Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 847

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inga störande ponnyer i ridhuset på dagens träning, skönt! Har haft en lite soft period senaste veckan efter att ha skruvat upp mer fram till att Dominus plötsligt var tydligt undvikande när jag kom med sadel och träns + tydligt ville undvika att gå ut på ridbanan en dag. Inte alls hans normala entusiastiska jag :( så han fick gå och bara mumsa gräs några dagar och hämta sig från vad det nu var som fick honom att reagera så.

Men idag var han sitt vanliga positiva jag igen, lite i piggaste laget men det kan jag leva med. Men nu i sommar måste jag ta ett djupt andetag och få provat ut en nyare (och ja givetvis mycket dyrare) sadel, efter vi hankat oss fram med först en hoppsadel (nu för smal bomvidd) och sedan en gammal Kieffer Wien till nu. Men blir orolig när han reagerat med någon typ av protest, så med ännu mer träning känns det tryggare med hjälp att kolla upp sadeln. Bara att jag skulle ju helst vilja ha en passande hoppsadel också.... efter förra årets uppgradering av släp och förrförra årets uppgradering av bil. (Kan ni vänligen undvika att dra på er några extra veterinärkostnader på några år nu, hästar och katter?!) 💰💰💰 💸💸💸

Angående sadel så verkar du ju både kunnig och lyssna av din häst @Lillgrådis…
Jag skulle ta hem lite begagnade märkessadlar du tror på och testa själv. Finns massor med sadlar runt 10 tusen som är bra, och jag tror nog att om du rider flera pass i dem och känner efter att du själv kan hitta nåt som fungerar 😎
Går det i stöpet så kanske man tvingas ta till sadelutprovare men ge dig själv en budget och en tidsram och kolla först av själv (tycker jag)

Jag har varit borta på jobbresa några dagar så min medryttare har haft Fager. Igår red hon en MSV A på en PnR och jag hann med ett tidigare tåg hem så kunde åka och titta. Det är så himla kul att han nu snarare är övertaggad inne på banan än sådär stoppig som han var förra året. traven var ritkigt fin, i galoppen blir han lite laddad och då hamnar han bakom skänkeln och blir svårriden. Men hon löste det bra! Allt flöt fint fram till serien när Fager sa hold my 🍺 och gjorde byten hej vilt både i varje och vartannat hela diagonalen :laugh: Han var vansinnigt nöjd med sig själv när han kom ut från banan!

Det är så skönt att ha en sån toppenbra medryttare. Hon kan arbeta honom på banan men rider lika gärna ut i skogen. när han ska skos om några veckor är jag borta också och hon var tvungen att vara på kontoret så då åker hennes mamma till stallet och vaktar Fager när hovslagaren är där. Alldeles underbart! :love:

Angående sadel så verkar du ju både kunnig och lyssna av din häst @Lillgrådis…
Jag skulle ta hem lite begagnade märkessadlar du tror på och testa själv. Finns massor med sadlar runt 10 tusen som är bra, och jag tror nog att om du rider flera pass i dem och känner efter att du själv kan hitta nåt som fungerar 😎
Går det i stöpet så kanske man tvingas ta till sadelutprovare men ge dig själv en budget och en tidsram och kolla först av själv (tycker jag)

Tack, men jag är nog rätt paranoid :o, mer än någonsin kring denna fina häst med hans både yttre och inre känslighet... Sedan finns det såklart bättre och sämre människor som sadelutprovare också, men det är nog värt i alla fall några tusen om det finns någon mindre paranoid och mer sakkunnig som okejar det hela så jag inte bara sitter och tvivlar på mitt eget omdöme. Åtminstone med dressyrsadeln, hoppvarianten kanske jag vågar pröva mig fram om jag har lite riktlinjer från en utprovad dressyrsadel.

Och sedan litar jag numera inte riktigt på att jag själv begriper vad som hjälper mig bäst med min sits. Jag är ju inte bara paranoid utan också hyfsat konservativ och tycker de där enorma knäblocken är jättefula nymodigheter. Men kanske skulle en något mer uppbyggd sadel hjälpa mig, om någon intygar var uppbyggnaden ska vara respektive inte vara för att göra nytta just för mig (såklart inte hjälpa mig att dra ihop hästen med våld och spänning då alltså). Jag har ganska stram höftböjare - vilket jag såklart behöver jobba med själv oavsett sadel - men är brydd för att en väldigt uppbyggd sadel liksom skulle fösa hela mig för långt bak i sadeln i någon trist gaffelsits.

