Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 839

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade tävling i helgen, bra med starter får man ändå säga med tanke på dessa tider. Vädret höll i sig. Men det är fan tungt att rodda med tävling, även om det är kul. Känns som alla andra har harmoni och allt bara flyter. Inte för mig 😂 men men tur man är rutinerad och har lösningsorienterade människor runt en. Men hade varit skönt om man kunde bli ett större gäng att driva tävlingarna. Men nu är vi lite uppvärmda inför sommardressyren. Helgens märkligaste händelse var ändå ”ankan” som ramla ner från himlen och dog på parkeringen bakom en häst ivf… tur det inte va värre än så 😂😂😂

Min lilla ponny gjorde debut på riktig tävling! Vinst i Ld1 på lördag och i lc klassen hade hon behövt ett toabesök innan. Behöver man gå på toa galopperar man inte så är det bara. Tanken var att vi skulle trots gångavstånd kört en sväng med transporten men det är en annan historia varför det inte blev så 😂🙈

Så Skrållan körde hela Lc i trav. Sen när hon kom hem så kissade hon. De flesta ungar hade blivit helt förstörda men Freja var stencool och bara red vidare. Många vuxna hade nog utgått om de inte fått en tillstymmelse till galopp. Men Freja fortsatte vara fullt fokuserad tills hon kom i mål. Själv hade jag lust och kasta våran stork som är vid c efter ponnyn 🤣🤣🤣

Kommer ut från banan, såklart att hon vart lite besviken men det va bara, det är va det är hon behöver gå på toa. Bästa ungen alltså ❤️😍

Igår fick vi kört Skrållan i transporten ett varv runt Edet och jag gav även mindre mashvatten på morgonen. Fick även lånat ett par små sporrar men tror inte hon hade behövt dom. Men konceptet funkade med att åka runt. Galoppen blev av och hon vann klassen på 67,9 !

Det är så roligt med detta barn och ponny!

Min kusin red ett helt program i enbart skritt. Hästen i fråga var en övertaggad arab och kusinen kände att skulle hon försökt med något snabbare än skritt hade det blivit kaos (hon hade ridit hästen rätt länge och visste hur han kunde vara...) :D

Min kusin har dock släktens envishet så aldrig att hon skulle utgå bara pga skogstokig häst :rofl:

Jag kan inte sluta tjata om min fantastiska häst! Idag red vi St George på en bana som var mer vatten än sand. Han verkligen HATAR vatten och för något år sedan hade han ställt sig på bakbenen och backat ut från banan. Men idag var han så fin, mer framme än igår och verkligen kämpade!

Jag lyckades dock rida fel, surt som attans med 2% avdrag. Vi missade också båda serierna, det var som att rida i kvicksand. Kroppen försökte byta men hovarna kom som inte upp ur sanden 😅

Trots detta blev det 64% och en blågul rosett till. Så egentligen 66% med dåliga serier.

Jag är galet stolt över hans utveckling under vinster/vår. Det är en helt annan häst mentalt i ridningen ❤️

...
Jag lyckades dock rida fel, surt som attans med 2% avdrag. Vi missade också båda serierna, det var som att rida i kvicksand. Kroppen försökte byta men hovarna kom som inte upp ur sanden 😅

Trots detta blev det 64% och en blågul rosett till. Så egentligen 66% med dåliga serier.
...
Stort GRATTIS!!! 🥳💪🏻⭐

Men visst är det två poängs avdrag för felridning, inte procent? (En procent brukar motsvara ungefär tre poäng.)

Jag och Ozzy trimmade för tränare idag och red igenom program igen, nästa söndag ska vi debutera, LB! Det var längesedan jag red LB och kan konstatera att det inte är helt enkelt på en femåring. Men gillar ändå programmen, tycker de är trevliga och flyter på, diagonalerna med fattning går utmärkt och vi börjar hitta lite driv i mellantraven.

Svårast är att vända över banan och göra halt, det är ju typ två steg sen är man framme och ska ha förberett en halt…

Minns jag rätt är unghäst programmen ännu värre?
-0,5 poäng på totalen som är 10 poäng = -5%?
I ett program där bara gångarts kvaliteter och hästens förmåga att bli en bra dressyrhäst ska bedömas 😅
Självklart ska man kunna programmen, men det är fånigt kostsamt med ett enkelt misstag om man ska förlora 2% eller 5%…

Minns jag rätt är unghäst programmen ännu värre?
-0,5 poäng på totalen som är 10 poäng = -5%?
I ett program där bara gångarts kvaliteter och hästens förmåga att bli en bra dressyrhäst ska bedömas 😅
Självklart ska man kunna programmen, men det är fånigt kostsamt med ett enkelt misstag om man ska förlora 2% eller 5%…
Det är -0,5% första felridningen och 1% andra

Ozzy har för övrigt börjat känna på lite förvänd och sidvärts, sidvörts börjar han väl få lite småblåsigt på och förvänd är han jätteduktig på, han har en fantastiskt fin balanserad galopp med jättestarka bakben. I traven breddar han gärna bak för där är det lite jobbigt ibland! Duktig ungdom.

Ozzy har för övrigt börjat känna på lite förvänd och sidvärts, sidvörts börjar han väl få lite småblåsigt på och förvänd är han jätteduktig på, han har en fantastiskt fin balanserad galopp med jättestarka bakben. I traven breddar han gärna bak för där är det lite jobbigt ibland! Duktig ungdom.
Kul med unghästar!

Vi var iväg i lördags igen och tränade på tävling. Det var första gången vi tävlade utomhus och jag hade noll förväntningar (jag är glad över att överleva).
Det blev en bra framridning (inomhus)och trots att hon höll på att glo sönder sig själv på banan så höll hon sig ändå på mattan. Trots att hon helst hade velat gå på dubbla spår (pga bläng)och ställa sig för att stirra. 🤣
Hon höll ihop nästan hela programmet men på slutet blev det lite sönderfall av fasad. Men domaren skrev 'Stadig i sin form' samt 'Mjuk ridning' och det är jag jättenöjd med med tanke på att känslan inte var någotdera.
Det är ju inte helt enkelt att hålla ridningen och hitta en bra nivå på någon som är som en spänd men sladdrig orm.
Men jag tror att hon kommer att tycka att det är roligt när hon väl får lite mer rutin.

Det är -0,5% första felridningen och 1% andra
Men vad bra 😅
Bara sett det på Equipe och där står det ju en rad med betyg för skritt-trav-galopp-lösgjordhet-potential och sen avdrag -0,5 (de få gånger nån ridit fel) så jag tolkade det som avdrag poäng. 0,5% är ju mer rimligt.

Med risk för mer förvirring än innan :D men vill ni hjälpa mig tolka kval reglerna för rundorna en gång till?

Här finns FAQ om det, många saker fattar jag exakt men frågan kommer nedan:
https://ridsport.se/tavling/tr---ta...ii-dressyr--para/faq---kvalsystemet-i-dressyr

En ryttare startar två gånger i Lilla rundan, klass spelar ingen roll (MsvA -> Int) men klarar då inte kvalgränsen. Då flyttas ekipaget ned till den nivå den har kval till, dvs ett ekipage som inte tävlat nåt annat måste kvala hela vägen från MsvB:1 igen.
Men om ekipaget har kval till 2* MsvA så flyttas den då ned till till 2* MsvA eller till MsvB (och behöver nya FEI Lag/Mästerskap/MsvB5 kval för att få starta 2* MsvA och testa på rundorna igen)?

Det blir så rörigt att formulera frågan men jag försöker spalta upp alternativen igen:
- En ryttare startar två gånger i Lilla rundan, men klarar inte kvalgränsen.
FAQ säger då:
”Uppnår man inte kval efter två försök måste man gå ner till en runda lägre (ex. klarar jag inte att uppnå kval på två försök till Stora rundan måste jag gå ner till Mellanrundan) och där bevisa att man kan uppnå efterfrågat kvalresultat innan man får gå tillbaka upp och försöka igen. Om ekipaget inte klarar kvalet flyttas ekipaget ner till tidigare kvalificerad nivå.”

Tidigare kvalificerad nivå, borde det då innebära 2* MsvA?
Det är ju en nivå under 3* MsvA men exakt samma klass? Funkar det?
Eller ska ekipaget kvala till MsvA i MsvB klass igen?

Med risk för mer förvirring än innan :D men vill ni hjälpa mig tolka kval reglerna för rundorna en gång till?

https://ridsport.se/tavling/tr---ta...ii-dressyr--para/faq---kvalsystemet-i-dressyr

En ryttare startar två gånger i Lilla rundan, klass spelar ingen roll (MsvA -> Int) men klarar då inte kvalgränsen. Då flyttas ekipaget ned till den nivå den har kval till, dvs ett ekipage som inte tävlat nåt annat måste kvala hela vägen från MsvB:1 igen.
Men om ekipaget har kval till 2* MsvA så flyttas den då ned till till 2* MsvA eller till MsvB (och behöver nya FEI Lag/Mästerskap/MsvB5 kval för att få starta 2* MsvA och testa på rundorna igen)?

Det blir så rörigt att formulera frågan men jag försöker spalta upp alternativen igen:
FAQ säger då:
”Uppnår man inte kval efter två försök måste man gå ner till en runda lägre (ex. klarar jag inte att uppnå kval på två försök till Stora rundan måste jag gå ner till Mellanrundan) och där bevisa att man kan uppnå efterfrågat kvalresultat innan man får gå tillbaka upp och försöka igen. Om ekipaget inte klarar kvalet flyttas ekipaget ner till tidigare kvalificerad nivå.”

Jag tänker du går ner till 2* Msv A igen och får kvala till 3*MsvA, men jag är inte proffs på de här, men de va så jag tolkade de 😂🫣

FAQ säger då:

Om man har kvalat till msva 2*ig är det där du hamnar. Been there done that 🤣. Men har du inga kval ner till msvb1

Nu inleder vi vår drrssyrvecka 🫡
Började med uteritt i skogen, Ärtan måste ju få ha det roligt också 😁
Men passade på att jobba en del i skritten som är vår svaghet, perfekt att göra det på asfalten där jag verkligen hör om takten är ren. Har fått lite knep hur jag ska aktivera vänsterbak och får jämnare steg. Hon blir ju väldigt lätt spänd, då tar hon kortare steg vänster bak och höger fram och det både låter och ser ut som höger fram är ett träben 😆
Gjorde samma jobb när vi red ut i fredags och det belönade sig med 7,5 på skritten i lördags så uppenbarligen fungerade det.
Sen är det såklart högre krav i LA men 7 ska vi iaf kunna få med ren takt även om hon alltid kommer vara lite kort.

Imorgon ska vi åka och träna, onsdag rida ut och galoppera och bara ha fun and games och så rider vi lite programdelar och slipar halter och ryggningar på torsdag.

Från gårdagens promenad ❤️
20260607_172304.webp

Kul med unghästar!

Vi var iväg i lördags igen och tränade på tävling. Det var första gången vi tävlade utomhus och jag hade noll förväntningar (jag är glad över att överleva).
Det blev en bra framridning (inomhus)och trots att hon höll på att glo sönder sig själv på banan så höll hon sig ändå på mattan. Trots att hon helst hade velat gå på dubbla spår (pga bläng)och ställa sig för att stirra. 🤣
Hon höll ihop nästan hela programmet men på slutet blev det lite sönderfall av fasad. Men domaren skrev 'Stadig i sin form' samt 'Mjuk ridning' och det är jag jättenöjd med med tanke på att känslan inte var någotdera.
Det är ju inte helt enkelt att hålla ridningen och hitta en bra nivå på någon som är som en spänd men sladdrig orm.
Men jag tror att hon kommer att tycka att det är roligt när hon väl får lite mer rutin.
Jag såg er 🤗
Var ÖD.
Tyckte hon såg jättefin ut!

IMG_3344.webp

Lade upp den här bilden i en brittisk grupp is Facebook men blev så jäkla irriterad så jag tog bort inlägget igen. Flera stycken som tyckte hon var ”underweight” och jag kan inte hålla med? Är jag blind? Jag vill absolut ha lite rundare rumpa och mer överlinje men tycker inte hon är för smal? Tycker ofta att många hästar är för feta (och de som tyckte deras tvååringar var mer ”utvecklade” var ju definitivt feta) och tycker Doris är fin.

Vad säger ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat