Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ärtan var så otroligt glad över att få komma ut på tur idag 😍
Det var lite kallt men strålande sol och ingen blåst.
Hon är så himla snäll, vilat i fyra veckor och det är bara att lägga på sadel, hoppa upp och rida ut. Hon var såklart jättepigg, när vi joggade genom terrängbanan kändes det som hon skulle explodera vilken sekund som helst men hon gjorde inget mer än lät som en gris 😆
Gissar att det hon kommer vara extremt taggad när det är dags att börja träna igen.
Jag hoppas verkligen att vi får många år tillsammans, hon är mitt lyckopiller och även om jag älskar att träna och tävla tillsammans med henne så kommer jag vara lycklig med henne även som pensionär som bara lullar i skogen några dagar i veckan ❤️
Hon är min hjärtehäst!

Visa bifogad fil 179828
Haha grislätet, är det det där omisskännliga ”fnork-fräset” i varje steg som säger att det är 🔥 under skorna?

Detta ljudet 😅https://www.instagram.com/reel/DTVTry9jSTH/?igsh=MTQ4ZnRxYTJ1YWI1Yg==

Fille lät så hela passet igår, och idag. Det var inte förrän sista biten på hemvägen som det slutade fladdra i näsan och ”varningen” om bus blåst över…

Haha grislätet, är det det där omisskännliga ”fnork-fräset” i varje steg som säger att det är 🔥 under skorna?

Detta ljudet 😅https://www.instagram.com/reel/DTVTry9jSTH/?igsh=MTQ4ZnRxYTJ1YWI1Yg==

Fille lät så hela passet igår, och idag. Det var inte förrän sista biten på hemvägen som det slutade fladdra i näsan och ”varningen” om bus blåst över…
Sådär låter min när hon har hoppat nåt läskigt! :eek:

När min låter som en gris så piper hon. :D

IMG_1248.webp

Tvingade min sjuka sambo att fota oss nere vid sjön idag. :angel::heart:❤️

Sådär låter min när hon har hoppat nåt läskigt! :eek:

När min låter som en gris så piper hon. :D
Min varmblodstravare fnorkar/frustar i varje steg om hon är ordentligt engagerad och tycker att det är roligt. Kan bli lite studs då, men hon är ändå hyfsat lösgjord. Om jag gör fel eller något kränker henne, då blir det pip och skrik. Är något bara allmänt läskigt/väl roligt så blir det som Villhövers film fast mer dramatiskt, drakljud kallar jag det :laugh:

Ja, det i kombination med grymtande 😆
"Bara släpp och låt mig galoppera så fort jag vill istället"

Ikväll var jag sådär alldeles pepp och glad bara för att jag skulle ut en sväng med Zacke och Dio. Perfekt snöunderlag så Dio har fått trava lite mer och han ser så fin ut! Lagom kallt med -15, vindstilla och norrsken. Såna här kvällar är vintern bara magisk!
20260111_184430.webp

Ikväll var jag sådär alldeles pepp och glad bara för att jag skulle ut en sväng med Zacke och Dio. Perfekt snöunderlag så Dio har fått trava lite mer och han ser så fin ut! Lagom kallt med -15, vindstilla och norrsken. Såna här kvällar är vintern bara magisk!Visa bifogad fil 179840
Vi hade närmare -20° och kanske ingen stark vind men inte vindstilla heller. Jag åkte till ridhuset. :cool: Men himlen bjöd oss på show när vi kom hem också. :)

Mvh,
Lady_S

Träning igår. Nya försök med byten, fick till det en gång ganska tidigt men sen gick det inte mer. Jaja, en gång iaf!
Nelly verkar tänka typ ”jag har ingen aning om vad du håller på med där uppe men kolla så bra jag är på förvänd galopp”😅🤣

Positivt så blir hon iaf taggad av försöken, så hon var väldigt fin i övrigt!

Jag vågar inte försöka mig på byten utan att tränaren är med men har fått i uppgift att öva på att få till vägen men med enkelt byte istället, blir nog bra förberedelse!

IMG_2810.webp

Var alldeles för kallt för min smak egentligen men vi kämpade på. Hade ett tag ingen känsel i fingrarna men fick till slut upp värmen även i händerna🥶

Träning igår. Nya försök med byten, fick till det en gång ganska tidigt men sen gick det inte mer. Jaja, en gång iaf!
Nelly verkar tänka typ ”jag har ingen aning om vad du håller på med där uppe men kolla så bra jag är på förvänd galopp”😅🤣

Positivt så blir hon iaf taggad av försöken, så hon var väldigt fin i övrigt!

Jag vågar inte försöka mig på byten utan att tränaren är med men har fått i uppgift att öva på att få till vägen men med enkelt byte istället, blir nog bra förberedelse!

Visa bifogad fil 179862

Var alldeles för kallt för min smak egentligen men vi kämpade på. Hade ett tag ingen känsel i fingrarna men fick till slut upp värmen även i händerna🥶
Jag rider alltid fram i tjocka vantar och byter sen när jag blivit varm(are).
Alternativt har plasthandskar under ridhandskarna.

Igår red vi ut i snöstormen och jag glömde fästa benremmarna på min kappa. Jag tror det tog fyra timmar för knäna att tina efteråt... 🤣
Det krävs ju helt klart en viss (benhård) mentalitet att vara hästmänniska på vintern.

Jag rider alltid fram i tjocka vantar och byter sen när jag blivit varm(are).
Alternativt har plasthandskar under ridhandskarna.

Igår red vi ut i snöstormen och jag glömde fästa benremmarna på min kappa. Jag tror det tog fyra timmar för knäna att tina efteråt... 🤣
Det krävs ju helt klart en viss (benhård) mentalitet att vara hästmänniska på vintern.
Jag testade plasthandskar för första gången igår, det funkade nog när jag väl blev tillräcklig varm men var lite halvkall om fingrarna redan innan jag börjat rida (nollgradigt i stallet) och då blev det ändå svinkallt från start.
Mina vanliga vinterridhandskar är superbra upp till kanske 7-8 minus, men igår var det några grader kallare.

Usch, glad att detta inte är standardtemperatur hos oss på vintern!

När min låter så så vet jag att jag behöver hålla på disciplinen 😆
Vi har en ponny i stallet som piper högt när han är på hugget = verkar vara väldigt ofta…oavsett om man leder honom, han går dressyr i ridhuset eller hoppar 😅
Precis så är min älskade buse!
Han är "för väluppfostrad" för att dra iväg i full kareta, men måste låta buset komma ut som ljud och lite skak på halsen i alla fall! :love:
Jag åkte till kliniken för vetcheck när han inte pep alls på en hel hoppträning en gång.
Veterinären kollade konstigt på mig när jag förklarade varför jag var där, men jag hade rätt, han var inte helt 100! 😇

Det var lite kul förra våren, när "dressyrtanten på 26-åringen" blev ombedd att hålla sig på ena halvan av ridhuset pga. att tonåringarna som red ponny blev rädda när han busade... :angel:

Senast ändrad:
Precis så är min älskade buse!
Han är "för väluppfostrad" för att dra iväg i full kareta, men måste låta buset komma ut som ljud och lite skak på halsen i alla fall! :love:
Jag åkte till kliniken för vetcheck när han inte pep alls på en hel hoppträning en gång.
Veterinären kollade konstigt på mig när jag förklarade varför jag var där, men jag hade rätt, han var inte helt 100! 😇

Det var lite kul förra våren, när "dressyrtanten på 26-åringen" blev ombedd att hålla sig på ena halvan av ridhuset pga. att tonåringarna som red ponny blev rädda när han busade... :angel:
Min gamle ponny pep fortfarande av uppdämd energi och frustration över att inte få blåsa på som 30-åring. Minns när en kompis och jag red på en stor äng och han redan hade fått busa runt i full kareta ett tag och jag tyckte att nu ska inte 29-åringen göra för mkt och gå sönder. Och han grispep och småstegrade av frustration.
Samma skedde i snön på polobanan. Då red jag barbacka i grimma och hade liiite svårt att få stopp stundtals. 😂
Vi skulle ta kort ihop. Min ponny kunde inte stå still. Så vi har en suddig bild där ponnyn har vidöppen mun iom ett pip. 😂
Kan hända att jag sänkte kraven på hans lydnad rätt mkt när han blev gammal. :angel:

Har jobbat min gubbe någon vecka nu ink en vilodag. Så glad att ha orkat det! Känns som jag får mer energi så sakteliga. Och mår mkt mindre illa. 🥳

Han får alltid lite låsningar när han står så länge iom lite medfödda defekter. Det brukar vara lättare för sambo/kiro att få loss om han tränats ett tag. Särskilt nu med kyla och mindre rörelse.
Det har börjat släppa igenom lite. Så blir nog lagom för kiro snart.
Har mest bara longerat i snön lite kortare pass med mkt vila mellan jobbet. Bara basic formgivning och komma igenom böjning och ställning korrekt i och lite öka och samla med lite högre form. Lite sluta och arbetspiruet i galopp. Bara några få repetitioner av sånt.
Och några kortisar piaff och några små passage-embryon typ.
Vilket lyckopiller han är gamle gubben! Aldrig sinande energi och försöker göra allt man ber om. Man blir så glad över att vara med honom. Så fint när man känner varann så väl efter 16 år ihop och kan prata med så himla små bokstäver. Mitt hjärta! ❤️
Efter gick vi och plockade varsin granruska åt dem att mumsa på i hagen.

Jag testade plasthandskar för första gången igår, det funkade nog när jag väl blev tillräcklig varm men var lite halvkall om fingrarna redan innan jag börjat rida (nollgradigt i stallet) och då blev det ändå svinkallt från start.
Mina vanliga vinterridhandskar är superbra upp till kanske 7-8 minus, men igår var det några grader kallare.

Usch, glad att detta inte är standardtemperatur hos oss på vintern!
Jag tränade i -17 igår och hade inga handskar alls. Skrittade dit och värmde upp i mina tjocka vinterhandskar men tar av dem när vi blivit varma. Tricket tycker jag är att vara ordentligt varm på resten av kroppen!

Jag tränade i -17 igår och hade inga handskar alls. Skrittade dit och värmde upp i mina tjocka vinterhandskar men tar av dem när vi blivit varma. Tricket tycker jag är att vara ordentligt varm på resten av kroppen!
jag är uppenbarligen för klen för det här vädret, hade dött utan handskar😅

(Är VARM på kroppen när jag rider, svettas floder i alla lager ull😁)

Tycker också det går bra bara man blir ordentligt varm!
Jag brukar trava fram och är jag lite kall innan blir jag jättekall då. Så tar en skrittpaus och värmer händerna under tröjan mot magen och sen är jag varm resten av passet 😁

Mina händer hade typ ramlat av. 😳
Men så låg jag faktiskt med stickade tumvantar inne igår kväll under 2 täcken med varma kläder i 23 grader efter kallt i stallet. Sambon hade normala kläder och ingen filt. 😅

Mina händer hade typ ramlat av. 😳
Men så låg jag faktiskt med stickade tumvantar inne igår kväll under 2 täcken med varma kläder i 23 grader efter kallt i stallet. Sambon hade normala kläder och ingen filt. 😅
Det märkliga är att jag alltid fryser annars! Sover i mjukisbyxor, hoodie, tjocksockar och varmaste täcket. Lever under min värmefilt!

Men när man kommer in efter att ha varit ute och blivit kall är vidrigt. Det är då man antingen duschar eller vrider upp värmefilten på max!

jag är uppenbarligen för klen för det här vädret, hade dött utan handskar😅

(Är VARM på kroppen när jag rider, svettas floder i alla lager ull😁)
Det har nog hänt något när jag blev medelålders 😅 frös massor av händerna när jag var mindre, kommer ihåg känslan när man tog en skrittats och knappt kunde släppa tygeln för fingrarna stelnat i en form. Smärtan när de tinade var vidrig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka