Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit iväg på sadelprovning och den här gången känner jag mer att det blev rätt. Antagligen får jag beställa en ny sadel och det bär mig lite emot, men jag har lagt in köpesannons först o främst för att se om min modell finns därute. Fendi ska ha en Karl Niedersuss Largo, precis som hennes mamma fick utprovad en gång. Men den här lille kubiken behöver vid bom istället, och jag ska ha mindre säte än vad jag hade sist. En sån skillnad det gör när man får rätt sitsstorlek! Provred en modell som låg bra på hästen och som jag satt väldigt bra i, men hästen behöver en sadelgjordsstropp längre fram för annars glider den framåt. Kanske går det att flytta en stropp på den här sadeln (utprovaren skulle höra med en sadelmakare) annars blir det en annan modell.
 
@sassiball aldrig hört talas om märket - nyfiken :)

Hur stropparna sitter osv så finns det ju möjligheter på alla moderna sadlar (?) att spänna/justera dem olika ? Även olika gjordar utifrån det .

Jag hade inte alls trott på att den sadel du "ska ha" enligt utprovare, blir jättebra "bara" den specialas ang stropparna faktiskt :(
 
Senast ändrad:
@sassiball aldrig hört talas om märket - nyfiken :)

Hur stropparna sitter osv så finns det ju möjligheter på alla moderna sadlar (?) att spänna/justera dem olika ? Även olika gjordar utifrån det .

Jag hade inte alls trott på att den sadel du "ska ha" enligt utprovare, blir jättebra "bara" den specialas ang stropparna faktiskt :(
Karl Niedersuss används tydligen vid spanska ridskolan. Jag hade två stycken till min förförra häst, jättefina sadlar, hoppsadeln var jag särskilt förtjust i.

Den sadeln som nu åkte fram på henne finns i två varianter, en med stroppen långt fram, och den åker inte fram. Jag provred en sådan också men den var en bomvidd för smal för min häst. Det är en sådan jag köper ny i så fall. Den varianten som har främre stroppen på normalt ställe åkte fram efter ett tag. Min häst har "sittpunkten" ganska långt bak på ryggen och en sadel med vanligt stroppläge funkar inte på henne. Hennes mamma var likadan.
Så det bästa hade kanske varit att köpa en ny, men den begagnade kan man då kanske flytta fram stroppen på eftersom det är en identisk sadel i övrigt.

Nej, jag är inte 100 på att det blir helt kanon, det är jag inte.
 
@sassiball Är inte förtjust i förgjordar då de drar ner ortspetsarna och skapar ett fult tryck på hästen. Jag hade nog faktiskt provat enn annan utprovare med andra märken faktiskt.
 
@sassiball Är inte förtjust i förgjordar då de drar ner ortspetsarna och skapar ett fult tryck på hästen. Jag hade nog faktiskt provat enn annan utprovare med andra märken faktiskt.
Hm nu vet jag inte hur jag ska tänka. Hade ju en sådan sadel till mamman i flera år och den låg perfekt på henne, tryckte inte ner någonstans. Problemet är ju att de vanliga stropparna gör att sadelgjorden hamnar typ 25-30 cm bakom frambenet. Därför sitter stroppen långt fram på just den modellen för att passa även hästar som är skapta som min.

Jag provade även andra märken :)

Ni får gärna pma mig annars om utprovare, om ni inte vill skriva direkt här :)
 
Hm nu vet jag inte hur jag ska tänka. Hade ju en sådan sadel till mamman i flera år och den låg perfekt på henne, tryckte inte ner någonstans. Problemet är ju att de vanliga stropparna gör att sadelgjorden hamnar typ 25-30 cm bakom frambenet. Därför sitter stroppen långt fram på just den modellen för att passa även hästar som är skapta som min.

Jag provade även andra märken :)

Ni får gärna pma mig annars om utprovare, om ni inte vill skriva direkt här :)

I vilken del av landet finns du?
 
@sassiball Är inte förtjust i förgjordar då de drar ner ortspetsarna och skapar ett fult tryck på hästen. Jag hade nog faktiskt provat enn annan utprovare med andra märken faktiskt.

Fast jag tycker nästan alla sadlar som säljs numer har trepunktsfäste och alltså har inbyggd förgjord. Nästan inga som säljs har den gamla infästningen, dvs en väv över sätet under sittskinnet som stropparna är fästa vid och problemet med den är ju just att sadlarna dras fram om inte hästen har ett perfekt sadelläge.
 
Fast jag tycker nästan alla sadlar som säljs numer har trepunktsfäste och alltså har inbyggd förgjord. Nästan inga som säljs har den gamla infästningen, dvs en väv över sätet under sittskinnet som stropparna är fästa vid och problemet med den är ju just att sadlarna dras fram om inte hästen har ett perfekt sadelläge.
Så enligt dig behöver det inte vara fel med en sådan här sadel ?
 
Karl Niedersuss används tydligen vid spanska ridskolan. Jag hade två stycken till min förförra häst, jättefina sadlar, hoppsadeln var jag särskilt förtjust i.

Den sadeln som nu åkte fram på henne finns i två varianter, en med stroppen långt fram, och den åker inte fram. Jag provred en sådan också men den var en bomvidd för smal för min häst. Det är en sådan jag köper ny i så fall. Den varianten som har främre stroppen på normalt ställe åkte fram efter ett tag. Min häst har "sittpunkten" ganska långt bak på ryggen och en sadel med vanligt stroppläge funkar inte på henne. Hennes mamma var likadan.
Så det bästa hade kanske varit att köpa en ny, men den begagnade kan man då kanske flytta fram stroppen på eftersom det är en identisk sadel i övrigt.

Nej, jag är inte 100 på att det blir helt kanon, det är jag inte.
Min reflektion var mest att jag inte vill ha någon dyr sadel "utprovad" som inte ligger si eller så för att sen beställa den omgjord för "det behövs x eller y" .

Men såklart - om avtalet finns att de fixar med sådant utan att du sen när den nya sadeln finns , om den inte fungerar ändå, tar tillbaka den ?
Jag är skeptisk utifrån det allmänt ändå . Jag tror på och erfar att sadlarna ska passa när man provar och om justeringar behövs ändå för att passa så ska ny provning ske innan du betalat för och köpt sadeln.
Men det kanske är så du menar är upplägget för din del ? :)
 
Min reflektion var mest att jag inte vill ha någon dyr sadel "utprovad" som inte ligger si eller så för att sen beställa den omgjord för "det behövs x eller y" .

Men såklart - om avtalet finns att de fixar med sådant utan att du sen när den nya sadeln finns , om den inte fungerar ändå, tar tillbaka den ?
Jag är skeptisk utifrån det allmänt ändå . Jag tror på och erfar att sadlarna ska passa när man provar och om justeringar behövs ändå för att passa så ska ny provning ske innan du betalat för och köpt sadeln.
Jag kan ju höra med henne vad hon säger om det upplägget (den är inte beställd ännu) då det är en ny sadel men vanliga mått så borde den gå att sälja till någon annan lika gärna. Men den andra sadeln där man eventuellt skulle flytta en stropp är begagnad och jag får nog köpa den först och sen ändra om stroppen i så fall. Den som är helt ny är gjord med främre stropp och 3punktsfäste.
 
@sassiball ok så har jag då utifrån ditt första inlägg tolkat det rätt att du vill köpa en sadel för 19 ' men att den behöver justeringar för att då passa lite bättre och att du då själv ska köpa med rätt vidd samt justera stropparna ? Eller ska du köpa en begagnad med rätt modell/vidd/ stroppar ?

Om jag tolkat det rätt kvarstår mina svar. Om jag missuppfattat så får du rätta :)
 
Köper jag en ny behöver den inga justeringar utan då passar den som den är. Köper jag den begagnade som jag provred måste jag flytta stroppen.

Men jag letar efter en begagnad med den modellen med stroppen fram :) så får jag se om jag hittar någon.
 
@mooi
Tycker att du gör rätt i att utesluta fysiska fel men är det ett alternativ att ta hjälp av säljaren om du upplever det som att ridningen där fungerar ?
Jag tänker att de borde ha märkt av hennes idéer någon gång under tiden hos stod där..
 
@mooi
Tycker att du gör rätt i att utesluta fysiska fel men är det ett alternativ att ta hjälp av säljaren om du upplever det som att ridningen där fungerar ?
Jag tänker att de borde ha märkt av hennes idéer någon gång under tiden hos stod där..

Säljaren bor 3-4 timmar bort så det är inte bara att svänga förbi, men jag har pratat med henne - och är det så att det inte är några fysiska hinder så får jag väl åka ner till henne och visa upp bekymren.
Sen vet jag inte hur mycket som visat sig där, hon stod bara hos säljaren i ett par månader - och idéerna har hon ju haft i åtminstone 3 år, så de borde ju visat sig någon, men det har nog varit en annan ridning där än min och då kanske problemet blir ett annat liksom.
 
@sassiball Även om du beställer en ny sadel ska du sen åka dit o provrida den. Den ska då ligga som den ska på ryggen, inte åka fram, inte krävas att man "rider in" den. Tror jag vet vem du provat hos eftersom jag bara vet en person som säljer det märket och hon är duktig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 820
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 262
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte vara glad just nu. Häggen blommar, barnen leker. De blåser maskrosfrön, äter jordgubbar, badar. Jag stryker fingrarna genom...
Svar
10
· Visningar
1 474
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp