Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 040

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ett sånt ångestpåslag ikväll av otillräcklighet. Ffa för att jag är bokad att döma v 12 men har som inte råd att lösa licensen. Den ligger på 920:- och sen går det ut pengar på fortbildningen om ett psäar veckor också. Eftersom vi är begränsade vad vi får ta betalt går jag inte plus på att döma förrän efter ca 20 timmars dömande.

Vet verkligen inte om jag tycker det är värt det. Men vill inte heller kasta bort alla år jag lagt på det heller.

Fan att allt ska vara så jla dyrt i den här sporten🙄.
Det är tufft, allt är rövdyrt och sen om man ska ”leva” på det så känns det ju som att allt är svindyrt för alla men det är ändå mindre pengar in än vad det kostar för en yrkesperson.

Här jobbar vi på, jag har fortfarande ont i knät men tog idag ett Backontrack-hasskydd på knät när jag red och det vadderade tillräckligt för att jag skulle kunna ge hjälper utan att få ont, så success! 😁
I veckan ska jag på internat igen med min utbildning och ”vanliga” vikarien är tyvärr upptagen så nu ska en av juniortjejerna i stallet få ha honom i tre dagar. Hoppas han är skötsam -men det brukar han vara 🤞hon har ridit honom ett par gånger innan och det har gått fint så.
Annars idag så meddelade en kompis att om hon dör så ärver jag hennes häst…de ska skriva äktenskapsförord och då skriver de in att jag får hästen om det händer något, hon litar inte på att mannen ska ”förvalta” den 🤣

Här jobbar vi på, jag har fortfarande ont i knät men tog idag ett Backontrack-hasskydd på knät när jag red och det vadderade tillräckligt för att jag skulle kunna ge hjälper utan att få ont, så success! 😁
I veckan ska jag på internat igen med min utbildning och ”vanliga” vikarien är tyvärr upptagen så nu ska en av juniortjejerna i stallet få ha honom i tre dagar. Hoppas han är skötsam -men det brukar han vara 🤞hon har ridit honom ett par gånger innan och det har gått fint så.
Annars idag så meddelade en kompis att om hon dör så ärver jag hennes häst…de ska skriva äktenskapsförord och då skriver de in att jag får hästen om det händer något, hon litar inte på att mannen ska ”förvalta” den 🤣
-så nu skriker jag ”tänk på arvet!” när hon rider :D

Nu har jag löst årskort i ridhuset och invigde med att åka iväg med Dominus igår. Tänkte att lördag framåt kvällen är där ingen rusning och precis när vi kom var de enda besökarna klara. Så ett helt ridhus för oss själva + lyckan att ha tillgång till ett rimligt underlag och slippa isvindarna ute. :love: Det kändes SÅ lyxigt, var så otroligt nöjd så det var nästan värt hela ridhusavgiften direkt. Ibland får jag påminna mig själv om att denna fantastiska häst kom hit som ett litet föl för fem år sedan. Och nu kan jag lasta själv och åka till ridhus och göra allt möjligt roligt som jag fantiserade om de där första åren, när han bara var lång och skranglig och jag tvekade en del på min egen förmåga att greja en unghäst i hans kaliber igen.

Igår testade jag ett tips från Albert Voorn som jag fångat upp på instagram under dagen, att rida längre stunder med båda tyglarna i ytterhanden och fick en direkt respons att Dominus gillade det och kom jättefint till avslappning med mjukare övergångar. Så hur mycket jag än tänker på mjuk och lätt tygelkontakt så lär det finnas förbättringspotential där generellt. På torsdag är det träning igen. Det känns ynkligt att ev bara ha presterat ett ordentligt eget ridpass mellan träningarna, men nu är åtminstone den vidriga långa januari äntligen slut! Åtminstone kommande tvåveckorsperiod tycker jag man har rätt att kräva plusgrader - åtminstone i Skåne.

IMG_6564.webp

Jag känner mig dålig. Fumo går kanon och tänkte starta honom nästa helg, men Doris får jag inte till…

Ute i skogen går det bra och hon traskar och travar på och galopperar, dock känns galoppen tung för henne, den är skitstor och nog ganska jobbig.

Hon är lite omusklad för jag skulle helt enkelt behöva rida mer, men på banan bara stannar hon och blir klämmig. Känns som hon vill krumma lite och spänner sig. Sitta och sparka på eller använda spöet ger ingen effekt (och så vill jag ju ändå inte behöva hålla på…)

Jag tänker att jag kanske borde göra nån check på henne, vargtänder är borta. Hon knallar ju dock på bra ute.

Sadelkoll är också en grej, har ridit med fårskinnspadd under hoppsadeln och funderar på om de blir för trångt. Hon rörde sig väldigt obehindrat och var genuint pigg när jag longerade med tömkörningsgjord istället för sadel.

Kanske borde bygga upp henne mer på töm istället?

Jag känner mig dålig. Fumo går kanon och tänkte starta honom nästa helg, men Doris får jag inte till…

Ute i skogen går det bra och hon traskar och travar på och galopperar, dock känns galoppen tung för henne, den är skitstor och nog ganska jobbig.

Hon är lite omusklad för jag skulle helt enkelt behöva rida mer, men på banan bara stannar hon och blir klämmig. Känns som hon vill krumma lite och spänner sig. Sitta och sparka på eller använda spöet ger ingen effekt (och så vill jag ju ändå inte behöva hålla på…)

Jag tänker att jag kanske borde göra nån check på henne, vargtänder är borta. Hon knallar ju dock på bra ute.

Sadelkoll är också en grej, har ridit med fårskinnspadd under hoppsadeln och funderar på om de blir för trångt. Hon rörde sig väldigt obehindrat och var genuint pigg när jag longerade med tömkörningsgjord istället för sadel.

Kanske borde bygga upp henne mer på töm istället?
Jag tänker att med Doris så kan det ju bero på så mycket olika saker, men upplever du att det är bjudning som försvunnit - eller är det att den inte funnits än? Tänker att hon är väl inte jättemycket (?) riden så den polletten kanske inte ramlat ner än, och om hon rör sig stort och kanske i någon växtfas (både fysiskt och mentalt) så är det nog jobbigt för henne.
Jag hade i en sån här period jobbat lite mer på töm när ni är på bana och sedan ridit när ni rider ut, sen är ju en sadelkoll aldrig fel heller, eller testa bara att ta bort padden.

Jag tänker att med Doris så kan det ju bero på så mycket olika saker, men upplever du att det är bjudning som försvunnit - eller är det att den inte funnits än? Tänker att hon är väl inte jättemycket (?) riden så den polletten kanske inte ramlat ner än, och om hon rör sig stort och kanske i någon växtfas (både fysiskt och mentalt) så är det nog jobbigt för henne.
Jag hade i en sån här period jobbat lite mer på töm när ni är på bana och sedan ridit när ni rider ut, sen är ju en sadelkoll aldrig fel heller, eller testa bara att ta bort padden.
På banan har hon nog inte haft så mycket, hon som red in henne fick rätt bra fart på henne men jag har inte lyckats så bra själv på banan, om min tränare tar oss på lina och longerar oss går det bra.

Jag tänker samma, för ute går det ju bra!

På banan har hon nog inte haft så mycket, hon som red in henne fick rätt bra fart på henne men jag har inte lyckats så bra själv på banan, om min tränare tar oss på lina och longerar oss går det bra.

Jag tänker samma, för ute går det ju bra!
Då tänker jag att det handlar om oförståelse inför uppgiften än så länge. Det är ju inte helt enkelt för dem att förstå heller vad det är tänkt att de ska göra inne på en bana/öppen yta på det viset, en skogsväg (även om det kan vara spännande i sig) är ju tydligt "den här vägen ska vi följa", men på en bana -vad gör man där egentligen? 🤔

Kan du skritta och trava fram/av ute? Så passen på banan blir kortare. Eller försöka med övningar som hon "fattar". Som det finns ett syfte för för henne? Typ bommar och koner. Typ fatta trav framför bommen sakta av efter, eller tvärtom. Mellan konerna ska vi stanna och rygga. Det tycker jag kan fungera med unga hästar. Kanske lägga fram jättemånga bommar (om man orkar) lite huller om buller och gå mellan dem. Stanna mitt över en bom, ta ett enda travsteg innan nästa bom, ta långa/korta kliv över. Jag kan förstå att hästar inte begriper syftet med 10 volter.

Kan du skritta och trava fram/av ute? Så passen på banan blir kortare. Eller försöka med övningar som hon "fattar". Som det finns ett syfte för för henne? Typ bommar och koner. Typ fatta trav framför bommen sakta av efter, eller tvärtom. Mellan konerna ska vi stanna och rygga. Det tycker jag kan fungera med unga hästar. Kanske lägga fram jättemånga bommar (om man orkar) lite huller om buller och gå mellan dem. Stanna mitt över en bom, ta ett enda travsteg innan nästa bom, ta långa/korta kliv över. Jag kan förstå att hästar inte begriper syftet med 10 volter.
Ja det kan jag absolut, rida ut är okomplicerat!

På banan kan vi skritta runt fyrkanten och lite serpentiner, det är fram i trav som inte vill sig, hon börjar trava nåt steg, krummar och stannar, sen står hon. Volter har vi liksom inte ens kommit till 😬

Vi har fortsatt rida ut varannan dag och Ärtan både känns och ser fortsatt fräsch ut. Det är fortsatt kallt och betong överallt, hennes energinivå är crazy och just nu är hon som en jobbig unge med adhd 😅
Är överallt och ingenstans, blir väldigt upprörd när hon inte får galoppera och är allmänt störig, inga behagliga turer just nu.

En kollega ska sälja en fyraåring och sa att den är ju lite hoppig och farig fortfarande så de letar efter någon med unghästvana.
Mhm, min är också hoppig och farig och hon är 17 år 😆
Stannade en bil när vi var på väg tillbaka hem förut, frågade efter vägen till ett stall, fattar att det är hopplöst att veta vilket av alla stall som är vilket här 😅
Ärtan är inte bäst på att stå still så under tiden jag förklarade vägen övade hon på levader 🎠

Red i ridhuset igår så hon fick trava och galoppera lite. Spark-benet såg bra ut efteråt så planen är att rida fär ett par gånger i veckan nu så hon får göra av med lite mer energi.
Fälten på terrängbanan går att galoppera på men ärligt talat så tror jag inte att jag reder ut att hålla henne där just nu 🙈
Det kommer gå alldeles för fort och ta alldeles för lång tid innan jag får stopp.

Vi har fortsatt rida ut varannan dag och Ärtan både känns och ser fortsatt fräsch ut. Det är fortsatt kallt och betong överallt, hennes energinivå är crazy och just nu är hon som en jobbig unge med adhd 😅
Är överallt och ingenstans, blir väldigt upprörd när hon inte får galoppera och är allmänt störig, inga behagliga turer just nu.

En kollega ska sälja en fyraåring och sa att den är ju lite hoppig och farig fortfarande så de letar efter någon med unghästvana.
Mhm, min är också hoppig och farig och hon är 17 år 😆
Stannade en bil när vi var på väg tillbaka hem förut, frågade efter vägen till ett stall, fattar att det är hopplöst att veta vilket av alla stall som är vilket här 😅
Ärtan är inte bäst på att stå still så under tiden jag förklarade vägen övade hon på levader 🎠

Red i ridhuset igår så hon fick trava och galoppera lite. Spark-benet såg bra ut efteråt så planen är att rida fär ett par gånger i veckan nu så hon får göra av med lite mer energi.
Fälten på terrängbanan går att galoppera på men ärligt talat så tror jag inte att jag reder ut att hålla henne där just nu 🙈
Det kommer gå alldeles för fort och ta alldeles för lång tid innan jag får stopp.

Jovars hästarna samlar ju gärna på sig en hel jäkla massa energi såhär års 😅, vissa blir mer vildhästar än andra 😆.

Jag kan inte rida alls just nu. Båda ridhusen jag brukar åka till har vägar som blåser igen och inte är farbara, och hemma är otänkbart met tanke på både underlag och väder. Vi har haft storm här i en vecka och det ska fortsätta minst fyra dagar till på samma sätt. Kombinerat med ett antal minusgrader blir det hemskt. Min nyblivna sjuåring är tämligen odräglig, jag skulle verkligen behöva sätta igång honom snart.

Ja det kan jag absolut, rida ut är okomplicerat!

På banan kan vi skritta runt fyrkanten och lite serpentiner, det är fram i trav som inte vill sig, hon börjar trava nåt steg, krummar och stannar, sen står hon. Volter har vi liksom inte ens kommit till 😬
Använder du röstkommandon?
Tänker att hon kanske inte begriper skänkeln ännu, och nån gång lär hon behöva lära sig springa för att man blir tillsagd med ;) och inte för att man vill men med unghästar gillar jag röstkommandon (och ja jag låter som en ekorre med hur jag smackar ibland 🫣) och drivning från marken tills det börjar gå mer av sig själv.

Jag är strålande glad efter en tung period med uselt underlag, dåligt väder och för mycket jobb för nu har jag ridit tre dagar på raken och den gamla damen är helt fräsch och jätteglad över att ridas och den medelålders herren byter bra och känns som han snarare utvecklats (!) av de sex veckorna med halvfarts ridning än att försämrats.
Så. Himla. Skönt.

Jag kommer inte kunna tävla i mars ändå vilket känns lite surt men när det beror på att jag måste jobba och inte på att hästen är halt eller inte i form är det ändå mer okej. Och jag hoppas fortsatt på ett riktigt kul år med möjlighet att rida lite roliga klasser och träna lite klurigare rörelser ✊

Använder du röstkommandon?
Tänker att hon kanske inte begriper skänkeln ännu, och nån gång lär hon behöva lära sig springa för att man blir tillsagd med ;) och inte för att man vill men med unghästar gillar jag röstkommandon (och ja jag låter som en ekorre med hur jag smackar ibland 🫣) och drivning från marken tills det börjar gå mer av sig själv.
Ja jag försöker, men vet inte om det riktigt klickat 😂

Jag har väl känt att det känns så dumt att ”behöva bli jagad” men å andra sidan funkar det ju bra med drivning från marken så kan jag göra både skänkel och röst samtidigt. Där är det nog mer jag som känner mig dålig som måste få hjälp, inte tänkt på att det nog är vettigt…

Verkligen 😅
Då rör hon sig ändå mycket i hagen och ute länge.
Vill inte veta hur hon skulle bli om hon gick i rasthage 8 - 15 😆

Den tiden till att börja med är ju rätt galet men jo. Mina gamla gubbar (fjordhäst och korsningsponny) var ju mer vilda än tama om vintern 😂. Nuvarande fjord blir med piggare tex får för sig att bocka när man leds in är okej 😐🫣

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka