Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen träning igen, så behövligt. Januari har ju känts ganska motigt i och med att hon är trög i magen varje pass, men min tränare ser ju verkligen hur jag ska rida för att komma igenom det på bästa sätt och lägger upp passet med övningar som passar för problematiken. När jag såg ryttarna innan rida dagens övning tänkte jag att det går aldrig såsom hon är nu, men vi fick till det och efter tre bajshögar och en hel del gas så kändes galoppen som vanligt igen.

Vi har en tid på kliniken nästa onsdag (om jag lyckas lasta henne i mörker, trodde det skulle ha ljusnat mer på morgonen tills nu...) men jag har svårt att tro att vi hittar nåt mer än att hon är extremt trög i magen pga liten vinterhage och inget bete.

Äntligen träning igen, så behövligt. Januari har ju känts ganska motigt i och med att hon är trög i magen varje pass, men min tränare ser ju verkligen hur jag ska rida för att komma igenom det på bästa sätt och lägger upp passet med övningar som passar för problematiken. När jag såg ryttarna innan rida dagens övning tänkte jag att det går aldrig såsom hon är nu, men vi fick till det och efter tre bajshögar och en hel del gas så kändes galoppen som vanligt igen.

Vi har en tid på kliniken nästa onsdag (om jag lyckas lasta henne i mörker, trodde det skulle ha ljusnat mer på morgonen tills nu...) men jag har svårt att tro att vi hittar nåt mer än att hon är extremt trög i magen pga liten vinterhage och inget bete.
Har man gjort gastroskopi och så på henne?
Något gör ju trögheten tänker jag - de flesta hästar blir inte så i magen av liten hage osv. Men vet det finns hästar som har en fördröjd magsäckstömning tex. Så finns ju saker man kan hitta som kanske förklarar. Håller tummarna för er!

Är helt dränerad och tom.
Min fina stora snälla vän som inte ens fyllt 6 år lever nu på lånad tid. En dag i taget.
Hon har en mycket allvarlig skada på ett liga.ment på sidan av kotan och hon kommer aldrig kunna ridas igen. Hon kanske inte kommer kunna leva. Och vägen är så lång. Så extremt lång att när jag ringde min veterinär hemma för att berätta och be om råd, så lät det helt absurt.
Men hon ska få en chans att läka och om hon klarar de första 6 veckorna bra så görs en ny bedömning. Det är första hållpunkten för nu. 6 veckor. 6 veckor av så många veckor så det är inte klokt och det kanske inte ens går. Vet så väl att det kanske inte ens går.
Det är såklart inte hopplöst(!) och hon är värd en chans att få leva. Hon får komma hem igen.

Men det är så orättvist. Så fruktansvärt jäkla orättvist💔

IMG_0685.webp

Har man gjort gastroskopi och så på henne?
Något gör ju trögheten tänker jag - de flesta hästar blir inte så i magen av liten hage osv. Men vet det finns hästar som har en fördröjd magsäckstömning tex. Så finns ju saker man kan hitta som kanske förklarar. Håller tummarna för er!

Nej, vi var inne på det förra året men då var hon ju skadad och hann bli bra i magen tills det var dags att rida. Hon är ju i princip helt problemfri när hon går i större hage och betar.

Hon har också väldigt mycket gaser, så det känns ju som hon är en "nästan gaskolik"-häst hela vintern. Och just nu är hennes bajs väldigt fast.

Är helt dränerad och tom.
Min fina stora snälla vän som inte ens fyllt 6 år lever nu på lånad tid. En dag i taget.
Hon har en mycket allvarlig skada på ett liga.ment på sidan av kotan och hon kommer aldrig kunna ridas igen. Hon kanske inte kommer kunna leva. Och vägen är så lång. Så extremt lång att när jag ringde min veterinär hemma för att berätta och be om råd, så lät det helt absurt.
Men hon ska få en chans att läka och om hon klarar de första 6 veckorna bra så görs en ny bedömning. Det är första hållpunkten för nu. 6 veckor. 6 veckor av så många veckor så det är inte klokt och det kanske inte ens går. Vet så väl att det kanske inte ens går.
Det är såklart inte hopplöst(!) och hon är värd en chans att få leva. Hon får komma hem igen.

Men det är så orättvist. Så fruktansvärt jäkla orättvist💔

Men fy så jobbigt. Beklagar verkligen och hoppas att det kan gå vägen. :heart

Ja det är fruktansvärt. 50/50 har hon fått idag. Men är utvecklingen dålig om 6v så får hon somna in då. 💔
Stor kram, det är så jobbigt att vänta och inte veta hur det blir. ❤️‍🩹❤️
Min patient har accepterat att hon inte kommer ut, infektionstallen har fallit och såret ser ok ut än så länge. Mitt i eländet så är jag glad för att hon är så jäkla snäll, min fina vän.
Står lös I boxen när jag stack med penicillin 2x/dag och i måndags bytte jag jättebandaget utan lugnande.
Imorgon kommer hovslagaren till 3 ben 🫣.
Bild på såret (ihopsytt).
20260126_194748.webp

Stor kram, det är så jobbigt att vänta och inte veta hur det blir. ❤️‍🩹❤️
Min patient har accepterat att hon inte kommer ut, infektionstallen har fallit och såret ser ok ut än så länge. Mitt i eländet så är jag glad för att hon är så jäkla snäll, min fina vän.
Står lös I boxen när jag stack med penicillin 2x/dag och i måndags bytte jag jättebandaget utan lugnande.
Imorgon kommer hovslagaren till 3 ben 🫣.
Bild på såret (ihopsytt).
Visa bifogad fil 180591
Det gör så mycket att de är snälla och tåliga❤️ världens bästa hästar.

Håller med.
Så himla segt med ihållande minusgrader och frusna vägar som är som betong 😒
Skönt att januari snart är slut, bara en sketen vintermånad kvar!
Nä, det är två sketna vintermånader kvar. :arghh: Hoppet återkommer i april och någon gång i maj borde all snö vara borta. :meh: Om det inte var för att man inte kan bo någon annanstans än hemma så hade jag flyttat... Men jag vet inte vart, för jag gillar inte värme heller. :o

Mvh,
Lady_S

Nej, vi var inne på det förra året men då var hon ju skadad och hann bli bra i magen tills det var dags att rida. Hon är ju i princip helt problemfri när hon går i större hage och betar.

Hon har också väldigt mycket gaser, så det känns ju som hon är en "nästan gaskolik"-häst hela vintern. Och just nu är hennes bajs väldigt fast.
Dricker för dåligt vintertid då grovfodret är torrare?
Fast vore det så hade har ni ju säkert redan löst kom jag på 😅
Sorry, blev ett sånt där oombett tips till nån som redan i flera år försökt få ordning på det ❤️ Tänkte mig inte för

Alla former av vinter (utom förra veckan) är dåliga. :down: Kallt utan snö, snö, kallt med snö, ishalka, storm...

Det är inte så ofta det är mellan -5° och -10° och sol. Tyvärr, för då är ju vintern ganska trevlig. :)

Mvh,
Lady_S
Heeeelt enig!
Vinter är besvärligt på alla sätt! Snö är kall, tung och jobbig att hantera. Kyla är onödig och gör livet svårt. Mörker mår ingen människa bra av. Finns inget med vintern att gilla ;)

Men nu är det utförsbacke, och maj till oktober är mina favorit månader ❤️

Dricker för dåligt vintertid då grovfodret är torrare?
Fast vore det så hade har ni ju säkert redan löst kom jag på 😅
Sorry, blev ett sånt där oombett tips till nån som redan i flera år försökt få ordning på det ❤️ Tänkte mig inte för

Just du är jag tacksam för alla tips så jag funderar ett varv till. :) Det är inte omöjligt, vi har varit inne på det. Speciellt nu när det är så kallt och hon inte verkar vara förtjust i kallt vatten. Jag vet att hon dricker bra typ från intag kl 14 till kvällsfodring, då behöver hon påfyllning. Och hon dricker säkert bra första delen av kvällen/natten innan det blir för kallt. Sen är det sådär i hagen. Så det kan absolut påverka att drickandet blir ojämnt under dygnet.

Just du är jag tacksam för alla tips så jag funderar ett varv till. :) Det är inte omöjligt, vi har varit inne på det. Speciellt nu när det är så kallt och hon inte verkar vara förtjust i kallt vatten. Jag vet att hon dricker bra typ från intag kl 14 till kvällsfodring, då behöver hon påfyllning. Och hon dricker säkert bra första delen av kvällen/natten innan det blir för kallt. Sen är det sådär i hagen. Så det kan absolut påverka att drickandet blir ojämnt under dygnet.
Hur mycket uppvärmning får hon innan ridpasset? Tänker då en del av problematiken verkar vara liten hage = mindre rörelse. Jag som är bortskämd med skrittmaskin har ju det som hjälp under den här årstiden när de rör på sig mindre. Kunde det funka att skritta fram riktigt ordentligt 30-45 minuter så magen får en chans att komma igång?

Hur mycket uppvärmning får hon innan ridpasset? Tänker då en del av problematiken verkar vara liten hage = mindre rörelse. Jag som är bortskämd med skrittmaskin har ju det som hjälp under den här årstiden när de rör på sig mindre. Kunde det funka att skritta fram riktigt ordentligt 30-45 minuter så magen får en chans att komma igång?

Jag brukar skritta i 10-15 minuter. Inte omöjligt att betydligt mer skulle funka bättre, men hon verkar behöva lite mer press än skritten ger för att komma igång. En skrittmaskin hade onekligen varit jäkligt bra att ha just nu.

Kallt och stenhårt, betongdjungel överallt hos oss nu, men konstigt nog har vi ändå fått till några härliga ridpass!
Det är yngsta dottern som ligger på och vill rida och igår red vi en sån härlig runda, ja det blir ju mest skritt o lugn, samlad trav pga underlaget men en liten galopp med. Hade på mig en fruktansvärt ful o klumpig jacka (köpt på jula.. säger väl allt) så jag frös inte och inte barnet heller.

Idag ska jag dressyra på D- ponnyn, hetdjuret, det blir först skritt i backen o sen galopparbete i sommarhagen där underlaget är ganska okej nu 😊

Vill minnas att jag läst nånting om mash? Funkar det att ge ljummen mash innan jobb? Finns det inget motsvarande katrinplommon en kan ge till häst😅😂.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka