Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 156 633

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
*sista*

En typ spinoff på ridhus/bajs-diskussionen:

Om du rider i ridhuset och det kommer in en person med häst i lina som får rulla sig. Vad gör/säger/tänker ni?
Är det ok för er?
Sålänge de inte är ivägen stör det inte mig. I ett litet ridhus är det nog mindre lämpligt. Beror lite på vad för häst jag rider också, är det en vuxen, hyfsat stabil typ tycker jag inte att de ska reagera på om en annan häst rullar sig eller hoppar runt. Är det en unghäst vill jag att folk visar mer hänsyn.

*sista*

Om du rider i ridhuset och det kommer in en person med häst i lina som får rulla sig. Vad gör/säger/tänker ni?
Är det ok för er?
Hahaha EXAKT detta hände mig häromdagen när jag red Dio! När den rullade sig blev Dio spänd och jag fick stanna för jag vill inte riskera att han går i luften. När den var på väg att rulla sig igen sa jag ifrån att det inte kändes ok. Upplevde att människan inte alls förstod varför jag sa ifrån men det bjuder jag på. Tycker det är ett otyg rent ut sagt att låta hästen rulla sig i ridhuset med andra där.

För mig blir det lite samma som mockningen. Själva grejen stör mig inte. Men är man i vägen för andra kan det bli ett problem.

Jag gör ju läggningar med min häst, och förra. Men det gör jag bara om vi är mkt få i ridhuset och andra är ok med det. Dvs jag frågar alltid först.
Hela poängen är just att fråga först känner jag. Är otroligt noggrann med att fråga även om jag ska longera/tömköra men har insett att det inte är självklart för många. Så numera förekommer jag och säger ifrån att de inte får släppa ut på lina när jag rider vissa hästar.

*sista*

Är det ok för er?
Stort nej! Så länge hästen inte är akut sjuk så tillåter inte jag något sånt beteende när jag rider eller om tex Freja rider min ponny.

Jag hade sagt ifrån. Surtant😅
Fast det är väl inte surt utan mer sunt?

I så fall är jag också en surtant. 🤣
Ponnymamma med tillhörande ponny kom in, ponny rullar, jag säger ifrån på skarpen.
Min förra häst gick i luften om något dylikt hände medan nya inte ens vinklade örat... Men hur skulle jag kunna veta det?
Personen är väldigt vettig men rätt grön när det kommer till ponnyägande så det blev en bra dialog efteråt.

Skulle nog säga nej om någon frågade också...

En annan sak som jag tycker nästan är ännu värre är att släppa sin häst lös på utebanan (på anläggning med över 30 hästar)...
DET kan nya bli helt galen över.

Hela poängen är just att fråga först känner jag. Är otroligt noggrann med att fråga även om jag ska longera/tömköra men har insett att det inte är självklart för många. Så numera förekommer jag och säger ifrån att de inte får släppa ut på lina när jag rider vissa hästar.
Ja, kommunikation är viktigt. Jag får fråga mer när jag jobbar för hand. I början av utbildningen vid hand kan sarg/staket vara hjälpsamt i vissa lägen. Då kan jag ju störa vissa och andra bryr sig noll. Så man får prata om saken. Och se till vilka regler som finns givetvis.

När man gör läggningar kan ju vissa hästar reagera på det. Särskilt om man lägger ner dem med huvud och hals på backen. Hade någon kompis stadiga, gamle gubbhäst som blev helt till sig och typ trodde min häst var sjuk/död som bara låg där. 😅 Det kan trigga vissa. Jag brukar bara fråga om jag känner till person och häst och vet att de brukar ha ett grund-lugn iom att jag inte heller att min häst utsätts för stress/osäkerhet omkring honom när jag ber flyktdjuret lämna över sig så i mina händer och bli helt försvarslös.
Även där får man kommunicera och förbereda för vad deras hästar ev kan känna som de inte tänkt på.

Fast det är väl inte surt utan mer sunt?

I så fall är jag också en surtant. 🤣
Ponnymamma med tillhörande ponny kom in, ponny rullar, jag säger ifrån på skarpen.
Min förra häst gick i luften om något dylikt hände medan nya inte ens vinklade örat... Men hur skulle jag kunna veta det?
Personen är väldigt vettig men rätt grön när det kommer till ponnyägande så det blev en bra dialog efteråt.

Skulle nog säga nej om någon frågade också...

En annan sak som jag tycker nästan är ännu värre är att släppa sin häst lös på utebanan (på anläggning med över 30 hästar)...
DET kan nya bli helt galen över.
Surtant handlade nog mest om att det är så jag känner mig ibland som hela tiden får säga ifrån om både det ena och andra😅

Jag är också surtant och säger ifrån om både det ena och det andra. Bland annat om någon låter sin häst snora på mitt täcke som jag hängt på avsedd plats... Men jag blev verkligen förvånad när en ryttare frågade mig om det var ok om han galopperade! Jag hade inte ens tanken att det skulle vara något man frågar om, hade jag varit den som galopperade först hade jag verkligen inte frågat och kanske betraktats som respektlös?

Hade jag setat på haflingern hade jag inte brytt mig för hon hade inte brytt sig. Kanske tyckt det var olämpligt men inte sagt något.
De hästar jag rider nu är unga och jag litar inte på dem. Hade någon gjort så hade jag sagt ifrån direkt. Hoppat av tills dom fått ordning på hästen, jag hade kanske fått gå ut.

Här är vi inne på 5e dagen av ofrivillig vila.... s*tans monstörus vind och ridbana är inte något jag vill utsätta oss för. Har löst ridhuskort men ville ha med någon från marken första ggn då hon aldrig varit i ridhus och jag är lite osäker med att hoppa upp från pall på ny plats (bröt revbenen senaste ggn från pall, hoppat upp från egengjord ramp sen dess) hjälpredan är bortrest.

Så vi hoppas på att ta oss till ridhuset imorgon kväll 🤞

*sista*

Är det ok för er?
Nä, inte ok alls!
Inte för att någon av mina antagligen hade brytt sig men rullar sig gör man i hagen, sabba inte underlaget, tack.

Jag tycker det är störande bara med folk som longerar, rulla fattar jag inte alls varför man ska låta hästen göra i ridhuset 😅
Tack och lov rider jag väldigt sällan samtidigt som andra.

Jag tycker det är störande bara med folk som longerar, rulla fattar jag inte alls varför man ska låta hästen göra i ridhuset 😅
Tack och lov rider jag väldigt sällan samtidigt som andra.

Det där med longera har jag liksom aldrig förstått om de inte är nått varv innan uppsittning eller för att kolla om hästen är fräsch eller ej. Som motionsform, nej 😅

Det där med longera har jag liksom aldrig förstått om de inte är nått varv innan uppsittning eller för att kolla om hästen är fräsch eller ej. Som motionsform, nej 😅
Jag tycker longering är supersmidig motion på dagar man har ont om tid. 10-15 minuter jogga med mycket övergångar. Lättsamt men lösgörande. Min häst älskar att få stretcha ut och leka myrslok😁
https://www.instagram.com/reel/C_Bi9-CufNY/?igsh=cTY4Mmo4YXAxY3Y1

Joggar även fram så innan tömkörning:
https://www.instagram.com/reel/DMOUsc5M41Y/?igsh=emU2Z2FneG1rZ2p1

Jag älskar faktiskt att lösgöra genom longering. Som @MiniLi skrev, med mkt övergångar. Jag har också mina knep för att lära hästar som är knepiga i kontakten till bettet att våga ta jämn kontakt, sträcka på halsen, ta ut näsan osv om dem är vana att bli hårt inspända eller gått mkt med graman. Jag tycker det är lättare att visa från marken för att sen ta samma teknik upp på ryggen 👌

Man kan göra massor med longering 😁🙌

Jag tycker longering är supersmidig motion på dagar man har ont om tid. 10-15 minuter jogga med mycket övergångar. Lättsamt men lösgörande. Min häst älskar att få stretcha ut och leka myrslok😁
https://www.instagram.com/reel/C_Bi9-CufNY/?igsh=cTY4Mmo4YXAxY3Y1

Joggar även fram så innan tömkörning:
https://www.instagram.com/reel/DMOUsc5M41Y/?igsh=emU2Z2FneG1rZ2p1

Jag tycker oftast hästen går i en dålig form/lutar innåt mm
Föredrar tömkörning :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel!
  • M
    Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)
  • Projekt Greta..
  • När ska man ge upp? LÅÅÅNGT.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Hönstråden del III