria ett kort tag till Barb.
Så om Olympia passar borde Viktoria göra det alltså, rent sådär generellt?

Dio står på Ultuna. Hoppade på tre ben igår in från hagen, hade fått ett litet sår framsidan kotan hb. Så körde ner med @Mirtai i natt och idag har han opererats. Leden såg fin ut trots höga värden på ledvätskan. Han har en krosskada på ledkapseln som han antagligen fått av att sparka sig själv. Prognosen ser bra ut och förhoppningsvis får han komma hem redan på tisdag❤️. Var så säker på att jag skulle förlora honom igår så är otroligt lättad att det gått bra hittills!

Det är aldrig några garantier med hästar inblandade 😅
Men då borde en vidare bom i en Viktoria ge svar på ungefär vad han skulle tycka om vidare bom i Olympia. Och det räcker
Ha i åtanke att hela Viktorian är mycket mjukare för hästen. Så det kan vara att han föredrar den sadeln och inte bara vidden.

Ha i åtanke att hela Viktorian är mycket mjukare för hästen. Så det kan vara att han föredrar den sadeln och inte bara vidden.
Det där hörde jag inte.. han ska vara en snäll ponny och snäll med att hans matte försöker fatta vad det är han är missnöjd med 🙈😅

Viktorian är 17.5" så jag tror den kommer vara för stor. Olympian är ju 17.. annars hade det ju varit enkelt bara byta. Men det är klart det inte ska vara enkelt

Vi kanske också kan vara med här, trots att det inte direkt är traditionell dressyr vi sysslar med. Árvakur kom till mig i april som projekt med mål att sälja honom, men han blir nog kvar med mig. Vet inte exakt vad han har gjort tidigare, mer än att han har stått som sällskap i några år då de inte fick ordning på att han skenade/drog iväg och tröttnade.

Så idag har vi testat något nytt, för honom. Långa tyglar/dressyr för hand, på grusväg då vi inte har någon paddock. Vi höll det väldigt simpelt, mestadels skritt med halter och lite trav. Lite konstigt var det, men gick ändå bättre än förväntat. Han är väldigt lyhörd och känslig, när han inte får för sig att strunta i mig... så han sprang lite in i mig några gånger i traven, det får vi jobba på. Styra är bra att kunna. Han lyssnar bra på rösthjälper för avsaktning/driving. Han skrittar på bra bakifrån, behöver drivas för att våga men han har ett fint engagemang att plocka fram. Vi hittade några fina steg i traven, större delen blev ganska typiskt halvt orent/icke lösgjord fyrgångare men det är ändå ett okej resultat. Kändes ganska nöjd mot slutet.

Min lille häst :)
IMG_20250705_201716870.webp

Kul resultat i Aachens GPS!
Inte sett ritterna men att som belgare slå IW på hemmaplan känns ändå som att de antingen var helt överlägsna eller (som jag hoppas) att domarna verkligen dömer rättvist. Överlag tycker jag i reportaget att det låter som bra ridning av de i toppen och att även om vissa poäng ifrågasätts att det var bra bedömt med?

https://www.eurodressage.com/2025/0...kvK0JQZMDd39Rr56Bp_aem_AHKZFNT9yQrxXpbIe97KLQ

Någon som lyckats se ritterna och har några reflektioner?

Dagens roligaste är iaf att Isabel var emot hjälmar för att man inte såg så bra med hjälm på sig :D 😅😂

https://www.instagram.com/reel/DLw46H-IBD0/?igsh=MXAxNXFsYmpsNzNpaQ==

(hon säger också att det var av estetiska skäl hon ogillade att hatten försvann, det är nog mer sanning i det. Och såklart måste man få ändra åsikt, och blir man sponsrad så måste man tala väl om sin sponsors produkter… så inget konstigt, var bara en så oväntad grej att gilla med denna hjälm :D Att man ser bra i den :D Finns det hjälmar som man ser dåligt i? Jag har aldrig funderat på hur sikten är på mina hjälmar?)

Dagens roligaste är iaf att Isabel var emot hjälmar för att man inte såg så bra med hjälm på sig :D 😅😂

(hon säger också att det var av estetiska skäl hon ogillade att hatten försvann, det är nog mer sanning i det. Och såklart måste man få ändra åsikt, och blir man sponsrad så måste man tala väl om sin sponsors produkter… så inget konstigt, var bara en så oväntad grej att gilla med denna hjälm :D Att man ser bra i den :D Finns det hjälmar som man ser dåligt i? Jag har aldrig funderat på hur sikten är på mina hjälmar?)
Haha! Nej jag har nog inte heller funderat över hur sikten påverkas av hjälm😅🤣🤣

Dressyrträning idag, i regn - men superbra hjälp. Tyvärr åker min häst inte alltid så bra och resan dit var inte särskilt kul. Han står och trampar och slår med frambenen en hel del. Men väl där var han superduktig, och resan hem var mycket bättre, bara ett par skrapningar. Jag har ju jobbat med lösgjordhet och kontakt en hel del, men det är uppenbart att jag kommer längre med tränarhjälp. Vi började med att flytta lite fram och tillbaka på volt och fokusera på övergångarna, sen växlade vi förvänd galopp och byten, precis som jag gjort hemma. Inga sensationella saker, men nyttigt och gav bra resultat.

Jag tänker att hon är en typisk tysk 😆
De är så galet konservativa.
En kompis bor och tävlar i Tyskland, hoppning och fälttävlan. De är nästintill i chock över att hon rider i bruna stövlar och blå kavaj 😱

Ironiskt nog vad Viktorian i +3.5 inte direkt vidare än Olympian i +2? Wtf liksom. Men duktig ponny tyckte ungefär lika om Viktorian och Olympian. Så får prova bredda Olympian helt enkelt. Matte skulle gärna ha Olympians säte och Viktorians mjukhet dock. Så sjukt mjuk 😍

Ärtan var en dröm på dagens träning 😍
Inget kaos med grannens hästar och ingen storm så koncentrationen var på topp 👌
Vi hade tränat på läxan så tränaren var väldigt nöjd med oss 😁
Har nästan lovat att rida La3 hemma hos dem i höst, men bara nästan 🙄
Tränade hoppning igår och terräng förra helgen, gick som tåget så nu känner jag mig väldigt redo för helgens tävling.
Kanske inte lika redo för att gå upp 02.30 men det är smällar man får ta.

20250707_110549.webp

Tränade hoppning igår och terräng förra helgen, gick som tåget så nu känner jag mig väldigt redo för helgens tävling.

Visa bifogad fil 170599
02.30😳😅

Visa bifogad fil 170599
Åh, den klassiska ”stiga upp innan man har gått och lagt sig”!
Jag vägrar det nuförtiden. :o

Liknande trådar

Vad har ni för erfarenhet av sötmalmsbett? Jag köpte ett Fager john sötmalm till min nya häst, som är känslig och lite ojämn i...
Svar
7
· Visningar
349
Senast: Jeps
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 679
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
681
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 146
Senast: Mli
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 31
  • Cushings syndrom hund

Katt, Andra Djur