Här blir också hästlivet lite lättare, inte så stor skillnad på stalljobb iofs. Har grönt i hagarna, tagit bort en fodring på dagen och nu när insektstrycket är lågt är de ute länge. Ffa är det mycket enklare med ridningen när en inte behöver anpassa utifrån ridskolan. Finns alltid någon bana ledig så lever lyxliv nu😁.

Tyvärr har jag haft ett riktigt psykras i veckan vilken gjort livet lite tyngre, hästarna är en räddning och de känns så fina. Katten börjar komma till riktig ridning, Dio ballar inte ur med hinder, Zacke känns stark och jag har spekulanter på Vina. Så detta ska nog ordna sig också❤️.
Just att kunna rida när det är ljust och ända in på kvällarna är det som ger mig enskilt mest energi. Jag kan ta snö och kyla och till och med lera och regn. Men det förbannade mörkret tär enormt.

Så kunna rida mer ”fritt” när andan faller på är verkligen värt mycket!!

Tack, men jag är nog rätt paranoid :o, mer än någonsin kring denna fina häst med hans både yttre och inre känslighet... Sedan finns det såklart bättre och sämre människor som sadelutprovare också, men det är nog värt i alla fall några tusen om det finns någon mindre paranoid och mer sakkunnig som okejar det hela så jag inte bara sitter och tvivlar på mitt eget omdöme. Åtminstone med dressyrsadeln, hoppvarianten kanske jag vågar pröva mig fram om jag har lite riktlinjer från en utprovad dressyrsadel.

Och sedan litar jag numera inte riktigt på att jag själv begriper vad som hjälper mig bäst med min sits. Jag är ju inte bara paranoid utan också hyfsat konservativ och tycker de där enorma knäblocken är jättefula nymodigheter. Men kanske skulle en något mer uppbyggd sadel hjälpa mig, om någon intygar var uppbyggnaden ska vara respektive inte vara för att göra nytta just för mig (såklart inte hjälpa mig att dra ihop hästen med våld och spänning då alltså). Jag har ganska stram höftböjare - vilket jag såklart behöver jobba med själv oavsett sadel - men är brydd för att en väldigt uppbyggd sadel liksom skulle fösa hela mig för långt bak i sadeln i någon trist gaffelsits.
Nu finns det ju olika utprovare men de ”vanliga” och de jag mött genom åren har inte varit någon direkt hjälp i att hitta rätt sadel för mig. Utan där har helt vad jag tycker styrt. Däremot har det kunnat leda till att de konstaterat att jag föredrar att sitta brett och vill ha mycket stöd t ex. Men inte huruvida det rent anatomiskt/ergonomiskt etc är bäst för mig.

Sånt brukar det behövas sitsanalys och -optimering osv för. Och då brukar det plötsligt bara handla om ett märke de har…

Så kolla upp ordentligt innan du bokar så du får det du vill ha så att säga!

Jag kan prova ut själv men anlitar utprovare för att slippa hämta/lämna/skicka/skicka tillbaka sadlar. Blir snabbt tusenlappar även det. Dock på knepiga hästar har jag faktiskt gjort själv då jag där inte varit nöjd med utprovarens resultat. Så - tappa inte tron på dig själv. Du känner din häst bäst!

Nu finns det ju olika utprovare men de ”vanliga” och de jag mött genom åren har inte varit någon direkt hjälp i att hitta rätt sadel för mig. Utan där har helt vad jag tycker styrt. Däremot har det kunnat leda till att de konstaterat att jag föredrar att sitta brett och vill ha mycket stöd t ex. Men inte huruvida det rent anatomiskt/ergonomiskt etc är bäst för mig.

Sånt brukar det behövas sitsanalys och -optimering osv för. Och då brukar det plötsligt bara handla om ett märke de har…

Så kolla upp ordentligt innan du bokar så du får det du vill ha så att säga!

Jag kan prova ut själv men anlitar utprovare för att slippa hämta/lämna/skicka/skicka tillbaka sadlar. Blir snabbt tusenlappar även det. Dock på knepiga hästar har jag faktiskt gjort själv då jag där inte varit nöjd med utprovarens resultat. Så - tappa inte tron på dig själv. Du känner din häst bäst!

Ja jag diskuterade detta med tränaren också, här finns i alla fall någon sadelutprovare (med flera märken) som samarbetar med fysio/sjukgymnast så det hade ju känts allra bäst med ett helhetsgrepp på ett bräde. Men blir det inte så så får jag jobba vidare med mina rultiga lår och strama höftböjare, sadeln är ju tyvärr inte en hallelujagrej som bara trollar bort de sakerna utan oavsett sadel så behöver jag själv jobba på min fysik. Dvs prio ett att jag är trygg med en sadel som ligger bra på hästen! Jag orkar inte heller lägga tid och jobb på att åka runt och hämta och skicka och lämna tillbaka och klabba med sånt, så när jag bara bestämt vem och var så får det bli en semesterdag till att bara lösa det.

Det är ju själve fan när det är perfekt väder och man sett fram emot en maxad ledig helg - och så fredag em kommer symtomen med halsont som blossar upp till nära halsflussnivå och förkylningen XXL som kommer galopperande rakt mot en. :rage:

Så nu är det en ofrivillig dag i soffan med snor, ipren, isglass och lagdressyr från Lier som mesta hästinslag. Men ser i alla fall fram emot att se Therese och Navarro och Justin och Zonik Plus (båda strax efter kl 18) Jag snyltar på youtubes livesändning pga gratis är gott. Var för matt för att orka följa Tinne och Hyatt men de fick 67 % nånting. Rebecca Mauleon högst hittills i svenska laget med 69 %.

Vi har tränat idag 😍
Det är så himla kul för han klarar verkligen resorna bra nu, och verkar tycka det är bara roligt att vara ute med matte på äventyr och se främmande hästar och träna ❤️ Det tog verkligen tid, och jag trodde kanske att han inte skulle trivas med livet som tränings-/tävlingshäst (och jag var helt ok med det, fortsatt tjatat på och försökt träna på det men han är himla fin rida hemma med och är världens sötaste hagsmycke så hade han inte lärt sig så hade det också funkat) men nu känns det riktigt bra!

Förutom extremt många guldstjärnor för hur han sköter sig överhuvudtaget (transport, hantering, främmande plats, träning) så är han finare än nånsin med. Jag trodde nog inte att han skulle plocka fram så mycket trav som han börjat göra, och det är kul för när han blir bra i kontakten och balansen så ”svingar” han helt av sig själv och man lyxåker med ❤️
I galoppen har vi lite mer utmaningar ;) de där himla bytena tar han till så fort han tycker livet blir lite besvärligt 😅 men jättefin grundgalopp och jag fick med mig två övningar jag tror vi kommer åt att arbeta med böjningen i sidorna och att jag ska kunna inverka utan att han hittar på egna övningar.

IMG_2261.webp

Här går det inte alls bra så jag behöver skriva av mig. Min häst svarar inte alls på ledbehandling och man kan redan se små artos förändringar i knäet och hon är fortfarande halt. Bestämde mig för att låta henne och bästa vännen få några veckor på bete innan de båda får vandra vidare tillsammans. Och nu är det helt plötsligt dags i näste vecka. Hon är såklart mindre halt av att inte ha gjort något men knäet är fortfarande tjockt.
Mitt förnuft säger att det är rätt beslut men mitt hjärta önskar att jag hade haft en egen gård där hon kunde få lov att gå och skrota i hagen så länge hon var ok med det. Men jag har inte råd eller tid med 2 hästar i köpenhamnsregionen och jag vill kunna rida och tävla och knäet kommer inte bli bra igen och troligen heller aldrig hålla till ens skritturer. Men känner mig ändå som en bödel nu när det närmar sig. 🥹🥺💔
Samtidigt som jag har dåligt samvete för att jag tycker det är lite spännande att kolla på annonser (och inser att jag måste köpa typ en 2 åring eller spara ett år eller två för att ha råd).
Har stillat ridabstinensen med en stor c ponny i d dotterns medryttareponnys stall.
Den är lite för het för barnen men är en kul utmaning och det är mysigt att kunna rida tillsammans med dottern. 😍

Mitt förnuft säger att det är rätt beslut men mitt hjärta önskar att jag hade haft en egen gård där hon kunde få lov att gå och skrota i hagen så länge hon var ok med det. Men jag har inte råd eller tid med 2 hästar i köpenhamnsregionen och jag vill kunna rida och tävla och knäet kommer inte bli bra igen och troligen heller aldrig hålla till ens skritturer. Men känner mig ändå som en bödel nu när det närmar sig. 🥹🥺💔
Just det där att man själv ringt och beställt avslut och VET att det ska ske gör ju att man känner sig som världens hemskaste förrädare och bödel ❤️‍🩹 men det är djurvänligt att ta sitt ansvar och ge dem ett värdigt och fint avslut så självklart gör du helt rätt. Kram på dig!

Jag tror vi kan ta ut årets svenska VM lag redan nu :D
Nån som törs sätta emot?
Kittel - von Essen - Lexner - Nilshagen
Svårt att se att någon annan slår sig in om det inte händer något med dessa ekipage (skador osv). Men måste ge nya förbundsledningen beröm för att det faktiskt finns några alternativ nu, kanske inte på så höga procent men fler har fått chansen starta lagtävlingar internationellt så det finns iaf reserver. Så har det inte riktigt varit förut tycker jag?

Här är det faktiskt framsteg på alla fronter! Tog Fumo två varv på lina för att kolla status och han ser så mycket bättre ut, så det verkar gå som det ska där. Han är allmänt odräglig men blir glad när man tar ut honom på dagens motion hehe.

Gjorde nog bästa beslutet när jag satte Doris hos min kompis, de går framåt med sjumilakliv och det är redan en helt annan häst jag kan göra nya annons för. Numera hoppas under ryttare och SÅ modig! Tänkte nog marknadsföra henne även mot fälttävlan för hon är modig och klok med utmärkt galopp.

Ozzy går också framåt med stormsteg, vi hade en period i början när han var så orytmisk när vi började trava att jag kände att vi kommer inte kunna visa oss på en framridningsbana, han ser ju nästan halt ut? Men en sadel som passar och en genomgång av min utmärkta hovis senare och nu travar han som en stjärna och inget slå i sko.

Fick också lite bannor av min tränare att jag red lite snigelfart och jäklar vilken skillnad det blev med bara lite mer driv bakifrån. Övergångar jobbar vi mycket på nu och på söndag ska jag programträna! Sen blir det tääääävling

Video från senaste passet, ska klippa ihop nåt längre:

https://www.instagram.com/reel/DYuCxu5s7jQ/?igsh=bWNmcTFzNTRtcDBl

Jag tror vi kan ta ut årets svenska VM lag redan nu :D
Nån som törs sätta emot?
Kittel - von Essen - Lexner - Nilshagen
Svårt att se att någon annan slår sig in om det inte händer något med dessa ekipage (skador osv). Men måste ge nya förbundsledningen beröm för att det faktiskt finns några alternativ nu, kanske inte på så höga procent men fler har fått chansen starta lagtävlingar internationellt så det finns iaf reserver. Så har det inte riktigt varit förut tycker jag?
Vilka finns mer?

Jag och min stjärna tävlade i helgen! Så himla roligt :D han var helt lugn på framridningen, på banan spände han till lite och traven blev stundtals inte så bra men ju längre vi red ju bättre blev det. Galoppen var riktigt bra🤩 precis utanför placering så jättenöjd med resultatet.

I andra klassen kändes han inte alls spänd utan framåt och mjuk och fin, ända till han började joxa med tungan :/ han har gjort det nån gång på träning innan men nu var det mycket mer :( ganska besviken och lite orolig. Ska prata med ägaren och se vad vi kan hitta på.

Vilka finns mer?
Darcourt, Tinne, Mauleon och Cecilia Bergåkra skulle jag tro är de troliga reserverna.
Jacob Nörby Sörensen känns inte som han fått förtroende, tror inte han startat nån lagtävling, Malin Nilsson har fått barn men har väl nån GP häst på gång igen men de känns längre bort än de fyra jag har som reserv ovan.
Men bara att det finns en så pass bra bredd att jag kan komma på tio möjliga ekipage (men det är mer 68-72% i GP än riktigt bra GP ekipage) känns roligt!

Sverige är nog 5-6 i världen om alla presterar väl.
Danmark, Tyskland, GB och Belgien är solklara medaljfavoriter, och USA och Holland konkurrerar med Sverige om plats 5-7 tror jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka