Jag hade sagt ifrån. Surtant*sista*
En typ spinoff på ridhus/bajs-diskussionen:
Om du rider i ridhuset och det kommer in en person med häst i lina som får rulla sig. Vad gör/säger/tänker ni?
Är det ok för er?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade sagt ifrån. Surtant*sista*
Om du rider i ridhuset och det kommer in en person med häst i lina som får rulla sig. Vad gör/säger/tänker ni?
Är det ok för er?
Sålänge de inte är ivägen stör det inte mig. I ett litet ridhus är det nog mindre lämpligt. Beror lite på vad för häst jag rider också, är det en vuxen, hyfsat stabil typ tycker jag inte att de ska reagera på om en annan häst rullar sig eller hoppar runt. Är det en unghäst vill jag att folk visar mer hänsyn.*sista*
Är det ok för er?
Det får inte ske i vårt ridhus.*sista*
Är det ok för er?
Hahaha EXAKT detta hände mig häromdagen när jag red Dio! När den rullade sig blev Dio spänd och jag fick stanna för jag vill inte riskera att han går i luften. När den var på väg att rulla sig igen sa jag ifrån att det inte kändes ok. Upplevde att människan inte alls förstod varför jag sa ifrån men det bjuder jag på. Tycker det är ett otyg rent ut sagt att låta hästen rulla sig i ridhuset med andra där.*sista*
Är det ok för er?
Hela poängen är just att fråga först känner jag. Är otroligt noggrann med att fråga även om jag ska longera/tömköra men har insett att det inte är självklart för många. Så numera förekommer jag och säger ifrån att de inte får släppa ut på lina när jag rider vissa hästar.För mig blir det lite samma som mockningen. Själva grejen stör mig inte. Men är man i vägen för andra kan det bli ett problem.
Jag gör ju läggningar med min häst, och förra. Men det gör jag bara om vi är mkt få i ridhuset och andra är ok med det. Dvs jag frågar alltid först.
Stort nej! Så länge hästen inte är akut sjuk så tillåter inte jag något sånt beteende när jag rider eller om tex Freja rider min ponny.*sista*
Är det ok för er?
Fast det är väl inte surt utan mer sunt?Jag hade sagt ifrån. Surtant![]()
Ja, kommunikation är viktigt. Jag får fråga mer när jag jobbar för hand. I början av utbildningen vid hand kan sarg/staket vara hjälpsamt i vissa lägen. Då kan jag ju störa vissa och andra bryr sig noll. Så man får prata om saken. Och se till vilka regler som finns givetvis.Hela poängen är just att fråga först känner jag. Är otroligt noggrann med att fråga även om jag ska longera/tömköra men har insett att det inte är självklart för många. Så numera förekommer jag och säger ifrån att de inte får släppa ut på lina när jag rider vissa hästar.
Surtant handlade nog mest om att det är så jag känner mig ibland som hela tiden får säga ifrån om både det ena och andraFast det är väl inte surt utan mer sunt?
I så fall är jag också en surtant.
Ponnymamma med tillhörande ponny kom in, ponny rullar, jag säger ifrån på skarpen.
Min förra häst gick i luften om något dylikt hände medan nya inte ens vinklade örat... Men hur skulle jag kunna veta det?
Personen är väldigt vettig men rätt grön när det kommer till ponnyägande så det blev en bra dialog efteråt.
Skulle nog säga nej om någon frågade också...
En annan sak som jag tycker nästan är ännu värre är att släppa sin häst lös på utebanan (på anläggning med över 30 hästar)...
DET kan nya bli helt galen över.
Nä, inte ok alls!*sista*
Är det ok för er?
Jag tycker det är störande bara med folk som longerar, rulla fattar jag inte alls varför man ska låta hästen göra i ridhuset
Tack och lov rider jag väldigt sällan samtidigt som andra.
Jag tycker longering är supersmidig motion på dagar man har ont om tid. 10-15 minuter jogga med mycket övergångar. Lättsamt men lösgörande. Min häst älskar att få stretcha ut och leka myrslokDet där med longera har jag liksom aldrig förstått om de inte är nått varv innan uppsittning eller för att kolla om hästen är fräsch eller ej. Som motionsform, nej![]()
Jag tycker longering är supersmidig motion på dagar man har ont om tid. 10-15 minuter jogga med mycket övergångar. Lättsamt men lösgörande. Min häst älskar att få stretcha ut och leka myrslok
https://www.instagram.com/reel/C_Bi9-CufNY/?igsh=cTY4Mmo4YXAxY3Y1
Joggar även fram så innan tömkörning:
https://www.instagram.com/reel/DMOUsc5M41Y/?igsh=emU2Z2FneG1rZ2p1