Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zacke och hovarna. Nyskodd idag och nu syns en mycket tydlig linje från när jag bytte hovslagare... Han går nu med sulor med extramjuk DIM-fyllning och känns bättre och bättre efter varje skoning! Ändå är hovis inte nöjd än utan jobbar med små korrigeringar varje skoning. Så otroligt glad att jag bytte!!Visa bifogad fil 171523
Hur har ni kommit fram till den fyllningen? och varför behöver han det?

Jag har haft en kompis här i tre dagar, och vi har ägnat oss helhjärtat åt hästarna. Hon har ridit en och hjälpt mig med de andra två. Framför allt min gamla som har en hel del mentala låsningar har jag fått superbra hjälp med. Han är en helt fantastisk häst när det funkar, enorm power och arbetsglädje, och vi är så samspelta. Efter hans bakknäoperation är dessutom även högerbytena helt oproblematiska, rena och fina. Jag hoppas kunna arbeta vidare med att lösa blockeringarna så vi får mer och mer av roliga ridpass både på banan och ute framöver.
Även den yngre hästen fick jag värdefulla tips för. Där jobbar jag mycket med att få mjuka övergångar och grundridning. Där hamnar fokus också mer på mig och sånt som min undflyende vänsterhand som inte riktigt trivs i rollen som ytterhand och min hållning. Semester är bra grejer!

Idag var jag i stallet före 7 för att komma undan värsta värmen. Red ett riktigt bra pass barbacka på ridbanan. Han har verkligen börjat hitta passagen och det går nu att ligga kvar mer än några steg.

I galoppen jobbade vi med skritt/galoppövergångar i arbetspiruetterna. Jättesvårt att hitta tekniken tycker Fager men han kämpar verkligen på! Otroligt nyttigt att göra det barbacka för jag kan känna när han får mig lite ur balans så mycket snabbare!

Var också otroligt nära att åka av 🤣 kom på kortsidan i passage och helt plötsligt blev han ”rädd” för något och tvärvände. Hann tänka att nu åker jag, men lyckades hålla mig kvar!

Igår var han ute och galopperade barbacka med min 17-åriga bonusdotter. Han skötte sig exemplariskt och dagar som dessa tänker jag att det inte gör så mycket att han är spänd på tävling. Har hellre en häst jag kan göra sånt med ❤️

Idag var jag i stallet före 7 för att komma undan värsta värmen. Red ett riktigt bra pass barbacka på ridbanan. Han har verkligen börjat hitta passagen och det går nu att ligga kvar mer än några steg.

I galoppen jobbade vi med skritt/galoppövergångar i arbetspiruetterna. Jättesvårt att hitta tekniken tycker Fager men han kämpar verkligen på! Otroligt nyttigt att göra det barbacka för jag kan känna när han får mig lite ur balans så mycket snabbare!

Var också otroligt nära att åka av 🤣 kom på kortsidan i passage och helt plötsligt blev han ”rädd” för något och tvärvände. Hann tänka att nu åker jag, men lyckades hålla mig kvar!

Igår var han ute och galopperade barbacka med min 17-åriga bonusdotter. Han skötte sig exemplariskt och dagar som dessa tänker jag att det inte gör så mycket att han är spänd på tävling. Har hellre en häst jag kan göra sånt med ❤️

Jag älskade att träna piruettarbetet barbacka 👌

De gjorde också jätte stor nytta för mig själv. Typ att jag inte kunde spänna emot i sadeln för jag blir alltid lite spänd el nervös när jag ska träna på sånt som är nytt för mig 😅 och barbacka så sitter man ju där och kan ha mer fokus på att vara mitt över hästen och följa med istället. Så himla roligt att de hjälpte så mkt!

Gud vad jag saknar min häst 🙄 även om jag rider varje dag så saknar jag min egna mer för varje dag hon är borta 🥺 hon är bara bäst helt enkelt 😁

Idag galopperade vi, jag och Nova! Åt samma håll, i samma rytm och utan luftakrobatik!
Pratade med min tränare igår som bara tyckt jag varit löjlig som inte vågat. Men igår var hon lite mer lösningsorienterad och sa ”testa bara fatta galopp då. Och bryt av efter några språng så du känner att du har kontroll”
Så jag gjorde så. Krävdes ett par försök innan hon fattade men sen gick det bra och vi kunde fatta galopp i båda varven och bryta av 😃 äntligen! Hoppas det lossnar nu. 😊

Och Nova har travat snällt runt hela fyrkanten de senaste två veckorna. Eller egentligen aldrig varit särskilt brydd. Men idag var denhär kortsidan läskig och hon ville helst inte gå närmare än såhär. 🤷🏼‍♀️
Stora traktorn med vagn som var parkerad och ny för dagen reflekterade hon inte över 👀

IMG_1910.webp

Hur har ni kommit fram till den fyllningen? och varför behöver han det?
Jag upplevde att han inte ville ta för sig framåt. Mycket troligt att det var pga den dåliga skoningen men för att hjälpa honom ännu mer, plus hans ålder, så föreslog hovis fyllning så han går med "gympaskor" i mjukhet. Det har verkligen gjort skillnad! Han tar för sig mer och mer! Dio går också med DIM för han är ännu känsligare i fötterna. Där har det ju dock trasslat lite mer så kan inte riktigt säga än vilken skillnad det gjort.

Jag gillar egentligen traditionellt, svart och vitt 😍 men min kavaj är så mjukt och fint färgad så känns som det blir så ”hårt” och skarpt med vitt?! Ditt bruna ser så himla mjukt och fint ut!
Ska testa med beigt schabrak o rydbyxor. Tyvärr har jag svarta stövlar, varit perfekt med bruna. Har brun sadel 🤣 ska kanske bli rik nån dag också!
Älskar brunt och beiget.😍

Bifogade filer

• IMG_6933.webp
    IMG_6933.webp
    99,3 KB · Visningar: 123
Bildbevis på högerbyte😁. Min sits lämnar en del att önska🙈. Min vän som hjälpte mig innan start tjatar om eftergiften i bytena så han får plats. Hon har helt rätt och det är en stor del i att de faktiskt blir bättre! Syns att jag lyssnar på henne åtminstone!
DSC_7499.webp

femåringen var halt igår när jag skulle rida. Bara för jag fick hem Quick knots och tänkte anmäla till tävling om två veckor tror jag 🥲
Men på kvällen såg hon betydligt bättre ut och idag också. Märkligt, men hoppas det var något snabbt övergående. Får vila nån dag till och kika sen.

Körde ner ettåringen till UDS idag för operation. Så impad av den lilla försiktiga hästen. Duschade igår och det har hon inte gjort sen fölvisningen men det var inga problem. Första gången hon åker transport, hon har bara åkt b-kortsbil innan. Har lasttränat lite men aldrig stängt bakom, men hon gick in direkt. Tröck bak i dörren en gång sen var det bra. Stod helt still 2,5 timme till Uppsala.
Operationen hade gått bra och ska hämta henne imorgon❤️

femåringen var halt igår när jag skulle rida. Bara för jag fick hem Quick knots och tänkte anmäla till tävling om två veckor tror jag 🥲
Men på kvällen såg hon betydligt bättre ut och idag också. Märkligt, men hoppas det var något snabbt övergående. Får vila nån dag till och kika sen.

Körde ner ettåringen till UDS idag för operation. Så impad av den lilla försiktiga hästen. Duschade igår och det har hon inte gjort sen fölvisningen men det var inga problem. Första gången hon åker transport, hon har bara åkt b-kortsbil innan. Har lasttränat lite men aldrig stängt bakom, men hon gick in direkt. Tröck bak i dörren en gång sen var det bra. Stod helt still 2,5 timme till Uppsala.
Operationen hade gått bra och ska hämta henne imorgon❤️
Hoppas det inte var nåt mer än jättetillfälligt med 5-åringen.

Duktig bebis! Håller tummarna för att det fortsätter smidigt med läkning osv. Och hämtning, jag hade nog varit mest nervös över åkandet 😅

Hoppas det inte var nåt mer än jättetillfälligt med 5-åringen.

Duktig bebis! Håller tummarna för att det fortsätter smidigt med läkning osv. Och hämtning, jag hade nog varit mest nervös över åkandet 😅
jag var orolig över åkandet iom aldrig åkt med bom utan stuteriinredning innan. Men det gick bra så hoppas det går lika bra hem.
Är mest orolig över boxvila två veckor…..

Hur lång tid brukar det ta innan tävlingsresultat är registrerad på tävlingsdatabasen?
Beror oftast på om det är distriktet eller förbundet (*** och uppåt) som ska godkänna resultatet. Distriktet brukar vara snabbare än förbundet. Mina WE-resultat tar typ alltid en evighet.

Hemma med min lilla häst från UDS igen. Det har gått bra, lederna såg fina ut och prognosen är god.
Tog tre minuter att lasta och hon grejade i 5 minuter sen stod hon still hela vägen hem.
Var tvungen att byta båda bandagen nu på kvällen. Sköterskan sa att dom hade sederat henne i morse så jag var inte så glad över det för dom fick sitta 5 dagar om de satt bra..🙈 men hon stod helt stilla. Rörde inte en muskel tror jag.
Hoppas konvalescensen flyter på lika fint.

Vägde in på 383kg👍🏻 mätte henne häromdagen till 151cm.

IMG_1936.webp

Hemma med min lilla häst från UDS igen. Det har gått bra, lederna såg fina ut och prognosen är god.
Tog tre minuter att lasta och hon grejade i 5 minuter sen stod hon still hela vägen hem.
Var tvungen att byta båda bandagen nu på kvällen. Sköterskan sa att dom hade sederat henne i morse så jag var inte så glad över det för dom fick sitta 5 dagar om de satt bra..🙈 men hon stod helt stilla. Rörde inte en muskel tror jag.
Hoppas konvalescensen flyter på lika fint.

Vägde in på 383kg👍🏻 mätte henne häromdagen till 151cm.

Visa bifogad fil 171680
Fina Mini! jag tror att hon kommer vara klok som en bok även på boxvila. Jag förväntar mig nästan det av henne!

Fina Mini! jag tror att hon kommer vara klok som en bok även på boxvila. Jag förväntar mig nästan det av henne!
Jag hoppas det. Vi har en stor utebox där jag hoppas hon kan stå men den har öppen front. Hon får gå i sjukhage också, så ska sätta upp i gräshagen så jag kan flytta den så kan hon beta.
Herre gud, fast man är förberedd på allt vad det innebär med konvalescent så är jag helt mentalt dränerad nu 🤣 och imorn är sista semesterdagen 😓

Vi var och tränade inför onsdags, Ärtan var en dröm trots väldigt varmt ridhus.
Tränaren sa att hon har en mycket bättre takt och form nu redan från början. Jag brukar vara på plats 10 minuter innan träningen börjar, så leder jag henne några varv och joggar uppsuttet i fem minuter i ganska låg form.
Sen är det bara att korta upp tygeln och hon är på plats direkt, mjuk, loss och bärig.

Fick beröm för hennes fina bakben, att hon verkligen vinklar in dem under kroppen och tar i, syns på rumpmusklerna också 😁
Hon är betydligt bättre bak än fram, men det ser jag bara som något positivt!

Det är 50 + cup där om två veckor och tränaren upplyste glatt om att de nu lagt till några klasser även för oss under 50 år.
Så nu kan jag rida LA3 lördag och söndag.
My god 😅
Aja, jag kanske tycker det programmet är jättekul! Eller inte 😆

Vi var och tränade inför onsdags, Ärtan var en dröm trots väldigt varmt ridhus.
Tränaren sa att hon har en mycket bättre takt och form nu redan från början. Jag brukar vara på plats 10 minuter innan träningen börjar, så leder jag henne några varv och joggar uppsuttet i fem minuter i ganska låg form.
Sen är det bara att korta upp tygeln och hon är på plats direkt, mjuk, loss och bärig.

Fick beröm för hennes fina bakben, att hon verkligen vinklar in dem under kroppen och tar i, syns på rumpmusklerna också 😁
Hon är betydligt bättre bak än fram, men det ser jag bara som något positivt!

Det är 50 + cup där om två veckor och tränaren upplyste glatt om att de nu lagt till några klasser även för oss under 50 år.
Så nu kan jag rida LA3 lördag och söndag.
My god 😅
Aja, jag kanske tycker det programmet är jättekul! Eller inte 😆
Fördelen är att volterna går från medellinjen till spåret så du kan inte göra fel ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka