Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 855

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men varför gör du inte en egen tråd?
Du är ju inte rädd för det? :)
Jo, jag tänker mig ofta för här på chat tråden just för att INTE bli utbruten igen. Avskyr att vara ”trådstartare”, särskilt när jag inte ens startat tråden utan ett inlägg klipps ut ur en diskussion.
Kanske gammaldags igen men jag tycker att en TS har lite ansvar för sin tråd och att dela med sig och diskutera i den. Inte i en chat tråd, där startar nån en tråd som får vandra som den vill.
Allt man skriver på nätet finns kvar för många att se, och för mig är det en väldig skillnad att tycka, kritisera eller informera i ett chat forum (där jag gärna skämtar, kan fråga dumma saker och låta tråden vandra iväg) medan jag i en tråd som någon startat om ett specifikt ämne vill ha mer kvalitet på mina svar.

Igår var vi ute och ponnybusade på stigarna i skogen, så härligt att kunna rida efter jobbet och det fortfarande är ljust ute 😍

Idag la jag på dressyrsadeln för första gången och gick till ridhuset.
Mötte en tjej som körde ett russ, tror aldrig Ärtan träffat en ponny med vagn tidigare. Blev väldigt mycket fnork 🐲
Men trots att hon tycker något är skitläskigt så försöker hon aldrig fly utan hon stannar hos mig, försöker dock berätta för mig att den där saken kommer troligtvis döda oss.
Men det gick bra och vi överlevde bägge två 😁

Var så kul att rida lite mer på riktigt idag, sitta ner i traven och bara kunna njuta av min fina häst 💖
Lite spänt som väntat, ffa i galoppen, kom in en tjej med en stor vit häst och om den tyckte vi inte 😤
Fick skritta på volten en stund tills hon slappnade av och slutade snegla på den. Testade lite galopp igen och då lossnade det, hon blev rund, jättefin takt och jämn och fin i kontakten. Galopperade bara två varv och sen avslutade vi för dagen.
Då var hon avslappnad, nöjd och tillfreds med livet.

20260224_170425.webp

*sista* (😆)

Igår var det hoppträning och det var så fruktansvärt kul! Lilla hästen blinkade inte ens för vattenmatta, skynke, smalhinder eller bambu utan sög på ALLT.
Däremot blir det en jädra fart efter ett tag och hon blev lite bitit i bettet. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i de lägena.
Samt att jag skulle vilja kapa mina armar. Tyglarna blir lätt lite för långa och jag vill gärna hålla kontakt hela tiden (pga kontroll och pigg)och då hamnar ju armar/händer så långt bak i sprången.
Det Känns jättebra när jag rider men ser inte särskilt kul ut på film.
Jag får inte heller någon hjälp med det på träningarna då det kanske är lite av ett ickeproblem? Trots allt så hoppar vi än så länge max 60. Kanske blir det naturligare att komma fram mer med lite höjd?

Nu blev detta väldigt odressyrigt men hon är ändå dressyrhäst i grunden.
Och apropå det så har jag anmält till hästens första tävling. Ever. Jag ångrar mig redan. 🤣
Vi ska ge oss på en LB:1...

Jag har också alltid ridit med för långa tyglar. En sak min tränare sa som hjälpte mig var att händerna ska alltid vara framför sadeln, oavsett disciplin, det är en fråga om säkerhet. Det var ett nytt sätt att se på det, och säkerheten kommer ju alltid först. Så jag kunde ändra på mig när jag var närmre 50.

Jag har också alltid ridit med för långa tyglar. En sak min tränare sa som hjälpte mig var att händerna ska alltid vara framför sadeln, oavsett disciplin, det är en fråga om säkerhet. Det var ett nytt sätt att se på det, och säkerheten kommer ju alltid först. Så jag kunde ändra på mig när jag var närmre 50.
När jag kollar på (hopp)filmer så är händerna någon dm framför sadeln men det ser ändå lite knasigt ut. Som om händerna är kvar på sin plats men överkroppen går framåt och armbågarna utåt.
Men på en film från annat tillfälle så tyckte jag det såg mer 'normalt' ut och skillnaden var att jag inte hade väst då... jag som inte tycker att jag störs så mycket av västen men tydligen mer än jag tror.
Kanske är dags att byta bort kevlarvästen till smidigare alternativ om jag nu ska fortsätta hoppa rallyräkan.

När jag kollar på (hopp)filmer så är händerna någon dm framför sadeln men det ser ändå lite knasigt ut. Som om händerna är kvar på sin plats men överkroppen går framåt och armbågarna utåt.
Men på en film från annat tillfälle så tyckte jag det såg mer 'normalt' ut och skillnaden var att jag inte hade väst då... jag som inte tycker att jag störs så mycket av västen men tydligen mer än jag tror.
Kanske är dags att byta bort kevlarvästen till smidigare alternativ om jag nu ska fortsätta hoppa rallyräkan.

Det är inte så att du kastar fram överlivet för mycket?
Det är ju inga höjder vi pratar om så lätt sits med handen framme räcker över 60 cm.
Försök tänka handen mot bettet, istället för handen fram eftersom det är lätt att du annars kommer kasta fram handen mot öronen istället.

Sen angående farten. Lägg en volt, eller två eller tio. Låt henne inte bara springa snabbare och snabbare, volt är utmärkt att få ner farten utan att dra i tygeln.

Det är inte så att du kastar fram överlivet för mycket?
Det är ju inga höjder vi pratar om så lätt sits med handen framme räcker över 60 cm.
Försök tänka handen mot bettet, istället för handen fram eftersom det är lätt att du annars kommer kasta fram handen mot öronen istället.

Sen angående farten. Lägg en volt, eller två eller tio. Låt henne inte bara springa snabbare och snabbare, volt är utmärkt att få ner farten utan att dra i tygeln.
Tack för tips!

Ingen aning om överlivet men tror inte det? 😅
Däremot sitter jag ner innan hindret (sitter i sedan min hoppera för tusen år sedan med sprattlig och het häst)och det kan säkert påverka hur det ser ut över?
Sen är jag ju NOLL smidig nu för tiden. Både balans och hoppstyrka är inte tränade på nästan två år.
Men fy sjutton vad kul det är.

Tack för tips!

Däremot sitter jag ner innan hindret (sitter i sedan min hoppera för tusen år sedan med sprattlig och het häst)och det kan säkert påverka hur det ser ut över?
Sen är jag ju NOLL smidig nu för tiden. Både balans och hoppstyrka är inte tränade på nästan två år.

Jag tycker att det blir enklare om man är lite lätt i sadeln på hästar som är lite heta och känsliga, mindre risk att man omedvetet skjuter iväg dem med sitsen.
Så jag skulle tänka mer lätt sits men nära sadeln. Bara försöka låta handen följa med fram över hindren utan att ändra din position själv.

Tack för tips!

Att du sitter ner förklarar ju det långa tyglarna. Jag sätter mig ner innan hindret både i hoppningen och terrängen och länger ut tygeln en bit för att hästen ska kunna använda sin hals och sitt huvud fritt. Särskilt i terrängen för där tar jag tillbaka axlarna lite oxå och går inte fram så mkt med överlivet om hästen skulle snubbla till i landningen.

Att du sitter ner förklarar ju det långa tyglarna. Jag sätter mig ner innan hindret både i hoppningen och terrängen och länger ut tygeln en bit för att hästen ska kunna använda sin hals och sitt huvud fritt. Särskilt i terrängen för där tar jag tillbaka axlarna lite oxå och går inte fram så mkt med överlivet om hästen skulle snubbla till i landningen.
Meh, sen har man ju för lång tyglar till nästa hinder! :angel: :mad:

Så nöjd med dagens tränarpass. Tycker mig märka en förbättring av magen nu, även om humöret i stallet är aningen bitskt i och med massiv fällning. 🙈 Nu kunde vi få kontinuitet i galopparbetet, speciellt till vänster. Höger strular fortfarande initialt, sen släpper det plötsligt efter att man får henne att sätt in vänster bak ordentligt under sig.

Fick hemläxa att tänka lite specifikt på skänkelläge och tygeltag. Fastnar gärna i att inte ge med yttertygeln i hörnen och på volt, så nu ska vi fila på det.

På tal om pigg så igår hoppade vi för första gången sen innan jul 😁
Perfekt träning att starta igång med, galoppbommar, bockar, låga hinder, lydnad, fokus, ordning och reda!

Vår lydnad och fokus var väl sisådär 😂
Ärtan bockade i galoppfattningarna, galopperade på tvären i anridningarna och drog som en avlöning i landningen 😅
Men som tränaren så, gör ingen grej av det, låt henne hållas så lugnar hon ner sig och det gjorde hon. Då kunde vi reglera antalet galoppsprång enligt plan och rida an enkelhindren utan att hon kastade sig iväg som en galen b-ponny 😁
Det var så himla kul att vara med och träna igen.
Världens bästa räsertant!

20260225_181637.webp

Jag tycker att det blir enklare om man är lite lätt i sadeln på hästar som är lite heta och känsliga, mindre risk att man omedvetet skjuter iväg dem med sitsen.
Så jag skulle tänka mer lätt sits men nära sadeln. Bara försöka låta handen följa med fram över hindren utan att ändra din position själv.
Jag får testa. Känns som att jag får lära om och mina gamla meriter kasseras. Det är ändå typ 25 år sedan jag var hoppryttare. Och nu är jag inte längre så överrörlig utan mer klimakteriestel. 🤣
Men det är det där med rädsla för stopp. Sitter man ner känns det lite säkrare.

Jag får testa. Känns som att jag får lära om och mina gamla meriter kasseras. Det är ändå typ 25 år sedan jag var hoppryttare. Och nu är jag inte längre så överrörlig utan mer klimakteriestel. 🤣
Men det är det där med rädsla för stopp. Sitter man ner känns det lite säkrare.

Så länge du inte ligger framme på halsen eller "hoppar före" är det ingen fara.
Skulle säga att de flesta hästar trivs bättre med att man är lite lätt I sadeln, ffa om du har blivit lite stel och tappat följsamhet 😊

Idag ville jag ut med farbror innan det blev mörkt och bara slängde på träns. Hans utväxta man är lagom snygg nu. Men har valt att lägga energin på annat. 😅
Han är verkligen ett sånt lyckopiller! 😍 Kände att jag behövde piggas upp idag. Och mission completed!
Varvade promenad med lite trick och dressyr för hand.
Farbror var så klart piggelin iom trist underlag i hagen. Men han är himla bussig och försöker mer bara få ta i och typ galoppera, piaffera eller leka med spansk skritt. Så han fick galoppera och piffa och puffa lite.
Jag skrattar så jag kiknar av den där gamle galningen. ”Kolla vad jag kan!””Nehe, inte det.. Men det här då! Kolla, kolla!” 😅 ❤️ Men det lugnade sig och vi jobbade igenom lite saker i skritt sen och avslutade så med lite mentalt lugn.
Tycker det gjorde mindre ont i sämsta armen idag. Så hoppas det är på väg att bli bättre! 😬
Älsklingsgubbe! 😍
IMG_3175.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar