Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 850

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte så mkt att jämföra med iom att jag bara provat tre st. Men de var alla ganska olika och skulle då eventuellt passa denna hästen då, men just den modell ägaren valde är väldigt liten och lätt. Iaf om jag jämför med min Equline sadel. Som jag personligen inte tkr är varken stor eller tung heller. 🤔 Men jag antar de kanske är ganska olika bland modellerna 🙌

Personligen är jag mest ledsen över att min Equline inte verkar passa på ngn häst förutom min egna. 🙄 Hade önskat den kunde komma till användning. Borde jag försöka sälja den?
Jag tror att vikten också beror på hur de är stoppade, hur mkt, och av vilken ull.

Har haft en Kemnevall inne och jag reagerade på att den var så STOR. Stor, tung och klumpig trots att det var en av modellerna som saluförs som nätt och kort. Den var nästan en dm längre än Amerigo DJ i en större storlek. Däremot så absolut älskar köparen den och hon satt som en prinsessa i den. Så som vanligt handlar det om att matcha rätt kombination av sadel+häst+ryttare. Vilket är biten med sadlsr jag älskar-det är sjukt häftigt att se skillnaden på ett ekipage när sadeln är rätt!

Fö förkyld. Igen. Mitt humör aint on top.

Nu har jag aldrig sett någon i verkligheten men reagerar oxå på att dom verkar långa och klumpiga förutom en variant av dom möjligtvis. Sedan gillar jag inte kilbossa

Äntligen plusgrader 🥳
Mitt humör så fort det blir plus ute 🔝
Bytte från 300 g till 200 g och Ärtan har börjat fälla. Heeej våren!

Har ridit ut hela veckan och idag gick vi till ridhuset. Joggade fram och sen fick hon galoppera fem varv åt varje håll, rund arbetsgalopp och lätt sits. 2 km galopp är lite lagom för att damen ska kunna fokusera 😁
Jobbade lite i traven och galopp, hon känns fantastiskt fin!
Så taggad på att komma igång och träna nu 🥰
20260221_113226.webp

Tror inte det är så bra för hästen att följa det här modet med trånga syntetbommar och paneler om jag ska vara ärlig. Amerigo kom ju hit 98-99 nått men jag vet inte om Amerigo var så himla på modet egentligen. Det var childeric och butet mest tycker jag iallafall.

Jag tycker dom äldre Amerigo och andra märken är betydligt bättre än dom nya för dom passade flest hästar och nu när många märken Amerigo inkluderat ska ha 1800 olika bommar osv så passar det inga hästar mer än den månaden dom provades ut.

Jag har haft Amerigo sedan 99 på en jäkla massa hästar, en rakare bom och en svängd, har passat på minst 10 hästar och den enda gången någon häst har viftat på svansen och varit lite motstånd var den grå som behövde mer plats under krampan.
Jag har också haft Amerigos typ sen de kom.
Det var en elev till mina tränare som startade det med MH. Jag kände förtroende för hennes kunskap, som var mkt mer än gemene sadelmänniska uppvisat. Även sadelmakare.
Ponnyn hade så dåligt sadelläge att han fick en måttad av det enda vi hittade som funkade. 😂

Jag har kvar en gammal Amerigo CC av det skälet du nämner. Har haft den på så många hästar. Plus att jag älskar öppna sitsen.
Oavsett om jag haft andra sadlar som jag främst ridit i under perioder så har Amerigon sparats och inte sålts.

När jag jobbade hos mina tränare hade vi ca 2 Amerigo som låg bra på så himla många hästar. Så det var sällan man använde någon annan sadel.

Utvecklingarna i sadlar går med all säkerhet framåt, men jag tror man ska komma ihåg de gamla godingarna med och inte följa med för fort framåt i vad som är modernt.
Amerigo var vad man skulle ha på 90-talet, och flera av deras sadlar är fortfarande väldigt bra (men inte särskilt moderna längre) och begagnad DJ på en kort häst är nog fortfarande en ekonomiskt super idé. Childeric trivs väldigt många hästar i, absolut sätter de ryttarna längre bak än vad som är modernt just nu men en häst med sittpunkten längre bak på kan de vara super på. Jag sitter själv i en Childeric på nuvarande hästen, köpt för lite och ingenting och med massor av fördelar. Equipe var grejen för 10 år sen, och det finns grymt fina modeller där som nu börjar vara väldigt prisvärda.

Men har man råd och vill följa med i vad som kommer som är nytt så finns säkert fördelar med de nyare. Fast om 10 år kommer prislappen på det som är nytt idag vara mer intressant för egen del ;) jag vägrar köpa sadel i prisklass som motsvarar vad hästarna kostat 😅
Jag tänker att de flesta använder en sadel som passar hästen och en själv. Oavsett trend eller ej.

Jag har en Amerigo som jag köpte begagnad 2014. Tyvärr verkar den klämma nu då hästen får rörelsestörning när jag sitter i den, men inte barbacka. Är för dålig för att se var felet är.
Borde ta ut en sadelprovare också o kolla de andra djuren med.

Jag tänker att de flesta använder en sadel som passar hästen och en själv. Oavsett trend eller ej.
Och jag som sett och tyvärr fortfarande ser helt horribla utprovningar (av de som ska kunna) tänker att det är extremt många hästar som går med en sadel som inte passar dem. Majoriteten av hästarna jag sett i diverse inackorderingsstall har gjort det. I alltför många fall har de en sadel som är utprovade av utprovare. Men ändå inte passar. Och aldrig har passat (dvs problemet är inte att den passades ur för tre år sen)

Och jag som sett och tyvärr fortfarande ser helt horribla utprovningar (av de som ska kunna) tänker att det är extremt många hästar som går med en sadel som inte passar dem. Majoriteten av hästarna jag sett i diverse inackorderingsstall har gjort det. I alltför många fall har de en sadel som är utprovade av utprovare. Men ändå inte passar. Och aldrig har passat (dvs problemet är inte att den passades ur för tre år sen)
Ja utprovare är ju väldigt svårt att hitta. Till o med i Skåne. Vet en i Halland som verkar duktig men sen är det tomt. Det är kanske något jag borde läsa på mer, sadlar och utprovning. Gärna tips om vart man kan lära sig mer.

Jag är +1 här, till och med från världscupen kan man se sadlar som ser ut att passa häst och/eller ryttare uruselt…
…och ja det finns svåra hästar (och ryttare) att anpassa till men hyfsat bra får man till det med okej utprovade, egen känsla och schyssta normala sadlar.
Det finns de som har pengarna och vill ha nya sadlar i prisklass över 60 tusen, SÅKLART får man använda sina egna pengar precis som man vill. Men jag vill ha med i diskussionerna att en sadel för ett fyrsiffrigt belopp (begagnad kvalitets sadel) räcker för de allra flesta av oss om man bara kan hitta rätt sadel till sitt ekipage.

Tror inte det är så bra för hästen att följa det här modet med trånga syntetbommar och paneler om jag ska vara ärlig. Amerigo kom ju hit 98-99 nått men jag vet inte om Amerigo var så himla på modet egentligen. Det var childeric och butet mest tycker jag iallafall.

Jag tycker dom äldre Amerigo och andra märken är betydligt bättre än dom nya för dom passade flest hästar och nu när många märken Amerigo inkluderat ska ha 1800 olika bommar osv så passar det inga hästar mer än den månaden dom provades ut.

Jag har haft Amerigo sedan 99 på en jäkla massa hästar, en rakare bom och en svängd, har passat på minst 10 hästar och den enda gången någon häst har viftat på svansen och varit lite motstånd var den grå som behövde mer plats under krampan.
Det var lite extra kul på den tid man var på meeting och kunde se hur sadelöverdragen växlade :D
Gula Amerigo överdrag, och sen kom en period med de beiga Childeric överdragen osv ;) Att köpa sadel utan sadelöverdrag var omöjligt, då syntes det ju inte att man hade rätt märke 😉

Jag har en Amerigo som jag köpte begagnad 2014. Tyvärr verkar den klämma nu då hästen får rörelsestörning när jag sitter i den, men inte barbacka. Är för dålig för att se var felet är.
Borde ta ut en sadelprovare också o kolla de andra djuren med.
Vad kul att du är igång och rider! ❤️
Är det skimmeln, fullblodet eller ”fölet”?

Red idag. Det är andra gången på 6v....

Har haft lite ofrivilligt uppehåll pga väder, isolering/sjukdom och sko-i-hoven. T har fått röra på sig under tiden, lite promenader, longering och tömkörning men underlag i kombination med hysterisk blåst har gjort att jag inte riktigt velat sitta upp. Jag mår så dåligt av blåsten, jag blir helt trött i huvudet.

Men det var så skönt att komma upp på honom igen! Han var superambitiös, lite stel/släppte inte riktigt igenom högerbogen men känns typ som han gjorde innan vilan.

Och så har han fått vila, vilket i sig inte är fel.

Nu är det plusgrader och dags att ta tag i det hela igen. Så fort snön smält och paddocken tinat ordentligt så skall vi börja träna igen. Vilket blir sjukt mycket enklare nu när tränaren flyttat till gården.

Som utprovare kan jag säga att det då inte är lätt att ha med kunder att göra när det kommer till utprovningar... Min prio är alltid att hästen och ryttaren trivs-det går före att sadeln ligger perfekt faktiskt. Vid utprovning på plats har jag bara låtit kund betala och köpa sadeln direkt en enda gång. Det för att jag vill att dom rider i sadeln i en vecka och får känna in ordentligt. Både att de själva och hästen inte får ont. För även om det känns kanon första passet kan det krypa fram nåt som inte känns bra på den veckan.

Det är otroligt tillfredställande att hitta rätt sadel till ett ekipage, men lätt är det inte😅.

Jag är förkyld (igen) och vattnet har frusit i stallet så måste gå en bit för att hämta vatten. De grävde bergvärme i somras och har tydligen fuckat upp nåt så ledningar har frusit. Vet inte heller om det är trasigt förrän det är vår och tjälen gått ur. Kul.

Jag är förkyld (igen) och vattnet har frusit i stallet så måste gå en bit för att hämta vatten. De grävde bergvärme i somras och har tydligen fuckat upp nåt så ledningar har frusit. Vet inte heller om det är trasigt förrän det är vår och tjälen gått ur. Kul.
Fy så jobbigt med frysta kranar.

Idag var första gången på en evighet som kranen inte var frusen i mitt stall på morgonen - mycket glad för detta.

Lille farbror var dunderpiggelin, har stått och surat i snöregn och vi var ute i skymningen i skogen. Fick givetvis älgmöte. Det enda som han flippar av. Men han är ju bussig och försöker inte sticka eller ligga på eller tränga etc. Bara att det typ brinner där inne i honom.
Jag gav honom en godis just när han drakblåste och det kom mot min axel. Det var så hårt lufttryck att det kändes som att få en smäll. Ny upplevelse! 😂
Skrattade så jag kiknade när han piafferade med energi av 30 PRE:er och fint galopperade i toppenform när jag knappt rörde mig framåt.
Också glad att han raskt bara följde mig över stort dike ut på en åker när en galning kom körandes i 180 runt en krök. Hade han inte gjort det hade det nog blivit en smäll. Glad att jag inte stod kvar och antog att de skulle dra ner på farten!
Älskade knasgubbe! ❤️
När han fått pysa lite jobbade jag igenom lite småjox i skritt och avslutade lugnt.
Sedan fick han möte med älskade handduken och bli torr efter en dags tortyr med vatten i näsan och ögonen i hagen. 🙄😅

Också glad att han raskt bara följde mig över stort dike ut på en åker när en galning kom körandes i 180 runt en krök. Hade han inte gjort det hade det nog blivit en smäll. Glad att jag inte stod kvar och antog att de skulle dra ner på farten!
Älskade knasgubbe! ❤️
När han fått pysa lite jobbade jag igenom lite småjox i skritt och avslutade lugnt.
Sedan fick han möte med älskade handduken och bli torr efter en dags tortyr med vatten i näsan och ögonen i hagen. 🙄😅
Så otäckt! Jag hoppas att dåren bakom ratten ändå fick syn på att ni var nära/tvingades gå ut på åkern och i bästa fall fick sig en tankeställare. Men det förutsätter ju att det alls finns några tankar i ett sådant huvud för att det ska bli en tankeställare. :mad:

Så otäckt! Jag hoppas att dåren bakom ratten ändå fick syn på att ni var nära/tvingades gå ut på åkern och i bästa fall fick sig en tankeställare. Men det förutsätter ju att det alls finns några tankar i ett sådant huvud för att det ska bli en tankeställare. :mad:
Ja, hade han inte varit så följsam kanske vi inte hunnit undan. Glad att vi tagit oss över mkt diken etc och det inte ledde till något ögonblicks tvekan utan bara är lika normalt som att gå på vägen.
Hade ändå både pannlampa och reflexer och är ju synlig om man kör i normalt tempo. Vi har ändå gott om stort vilt här som man inte vill krocka med. Det rör sig rätt mkt i skymning..

Haha jag kan bara hålla med. Har sett helt horribla utprovningar i mitt stall dvs utprovare som kommit till mina inackorderingar. Tro det eller ej men jag lägger mig sällan i saker men i två fall har jag lagt mig i och det har mynnat ut i att dom fått byta till en annan sadel och utprovaren har bett om ursäkt och skyllt på stress och liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka