Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 844

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu rider ju jag min lilla tant lite fort farande och hon är så fin. Rider mest i grimma nu så att hon kan äta hur mkt hon vill på våra turer 😍 så mysigt!

Rider ju väldigt lugnt, men hon är väldigt glad åt en galopp på hemvägen osv fortfarande, de känns inte som att hon tkr de är tungt. Hon är väldigt energisk nu när våren kommit och de lyser i ögonen 😂 jag sitter lite löst ibland!

Men jag kanske ska sluta rida nu, jag har ingen aning. Jag har mest motionerat 2dagar i veckan. Alltså på sin höjd 3-4 korta galoppsträckor, ngn trav och resten skritt. 40 min kanske som mest. Så de är inte några tuffa pass och inget jobba på tygeln osv utan bara lugnt och mjukt rakt fram 🤗

Nu rider ju jag min lilla tant lite fort farande och hon är så fin. Rider mest i grimma nu så att hon kan äta hur mkt hon vill på våra turer 😍 så mysigt!

Rider ju väldigt lugnt, men hon är väldigt glad åt en galopp på hemvägen osv fortfarande, de känns inte som att hon tkr de är tungt. Hon är väldigt energisk nu när våren kommit och de lyser i ögonen 😂 jag sitter lite löst ibland!

Men jag kanske ska sluta rida nu, jag har ingen aning. Jag har mest motionerat 2dagar i veckan. Alltså på sin höjd 3-4 korta galoppsträckor, ngn trav och resten skritt. 40 min kanske som mest. Så de är inte några tuffa pass och inget jobba på tygeln osv utan bara lugnt och mjukt rakt fram 🤗
Håll igång lite lagom så länge hon är bekväm. På den tiden jag jobbade på stuteri märktes skillnad på stona som höll igång mot för de som bara stod. De som var igång upplevde jag hade lättare fölningar.

Det är de jag också hört så jag hoppas de kan hjälpa henne iom att hon aldrig haft föl innan 🙌
När jag som ung red Connemaraponnyer åt en uppfödare så stona reds ut så länge de var pigga och ville. De flesta stona motionerade gärna i princip fram till några veckor innan fölning då de började tycka värmen i kombination med stora och tung gjorde det jobbigt. Men minns fortfarande maidenstoet som var pigg och bockade och brallade i galoppen på eftermiddagen och på natten fölade en fin liten hingstunge på dygn 310. Vi hade pratat om att det nog var sista ritten innan fölning men menade det ju inte så bokstavligt 😅

Så skulle också hålla igång på moderat nivå så länge hon vill. Jag tror du känner av det utan problem 💕

Idag har vi varit på öppen bana hos min dressyrtränare och hoppat med hjälp av J.
Jag känner verkligen att jag hittat hem med henne, det funkar då himla bra!
Jättebra uppvärmning där Ärtan verkligen blev ordentligt lösgjord, rakriktad och mjuk som smör 😍
Hoppningen flöt lika fint som sist, Ärtan tyckte det var superkul och när jag verkligen fokuserar på att bara ha en låg hand och andas löser sig resten per automatik.
Avslutade med en bana och efter kunde vi stå still och prata och Ärtan var helt lugn. Hon brukar gå upp väldigt mycket i varv annars och inte kunna stå still öht.
Lugn och harmoni ❤️

Var tvungen att stanna till och ta en bild på henne när jag körde till stallet, så himla söt 🥰
20260515_105852.webp

Jag har ridit! :banana:

Förvisso bara tio minuter i skritt och pyttelite trav. Men jag kom ihåg hur man gjorde och det kändes oväntat enkelt. :love: Har den snälla hästen i en hel vecka nu, så ska rida mer kommande dagar.

Enda kruxet nu är att jag verkligen, verkligen älskar att rida dressyr, men jag tror inte det går att göra på ett bra sätt belöningsbaserat. :(

IMG_9188.webp

Söta lilla hästen har varit på livets andra dressyrtävling.
Vi övar ju bara så målet är alltid att få allting så bra och trevligt som möjligt för henne. Men igår ville jag mest bara säga upp mig som ryttare...
Jag kände mig som en pinne och hela framridningen var inte direkt ändamålsenlig. Hon tycker ju allt ÄR väldigt läskigt och är fruktansvärt spänd men hon gör absolut inget dumt utan tittar mest storögt på saker.
Men kvällstävling är kanske ingen höjdare mentalt för mig.

Trots väldigt knepig framridning med både häst och ryttare som fiolsträngar skötte hon sig lysande inne på banan. Fortfarande väldigt spänd men otroligt reglerbar i det. Och uppenbarligen syns det inte riktigt hur spänd hon är för vi fick en sjua på lösgjordhet. 😅
Visst blir det många små missar och skritten är typ omöjlig att få till än men fina 64.667% och första utanför placering är jag ändå orimligt stolt över.

Bifogade filer

• 20260515_165727.webp
    20260515_165727.webp
    38 KB · Visningar: 1 097
Enda problemet är tydligen första veckan på gräs, då går det tydligen inte att matmotivera hennes häst alls :laugh:

Inget slår det späda maj-gräset! Dominus börjar uppenbart bli färdigvuxen eftersom han fram till nu har varit ett stort svart hål som kunnat stoppa i sig allt utan att det syns.

Men nu inne på sitt sjätte år var första gången som jag fått dra i bromsen lite för att gräsfrossandet plötsligt syntes, inte bara på Darwin, utan också på herr Långben. Väldigt ovant. De får gå på gräsbete i lagom doser ändå men jag byter då och då till vinterhagen med sämre tillväxt.

Inte hunnit rida på 6 dagar men ändå gör min lilla pansarvagn ett riktigt bra pass på banan, tragglar vidare skolorna för att göra henne mer rörlig och ha bättre kontroll på alla benen. Gör stor skillnad i alla gångarter.

Vänsterslutan är fortfarande jobbigare än höger men hon börjar hitta mer flyt och balans för varje pass. I höger varv börjar hon följa mina höfters position mycket snabbare och det känns riktigt häftigt, speciellt när jag fram tills nu upplevt hennes reaktioner för mina hjälper mycket långsammare än mina varmblodiga hästar och även funderat på om det bara är något jag får acceptera iom rasen.

Vänster galopp som var så gott som omöjlig att få en fattning i för ett år sen är numera mer reglerbar och starkare än höger galopp där vi kämpar med att försöka flytta in framdelen sakta men säkert.

Hon är så himla rolig att rida, trots max 1-2 dressyrpass i veckan så utvecklas hon för varje gång :love:

Uteritt idag, underbart väder! Så himla fint ute när allt är så grönt 😍
Ärtan var jättepigg och glad! Rider med novabett i hoppning och terräng vilket funkar jättebra. Hade det sist jag red ut och blev väldigt snabbt påmind om varför jsg slutade använda det på uteritt 🚂💨
Gick tillbaka till hennes vanliga tränsbett i metall och ordningen var återställd 😄

Imorgon ska jag rida dressyr! Två veckor till tävling så kanske dags att börja småträna lite igen. Är väldigt få anmälda än så länge, bara 3 i vår klass så jag hoppas det fyller på så de inte ställer in.

20260516_120429.webp

Tävlat dressyr för ovanlighetens skull idag. Är tydligen så sällan att jag inte ens hittade min kavaj så var ju tur att det var *😅. Vina debuterade sitt livs första tävling och gjorde det sååå fint! Naturligtvis lite spänd men ändå så ridbar. Tyckte vi fick för lite poäng med 66.2% i LC1 men vi vann ändå!

Sen var det Dios tur och ja jäklar vad jag red. Han tryckte emot lite på framridningen men lyckades få honom framför skänkeln. Är väldigt nöjd med honom inne på banan, jag kom till ridning och hela galoppen gav sjuor i princip. Sen drar traven en del där han var släppig i kontakten men alltså en 7a på skrittdiagonalen och 7a på ena mellantraven! 65% i LA1 och även han vann sin klass!

Vackra Vina och fula jag.
20260516_120402.webp

1000020613.webp

Vi hade vår debut idag och jag är fruktansvärt nöjd. Han var med mig för de mesta och vi gjorde någon liten miss. Ett byte på medellinjen in i sista halten och travsteg i mellanskritten, samt en dålig överstrykning av mig 😅

Men så roligt att få tävla lite igen! 😍

Slutade på 63,5% och jag är super nöjd! Känslan var fantastisk faktiskt. Körde mkt safe och längde inte så mkt och red väldigt försiktigt. Men vi träningstävlar bara så allt de där trycket dommaren vill ha, kommer sen! 😁

Min medryttare skulle starta Fager i en LA:5 idag men så saknades det lagryttare i vårt division 3 lag. Medryttaren får inte vara med pga startat för höga klasser så en ponnyryttare hemma i stallet lånade Fager och hennes mamma tog deras ponny och så blev det ett lag 😅

Fager skötte sig super! Tyckte det var skitkul att springa en LB:2 och la till och med in ett litet bocksprång över en vattenpöl. Blev fina 69% och en seger. Även laget vann så det var extra roligt.

Sedan red medryttaren sin LA:5 och det var också en riktigt fin ritt. Kanske lite mindre energi i Fager men väldigt mjukt och inga stora missar. 67,2% och en andraplats blev resultatet 🤩

Väldigt stolt över min häst som verkar ha blivit vuxen och går in och levererar i två klasser med två ryttare.

Visa bifogad fil 185350

Vi hade vår debut idag och jag är fruktansvärt nöjd. Han var med mig för de mesta och vi gjorde någon liten miss. Ett byte på medellinjen in i sista halten och travsteg i mellanskritten, samt en dålig överstrykning av mig 😅

Men så roligt att få tävla lite igen! 😍

Slutade på 63,5% och jag är super nöjd! Känslan var fantastisk faktiskt. Körde mkt safe och längde inte så mkt och red väldigt försiktigt. Men vi träningstävlar bara så allt de där trycket dommaren vill ha, kommer sen! 😁

Tittade på filmen nu, oj så fin hon är 😍
Så himla härlig häst!

Nova fick vara med på klubbhoppning idag.
Började med att hon kom lös när jag lastade ur🙈 hon sprang inte så långt iallafall och fick tag i henne rätt snabbt 😁
Hoppade runt 40cm felfritt med sin extrapilot och skötte sig 100% hela tiden💕 och hon verkade så nöjd och glad!

IMG_3574.webp

Vad jag älskar min gubbhäst! ❤️ i helgen har vi jobbat ute på grusvägarna och varvat jobb med gräsknarkande. Han är så himla rolig!
Det sprudlar energi och han bjuder till och kämpar och kämpar. Lite muskler börjar komma av våra små pass. Men framför allt håller han kroppen annorlunda och halsen känns toppen. Den blir alltid lite låst när han står. Ävennom han är överrörlig och inte känns stiff så har det nu släppt igenom rejält med att kunna lyfta halsbasen.
Igår bjöd han på passage så fint ur piaffen och idag har vi jobbat galopp/piaff/galopp etc övergångar.
Ibland tar han i för mkt och tappar takten och blir jättesur på sig själv. 🤯🙄😅 Det är alltid högt och lågt med honom. Allt från 💪💃🥳 till 🤯🤬 på några sekunder och tillbaks igen. 😅
Bästa, bästa lyckopiller! 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat