Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 847

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så otroligt standard MH och lösningen på alla problem.

Det är nog väldigt förenklat att påstå det.

Jag har iof aldrig läst att hon adresserat det någonsin dvs att bommen går längre in än bossornas placering så att kanalen ser bredare ut. Men jag läser sällan hennes telefonkatalogsinlägg. Jag läser de inlägg som är typ max 10 rader och dom är ju inte så många.

Vi har kommit in i någon slags utvecklingsspurt🤩
Tränade för Ubbe i helgen och som vanligt bidrog han med viktiga nycklar just gällande lösgjordhet och eftergift. Har kunnat träna på och fortsätta med samma jobb nu hemma två pass och det känns som att vi närmar oss något väldigt bra 🦄💜

Min 14-åring är så himla bussig denna vinter ❤️
Det är svinkallt, jag jobbar för mycket och ridningen blir rätt hackig men trots vilodagar är han bara pigg och busig, inga otäcka explosioner och mjuk i kroppen och himla ridbar!
Fortfarande är jag förvånad över att vi har galoppombyten i repertoaren och han blir taggad och mallig över sina byten och jazzar litegrann :D men bara glada känslor i kroppen ❤️

….men nog önskar jag att snabbspola fram till maj så jag får bättre förutsättningar för att rida. Även om jag samtidigt skulle vilja låsa in denna vintern där 3-4 pass i veckan på en halvtimme (klädd som en Michelin gubbe) verkar göra stor nytta för våra grunder.

Det är alltså detta jag syftar på.. Får även påpeka att jag aldrig sett en Kemnevall heller i verkligheten eftersom hon råkar sälja det märket.. Detta har alltså noll och inget med varken Ergo/MH eller Kemnevall att göra förutom att det finns väl ingen sadelutprovare värd namnet som inte håller med om det. Liksom utrymmet runt stigläderkrampan.

https://www.facebook.com/share/v/1AqBu34g9q/

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1210548180288924&set=a.597471618263253
Iofs är ju första mer fanatisk än MH rent sådär generellt 😅

Men som sagt, bland de utprovare jag haft sen 2016 (ingen ergo-dito även om jag köpte en ergo men den provade jag ut själv och köpte via en annan åf) fram tills 2025 så har alla varit medvetna om problematiken för de som är rejält breda även längre bak på ryggen. Att kanal och bomvidd kan vara utmärkt men det är ändå för smalt mellan krampan för dessa. Vilket hästen brukar påtala med.

• Gilla
Reactions: fio
Det är alltså detta jag syftar på.. Får även påpeka att jag aldrig sett en Kemnevall heller i verkligheten eftersom hon råkar sälja det märket.. Detta har alltså noll och inget med varken Ergo/MH eller Kemnevall att göra förutom att det finns väl ingen sadelutprovare värd namnet som inte håller med om det. Liksom utrymmet runt stigläderkrampan.

https://www.facebook.com/share/v/1AqBu34g9q/

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1210548180288924&set=a.597471618263253
Exakt det här med bredden vid krampan har jag fått beskrivet av 3 oberoende sadelutprovare, för min häst är tydligen en sådan som behöver ovanligt mycket plats just där. Han blir liksom bredare där, vilket gör det extra viktigt för honom. Hade tom en återförsäljare för Equipe ute först, eftersom jag gillar de sadlarna, men hon sa ganska snabbt att "nej du, det är inte ofta det här händer men tyvärr, jag tror inte din häst kan ha någon av de sadlarna faktiskt". All heder åt henne som inte försökte sälja på något som inte skulle passa hästen. Det blev jättestor skillnad när han fick plats.

Iofs är ju första mer fanatisk än MH rent sådär generellt 😅

Men som sagt, bland de utprovare jag haft sen 2016 (ingen ergo-dito även om jag köpte en ergo men den provade jag ut själv och köpte via en annan åf) fram tills 2025 så har alla varit medvetna om problematiken för de som är rejält breda även längre bak på ryggen. Att kanal och bomvidd kan vara utmärkt men det är ändå för smalt mellan krampan för dessa. Vilket hästen brukar påtala med.

Haha, ja jag håller med om fanatiker. Men en hel del är bra info och trots att jag inte är deras största fans så skulle inte det hindra mig från att ta till mig infon. Nu är det ju inte bara där infon finns visserligen.

Vill mest säga att jag naturligtvis VET att det behövs utrymme under krampan. Eftersom jag trots allt jobbar med sadlar så är det det första jag tänker på-passar sadeln? Men är det nånting som definitivt är bra på mina hästar är det hur de ser ut och känns i sadelläget. Det påtalar både vet och et.

Vill mest säga att jag naturligtvis VET att det behövs utrymme under krampan. Eftersom jag trots allt jobbar med sadlar så är det det första jag tänker på-passar sadeln? Men är det nånting som definitivt är bra på mina hästar är det hur de ser ut och känns i sadelläget. Det påtalar både vet och et.
Jag är fortfarande nyfiken vad du menade med att det var en ergo-förklaring? Det lät som du förkastade hela grejen med att det alls kan vara för trångt under krampan (generellt)

Jag vill inflika lite i debatten ang bom och kanalvidd. Det är väl ingen som missat att jag har världens petigaste häst när det kommer till sadlar.. 🫣
Vi har iaf just nu en Erreplus Impulse som hästen godkänner och den har lite av det problemet att bossan inte täcks riktigt av bommen som den egentligen ska iom att den har extremt bred kanal.

Dock så gillar hästen sadeln ändå så uppenbarligen bryr sig inte min häst om det faktumet.

Jag har problem att dom bommar som på riktigt följer bossan ofta känns som att sitta på en fyrkantig låda.. Så då fungerar dom inte för mig istället.

Ska väl dock tillägga att jag inte provat Kemnevall men jag har provat Santa Cruz som kommer från samma fabrik och då fick jag verkligen den där känslan av att sitta på en låda med kanter vid låren..

Så vad som borde vara rätt i teorin kanske inte alltid överensstämmer med vad hästen tycker och iaf jag anser alltid att hästen är facit. För om inte hästen gillar sadeln så spelar det ingen roll att den ligger bra efter konstens alla regler, hästen lär ju inte vilja jobba i den ändå. Hade en sadelprovare ute som bestämt hävdade att det var omöjligt att sadeln tryckte men min häst är ju väldigt tydlig och han höll inte med!!

Det bästa enligt min mening om man har en häst som inte fungerar i ridningen och man uttömt eventuella veterinära fel att ändå åka och testa så många olika sadlar som möjligt för att känna skillnaden. Alla hästar är ju inte lika tydliga som min..
Min sadel som jag hade låg oxå bra men Mysen var inte nöjd, det var så tydligt när vi provade en sadel han gillade, alla problem som vi haft var helt plötsligt borta..

Jag har även provat ErgoX och det blev ingen hit för vår del utan slutade med reklamation och arg häst.

Erreplusen hade vi först på prov innan köp så det var inte nyhetens behag heller utan nu har den fungerat sedan ca 5 år om rätt sadelmakare stoppar med rätt stoppning vill säga....😅

jag har ju en Kemnevall som jag trivs väldigt bra med. Och min erfarenhet säger att hästarna också gör det. Har provat Santa Cruz och de är inte lika i känsla. Däremot har de samma bomvidd-system, som är väldigt enkelt att jobba med. Universal Gullet tror jag det heter?

Har också haft Erreplus som var bättre än de andra, men ändå inte i närheten av Kemnevall säger Mirre. Han tappade tyvärr en del muskler under den perioden, nu är det tvärtom. Skulle inte se mig som en fanatiker, men jag märker ju att han är nöjd.

Det är inte bara skillnaden i kanalen som är bra för oss, eller för del delen var klämpan är placerad. Det är att han har plats för sin mankbas, och för sina bogar. Jag upplever att han VILL höja ryggen, och det har inte varit fallet i de andra sadlarna jag ridit i på honom.

Att Santa Cruz och Kemnevallsadlarna tillverkas i samma fabrik gör ju inte att de är "samma sadel" vilket många verkar tro - flera engelska märken tillverkas också i samma fabrik, men efter märkets egna mallar såklart. :)

Jag har för första gången ridit i en Kemnevall sadel och jag gillar den skarpt. Den hästägaren valde iaf. Vi provade tre modeller och jag gillade en av dem mycket och den ena var helt okej men den gillade inte hästen. Den sista var inget som föll mig i smaken.

Lite som du beskrev @super så tyckte jag att den sista av de jag provade kändes lite som att sitta på en låda. De gillar inte jag heller. 😅

Men i övrigt så gjorde dem stor stor skillnad på denna knepiga hästen. Och vi har verkligen provat det mesta vid de här laget. 🙃 Så jag hoppas han kommer tycka om sin Kemnevall länge.

Har haft en Kemnevall inne och jag reagerade på att den var så STOR. Stor, tung och klumpig trots att det var en av modellerna som saluförs som nätt och kort. Den var nästan en dm längre än Amerigo DJ i en större storlek. Däremot så absolut älskar köparen den och hon satt som en prinsessa i den. Så som vanligt handlar det om att matcha rätt kombination av sadel+häst+ryttare. Vilket är biten med sadlsr jag älskar-det är sjukt häftigt att se skillnaden på ett ekipage när sadeln är rätt!

Fö förkyld. Igen. Mitt humör aint on top.

Hörrni jag har ridit igen!! Känns som evigheter sen sist och de är ju det också.. Nova har hunnit vila 8v.
Longerade först för tänkte inte sitta upp ens om hon var vild. Lite busig, men jag satt upp iallafall och det var inga problem! 🥰
Hade velat lägga lite tid på tömkörning men är ju ridsugen också! Så när jag ändå åker vill jag ju rida. Men snart kanske ridbanan kommer fram!

När jag skrittade av stod hon på frambenen rätt va de var och skulle rulla 😆 herre gud, Vilka idéer 🙈 fick upp henne direkt iallafall så sadeln klara sig.

IMG_3079.webp

Har haft en Kemnevall inne och jag reagerade på att den var så STOR. Stor, tung och klumpig trots att det var en av modellerna som saluförs som nätt och kort. Den var nästan en dm längre än Amerigo DJ i en större storlek. Däremot så absolut älskar köparen den och hon satt som en prinsessa i den. Så som vanligt handlar det om att matcha rätt kombination av sadel+häst+ryttare. Vilket är biten med sadlsr jag älskar-det är sjukt häftigt att se skillnaden på ett ekipage när sadeln är rätt!

Fö förkyld. Igen. Mitt humör aint on top.

Jag har inte så mkt att jämföra med iom att jag bara provat tre st. Men de var alla ganska olika och skulle då eventuellt passa denna hästen då, men just den modell ägaren valde är väldigt liten och lätt. Iaf om jag jämför med min Equline sadel. Som jag personligen inte tkr är varken stor eller tung heller. 🤔 Men jag antar de kanske är ganska olika bland modellerna 🙌

Personligen är jag mest ledsen över att min Equline inte verkar passa på ngn häst förutom min egna. 🙄 Hade önskat den kunde komma till användning. Borde jag försöka sälja den?

Utvecklingarna i sadlar går med all säkerhet framåt, men jag tror man ska komma ihåg de gamla godingarna med och inte följa med för fort framåt i vad som är modernt.
Amerigo var vad man skulle ha på 90-talet, och flera av deras sadlar är fortfarande väldigt bra (men inte särskilt moderna längre) och begagnad DJ på en kort häst är nog fortfarande en ekonomiskt super idé. Childeric trivs väldigt många hästar i, absolut sätter de ryttarna längre bak än vad som är modernt just nu men en häst med sittpunkten längre bak på kan de vara super på. Jag sitter själv i en Childeric på nuvarande hästen, köpt för lite och ingenting och med massor av fördelar. Equipe var grejen för 10 år sen, och det finns grymt fina modeller där som nu börjar vara väldigt prisvärda.

Men har man råd och vill följa med i vad som kommer som är nytt så finns säkert fördelar med de nyare. Fast om 10 år kommer prislappen på det som är nytt idag vara mer intressant för egen del ;) jag vägrar köpa sadel i prisklass som motsvarar vad hästarna kostat 😅

Utvecklingarna i sadlar går med all säkerhet framåt, men jag tror man ska komma ihåg de gamla godingarna med och inte följa med för fort framåt i vad som är modernt.
Amerigo var vad man skulle ha på 90-talet, och flera av deras sadlar är fortfarande väldigt bra (men inte särskilt moderna längre) och begagnad DJ på en kort häst är nog fortfarande en ekonomiskt super idé. Childeric trivs väldigt många hästar i, absolut sätter de ryttarna längre bak än vad som är modernt just nu men en häst med sittpunkten längre bak på kan de vara super på. Jag sitter själv i en Childeric på nuvarande hästen, köpt för lite och ingenting och med massor av fördelar. Equipe var grejen för 10 år sen, och det finns grymt fina modeller där som nu börjar vara väldigt prisvärda.

Men har man råd och vill följa med i vad som kommer som är nytt så finns säkert fördelar med de nyare. Fast om 10 år kommer prislappen på det som är nytt idag vara mer intressant för egen del ;) jag vägrar köpa sadel i prisklass som motsvarar vad hästarna kostat 😅
Jag håller helt med dig. Det som är extra tråkigt för de som köper en ny dyr sadel som just då är ”inne” är ju även att om de behöver sälja den senare så är andrahandsvärdet väldigt dåligt om sadeln då hunnit gå ur mode. Hände ju med t ex Ergo med. I några år gick det knappt uppbringa en ergo begagnat och dök de upp kostade de nästan nypris. Sen dök de upp i större mängd på priset sjönk som en sten. Numera har jag sett många förmedlare som inte ens byter in ergo pga de är svårsålda.

Jag är högst tveksam till att jag någonsin kommer köpa en fabriksny sadel igen. Köper hellre begagnat och kan sälja för ungefär samma peng om/när den behöver bytas.

Tror inte det är så bra för hästen att följa det här modet med trånga syntetbommar och paneler om jag ska vara ärlig. Amerigo kom ju hit 98-99 nått men jag vet inte om Amerigo var så himla på modet egentligen. Det var childeric och butet mest tycker jag iallafall.

Jag tycker dom äldre Amerigo och andra märken är betydligt bättre än dom nya för dom passade flest hästar och nu när många märken Amerigo inkluderat ska ha 1800 olika bommar osv så passar det inga hästar mer än den månaden dom provades ut.

Jag har haft Amerigo sedan 99 på en jäkla massa hästar, en rakare bom och en svängd, har passat på minst 10 hästar och den enda gången någon häst har viftat på svansen och varit lite motstånd var den grå som behövde mer plats under krampan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka