Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här var andra gången på 14 år han har fått kolik så kan inte känna att det är ett återkommande problem? Det var flera år sen han hade den första. Förr gick han utan täcke på vintern, hade bara vid nederbörd så tycker allt att det är ett framsteg att ha täcke med hals nuförtiden och att han accepterar det. Klippte honom i höstas så han är heller inte nyklippt och som sagt, han känns verkligen inte kall.

Men det är absolut bra tips 👍

Nu blir det mindre mängd ensilage oftare under dagen och även mash vid fler tillfällen. Vattenkokaren får jobba flitigt
Nej, jag menade om det BLIR återkommande. 😅

Jag har bokat träning båda lördag och söndag, hoppas vi kan behålla den fina känslan från förra helgen :) har inte ridit alls den här veckan, i början av veckan blev det kontering och tömkör ing enligt plan men sedan har det har ju varit snöstorm så tog mig inte till stallet. En snäll stallkompis som bor nära stallet tog hand om honom och hon tog ut honom i skogen. Är så tacksam att jag har så bra stallkamrater, alla ställer verkligen upp för varandra!

Idag klaffade både underlag, väder och helg (dagsljus), så vi passade på att njuta ❄️
IMG_2322.webp

Fyra veckor går snabbt och nu är det dags för min nyblivna 17 åring att komma igång igen 😍
Hon såg lite ut som ett vildsvin i pälsen så idag har jag klippt henne. Blir den tråkiga råttfärgen men blank och len dom siden.

Imorgon ska vi rida ut, ska vara kallt, runt -8 men sol! Ska bli så kul att komma igång igen.
14 veckors kvar till årets första fälttävlan 😁

20260110_120840.webp

Träning idag, började lite stressigt. Fager kan vara lite svår på vägen till det ridhuset så tänkte ta transporten. Fick börja med att skotta fram den, var vallar på över 1 m framför. Hade tur och stallägarens man kom med traktorn och tog det mesta! Men så hade kulhandsken frusit så den låste inte på kulan. Blev att rida bort och Fager körde hela repertoaren. Kyla, överskottsenergi och snö blev lite för mycket. Vi stod på bakbenen, sprang åt fel håll, bockade och gick i passage på tvären 😂 men fram kom vi!

Träningen idag blev ganska grundläggande med tanke på hans mentala läge, arbete i trav och galopp på volt. Vi övade på att jag ska kunna ändra kroppen på hur honom utan att han ändrar tempo eller rytm. Svårare än man tror, för han vill gärna gissa vad han ska göra tar jag in bakdelen lite i galoppen så börjar han tänka piruett direkt. Men det blev en riktigt bra träning och jag ser fram mot morgondagen.

Trodde vi skulle få en lugnare tur hemåt när han var lite trött men det rantades, hoppades och for ganska ordentligt. Så uppenbarligen var han inte särskilt trött… men det var underbart väder, -15 och strålande sol

Åh vad jag tycker ni är tappra som tycker vädret är fint trots att det är kallt och snö 😅 Jag gillar verkligen INTE vintern alls… är utomhus och sköter gård och hästar TROTS att vädret är hemskt typ ;)

Men utifrån förutsättningarna (som jag tycker är urusla) är jag väldigt nöjd med att i tre veckor nu ridit igång min ridhäst. Den äldre fuxen skulle också gärna vilja ridas men jag kan inte hitta kampvilja nog för att rida två ;) så hon vilar. Hoppas på lite rimligare vinterväder framöver så det blir mer än ”jogga en halvtimme på volt klädd som en Michelin gubbe” snart ❤️

IMG_1170.webp

Åh vad jag tycker ni är tappra som tycker vädret är fint trots att det är kallt och snö 😅 Jag gillar verkligen INTE vintern alls… är utomhus och sköter gård och hästar TROTS att vädret är hemskt typ ;)

Men utifrån förutsättningarna (som jag tycker är urusla) är jag väldigt nöjd med att i tre veckor nu ridit igång min ridhäst. Den äldre fuxen skulle också gärna vilja ridas men jag kan inte hitta kampvilja nog för att rida två ;) så hon vilar. Hoppas på lite rimligare vinterväder framöver så det blir mer än ”jogga en halvtimme på volt klädd som en Michelin gubbe” snart ❤️

Visa bifogad fil 179775
Hehe jag såg en tävling 7 februari som jag vill starta på så det var bara att sadla på och trimma kände jag! 😆

Hann till ridhus en gång. Sen fick en häst i stallet feber (och kolik, så febern kan vara svar på ont i magen). Så inget mer åka just nu.

T var sjukt pepp i ridhuset. Det var som att sitta på en spänd fjäder som glömt hur man rör på fötterna i rätt ordning. Blev lite pip och konstiga hopp. Och många fler galoppfattningar än vad jag gav signal till, men han höll sig ändå på mattan.

Tänkte rida ikväll men temperaturen sjönk som en sten ner till -23. Så jag strejkar i soffan. Dios igångsättning har verkligen inte gått fort😅. Vi ska på återbesök på torsdag och tänkte rida och känna lite på honom på tisdag. Hoppas att han inte behöver mer behandling, han ser då väldigt fräsch ut!

Visa bifogad fil 179775
Jag tar tusen gånger det vi har nu (snö och snorkallt) än de jävla plusgrader och is som kommer att komma till veckan enligt prognosen Men låt oss säga att jag inte alls är missnöjd med att hästen ska jobbas avsuttet närmsta två veckor 😅

Jag tar tusen gånger det vi har nu (snö och snorkallt) än de jävla plusgrader och is som kommer att komma till veckan enligt prognosen Men låt oss säga att jag inte alls är missnöjd med att hästen ska jobbas avsuttet närmsta två veckor 😅
Jag håller med! Vi får också plusgrader nästa vecka och idag plogade dom min bästa ridväg = det kommer bli hel isgata där. 😞

Ja det är ju väldigt nära hemifrån!
Var sugen på att åka dit men så kommer jag ihåg när jag var där för något år sedan. Det var svinkallt och fanns inget vatten i stallet så man fick hämta i cafeterian några hundra meter bort. Fager var hysterisk och rädd för precis allt. Kunde inte rida fram för han var så spänd och överladdad. Lovade mig själv att aldrig åka dit igen 🙈

Det var också den enda gången jag varit med om att det kommit ambulans till en dressyrtävling. En tjej som åkte av inne på banan och fick axeln ur led…

Var sugen på att åka dit men så kommer jag ihåg när jag var där för något år sedan. Det var svinkallt och fanns inget vatten i stallet så man fick hämta i cafeterian några hundra meter bort. Fager var hysterisk och rädd för precis allt. Kunde inte rida fram för han var så spänd och överladdad. Lovade mig själv att aldrig åka dit igen 🙈

Det var också den enda gången jag varit med om att det kommit ambulans till en dressyrtävling. En tjej som åkte av inne på banan och fick axeln ur led…
Ah nä hade nog inte åkt dit om jag behövt stallat upp, det är nog klubben med mest frekventa smittor i grannskapet 😅. Jag har en kvarts resa så kan åka dit bara över dagen, då är det ok! Men det var nog inga roliga klasser för er på denna omgång? Msvb5 som högst, men det kanske är en bra säsongsstart? Jag vill starta msvb1an.

Ah nä hade nog inte åkt dit om jag behövt stallat upp, det är nog klubben med mest frekventa smittor i grannskapet 😅. Jag har en kvarts resa så kan åka dit bara över dagen, då är det ok! Men det var nog inga roliga klasser för er på denna omgång? Msvb5 som högst, men det kanske är en bra säsongsstart? Jag vill starta msvb1an.
Hade jag åkt hade det varit B5:an som en bra start på säsongen. Men jag ska inte anmäla 🤣

Ärtan var så otroligt glad över att få komma ut på tur idag 😍
Det var lite kallt men strålande sol och ingen blåst.
Hon är så himla snäll, vilat i fyra veckor och det är bara att lägga på sadel, hoppa upp och rida ut. Hon var såklart jättepigg, när vi joggade genom terrängbanan kändes det som hon skulle explodera vilken sekund som helst men hon gjorde inget mer än lät som en gris 😆
Gissar att det hon kommer vara extremt taggad när det är dags att börja träna igen.
Jag hoppas verkligen att vi får många år tillsammans, hon är mitt lyckopiller och även om jag älskar att träna och tävla tillsammans med henne så kommer jag vara lycklig med henne även som pensionär som bara lullar i skogen några dagar i veckan ❤️
Hon är min hjärtehäst!

20260111_135615.webp

Träning dag 2. En betydligt rimligare Fager på väg till träningen idag, blev skritt på lång tygel och lite trav på perfekt snöunderlag 😍

Vi kunde jobba vidare från igår och idag blev det en del piruettarbete men även jobb med samlingen i traven. Hittade en riktigt fin samlad trav mot slutet, gäller bara att få till det på tävling också 😎

Det känns som vi också har hittat en riktig passage nu, det behövs såklart styrka och bärighet i den men det är riktig passage.

Tänk att det kan vara så kul att rida!
IMG_0726.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat